dieet voor bijna hoefbevangen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
YOYO
Berichten: 62
Geregistreerd: 28-01-03

dieet voor bijna hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 18:21

Mijn paard had vandaag bij de hoefsmid een verbrede witte lijn en aan beide voorhoeven zoolkneuzingen.
Hij was nog niet hoefbevangen, maar zat ertegen aan.

Hij kreeg 3 kilo brok, 1 kilo musli met graan, een bruin brood en voordroogkuil (2x pd).
Ik weet dat dit veel is, maar hij werd steeds slomer en daarom ben ik steeds meer gaan voeren.

Wat zouden jullie nu voeren?

Hij is niet mager of dik en werkt een uur per dag en staat de rest van de dag buiten met deken en s'nachts binnen.

Yo, het zit zo!!!


Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:25

alleen hooi, wortel, appel. Heb alles al meegmaakt, kijk uit. Als de witte kl=lijn breder is is jouw paard al hoefbevangen geweest of is het nu.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:33

Als ik jou was zou ik toch even de Da erbij halen.. net wat rosieposie zegt, als de witte lijn breder is dan is ie volgens mij al hoefbevangen (geweest). Hoe eerder je erbij bent hoe beter! Geen of heel weinig brok meer geven, veel oud hooi en zeker geen brood meer!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:40

idd da erbij halen !!!!
ik denk ook dat ie of al hoefbevangen is (hij was toch ook al sloom ???!!!)
of is geweest.
haal iig die muesli en die voordroog uit zijn voer !
zitten beide veels te veel eiwitten in
het is al heel vaak gebleken dat muesli niet zo geweldig is voor je paard, muesli voeren wij omdat wij het "lekker" vinden .
koel zijn voeten een paar keer per dag en bel zo snel mogelijk de DA !!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:41

Idd sloom is ook vaak een teken van hoefbevangenheid..

AltijdLente
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:47

zo weinig mogelijk eiwitten en koolhydraten. geen appel meer en zeker geen brood!!!
hooi, zemelen en wortel geloof ik..heb het zelf nooit meegemaakt bij mijn paard maar linlovesyou wel.


Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:56

Geen brood brok en muesli voeren alleen hooi. Laat er did een dierenarts bijkomen dat bespaart je welicht een hoop ellende.

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 19:24

Ik gaf Guus alleen zemelen en wortelen.... Binnen een week was hij het kwijt. Je kan zoveel zemelen voeren als je wil. Hij kreeg ook 2/ 3 x per dag een plak hooi. Ik mocht Guus geen fruit geven Hij mocht die suikers niet hebben die in fruit zitten....

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:15

ik denk dat die al hoefevangen is.
van buiten kan je dat helaas niet zien.

mijn pony had ichte symptonen maar op de foto was het al heel ernstig. die witte lijn wijst erop dat die al bevangen is geweest.
mijn pony werd eerst ook sloom en was dus al bevangen toen.

echt haal er een Da bij, want het aat niet vanzelf over!!
alleen maar hooi, en een beetje zemelen mag.
Geen koolhydraten!!

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:01

Mijn tinker is van de zomer spierbevangen geweest (beginnend) en nu aan het genezen van hoefbevangenheid. Ook hij werd van de zomer steeds slomer maar dat kwam dus omdat hij ziek was.Hij staat nu op alleen hooi, en wat zemelen en over een poosje mogen we als we weer aan het werk gaan langzaam de brok opvoeren tot maximaaal een kwart kilo per dag.

Je kunt denk ik het beste kontakt opnemen met je DA en overleggen, hij weet het het beste.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 02:22

Geen appel, dat is echt niet goed!
Hooi is eigenlijk het enige wat je pony echt nodig heeft als hij niet getraind wordt.
Toen onze pony hoefbevangen was mocht ze een plak hooi per dag, dus s'ochtends en s'avonds een halve plak en wat wortels over de dag verdeeld, dat kan weinig kwaad want wortel betaat voornamelijk uit water.
Ze is daarmee 80 kg afgevallen als het niet meer is ondertussen en loopt weer super, ook dressuur wedstrijden.
Als hij weer wat beter is kun je muesli ofzo erbij gaan voeren, wij zijn toen we weer gingen trainen Reform-Kruiden-Muesli van Havens gaan voeren en begonnen met een handje per dag.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 02:24

In het begin was ze trouwens wel chago de hele dag doordat ze minder eten kreeg, maar hoe meer ze afviel, hoe vrolijker ze werd.
En ook een dieet went....

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 12:25

nou... mijn pony was behoorlijk pissig dat ze geen gras meer kreeg...
haha maar dat is ook wel een vreetmonster haha


maar echt haal er een da bij en alleen hooi is echt genoeg....

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 12:30

YOYO schreef:
Mijn paard had vandaag bij de hoefsmid een verbrede witte lijn en aan beide voorhoeven zoolkneuzingen.
Hij was nog niet hoefbevangen, maar zat ertegen aan.

Hij kreeg 3 kilo brok, 1 kilo musli met graan, een bruin brood en voordroogkuil (2x pd).
Ik weet dat dit veel is, maar hij werd steeds slomer en daarom ben ik steeds meer gaan voeren.

Wat zouden jullie nu voeren?

Hij is niet mager of dik en werkt een uur per dag en staat de rest van de dag buiten met deken en s'nachts binnen.



Dierenats halen! Die witte lijn klinkt echt niet goed.
Brood moet je zeker niet meer geven, en kuil liever ook niet. Geef in plaats van kuil hooi, dat is veel minder vetrijk. Kijk ook naar het soort brokken en wat er in zit. Zorg voor een eiwit- en vetarme brok. Er zit zoveel verschil in brokken, dat is niet normaal.
Als je meer energie wilt, dan kun je beter een sportbrok / haver ofzo gaan voeren ipv. meer basisbrok.

Pas vooral op als het weer lente wordt, zorg dat ie absoluut geen vet gras binnen krijgt.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 13:51

Inderdaad, een verbrede witte lijn betekend dat jouw paard ooit hoefbevangen geweest is.

Of je het voerschema aan moet passen, kan ik zo niet zeggen. Als hij ooit hoefbevangen geweest is, kan het dus zijn dat ie er gevoelig voor is, en moet je je voerschema aan passen. Als hij nu hoefbevangen is, moet je echt de DA bellen. Maar dat kunnen we van hier af niet bepalen. Succes er mee!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

YOYO
Berichten: 62
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 14:15

Even voor de duidelijkheid: Hij is nog niet hoefbevangen, maar de hoefsmid dacht dat ie ertegenaan zat.
Om alle risico uit te sluiten dat hij het toch krijgt wil ik zijn dieet aanpassen.
De witte lijn had tekenen van verbreding. Hij was korrelig ipv strak en er zaten aan beide voorvoeten kneuzingen die konden duiden op hbv.
Hij heeft geen pijn, loopt normaal maar is alleen wat sloom. Dat is hij altijd al geweest dus niets nieuws. Ook het eronder slaan van de nieuwe ijzers was geen probleem.
De hoefsmid is een hele goede met veel ervaring die mij zeker geadviseerd zou hebben een DA te bellen als hij het niet vertrouwde.

Waarom moet ik nu dan een DA bellen en wat kan die dan doen?

iig bedankt voor de reacties. Ik stop voorlopig helemaal met brood en brok. Hij heeft voldoende aan het voordroog waar hij nu minder van krijgt en de granen. Ook zal ik wortels voor hem halen zodat ik hem nog wel kan verwennen.

Yo, het zit zo!!!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 14:19

De da kan foto's maken, dan weet je het zeker, als ik jou was zou ik op safe spelen.
Ook al heb je een hele goede smid, hij is geen da en kan niet door de hoeven heenkijken.
Dat kun je wel als je foto's maakt, succes verder. Ik hoop dat het allemaal meevalt. OK dan!

XANTHA

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 14:34

als je paard tegen de hoef bevangenheid aan zit ,zou ik hem al helemaal geen yzers onder laten zetten,het paard moet een goede doorbloeding in de hoeven blyven houden,en moet vooral beweging hebben,ook al is dit pynlijk.
kijk eens voor meer info op deze site www.rafanteunis.be
deze smid werkt volgens de strasser methode.
je bent hier natuurlijk geheel vryblyvend in..
veel succes in ieder geval,en ik hoop dat het met minder voer i.d ook al beter zal gaan..
houd het vooral in de gaten!!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:12

Geef ook eens een kuurtje D-tox. Dit haalt de giftige stoffen uit zijn bloed, zodat ze niet in de benen kunnen 'opslaan' en bevangeheid veroorzaken/verergeren.
Ik zou alleen hooi voeren (geen krachtvoer), wel mineralen/vitaminen bij geven en veel rustige beweging (veel stap- en licht draafwerk, geen trainen).

Je moet wel uitkijken met niet te direkt zijn voer te verminderen, dan komen er nl veel giftige stoffen vrij uit de vetopslag en kunnen ook voor problemen zorgen (dus extra reden voor D-tox).

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:14

Een dier wat hoefbevangen is moet direct van de ijzers af, om het hoefmechanisme te bevorderen. Waarom heeft jouw hoefsmid er dan wel ijzers onder gedaan? Of begrijp ik het verkeerd???

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:38

Wat kunnen sommige mensen toch naief zijn, je krijgt hier zoveel goedbedoelde adviezen en nog steek je je kop in t zand!
Mensen hier verzinnen toch niet dat als de witte lijn al vebreed is dat je paard dan al hoefbevangen is, dat hebben ze toch ook gehoord van een Da of hebben er ervaring mee??
Een Da kan veel meer zien op foto's dan dat een hoefsmit van buitenaf kan zien, hoefbevangenheid hoeft niet meteen boven te komen, kan een hele tijd duren voordat dat eruit komt, maar het gaat nooit vanzelf over. Hoefbevangenheid komt niet alleen door teveel verkeerde stoffen in eten hoor, dat kan zoveel oorzaken hebben, overbelasting, medicijngebruik, ontstekingen, enz. Ik heb t nu 2 keer meegemaakt bij de pony van een vriendin en je wilt je paard echt niet zo'n pijn zien lijden.. De 1e keer zag je dat dr pony echt pijn had en was t hoefbeen minder ver gekanteld dan de 2e keer, de 2e keer liep ze dus minder gevoelig en was nog vrolijk enzo, je zou op t 1e gezicht niet denken dat ze pijn had, en toch was t hoefbeen echt heel erg gekanteld.. geen pijn wil dus niet altijd zeggen dat er niks fout zit! Hoe eerder je erbij bent hoe beter, waarom dan risico nemen??

YOYO
Berichten: 62
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 18:46

Hij is niet hoefbevangen, maar er zijn tekenen dat hij ertegenaan zat.

Waar kan ik dat D-tox krijgen Sugarmiss? Dat lijkt mij een heel goed idee om nu te geven.

Hij gaat niet direct compleet op dieet, maar anders dan hij gehad heeft om het proces niet verder door te laten gaan en hij wel hoefbevangen wordt.
Hij krijgt geen brok meer, maar wel voordroog (er is niet anders, maar er is geen kunstmest op gekomen, het gras was dus niet "geil")
Hij krijgt ook granen om hem wel in conditie te houden zonder te veel eiwit.

Yo, het zit zo!!!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:49

YOYO schreef:
Hij is niet hoefbevangen, maar er zijn tekenen dat hij ertegenaan zat.


Ik snap dus echt niet hoe je dit kan weten.. er zijn toch geen foto's gemaakt?? Dan kan je dus nooit zien dat je paard niet hoefbevangen is! Dat valt niet van buitenaf te zien! Misschien moet je s lezen wat hoefbevangenheid inhoud zodat je kan zien hoe erg t kan worden.. op www.keerhoeve.nl staat wel wat info!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:03

graszaad hooi voeren(liefst overjarig)
geen brok/musli etc
eventueel zemelen voor buikvulling en de DA erbij halen om te kijken hoe erg het is

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 20:12

laat ik je zeggen dat een hoefbevangen paard niet hoeft te kreupelen,en dat als ze beginnen te kreupelen,dat het al in een verder stadium is!!
de hoefbevangenheid heeft er by apachee ook altyd gezeten,zonder dat ik het wist of heb gezien...,doordat ik brokken ben gaan geven is het erger geworden en begon ze te kreupelen.
voel eens of de hoeven warm zijn,als dat het geval is weet je zeker dat er iets aan de gang is!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Faniek, Geertema, lina1998, senna21 en 20 bezoekers