Bedrijfsplan: Het resultaat!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Bedrijfsplan: Het resultaat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 17:17

Ik ben de afgelopen weken druk bezig geweest met het schrijven van mijn bedrijfsplan en het berekenen van de haalbaarheid.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat het opzetten van een pensionstal meer geld kost dan dat het oplevert, dus van dat idee ben ik afgestapt. Ik heb nu een totaal andere opzet, die in mijn ogen wel rendabel is.
Ik hoop dat jullie mijn uitwerking even willen doorlezen en dan jullie punten van kritiek, vragen en opmerkingen willen geven.

Het plan
Het opzetten van een onderneming die zich bezighoud met een niet paardgebonden leasemethode.
Deelnemers betalen een vast bedrag per maand en mogen daarvoor 3x in de week komen rijden op een paard naar keuze. Via een intekensysteem geeft elke deelnemer steeds zelf aan wanneer het hem uitkomt en op welk paard ze dan willen rijden.
Tegen een kleine meerprijs (denk aan +-3 a 4 euro per keer) is er ook de mogelijkheid tot het volgen van lessen.

De deelnemers
De deelnemers mogen van elke leeftijd zijn, maar moeten wel rij-ervaring hebben en zelfstandig met paarden kunnen omgaan.
Jeugd tot 16 jaar verlaat het erf niet zonder begeleiding van een volwassene en heeft daarvoor toestemming nodig van de ouders.
Voordelen voor de deelnemer:
- Eigen tijdsindeling, dus ook geschikt voor mensen met wisselende werktijden of mensen met een gezin.
- De deelnemer heeft enkel de lusten, geen lasten
- De klant kiest zelf een paard, dus niet verplicht om steeds hetzelfde paard te rijden (mag natuurlijk wel)
- De deelnemer heeft een behoorlijke vrijheid in het bepalen van de invulling van het rijden: binnen, buiten, bos, les volgen, op eigen houtje rijden… kan allemaal.

Algemeen
Het stallencomplex bevat 24 boxen, binnenbak, poetsplaatsen, spuitplaats, kantine, zadelkamer, buitenbak en 1 ha weiland. Het geheel is gelegen in een bosrijke omgeving in brabant, op ong. 10 km van de Belgische grens.
De exacte locatie hou ik nog even voor me tot ik meer duidelijkheid heb over het al dan niet doorgaan van mijn plannen dit bedrijf te beginnen.

En nu verder
Ik ben al heel ver in het uitschrijven van mijn plan, berekenen van kosten en andere financiën. De komende 2 weken heb ik afspraken gepland bij de verschillende instanties (KvK, banken, etc) dus het gaat nu allemaal behoorlijk snel opeens.
Ik durf er nog niets van te zeggen of ik deze onderneming van de grond zal krijgen, maar ik probeer me zo goed mogelijk voor te bereiden.
Daarom hoop ik dat jullie me nog willen helpen met het beantwoorden van de volgende vragen:
- Verwacht je dat er animo zal zijn voor een dergelijke leaseconstructie?
- Wat denk je dat dit zou mogen kosten?
Ik heb een goed beeld van wat het moet kosten, maar ben benieuwd wat jullie denken dat een goede prijs is.
- Hoever zou je bereid zijn om te reizen naar deze stal (om het doelgebied beter in kaart te kunnen brengen.
En alles dat jullie verder te binnen schiet bij het lezen van deze bedrijfsopzet.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 17:48

Hoe bepaal je dat een volwassen capabel genoeg is om met een paard de openbare weg op te gaan?
Hoe te handelen bij een 'ongeluk'/val e.d.

Hoe veel klanten ga je (denk je/ schat je in) per dag/week krijgen?
Het is natuurlijk deels anders dan een manege, heb je al contact gehad met een ander bedrijf die dit doet.
Ik weet dat er een hele tijd (misschien wel 2 jaar) geleden bij Hart van Nederland een stukje was over een paardenleasebedrijf.
Misschien kun je hun interviewen om wat meer over de toeloop te vinden.
Want als je natuurlijk (te) weinig klanten per week trekt daalt je inkomen fors en je kosten blijven gelijk!
Terwijl een pension stal redelijk vaste inkomens heeft, omdat iedereen zijn stalgeld moet betalen.
Even verder nog niks bedacht...

Duhelo

Berichten: 28533
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 17:54

ik zou ook een paar pension stallen ter beschikking stellen, dit is dan een bedrag waar je per maand zeker van bent
ook proeflessen, en bv voor ze naar buiten mogen at ze eerst een cursus moeten volgen, beetje dressuur springen, ken je wel he
verzekeringen? wat gbeurt er als er 1 van de paarden een ongeluk heeft tijdens het werk? hoe doe je dit met de uren voor de paarden?
als ze iederek keer mogen kiezen gaat het schatje van de manege op 1 dag 4-5-6 uur moeten lopen terwijl de gemene bok van de manege 1 uur per week zou moeten

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 17:57

Klinkt goed allemaal.
Ik denk dat er best wel animo voor zou zijn.

Maar ik kan het me voorstellen dat er mensen zijn die één vast paard willen "leasen" en daarmee lessen gaan volgen en als er dan ook nog andere mensen op mogen rijden, dan kan het paard weer verpest worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 17:57

Een goede pensionstal lijkt mij meer rendabel dan dit. Je moet hier flink investeren om paarden aan te schaffen, en daarnaast tuigage en alle andere spullen.

Vergeet niet veearts kosten, enz. enz.

Bij Pensionstalling heb je meer vastigheid, en zou je voor extra inkomsten zelf wat handel kunnen doen. Of daarnaast bijv. gaan lesgeven.

Imre

Berichten: 14199
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 17:58

Zoiets heeft ook ooit in de Bit gestaan. Als je een kopietje van het artikel wil moet je het even laten weten, dan zoek ik em op.

Ik mis trouwens in je stukje hoe vaak per dag een paard bereden mag worden. Dat was bij die stal in Bit wel van te voren bepaald. Het is wel een interessant idee!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:01

Hmm, heb momenteel weinig inspiratie om nog meer dan de rest opte schrijven.
Mijn enige puntje is... 24 boxen, en 1 hectare land?
Dat vind ik heeeeeeel weinig.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 18:06

Fjordenmaniak schreef:
Hoe bepaal je dat een volwassen capabel genoeg is om met een paard de openbare weg op te gaan?


De bedoeling is dat nieuwe deelnemers zonder extra kosten een paar lessen volgen en de eerste keer onder begeleiding naar buiten gaan. Aan de hand daarvan is er wel een beeld te vormen of iemand geschikt is om zelfstandig buiten te rijden.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 18:17

De paarden hebben 1 dag per week rust en zij lopen max. 3,5 uur per dag. Een raar getal, maar dat heb ik zo berekend om ook uitval bij ziekte of blessure van de paarden te kunnen opvangen. Daar is dus rekening mee gehouden.

24 paarden op 1 hectare land klinkt weinig, maar is om mee te beginnen denk ik genoeg. De paarden hebben niet allemaal tegelijk een vrije dag, dus komen niet allemaal dagelijks buiten.
In eerste instantie is er die ene hectare, er is wel de mogelijkheid om meer grond bij te huren. Onderhoud wordt door de verhuurder geregeld, dus om de zoveel tijd krijg ik een ander stuk grond toegewezen. Er is dus wel wisseling.

Een pensionstal is niet rendabel. De vaste lasten zijn dusdanig hoog dat ik er geld op toe zou moeten leggen. Bovendien is het de bedoeling om een vaste groep klanten aan te trekken. Mensen die dus voor langere tijd hieraan mee willen doen. Wat dat betreft is het eenzelfde groep mensen als op een manege.
In het eerste jaar zal ik wel pensionklanten aannemen omdat ik niet ineens in 24 paarden zou willen investeren. Het plan is om te beginnen met 12 leasepaarden en dit bij voldoende belangstelling evt. uit te breiden.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:26

(even vooraf gemeld, ik heb niet gelezen wat hierboven allemaal aan commentaar is gegeven)

Verwacht je dat er animo zal zijn voor een dergelijke leaseconstructie?
Ja dat denk ik zeer zeker. Alleen zou je toch moeten uitkijken dat je geen mensen over de vloer krijgt die alleenmaar willen buiten crossen met de paarden. (dus ook na een aantal "proeflesjes", hoeveel controle is er op de paarden en wordt een een contract opgemaakt?)


- Wat denk je dat dit zou mogen kosten?
Dat ligt eraan... Ik denk 20 euro per uur, maar je kan ook een pakketje maken voor mensen die bijv. 3 uur per week willen komen rijden. Dan i.p.m. 240 reken je bij. 225 euro. Ik noem maar wat.


- Hoever zou je bereid zijn om te reizen naar deze stal (om het doelgebied beter in kaart te kunnen brengen.

Met de auto maximaal 20 minuten denk ik.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Succes met je verdere plannen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:31

Kan je ook voor een vast leasepaard kiezen?
Dat iemand 1 paard helemaal alleen voor zijn/haar rekening wil nemen en er wedstrijden mee rijden?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 18:37

Cinzano schreef:
Dat ligt eraan... Ik denk 20 euro per uur, maar je kan ook een pakketje maken voor mensen die bijv. 3 uur per week willen komen rijden. Dan i.p.m. 240 reken je bij. 225 euro. Ik noem maar wat.


Ik ben wel van plan om een bedrag te nemen voor 3x per week. Mensen die maar eens per week willen komen, kunnen net zo goed bij een manege terecht. Dat is mijn opzet niet.
Het gaat echt om mensen die meerdere keren per week willen komen. Ik ben bij mijn berekeningen uitgegaan van 3x per week...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 18:39

Kleintje schreef:
Kan je ook voor een vast leasepaard kiezen?
Dat iemand 1 paard helemaal alleen voor zijn/haar rekening wil nemen en er wedstrijden mee rijden?


Dat is niet mijn eerste opzet. Misschien in een later stadium wel.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:45

Neem eens contact op met de Doordravers http://home.wanadoo.nl/doordravers/ Zij zitten in Aalsmeer en hebben als vereniging een soortgelijke constructie.

Wat zij doen (en wat me ook aan te bevelen lijkt) is verschillende examens, allereerst om lid te mogen worden (beoordeling van rijkunst)
volgens mij ook een soort verzorgings/theorie examen en een apart buitenrijexamen (je kunt natuurlijk hiervoor ook een ruiterbewijs verplicht stellen. ) Verder inderdaad een maximaal aantal uren per paard per dag en bijvoorbeeld 1 rustdag per paard per week. Ook misschien een maximum aan het soort werk zodat het paard niet alleen maar buitenrijd of alleen maar les of dressuururen maakt.

Ik zou toch ook wel een leeftijdsgrens vaststellen.
Qua kosten 20 euro per uur lijkt me wel veel. Ik denk aan 150 euro per maand en dan de lessen extra. Om lesnemen aan te moedigen, kun je ook de prijs iets omhoog gooien en daar dan standaard 1 uur les per week bij indoen.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:47

Zelf zou ik liever geen paard huren waar meerdere mensen op rijden. Iedereen rijdt met een andere stijl en op een ander niveau. Als je graag met een paardje verder wil komen, kan het best tot irritaties leiden als er ook mensen op rijden die eigenlijk niet zo goed kunnen rijden.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:50

Dat laatste lijkt me belangrijk! Ik zou namelijk een paard willen dat ik kan leasen alleen voor mezelf. (stel)

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:51

Ik sluit me bij de laatste 2 aan. Vandaar dus ook mijn vraag.
Je kan op die manier nog nergens naartoe werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 19:32

Kleintje schreef:
Kan je ook voor een vast leasepaard kiezen?
Dat iemand 1 paard helemaal alleen voor zijn/haar rekening wil nemen en er wedstrijden mee rijden?


Dat lijkt me financieel gezien een ramp. Hoeveel moet 1 persoon dan wel niet per maand gaan betalen? Meer dan voor een eigen paard denk ik...

Want:

- aanschafprijs paard moet betaalt worden (en voor wedstrijdruiters zullen dit niet de goedkope marktexemplaren zijn, die het als manegepaard misschien wel uitstekend zouden kunnen doen)

- aanschafprijs harnachement moet betaalt worden

- onderhoud paard moet betaalt worden

- eventuele dierenartskosten

Daarnaast moet er een deel van de 'hypotheek' door dat paard betaalt worden (hoe formuleer je het anders Verward .

En... er moet ook nog winst gemaakt worden...

Volgens mij gaat dat dus nooit lukken.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 19:36

Dat klopt. Een fulltime leasepaard zou nog duurder zijn dan het stallen van een eigen paard.
Alle risico's zijn voor de stalhouder, en die risico's worden gewoon doorberekend.. Ik denk dus niet dat dat een echte optie is.
Ik denk dat je dan beter een bijrijdpaard kunt zoeken waar je de eigenaar uit de brand helpt. Dat zal financieel een stuk aantrekkelijker zijn.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 23:06

dimmelim schreef:
Neem eens contact op met de Doordravers http://home.wanadoo.nl/doordravers/ Zij zitten in Aalsmeer en hebben als vereniging een soortgelijke constructie.


Ik heb deze vereniging een mail gestuurd. Bedankt voor de link!

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:11

Ehm, ik heb eigenlijk 2 vraagjes. De definitie van leasen is toch eigenlijk dat je een aantal maanden betaald en dat het paard dan van jou is?
Hoe komt het dat een pensionstal niet rendabel is? Er zijn toch genoeg pensionstallen in het land? Als het niet rendabel zou zijn, waarom zijn ze er dan? Ik denk dat je er sowieso rekening mee moet houden dat, wat je ook doet in de paardenwereld, je er geen vetpot aan zult hebben. Het is keihard werken en weinig verdienen.
Al met al vind ik de opzet wel een leuk idee, maar ik denk net als anderen dat er dan mogelijk nog veel meer geinvesteerd moet worden.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 23:33

Charmaine schreef:
Ehm, ik heb eigenlijk 2 vraagjes. De definitie van leasen is toch eigenlijk dat je een aantal maanden betaald en dat het paard dan van jou is?

Noem het dan huren... Het gaat erom dat men meerdere dagen per week mag komen rijden voor een vast bedrag per maand.

Citaat:
Hoe komt het dat een pensionstal niet rendabel is? Er zijn toch genoeg pensionstallen in het land? Als het niet rendabel zou zijn, waarom zijn ze er dan? Ik denk dat je er sowieso rekening mee moet houden dat, wat je ook doet in de paardenwereld, je er geen vetpot aan zult hebben. Het is keihard werken en weinig verdienen.
Al met al vind ik de opzet wel een leuk idee, maar ik denk net als anderen dat er dan mogelijk nog veel meer geinvesteerd moet worden.

Op deze locatie is een pensionstal niet rendabel omdat er al redelijk wat in de buurt zitten. Ik verwacht daarmee niet voldoende klanten te trekken. Naast de opzet die ik nu heb, kan ik wel wat pensionklanten aannemen.
Wat betreft de investering, dat is een eenmalig iets en moet zichzelf terug verdienen.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:39

of het rendabel zou zijn,etc. laat ik me niet over uit!
dat zoekt de bank en kvk etc wel uit!
maar het idee vind ik geweldig!
Als ik nu geen eigen paard zou hebben,en het zou bij mij in de buurt zijn,zou ik me als eerste inschrijven!!
heel veel sucses!
ik hoop dat het een grote hit word!!

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:49

kun je niet bijv. uhm ff denken 24 stallen.. 6 pony's voor die 3 uren per week 6 pony's voor echt leasen (per maand voor 1 persoon) en 12 stallen pension doen??? dan heb je van alles een beetje en dat trekt (volgens mij) meer mensen aan. ook kun je misschien een paar lessen geven. en misschien ponykampen orginiseren en buittenritten. (ik zeg wat in me opkomt hoor) en voor elke ruiter wat dus bijv. een fjord, kwpn, haflinger,shetje dus met de bedoeling dat er voor elke ruiter iets is. een recreatie ruiter op een fjord een springer op een kwpn en dressuur ook kwpn kids op shetje. ik noem maar wat hoor. Haha! ik hoop dat je er wat aan hebt. succes

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 00:21

Misschien een idee om een lidmaatschap op te richten.
Kijk wat je paarden en pand enz. per jaar kosten.
Kijk wat elk paard per maand moet gaan verdienen.
Deel dit bedrag door de aantal klanten die op dit paard rijden.
Dan heb je de kosten voor een lidmaatschap.
Afhankelijk van de hoogte kan je altijd iets extra's vragen voor bepaalde diensten. Les, meer uren willen rijden enz.
Je klant betaald een bepaald bedrag per maand of kwartaal. En heeft hiervoor een aantal uur per maand/week recht op een paard huren/leasen. Als je een afspraak maakt per kwartaal opzeggen of zo, ben je meer verzekerd van inkomsten en heb je de tijd om een ander te zoeken of te melden (van de wachtlijst) wanneer diegene terecht kan.