weer beginnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

weer beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 16:22

Hallo,

Ik heb een vraagje. Mijn oudere paard van 23 heeft 2 maanden niets gedaan, wel in het land gestaan.
Nu mag ik weer proberen om te gaan stappen met haar en kijken hoe dat gaat. Op advies van de dierenarts.
Ze krijgt nu ook nog medicijnen equipalazone (ontstekingremmer en voor pijn).
Ze heeft namelijk een haakje in haar spronggewricht. Ik heb vandaag 15 minuten met haar gestapt. Dit ging wel goed.
Nou is mijn vraag hoe bouw je het weer op. Elke dag weer een stukje langer of om de dag en hoe lang dan.

Graag tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 17:07

Als ik jou was, zou ik beginnen met (rustig) longeren en dit stukje bij beetje op te bouwen, eerst alleen stappen, dan ook klein stukje draf enz. Als je m aan het werk wilt (en mag) zetten, kun je misschien na een paar keer proberen met een pessoatuig longeren, dan bouwt ie ook weer een beetje spieren op, zonder dat ie overbelast wordt.

In het begin zou ik het om de dag doen en als het beter gaat kan het volgens mij ook wel elke dag.

Succes ermee!

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 17:20

Nou het probleem is juist dat longeren niet mag want ze kan moeilijk de bochten maken dus ze moet in een rechte lijn lopen. Dus buiten rijden.
Dus ik vroeg me af moet je eerst kleine stukjes rijden en hoe breid je dat uit. Hoe lang kan je dus rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 17:42

aha, dat maakt het lastiger idd.. Tja, denk dan idd eerst met kleine stukjes stappen beginnen en steeds iets langer, ik denk dat het paard zelf redelijk aangeeft hoever je kunt gaan

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 17:56

Ik zou de eerste week een kwartiertje stappen en het dan steeds met 5 minuutjes uitbreiden. De tweede week stap je dan 20 minuutjes enz enz.
Het ligt ook aan je paard. Je merkt denk ik zelf wel wat wel en niet kan hebben. De eerste twee weken zou ik alleen maar stappen en daarna ook steeds een stukje draf (5 min) inbouwen.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:00

Zelf zou ik ook niet meteen elke dag beginnen, gewoon om de dag, ook om al te veel spierpijn te verkomen.
Tenzij dta ze alleen in de stal staat, dat is ook niks

Verder ben ik het met Mikkie eens

Btw, houd er ook rekening mee dat zand vaak zwaarder stappen is dan gewoon op de verharde weg of hardere paden.