vraagje over stal veranderen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

vraagje over stal veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 15:53

als ik mijn paard gekocht heb, wil ik hem graag ergens anders gaan stallen.
waarschijnlijk wordt dat bij mijn vriend en mijn schoonouders op demanege.
maar het ziet er naar uit datie daar in een binnen stal komt te staan, die kleiner is dan hijnu gewend is en hij kanalleen met zijnneus door het hokje bij devoerbak en hij kan wat snuffen door de tralies naar andere paarden.

hij is 15 en is altijd gewend om in een buitenstal te staan. hij staat op het hoekje van het rijtje stallen en iedereen is gek vanmijn paard, omdat je er gewoon niet langs komt zonder dat je hem geaait hebt. (steekt gewoon zun lange nek naar buiten zodat je niet anders kan)

dan is het toch niet eerlijk om hem ineens in die andere stal te plaatsen?
ik denk dat het wel paard afhankelijk is, van hoe hij reageerd, maar toch. ik wete dus niet hoe hij er op gaat reageren en ik wil ookniet datie niet happy is.

een optie om op demanege te blijven waar die nu staat is er in elk gevalniet meer. veel te duur voor veel te weinig.

is het dan verstandig op zoek te gaan naar een ruime buitenstal?
hij heeft wel ens in eenbinnenstal gestaan..maar ja.. dat was voor maar een paar uurtjes Haha! en zolang hij eten heeft vond hij dat wel best.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:01

Ik vind zelf een buitenstal prettiger dan een binnenstal, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Ik denk dat het voor het paard een kwestie is van wennen. Mijn paard stond toen ze bij ons kwam eerst in een grote binnenstal. Daarna in een buitenbox, daar moest ze erg wennen, want ze was gewend alles te kunnen zien en ineens kwam ze toch een beetje achteraf te staan.
Ze is toen naar een andere buitenbox waar wel weer wat te zien viel en daar heeft ze jaren (naar mijn weten) vol tevredenheid gestaan.

Totdat we van stal gingen verwisselen. Ze kwam weer in een binnenstal en stond nog eens helemaal achteraan. Ze stond vaak met haar hoofd richting muur, maar verder heb ik weinig gemerkt.

Gelukkig mocht ze na een maandje of 2 naar een buitenstal, daar keek ze haar ogen uit de eerste paar dagen Haha!

Dus als je ze gewoon de tijd geeft om te wennen, zal het vast wel goedkomen. Natuurlijk is het ook per paard verschillend.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:12

Heeft hij in die binnenstal contact met andere paarden, hoe groot is de box, is er weidegang enz... Ze wennen er wel aan, maar of ze er gelukkiger door worden weet ik niet. Ze zullen het zelf niet beseffen. Sowieso is het gezonder voor het paar (geestelijk en lichamelijk) om in een buitenstal te staan... Het liefst een met tralies tussen de boxen, zodat ze kunnen neuzen en te allen tijde andere paarden kunnen zien staan (kudde idee)

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:55

Ik denk als je hem verplaatst dat hij het in 3 a 4 weken alweer vergeten is.

Die van mij is de afgelopen maanden ook een aantal keren verplaatst ivm stro naar zaagsel en toen een verkeerde stal. Hij had er eigenlijk geen last van.