harde bult tussen de kaken!!??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

harde bult tussen de kaken!!??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 13:36

Hallo,

Joy heeft al eerder een beetje gezwollen klieren gahad..je voelt een of 2 zachte zwellingen tussen de kaken onder het hoofd.
Ze worden soms kleiner-gaan weg en soms zitten ze er weer
Mijn dierenarts vertelde dat ik me daar geen zorgen over hoefde te maken.
Gisteravond voelde ik echter iets boven knoop een enorm hard half ei zitten?
Ik neem aan dat dat geen klier is??
Heeft iemand een idee?
Ze heeft er geen last van zo te zien.
Droes lijkt me heel sterk, ze heeft het op jonge leeftijd al gehad, en hier in omgeving zijn geen paarden ziek


Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:05

Een stalgenootje had ook een bult bij haar paard onder de kaak, zeg maar dat gedeelte waar de kiezen net beginnen.
Een DA zei niks aan de hand, een andere heeft toen een punctie genomen en het bleek dat er wel een flinke ontsteking zat. De reden heo het gekomen was kon hij niet zeggen. Hij heeft een ontstekingsremmer gehad en na de puntie is er later ook wat 'pusachtig' uit de gekomen en is de bult 'door het lichaam afgevoerd'. Hij was na 1,5 week weg.

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 17:42

Ik denk dat het een ontstoken klier is. Als ze verder geen verhoging heeft, dan zou ik er niet al te veel aan doen. Natuurlijk wel in de gaten houden en misschien kun je voor de zekerheid nog een keer de dierenarts bellen.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 17:47

Toen ik de titel las dacht ik eigenlijk meteen aan droes.....
Hou het maar goed in de gaten, en neem regelmatig de temperatuur op zou ik zeggen!
Succes!


marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 18:00

haar temperatuur net opgenomen..37.0

luxx

Berichten: 3502
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:09

mijn paard heeft dat ook gehad, er zit een klier tussen die kaken die bij hem soms vergroot en hard was.
bij mijn paard was het een tekort aan zout, waarvoor hij zeezout door z'n voer krijgt.
sinds het extra zout is het over.

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

Suusje1986

Berichten: 1146
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:33

Mijn verzorgpaard had ook een harde bult tussen de kaken. Uiteindelijk bleek dat ze een scheur in haar kies had en dat er twee stukjes van haar kaak afgebroken waren. Ze moest geopereerd worden... Huilen Het is wel allemaal weer goed gekomen hoor Lachen Maar ze is nu wel een kies armer.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 22:34

tandarts is in november geweest, en ze heeft een zoutblok in haar stal waar ze voldoende gebruik van maakt.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:42

Het hoeft echt niet meteen droes te zijn hoor. Misschien een ontstoken lymfeklier, die zitten daar namelijk. Even goed in de gaten houden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DPTomboy, GrapeshotBot, henshem, Karintich, Larissajulia, nadcha, Padoertje, Rubio, sunny43 en 25 bezoekers