Welke digi evt in hogere prijsklasse

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Welke digi evt in hogere prijsklasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 01:52

Als ik echt een goede digi wil hebben die wel makkelijk in te stellen is, welke is dan te adviseren?

Ik wil natuurlijk actiefoto's maken van de paarden, maar ook goede foto's krijgen als het buiten donker is, of binnen een beetje donker.

Heb 3,5 jaar geleden de Kodak DC 240 Zoom gekocht, die kostte toen nog 1500 gulden, maar is nu echt wel aan vernieuwing toe.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 08:48

Ligt eraan of je voor de standaard camera's wil gaan of gelijk voor een spiegelreflex camera. Beide zijn er in digitale vorm.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:42

als je weer 1500 euro tot je beschikking heb de EOS300D natuurlijk!! *LOL* (check profiel voor een foto).

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:46

SuperPepeijn schreef:
als je weer 1500 euro tot je beschikking heb de EOS300D natuurlijk!! *LOL* (check profiel voor een foto).


t.t.t. Je geeft hier het ultieme voorbeeld van het gegeven dat de gulden/euro verhouding als 1:1 wordt gebruikt.... Scheve mond

Haha! sorry, de euro zit me dwars...

Maarre... Ik zou toch ook echt gaan voor een digitale SLR hoor! Als je meer te besteden hebt, doe het dan goed!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 11:51

Ik wil sowieso een makkelijk instelbaar apparaat.

Kunnen jullie me nog wat typenummers geven, dan kan ik even op inet gaan kijken.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 12:13

en ik weet er echt heel weinig vanaf dus kunnen jullie me de voordelen van een spiegelrefelx uitleggen?

highwaykindJarig

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 12:14

Heb je al op www.dpreview.com gekeken ? Daar kan je in de buying guide precies selecteren wat je er op wilt hebben en hoevele het mag kosten Lachen

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 12:46

Voordeel van een spiegelreflex:

Je kijkt door de lens waarmee ook de foto wordt gemaakt en ziet dus ook het resultaat.
Meten van belichting, focus e.d. gebeurt al terwijl je door de zoeker kijkt. als je afdrukt maakt hij (vrijwel) direct de foto. Goedkopere digis beginnen dan pas met scherpstellen en meten e.d. en duurt het vaal zo lang dat het paard alweer uit beeld is.
Je kunt de lens verwisselen en bij andere omstandigheden een andere lens gebruiken. Ook de lenzen in een duurdere prijsklasse, die vaak optisch veel beter zijn en een hogere lichtsterkte hebben, kan je dan gebruiken. Met een hoge lichtsterkte kan je ook binnen nog langer foto's maken voordat je moet gaan flitsen.
Er zijn voor de spiegelreflexcamera's betere flitssystemen beschikbaar met lichtmeting door de lens.
Er zijn veel meer instellingen waarmee je als fotograaf zelf kunt beslissen hoe de foto moet worden (sluitertijd, diafragma, belichting).

Nadeel: Hogere prijsklasse en als je hem optimaal wil gebruiken moet je wel je koppie erbij houden. Vaak hebben ze wel een volautomaat stand, maar dan maak je er geen optimaal gebruik van alle mogelijkheden. HJe moet in het begin wel even de tijd nemen en veel oefenen om er mee vertrouwd te raken.

Verder zijn ze groter en zwaarder dan de normale digi's. Olympus heeft nu echter een serie die wat kleiner en lichter is dan de gewone spiegelreflex, maar de keuze in lenzen e.d. is dan wat minder dan bij Canon en Nikon.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:03

yokie schreef:
t.t.t. Je geeft hier het ultieme voorbeeld van het gegeven dat de gulden/euro verhouding als 1:1 wordt gebruikt.... Scheve mond
je hebt helemaal gelijk! ik trap er nog altijd in

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:51

Ik wil nog even wijzen op een tussenoplossing voor de spiegelreflex. De fuji S602 b.v. heeft een zoeker met daarin een LCD schermpje. Zo zie je toch precies hoe de foto gaat worden. Dit type camera is een stuk goedkoper dan de echte spiegelreflex maar biedt wel de voordelen.
De lensen kunnen niet verwisseld worden, maar hij heeft wel een krachtige 6x zoom en een f 2.8 lens.