*Zucht* Financiele Malaise

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Chantalle
Berichten: 14
Geregistreerd: 23-01-04

*Zucht* Financiele Malaise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 10:20

Hoi...

ik heb even een schaduw-account aangemaakt. Financieel is tenslotte toch nog steeds een taboe (ook voor mij) maar moet het ff van me afschrijven....

Ik ben jong op mezelf gegaan. Al tijdens mijn 1e jaar studie ging ik samenwonen. Na anderhalve maand besloot mijn toenmalige vriend (van wiens inkomen we voornamelijk leefden) weg te gaan bij me. Gezien mijn thuissituatie wilde ik toch op mezelf blijven wonen en ik nam er 2 bijbaantjes bij (had er al 1, plus m'n studie). Mijn ouders konden financieel niet bijspringen, dus alle kosten (studie, woning, eten etc.) moest ik zelf betalen.... Dus maar een lening afgesloten bij de IBG....

Na ruim een jaar in dit veel te dure huis, kwam ik in aanmerking voor een flatje van de gemeente. Ik stopte met m'n studie en ging werken. Na een tijdje kwam mijn ex toch weer bij me wonen. We kochten een klein autootje samen, op afbetaling. We besloten te verhuizen: dit flatje was veel te klein voor 2 personen en ik wilde graag gaan studeren in een andere stad.

We verhuisden naar de grote stad. Voor het huis moesten we nog meer geld lenen. Mijn vriend kreeg een baantje op provisiebasis en ik moest naast m'n studie hard werken om te kunnen blijven eten. Mijn vriend was namelijk niet erg succesvol als verzekeringsadviseur... Daarnaast bracht hij veel geld naar de lokale gokkasten... Het was niet vol te houden zo, ik stopte met mijn studie en we verhuisden terug naar onze geboorteplaats.

We woonden daar ruim 2 maanden samen toen mijn vriend er vandoor ging met een collega. Gelukkig had ik een goede baan gevonden. Mijn ouders probeerden me te helpen: ze kochten een autootje voor me, betaalden de helft van het paard mee en elke dag mocht ik daar komen eten. Regelmatig brachten ze tassen vol boodschappen voor me mee. Toch was het moeilijk om in m'n uppie alles te blijven betalen. De huur, gas en licht, telefoon, een half paard, een auto, een lening om af te lossen (mijn ex nam de 2e lening mee).

Bijna 2 jaar later kwam ik mijn huidige vriend tegen. Hij heeft altijd thuisgewoond, al sinds z'n 18e een goede baan. Netjes gespaard, nooit iets geks gedaan wat eigenlijk niet kon... Hij spaart en is zuinig. We wonen samen, maar hij weet niets van de lening die nog steeds loopt en waar een BKR-codering op staat; ik durf het gewoon niet te vertellen, schaam me ervoor. Hij weet dat ik het niet makkelijk heb gehad, dat er openstaande rekeningen waren en zijn. Hij weet wel van m'n studieschuld en heeft er om gehuild toen ik 't vertelde.

We hebben nu samen ook een rekening, voor het huishouden. We storten elke maand allebei 500 euro, was de afspraak, maar ik kan geen 500 missen. Ik heb deze maand 300 te besteden -zoveel te veel sta ik rood-, heb nog te veel rekeningen liggen. Er is daarnet ruim 300 euro van onze gezamelijke rekening gehaald. Waar was dat voor vroeg hij zich af: achterstallige betaling aan gas en licht...

Hij wil dolgraag een huisje kopen, heeft er ook eentje op het oog. Een heel leuk huisje, echt niet duur. Maar door die BKR-codering weet ik al dat ík niet in aanmerking kom voor een hypotheek.. Ik kán het hem niet vertellen. Vlucht in m'n gedachten weg naar loterijen die ik win, enveloppen met geld die ik vind, gulle gevers om de hoek...

Ik weet het gewoon niet meer... Ik heb al geinformeerd voor een zwart bijbaantje, maar dat is stiekum niet te doen... Het paard kan ik niet verkopen, want die is van m'n ouders, ik zorg en betaal enkel voor het paard, zoals afgesproken bij de koop. Ik denk erover om m'n auto te verkopen -alhoewel m'n vriend zich dan af zal vragen waar ik met dat geld heen ben (ik wil dan natuurlijk m'n lening afbetalen)- maar eigenlijk heb ik die auto nodig voor m'n werk enzo...

Ik weet 't; vertel je vriend van je problemen, maar ik durf niet. Ben bang hem kwijt te raken. Wil 'm geen pijn doen. Hij geeft altijd af op mensen die niet rond komen, snapt niet dat mensen geld uitgeven dat ze niet hebben.
's Nachts lig ik wakker, ik word steeds chagrijniger en steek m'n kop in 't zand als ik begin te malen. Ik wíl er niet aan denken, wil er niet mee bezig zijn. Als er op tv over geld wordt gesproken zap ik door. Ik kan wel janken als er programma's bezig zijn als "De Deurwaarder" enzo.

Ik móet iets gaan verzinnen nu. Die lening wil ik kwijt, vooral ook die BKR-codering. Dan kunnen we samen een huisje kopen, met de hypotheek ben ik dan ook m'n studieschuld kwijt, geloof ik. Als ik de auto verkoop ga ik wel fietsen, is nog goed voor de lijn ook. En ik hoop dat ik m'n ouders kan overhalen dat ik het geld van de verkoop even zelf mag houden, in plaats van het aan hen te geven: zij hebben tenslotte eigenlijk die auto voor mij gekocht.
Ik ben bezig met een sollicitatie: er hoort een auto van de zaak bij. Maar eer dat rond zou kunnen zijn (als ik al aangenomen word natuurlijk) is mijn vriend er al achter dat er een BKR-codering is...

naja... Heb het ff van me afgeschreven... Iemand interesse in een Corsa?


spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:29

Ik denk dat je het vriend toch beter kan vertellen. Nu loop je de boel te bedriegen en als hij er zelf achter komt heb je een veel groter probleem.

In ieder geval succes.

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:33

Je weet het zelf al, maar vertel het je vriend zo snel mogelijk. Hij zal eerder gekwetst zijn door het feit dat jij hem niet in vertrouwen durft te nemen. Het is ook niet eerlijk voor hem dat jij door je 'geheim' steeds chagrijniger wordt enz. Het komt toch een keer uit, zorg er liever voor dat hij het zo snel mogelijk van jou hoort. Je zult je daarna echt opgelucht voelen, denk ik. Vertel het hem vanavond nog. Niemand is perfect. Ieder huisje heeft zijn kruisje en jij hebt die BKR-codering. Hij kan daar vast wel mee leven.

Succes!!!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:33

he meid wat vervelend..
maar ik zou het hem toch vertellen..
ooit komt ie er toch wel achter!
En het lucht denk ik enorm op als je het hem hebt verteld, want dat stiekeme gedoe is ook niet echt goed voor je relatie..
En als ie je niet meer wil omdat je een schuld hebt zegt dat genoeg toch? hij moet van je houden om wie je bent, en als je een schuld hebt moet dat inn principe niets veranderen.
Tuurlijk in het begin zal hij er wel van schrikken, maar als jullie verder een goede relatie hebben komt dat wel goed!

Ik zou het hem dus gewoon vertellen..

Sterkte ermee

Dag lieve mama...

ChestnutArabians
Berichten: 214
Geregistreerd: 08-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:35

uit ervaring kan ik je vertellen dat je hetje vriend beter kan vertellen, en mischien zal hij je nog wel versteld doen staan ook.
ik zit nu ongeveer in dezelfde situatie en weet het ook allemaal niet zo een twee drie meer, maar met hulp en een beetje goed verstand kom ook jij er weer bovenop.
mocht je er meer over willen praten je kan mijaltijd pben
veel liefs en sterkte


BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:36

Sorry, kheb er zelf eentje te koop Knipoog

Het is moeilijk, maar zoals je zelf al zegt, zul je je vriend in moeten lichten. Hoe zou jij je voelen als de situatie andersom zou zijn?

Ik ben iemand die alles van mijn partner wil weten en kan niet met geheimen leven. En jij? (Hoef je niet op Bokt te beantwoorden hoor, het is om je aan het denken te zetten) Bedenk ook: gedeelde smart is halve smart.

Als het goed te doen is om op de fiets naar je werk te gaan, is het inderdaad een optie om je auto te verkopen, maar ik weet natuurlijk niet waar je hem verder nog voor nodig hebt. Ook zou ik eerst uitrekenen hoeveel je nu werkelijk aan je Corsa'tje kwijt bent. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen zowieso op de fiets te gaan, dat scheelt weer benzine.

Het is een moeilijke en ellendige situatie en vrees dat er geen pasklare oplossing is. Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid. Ach gut

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:38

Tja, je zei het zelf al: vertel het je vriend Haha!

Het is echt het enige dat je kan doen. Als jullie er inderdaad aan denken om samen een huis te kopen e.d. dan vind ik dat je relatie toch wel tegen zoiets moet kunnen. Als ik het zo lees maak je jezelf op het moment echt helemaal gek, lijkt me niet echt gezond. Ook niet echt gezond voor je relatie op de lange termijn.

Ik heb natuurlijk makkelijk praten wat mijn vriend en mijn lening zijn het niet maar IMO is het verstandig door de zure appel heen te bijten. Het lijkt me sterk dat hij hier door bij je weg gaat ofzo. En stel dat hij dat wel doet wat zegt dat dan over jullie relatie (sorry, vandaag niet in een subtiele bui Knipoog). Het is voor hem nogal makkelijk om zo te oordelen over mensen met een lening. Thuis wonen tot je gaat werken is wel een heeeeeeeeel erg makkelijke start. Al helemaal als je dan meteen in een goede baan rolt en geen vriend(in) tegenkomt die niet zo heel handig is met geld (jouw ex b.v.).

Vertel het dus, verkoop je auto (is nog beter voor het milieu ook) en deel de opbrengst b.v. met je ouders en gebruik de rest voor het aflossen van die lening. Spreek verder af dat jullie iets van 300 in de maand in de gezamelijke rekening stoppen. Die 200 euro stop jij in de aflossing en die 200 euro spaart hij op z'n eigen rekening.

Gewoon open kaart spelen is echt de enige oplossing die gaat werken op de lange termijn.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:40

Ik ben het helemaal met de bovenstaande posts eens.
Bart heeft het goed verwoord.

Je kunt dit niet voor jezelf houden. En als hij hierom bij je weggaat..... de rest kan je zelf wel invullen.

Heel veel sterkte.

:evaw:

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:43

Ik denk dat je vriend het je uiteindelijk misschien zelfs wel kwalijk kan nemen dat je hem dit NIET hebt verteld.... en als hij je hierom laat zitten, is hij je niet waard!

Meid, zo gaat het niet langer, je doet erg je best, maar komt er in je eentje op deze manier niet uit.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:26

Ik hoop dat je sterk genoeg bent om het hem te vertellen. Het is niet aan jou te wijten dat je met die lening zit. Als jij een normale 1e vriend had gehad, had je dit niet mee hoeven te maken.

Ik denk dat je vriend alleen maar opgelucht zal zijn wanneer je het vertelt want ik kan me zomaar voorstellen dat er nu al dingen gebeuren die hij niet begrijpt en die jij moet verklaren met een leugentje.

Als hij er bij de BKR achter komt dan heb je echt de poppen aan het dansen. Dan ontstaat het verhaal van: "je wist toch dat ik er achter zou komen, waarom heb je me t niet verteld?"

Kom op, zoek steun bij je vriend want hij zal je hier niet op laten vallen!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:31

In een relatie moet je eerlijk zijn...en door hem dit niet te vertellen ben je niet eerlijk tegen hem.

Open kaart is het beste, en als hij echt om je geeft zal hij je daar niet om laten vallen.

Je suis Charlie.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:33

meis, ik sluit me helemaal aan bij het bovenstaande. En als je het zo moeilijk vind om erover te praten, zou je ook dit kunnen uitprinten en aan hem kunnen geven om te lezen (wel erbij zijn!). Je hebt het mooi onder woorden gebracht, als hij echt om je geeft ziet hij dat ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:39

Vertel het je vriend, dat is de enige tip die ik je kan geven!!!

Als hij echt van jou houd, dan zal hij je niet aan de kant zetten omdat je een lening hebt!! Als het echte liefde is, is er absoluut meer voor nodig om dat stuk te maken dan een beetje geld hoor meis...
Wees eerlijk tegen hem! Hij zal dat zeer zeker meer op prijs stellen dat wat je nu doet. Nu lieg je in principe tegen hem. Wees gewoon eerlijk!
Vertel hem wat je ons hier hebt verteld!

Succes! Ach gut

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:43

Chantalle schreef:
Hoi...

Bijna 2 jaar later kwam ik mijn huidige vriend tegen. Hij heeft altijd thuisgewoond, al sinds z'n 18e een goede baan. Netjes gespaard, nooit iets geks gedaan wat eigenlijk niet kon... Hij spaart en is zuinig. We wonen samen, maar hij weet niets van de lening die nog steeds loopt en waar een BKR-codering op staat; ik durf het gewoon niet te vertellen, schaam me ervoor. Hij weet dat ik het niet makkelijk heb gehad, dat er openstaande rekeningen waren en zijn. Hij weet wel van m'n studieschuld en heeft er om gehuild toen ik 't vertelde.



waarom huilde hij trouwens? Dat lijkt me erg belangrijk hier, uit medelijden/medeleven met jouw situatie van destijds of omdat hij die lening zo verschrikkelijk vindt?

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:45

Vertellen. Dat is de enige goede raad die men je kan geven

O
http://www.getyourwallie.com/vote/7093/TexasNTe Graag ff op klikken
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd
<'\___~ <'\___~
...(\...)\... ...(\...)\...

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:49

Lielle"]
[quote="Chantalle schreef:
Hoi...

Bijna 2 jaar later kwam ik mijn huidige vriend tegen. Hij heeft altijd thuisgewoond, al sinds z'n 18e een goede baan. Netjes gespaard, nooit iets geks gedaan wat eigenlijk niet kon... Hij spaart en is zuinig. We wonen samen, maar hij weet niets van de lening die nog steeds loopt en waar een BKR-codering op staat; ik durf het gewoon niet te vertellen, schaam me ervoor. Hij weet dat ik het niet makkelijk heb gehad, dat er openstaande rekeningen waren en zijn. Hij weet wel van m'n studieschuld en heeft er om gehuild toen ik 't vertelde.



waarom huilde hij trouwens? Dat lijkt me erg belangrijk hier, uit medelijden/medeleven met jouw situatie van destijds of omdat hij die lening zo verschrikkelijk vindt?
[/quote]

Teleurstelling gok ik.
Harmen wilde ook graag een huis kopen, had ik op dat moment verteld dat ik een lening had had hij ook moeten huilen. Niet van woede, niet omdat hij kwaad is oid. Maar van teleurstelling dat het kopen van het huis op dat moment niet zou lukken. En teleurstelling in mij dat ik het niet eerder verteld heb.

:evaw:

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:51

Dat zou kunnen, daar ben ik dus benieuwd naar. Maar Chantalle, zo kun je iig niet verder, je zult iets moeten doen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:54

Dit is geen reden om het met jou uit te maken Chantalle. JE bent niet vreemd gegaan, en die schuld, sja, daar kun je niet helemaal iets aan doen. Hij moet jou niets aanrekenen.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:57

Een IBG lening is volgens mij niet gemeld bij het BKR. Als je bijv een flexibel krediet hebt bij je bank, en je hebt problemen gehad met aflossen dan sta je inderdaad geregistreerd bij het BKR. Maar op het moment dat je er weer vanaf bent word dat bijgesteld.

Als je een lening bij de bank hebt, maar wel altijd netjes op tijd betaald hebt, dan sta je wel geregistreerd bij het BKR maar volgens mij niet negatief. Dus ik zou gewoon eens vragen hoe je geregistreerd staat bij het BKR.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:58

Pipo schreef:
Een IBG lening is volgens mij niet gemeld bij het BKR. Als je bijv een flexibel krediet hebt bij je bank, en je hebt problemen gehad met aflossen dan sta je inderdaad geregistreerd bij het BKR. Maar op het moment dat je er weer vanaf bent word dat bijgesteld.

Als je een lening bij de bank hebt, maar wel altijd netjes op tijd betaald hebt, dan sta je wel geregistreerd bij het BKR maar volgens mij niet negatief. Dus ik zou gewoon eens vragen hoe je geregistreerd staat bij het BKR.



IBG lening is inderdaad niet geregistreert bij het BKR Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 12:03

Ik ben het met de rest eens.
Alles eerlijk vertellen, zo te lezen kan hij zelf erg goed om gaan met financiën en kan hij je zelfs wel helpen.
Maak samen een financeelplan hoe jullie dit zo snel mogelijk achter je jullie kunnen laten.

Chantalle
Berichten: 14
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 12:18

Ben ik weer....

Erg fijn om al jullie lieve reacties te lezen, alhoewel het ook verdriet doet. En da's lastig, want ik ben op m'n werk.... Knipoog

Het punt is dat ik een schijterd ben. Ik wíl het eigenlijk wel vertellen, ik vind het verschrikkelijk dat ik niet eerlijk ben tegen degene waar ik onwijs van houd. Zelf zou ik het wel willen weten als het andersom zou zijn.. Er is nooit een goed moment om het te vertellen. Eigenlijk wil ik dit zó graag zelf oplossen, dan hoeft hij er nooit achter te komen en kunnen we vrolijk zonder problemen door...

Geld is al sinds m'n 19e een issue. Een big issue. Het probleem ís er altijd. Het is al 6 jaar rond aan het spoken... Hij huilde idd. uit teleurstelling. Hij was niet boos.

Ik heb al wel gelogen over die lening. Er komen afschriften binnen op naam van mij én m'n ex. Ik heb mijn vriend vertelt dat mijn ex die rekening had meegenomen en dat het een fout moest zijn van de bank. Heb doodleuk "retour afzender" vermeld op de envelop en gedaan alsof ik ze teruggestuurd heb. Ik ben een muts, een liegende muts. Verdrietig

Het gaat om een vrij klein bedrag. Een bedrag wat ik in principe met mijn salaris zó af zou moeten kunnen lossen, maar heb altijd veel andere rekeningen en dus blijft dat bedrag (nog geen 800 euro) nooit over.

Damn... Ik vrees dat ik 't inderdaad maar beter op kan biechten... Slik...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 12:18

Sjimmy schreef:
Je kunt dit niet voor jezelf houden. En als hij hierom bij je weggaat..... de rest kan je zelf wel invullen.


Precies!
Als hij echt om je geeft zal hij je helpen, in het andere geval zal hij vertrekken.

Ik hecht heel veel waarde aan eerlijkheid in een relatie. Mijn vriend wil ook wel eens bepaalde uitgaven verzwijgen voor mij (heeft hij van huis uit mee gekregen helaas), dan wordt ik echt pissig. Ik ben z'n vriendin, ik heb recht om alles te weten. Ik geval van nood zal ik hem steunen, wat heeft hij eraan als hij het verzwijgt. Sorry dat ik dit verhaal een beetje op mezelf betrek, maar ik hoop dat je het daardoor beter begrijpt. Ik vind dat je het gewoon moet vertellen, hoe moeilijk dat ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 12:21

800 euro Haha! Meid kom, dat los je gewoon in twee keer af. Je zelf een schop onder je kont geven en doen!

Chantalle
Berichten: 14
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 12:22

Hoi,

IBG moet ik vanaf deze maand gaan terugbetalen en zijn dus geen problemen mee. Het gaat wel om een behoorlijk bedrag per maand: 120 euro...

Met die lening zijn wel problemen geweest toen ik nog met m'n ex was. Die staat dus negatief bij het BKR. Eerder zei mijn eigen bank al dat ik gewoon moest bellen met de Postbank (waar dus die lening loopt), om te vragen of ze de negatieve codering eraf wilden halen.
Punt is dat ik de afgelopen 2 jaar ook wat af heb moeten sappelen en dus niet altijd elke maand keurig op tijd heb betaald. Maar nooit meer kritiek gehad van de Postbank omdat ik wel altijd betaalde (al was het niet altijd op de afgesproken datum)...

Ik zal vanavond eerst eens met de Postbank bellen om te vragen of het een mogelijkheid is...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angie91, Blue_flower, Esplen, Evito_06, Melzazu, Naboo, noviceh, Rosalie_91, Stybba, Tajmahal, Traiectum, Ubermetrics, WithinYuuri en 55 bezoekers