drachtig paard mager met foto's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

drachtig paard mager met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 10:01

Het zit dus zo: mijn paard is uitgerekend voor midden april haar buik is redelijk dik en je voelt het veulen af en toe ook goed. Maar ze is zo ingevallen. Net een grasbuik Verward (maar ze is drachtig) Ze heeft 2x kort op elkaar (nu toch al weer bijna 2 maand geleden) koliek gehad. Je ziet en voelt zo haar ribben. Ze is niet dof ofzo, neen ze blinkt prachtig en is sinds enkele dagen gretig aan het verharen.
Ze heeft ongeveer 2 weken geleden een panacur (korrels) wormen kuur gehad omdat de DA dacht aan wormen. Wel was ze altijd op tijd ontwormt maar hij zei dat dat met jonge (bijna 4) paarden nogal eens voor kwam en vandaar die extra ontworming met panacur.
Ze krijgt 's morgens een kilo mengeling en ongeveer 2,5 kg wortelen en een dik plak hooi. Dan om 11 uur weer hooi, om 2 uur een halve schep mengeling en wortelen en hooi, om 5 uur wortelen en hooi en om 7 uur een kilo mengeling, wortelen en hooi. Ze heeft dus bijna de hele dag hooi om te eten (ik durf niet echt meer mengeling te geven voor schrik van koliek.) Ze wordt niet zo veel gereden. Ongeveer 3x in de week en dan een half uur, drie kwartier. Geen galop want dat kan ze niet meer, ze valt steeds stil (met haar dikke buik). Wel veel draf.
Ze steekt volgens de DA al haar energie in het veulen.
Wat kan ik doen om ze wat voller te krijgen?
Hier wat foto's van vorige week
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt



Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:30

Ze is inderdaad wat aan de dunne kant maar ziet er verder goed uit.
Ik verwacht ook dat ze alles aan haar veulen geeft.
Goed voeren meer kan je er niet aan doen volgens mij.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:36

je kan een pap maken van maismeel, dat zet erg aan en dat vinden ze vaak erg lekker. Ik zou minder wortelen voeren, 3 x per dag is wel erg veel, vind ik. Een kilo wortelen per dag is wel genoeg en zoveel goed hooi als ze wil eten!

Er zijn speciale merriebrokken voor drachtige merries te koop, misschien is dat wat

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:18

zo te horen is dit een merrie die alles aan het veulen geeft. Persoonlijk zie ik ook niet graag een paard met de ribben bloot zal ik maar zeggen. Overschakelen naar Merriebrok, geef haar zoveel hooi/kuil als ze wil. Brok opvoeren naar misschien 2 kg ipv 1 kg. rijden beperken tot een half uurtje ipv 3 kwartier en veel stappen tussenin en de laatste maand niet meer rijden maar gewoon beweging in de weide voor een paar uur per dag.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:10

Ook ik zou je aanraden om een half kilotje maismeel per dag te geven door bijv. slobber of nat gemaakte merriebrok. ½kilo lijkt veel maar als je het over 2 voerbeurten verdeeld kan het echt geen kwaad. Verder ziet ze er OK dan! uit. Als je ook kuilhooi op stal hebt zou ik proberen dat te gaan voeren, dat is net iets vetter dan gedroogd hooi maar niet zo eiwitrijk als kuilgras (wat overigens vaak alleen voor koeien is). Je moet daar wel iets minder van voeren aangezien de eiwitten Knipoog

**Look where all this talking got us baby!!**

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:19

ik zou als ik jou was stoppen met (zoveel) wortelen omdat die toch een laxerende werking hebben en daardoor de voedingstoffen van het krachtvoer niet goed kunnen worden opgenomen. En overstappen op merriebrok

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:33

Of in plaats van hooi, kuil voeren. Over het algemeen zit daar net iets meer in. Maar ga wel geleidelijk over van hooi naar kuil als je dat wil proberen, vooral omdat ze koliek gevoelig is.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

c_alsemgeest

Berichten: 20565
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:06

jah ik zou ook meer gaan voeren
Ik zie persoonlijk altijd liever een te dikke drachtige merrie dan een te dunne Knipoog

Ook pavo slobber bevat veel voedings stoffen en niet te veel eiwitten, zou je ook bij kunnen voeren.
Of wat zonnebloem olie door het krachtvoer heen

OK dan! succes OK dan!

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:11

Ook ik zou overgaan naar merriebrok. Tussendoor kan je maismeel voeren, dat zet aan en vinden de meeste paarden heerlijk. Verder zoveel mogelijk hooi geven als dat ze opkan. Het aantal wortelen zal ik verminderen, want dat werkt laxerend.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

DubbelFun

Berichten: 88473
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:37

Idd stoppen met die wortels en meer brok (merrie-brok) voeren, wel de hoeveelheid rustig op gaan voeren.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:44

Het is ook beter om het krachtvoer niet meteen te laten volgen door hooi omdat het dan meteen door gaat naar de darmen en de voedingswaarde niet volkomen opgenomen kan worden door het lichaam. Als het kan is het beter om eventjes te wachten om het hooi te voeren Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:58

sonjabelgium schreef:
Het is ook beter om het krachtvoer niet meteen te laten volgen door hooi omdat het dan meteen door gaat naar de darmen en de voedingswaarde niet volkomen opgenomen kan worden door het lichaam. Als het kan is het beter om eventjes te wachten om het hooi te voeren Knipoog


Sterker nog, het is beter om eerst ruwvoer te geven en daarna pas krachtvoer. Lachen

Ze heeft inderdaad al veel ingeleverd en dan zoogt ze nog niet eens. Verder ziet ze er wel prima uit! OK dan!

Als je bang bent om meer krachtvoer te geven, kun je waarschijnlijk beter overstappen op een merriebrok omdat daar meer in zit. Ik zou niet van het ene op het andere moment overstappen op een andere brok. Per voerbeurt mengen en de verhouding aanpassen. Zeker in combinatie met geweekt maïsmeel moet er weer een beetje vlees aan jouw meisje te krijgen zijn.

Het is wel belangrijk om haar conditie op peil te brengen voor de bevalling, maar dat kan ook door elke dat met haar te stappen en een klein drafje. Dat hoeft helemaal geen intensieve beweging te zijn.

Suc6!

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:52

Hoe reageert jou merrie op haver??
Als je dat zonder problemen kan voeren zou ik dat gaan doen. Voor koliek gevoelige paarden is dit vaak een zeer goede oplossing. Gewoon je mengeling blijven voeren zoals je nu doet en dan per voerbeurt eerst 1/2 schep gekneusde/gepunte haver om te laten wennen, na een week 1 schep per voerbeurt. Dan kijken of ze aankomt, als je denkt ze komt nog niet genoeg aan, dan kun je nog wat meer geven. Mijn merrie(engels volbloed) reageerde hier super op en werd er mooi rond van en behield haar energie, heeft ze ook nodig voor de bevalling en voor het zogen van haar veulen. Je moet niet te angstig zijn met voeren, ze heeft een veulen in haar buik en heeft veel nodig om haar veulen te laten groeien en zelf ook nog in conditie te blijven.

En ook ik vind dat je erg veel wortelen voert. Zou gewoon 1 keer per dag een paar wortels geven voor het lekkere, maar niet zoveel als je nu doet. Werkt erg laxerend..

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:22

Ze is idd. wel erg mager en dat voor een drachtige merrie!

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:47

over drachtige merries en zemelen heb ik het volgende gevonden op internet:

Citaat:
Zemelen zijn zonder aanvulling ongeschikt voor drachtige en zogende merries en veulens. De dieren hebben veel kalk en naar verhouding minder fosfor nodig (goede verhouding is 2-1). Zemelen bevatten juist weinig kalk en veel fosfor. Geeft u toch zemelen, geef dan in ieder geval ook kalkrijk voer zoals merrie- of veulenbrok.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:01

Wat een verschil zeg met die van mij zeg die is even lang drachtig, ik denk dat die van jouw zeker veel aan het veulen geeft

Die van mij krijgt 3 keer per dag kuil met hooi, en aan het einde van de middag halve schep muesli en halve schep brok. Niet veel dus, maar dat is ze totaal niet nodig, ze ziet er stevig uit. Vanaf morgen schakel ik over naar merriebrok ipv gewoon brok.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:45

Elk paard reageert anders tijdens de dracht, dit is echt geen uitzondering. Die van mij is ook niet dik, en ook drachtig. Let vooral op dat je je paard niet gaat "overvoeren". Vooral niet na 2 koliekaanvallen je paard volproppen met krachtvoer, dat kunnen de darmen echt nog niet aan. Dus veel ruwvoer voeren, en dat verdeeld over de dag in kleine porties.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 23:11

Bedankt allemaal.
Nog even dit: de koliek is begonnen na het geven van merriebrok Verward . Vandaar dat ik er dadelijk mee moest stoppen van de DA
Ze krijgt eerst hooi, dan vul ik het water en dan krijgt ze pas haar brok. Vroeger is mij gezegd dat dat zo moest voor de goede werking van de maag en darmen
Ik zal het eens proberen met maïsmeel, is dat te verkrijgen bij de 'boerenbond' zoals ze dat hier zeggen?

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:13

Je voervolgorde is perfect hoor!
Inderdaad eerst hooi en even later de brok.
Maismeel zal idd te koop zijn bij de boerenbond (zo noemen wij dat ook)

Don't dream your life, live your dreams!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:20

Anders is geplette maïs even goed en hoef je dit niet nat te maken Knipoog Deze zijn op bestelling in veel AVEVE's te krijgen, de grotere hebben ze wel binnen Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 01:31

Gewone hele maiskorrels die vaak aan kippen gegeven wordt kan eventueel ook.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 02:14

Klopt, maar die zijn een stuk moeilijker verteerbaar omdat de maagsappen er niet in slagen de harde bast van de korrel te doorbreken. Als het paard dus niet voldoende z'n voedsel gaat malen zal je gewoon maïs in de mest vinden Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 13:10

Misschien beginnen met onbeperkt hooi voeren?(ook al krijgt ze al zo veel Haha!) Daarnaast zou ik de wortelen ook laten vallen (mss een stuk of 3 voor de lekker, het is enkel buikvulling dat voornamelijk uit een hoop water bestaat en wat vitamines ... daarnaast werkt het ook nog is laxerend)
Al aan slobber gedacht ? (raad ik die van Lannoo-Martens aan, is met kruiden en ruikt ontzettend lekker!)

Van welk merk geef je nu krachtvoer? En heb je de PAVO merriebrok gegeven of die van de boerenbond (AVEVE)?
Ik heb namelijk geen goede ervaringen met het voer van de AVEVE (noem het ff zo om misverstanden met de Nederlandse boerenbond te voorkomen Knipoog ) Het zat altijd vol rotzooi die er niet in hoorde te zitten, zoals ongepofte mais, pulp, erwten, .... Verward
En ik ben niet de enige met die klachten ...

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 13:37

Neen het was niet van het 'boerenbond' merk. Maar het juiste merk weet ik niet meer. Verward
Dus in princiepe zou ik ook gemalen (of gekapte) maïs (van de kippen) kunnen geven Scheve mond
Ik ga dadelijk eens effen kijken in de boerenbond voor maïsmeel.
Hoe moet ik dat dan doen? Gewoon water bij het meel en wat laten staan ofzo? En hoeveel? Iedere voederbeurt?

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 15:22

Het liefst wat warm water, dan krijg je een lekker papje en de paardjes vinden het heerlijk zo'n warm hapje Knipoog Ik gaf Miro nadat hij droes gehad had en flink vermagerd was een halve kilo per dag en dat gaf ik hem dan 's avonds. Als je de mogelijkheid hebt om ook 's morgens te voeren kun je ook 2x per dag ¼ geven maar aangezien op de meeste stallen 's morgens heel vroeg gevoerd wordt is het niet altijd mogelijk om zelf te voeren (tenzij je om 6 uur bij je paard bent Knipoog Tong uitsteken )

**Look where all this talking got us baby!!**


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, idje, jilinda, Punz en 27 bezoekers