Welk model/merk rijlaarzen raden jullie af?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Welk model/merk rijlaarzen raden jullie af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 11:24

Er wordt altijd gevraagd naar welk model leren rijlaarzen juist goed is. Meestal is dat het model wat iemand ook heeft. Maar hebben jullie wel eens problemen met een bepaald model/merk gehad?
Kun je alle merken/modellen makkelijk laten verzolen?

Ik heb nu de Petrie standaard en de Cavallo Winner (net nieuw). De standaard heb ik nog geen jaar, en toch heb ik de hakken al behoorlijk afgelopen (loop altijd veel op laarzen). Ik vind toch dat de hakken snel slijten, het rubber is mij eigenlijk te stug. Ik slof niet, en loop zo veel mogelijk door de berm of over het gras. Verder vind ik de laarzen van Petrie enorm stug.
Bij een eerder paar rijlaarzen van Petrie zat er een constructiefout in de zool, deze scheurden volledig door, terwijl het volledige profiel er nog op zat (had ze alleen voor netjes gebruikt). Dit is wel opgelost, er is uiteindelijk een volledig nieuwe zool onder gezet. Ik heb het idee dat de kunstof zool van Petrie het zwakke punt is van de laars (leren zool is geen optie, veel te glad). Ik mag toch verwachten van een paar laarzen welke 280 euro gekost hebben dat de zolen niet zo snel slijten?
Hebben meer mensen hier ervaring mee? Of heb ik nu pech gehad?

De laarzen van Cavallo daarentegen zijn veel soepeler. Ik weet nog niet hoe ze zich houden, heb er nog niet mee op het paard gezeten, maar ik vind de pasvorm wel veel beter. Ook de zool is soepeler.

Van de rijlaarzen van Mountain horse hoor je altijd dat er problemen zijn met de rits, is dit waar? (heb er zelf geen ervaring mee)

Verder vind ik van diverse fabrikanten dat ze voor het bedrag wat een leren rijlaars kost best een fatsoenlijke inlegzool erin zouden kunnen doen. Er zit eigenlijk nooit een inlegzool in.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:28

Cavallo is er alleen maar voor fijne voetjes in kleinere maten. Dus die vallen voor mijn slagschepen zowiezo al af Haha! .

Ik heb de Petrilaars (geen flauw idee wat voor model trouwens), en ik heb daar wel meteen dunne zooltjes onder laten zetten toen ik ze kreeg. Mijn zit is meteen 100% verbeterd toen ik met die laarzen ging rijden, mede door een betere beenligging. Dus geen klachten tot zover.

Ik heb schijnbaar nogal een lomp model been, want er is bijna geen een rijlaars die mij lekker past of zit. De Derby bijvoorbeeld, die kan ik dus echt niet aan. Bovendien zijn de oneven beenomtrekken (bijv 37, 39) bij Derby tussenmaten waar je 100Euro extra voor moet betalen. Bij Petri zijn de tussenmaten gewoon standaardmaten.

Ik wil ook geen rits in mijn laars hebben. Een laars moet gewoon zonder rits aan te trekken zijn en lekker passen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:54

germie schreef:
Van de rijlaarzen van Mountain horse hoor je altijd dat er problemen zijn met de rits, is dit waar? (heb er zelf geen ervaring mee)


Als je er (spa)flessen in doet, dan kunnen de schachten niet omklappen en gaan de ritsen niet kapot.
In MH laarzen zit wel een inlegzool met heerlijk voetbed!

Caadhola
Berichten: 738
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:37

De MH heb ik nu een jaar elke dag aan zonder problemen met de rits.Ik heb er ook flessen in.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 19:32

ik heb de mountain horse winterrijlaars en al 2 x problemen met de rits gehad,ondanks reperatie blijft het probleem terugkomen.zelf zweer ik bij mijn petrielaarzen

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 19:38

ik heb slechte ervaringen met de goedkope rectiligne laars. ik vind ze TE soepel en ze zijn zeker 3 a 4 cm ingezakt waardoor ze dus veel te laag zaten op een gegeven moment. ook is de rits helemaal kapot gegaan, terwijl ik altijd netjes de laarzenspanners erin had.
ik heb nu petries en ben daar heel tevreden over

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 20:31

Die goedkope leren laarzen van rectiligne vind ik ook bagger.
De petri perfect is tot nu toe mijn beste laars geweest, wat me eerlijk gezegd een beetje verbaasde. Heb ze nou 2 jaar en heb nog geen hakje moeten vervangen, het leer ziet er nog perfect uit etc. Terwijl ik toch halve dagen op de manege ben, en vaak meerdere paarden op een dag rij, wel intensief gebruik dus Knipoog