Welke zithulpen zijn er allemaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Welke zithulpen zijn er allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 00:42

Voor welke dingen gebruik je je zit?

Ik gebruik mijn zit helaas voor veel te weinig. (te weinig ervaring nog en te weinig gevoel). Maar ik les nu bij Tyrza dus dat wordt vast beter Haha!

Ik denk aan gewichtshulpen om richting aan te geven. Zwaarder zitten om terug te komen. En eh......verder?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 01:05

De verlichte zit Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 10:25

drijvende zit voor voorwaarts *LOL*
niet iedere pas zitten duwen met je onderlichaam maar wel je zit openen in een voorwaartse overgang en sluiten in ee overgang terug. Met springen merk ik (en zie je) het heel duidelijk, vrijwel iedere ruiter gaat zitten een paar galopsprongen voor de hindernis en rijdt zo met extra impuls naar de afzet.


Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 01:58

aanspringen in galop doe ik ook hoofdzakelijk met de zit. Nu ik er over nadenk rijd ik hoofdzakelijk met zithulpen, op de 2e plaats beenhulpen en pas als laatste teugelhulpen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:52

Meedraaien voor in de bochten.
De teruglopende zit met achterwaarts.
Langer worden met wat passen uitstrekken.

Er zijn zoveel kleine dingen die je in je zit kan veranderen en waar jij je paard op kan leren reageren. Zoals met het wijken, dan werk je ook met je zit mee.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:15

Een zithulp is een hulp.
Je kan veel doen met je zit.Denk aan gewicht en kruis(aantrekken).
bijv.om overgangen en tempowisselingen te rijden.
Je kan je zit verplaatsen door iets meer op je linker of rechter zitbeenknobbel te gaan zitten,je blijft hierbij wel midden op je paard zitten,dit bijv.bij het wijken.
*Je moet onafhangkelijk kunnen zitten op je paard.
Je moet zo zitten en inwerken op je paard dat het paard niet gestoord wordt in zijn beweging.
Teruglopende en drijvendezit komt in mijn woordenboek niet voor????!!!!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:30

Sambo, teruglopende zit is het meebewegen in het zadel bij het achterwaarts. Je loopt dus met je zitknobbels als het ware mee naar achteren. Zo kan je paard op minimale hulpen achterwaarts gaan.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 04:26

Met de zit de bocht insturen Knipoog.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 14:11

Heb een tijdje in Amerika op een dressuurstal gewerkt, daar deden ze bijna alles met hun "seatbones" (zitbeentjes). Wat hier boven staat, maar ook schouderbinnenwaarts, travers en appyeren, door je ene zitbeentje wat meer naar voren te schuiven dan het andere, wat meer gewicht op de ene etc. Ik stond er versteld van hoe goed de paarden hiernaar luisterden, maar ik denk dat je hier wel van begin af aan mee bezig moet zijn.

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:47

Kleintje schreef:
Sambo, teruglopende zit is het meebewegen in het zadel bij het achterwaarts. Je loopt dus met je zitknobbels als het ware mee naar achteren. Zo kan je paard op minimale hulpen achterwaarts gaan.



Ah, zo ken ik er ook een paar: Meezitten bij passage (heerlijk gevoel) en tempi's. Met name die laatste is erg verwarrend, aangezien je gauw geneigd bent een soort van Lambada te dansen omdat je bang bent dat de hulpen niet genoeg of op tijd doorkomen Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 53 bezoekers