Paard springt alle kanten op bij auto=uitproberen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Paard springt alle kanten op bij auto=uitproberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 23:07

Sinds een week heb ik ook in Rotterdam een bijrijdpaard.
Het is een 11-jarige KWPN-ruin. Op zich een heel braaf paard, maar wel met karakter (wat het ook leuk maakt natuurlijk Haha!).
Nu ben ik vandeweek twee keer wezen rijden. Beide keren een stuk buiten gereden door de polder.
De eerste keer is de eigenaar mee gefietst, alles ging prima. Hij sprong alleen twee keer de lucht in bij een tegemoetkomende auto (die ook wel dicht langs kwam). Vandaag ben ik alleen gaan rijden, hij was heel fris maar dat is ook wel logisch met dit weer. Hij was me volgens mij alleen ook vreselijk aan het uitproberen (wat op zich ook te verwachten was).
Na nog geen 3 minuten probeerde hij om te draaien. Hij deed echt alsof hij doodsbang was voor iets en ging dan ook de hele weg over. Toch was hij vrij snel te overtuigen dat hij toch echt verder moest, en na nog zo'n 50 meter heel twijfelend gelopen te hebben was dat ook over.
Toen begon het gez*k met auto's alleen. Bij elke auto/vrachtwagen springt hij de lucht in en bij voorkeur ook een meter opzij (af en toe dus bijna de sloot in). Alleen als er in de berm ook iets heel engs ligt springt hij gewoon nog wat hoger de lucht in. Ik blijf wel boven, en het hij herstelt zich ook met twee galoppassen weer en draaft dan weer rustig verder, daar gaat het niet om. Maar ik hou er niet zo van op de weg
Maar hoe kan ik hier het beste op reageren? Ik heb van alles geprobeerd, maar niets scheen te helpen. Ik heb het gewoon genegeerd, ben gaan stappen, heb hem aan het werk gezet, hem stil gezet en laten kijken, niets helpt....

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 23:23

Vraag eens raad bij de eigenaar van het paard? Misschien deed ie het eerst bij haar ook, zij moet het toch al opgelost hebben bij zichzelf nu.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 00:26

Het probleem is dat die gene die er altijd mee reed nu in Spanje woont. Het paard staat bij haar ouders, en die zoeken dus steeds een bijrijder voor het paard.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 01:31

Kan je niet een paar keer met hem aan de hand gaan stappen langs de weg?? Tot hij wat rustiger is misschien. Voor hetzelfde geld gaat het w'el een keer mis en springt ie echt bovenop een auto/tractor, en je veiligheid gaat voor!

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 11:48

Ik ben bang dat dat weinig oplost. Ten eerste weet ik niet in hoeverre hij dan niet boven op mij springt. Bovendien denk ik dat het echt uitproberen is hoe ver hij kan gaan, en dan zal hij het denk ik alsnog doen als je daarna onder het zadel met hem de weg op gaat.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:50

Kun je hem niet een tijdje in de bak rijden.
Zodat er een heel stuk van het uitproberen naar jou toe daar gebeurd ipv op de weg.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:52

Idd zou je 'm eerst niet een tijdje in de bak rijden?
(of is die er niet?)
Of desnoods longeren in het land ofzo.
Het uitproberen zou niet op de weg moeten.
Sterkte

:evaw:

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 11:53

Heb ik idd ook al aan zitten denken. Misschien moet ik dat maar eens met de eigenaren overleggen. Ik moet dan nog wel een stukje over de weg, om bij de bak te komen, maar dat zijn toch al weer een stuk minder auto's dan alleen maar over de weg Haha!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:25

Die van mij heeft ook die tik om voor auto's te springen Verward Ook ik heb al van alles geprobeerd,maar niks helpt. Ik heb hem gestraft,ik heb hem genegeerd,ik heb hem héééél boos toegesproken en heb hem geprobeerd gerust te stellen. Maar echt niks hielp. Wanneer hij het niet doet is als ik met hem loop,of met hem gaat fietsen of als er andere paarden meegaan. Ik zit dus met hetzelfde probleem en met m'n handen in het haar. Boos!

Groetjes pamela Knipoog

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:27

Het lijkt mij ook verstandiger om elkaar eerst eens te leren kennen, door een paar weken in een bak te gaan rijden. Persoonlijk vind ik het best gevaarlijk om op een paard te stappen dat je nauwelijks kent en dan meteen langs een autoweg te gaan rijden. Helemaal als blijkt dat het paard bang is voor auto's.
Dus voor de veiligheid van jezelf, je paard en je medeweggebruikers, leer eerst met het paard om te gaan en ga dan pas weer buiten rijden..

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 20:29

Even voor de duidelijkheid is het paard dus NIET bang voor auto's. De eerste keer is de eigenaar ook mee gefietst en die dacht dat ik het de volgende keer wel alleen af kon.
Volgens mij doet hij dit dus echt om mij uit te proberen....Neemt niet weg dat het misschien idd niet onverstandig is om een tijdje in de bak te rijden.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:10

Hij is niet bang voor autos volgens jou, maar springt wel aan de kant.
Ga jij zelf niet enorm lopen knijpen als er een auto aan komt? Dat kan namelijk weleens de reden zijn dat hij wegspringt.

Verder word het advies gegeven hierboven om er naast te gaan lopen, persoonlijk zou ik dat nooit doen. Als hij dan een keer wegspringt houd je er niets meer aan, en dan heb je een groter probleem.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:21

Ik liep nog even over je probleem na te denken, maar ik heb een paard gehad dat bang was voor tractors. Voorderest verkeersmak, maar als ik een tractor tegen kwam, dan liep ze keihard achteruit(richting sloot). Van alles geprobeerd, net als jij, maar niets hielp. Tot ik op het idee kwam om m'n paard om te draaien als ik een tractor zag naderen. Dus ik liet de tractor achterop komen zeg maar. Dan bleef ik gewoon stappen en deed net alsof er niets aan de hand was. Ze begon dan nog weleens een beetje te dribbelen, maar het achteruit racen was voorbij (EUREKA).
Wel ging ik ten aller tijden terug naar stap, ongeacht wat voor verkeer mij passeerde.

Met mijn huidige paard heb ik ook weleens problemen met dingen die ze eng vind. Als ze dan met een boog ergens omheen wil, dan laat ik haar naar de kant kijken waar ze naar toe wil. Ten eerste ziet ze dan het "enge" obstakel niet meer, ten tweede ziet ze zo waar ze heen loopt. Mocht er dan een sloot zijn, dan loopt ze daar echt niet in, als ze maar ziet dat die daar is. Dus niet een beetje stelling nemen, maar echt haar hele hoofd ombuigen, anders ziet ze dat enge gebeuren evengoed nog.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes verder en veel plezier me "je" paardje.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 00:27

Allereerst bedankt voor alle reacties!

Pipo; ernaast lopen was ik idd ook niet van plan Leek me ook al niet zo'n fijn plan... Ben zelf ook al nagegaan of het niet aan mij zou liggen. Maar verklaar dan de eerste paar keer dat hij het deed. Die keren ging ik ervan uit dat hij niet zou reageren en deed ie het ook. Na een keer of 3/4 kan ik (onbewust) wel zelf anders zijn gaan zitten idd, dat hou je toch. Ik blijf toch het idee houden dat het (iig gedeeltelijk) uitproberen is.

Ophelia; omdraaien is geen optie, aangezien hij het ook doet bij auto's die hem inhalen. Overdreven stelling is nog wel te proberen. Ik heb één poging gedaan, maar toen lag er net ook iets heel engs in de berm waardoor hij alsnog (voor auto en ding in de berm) de lucht in sprong.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 01:09

Hij is inderdaad niet bang voor auto's (is altijd mee langs de weg gereden), en voor zover ik weet heeft hij ook nooit heel extreem gereageert op dingen langs de weg.
Zijn vorige bijrijdster stapte trouwens wel af als hij dat deed, dus waarschijnlijk probeert hij dat trucje bij jou nu ook. Voor zover ik weet deed hij dat namelijk alleen bij haar, en heeft hij het daarvoor niet eerder gedaan.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 01:12

Kun je niet via haar ouders of mail ofzo in contact komen met dat meisje, zodat zij je gewoon het beste kan vertellen wat je moet doen? Lijkt me wel zo handig...

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 12:45

mijn paard was niet verkeersmak toen ik hem in maart vorig jaar kreeg en die deed (en doet soms nog) ook zulke maffe dingen.

Mijn instructrice is een paar keer meegefietst en die kwam met het volgende:

aan de kant waar het "gevaar" is laat je de teugel helemaal los en aan de "buitenkant" houd je de teugel op maat en begrens je met je buitenbeen. Je paard kan dan in ieder geval het bit niet vastpakken.

Deze truc heeft maanden gewerkt bij mijn paard, tot ie in de gaten kreeg dat wanneer ik aan 1 kant de teugel los liet er wel iets "engs" moest zijn.

Nu is ie een stuk beter verkeersmak, alleen grote trekkers, kranen, graafdingen, shovels met rammelende aanhangers zijn nog wel eens een probleem. Ik zet hem dan stil en laat het voorbij komen, dan gaat het altijd goed. Laatst was ik met een paar andere paarden die gewoon doorstapten en toen had ik wel een vet probleem......de rest van de rit een opgefokte koudbloed Scheve mond

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 13:50

Supertje schreef:
Hij is inderdaad niet bang voor auto's (is altijd mee langs de weg gereden), en voor zover ik weet heeft hij ook nooit heel extreem gereageert op dingen langs de weg.
Zijn vorige bijrijdster stapte trouwens wel af als hij dat deed, dus waarschijnlijk probeert hij dat trucje bij jou nu ook. Voor zover ik weet deed hij dat namelijk alleen bij haar, en heeft hij het daarvoor niet eerder gedaan.


Dat bevestigd mijn vermoeden, dat het echt uitproberen is
Als de de vorige bijrijder dit toestond, zal hij dat idd nu bij mij proberen. Dan weet ik dat iig....

Maar hoe moet ik hierop reageren?

Bedankt voor alle reacties!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 51 bezoekers