shet in de tuin?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
SpecialD
Berichten: 19
Geregistreerd: 21-01-04

shet in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 20:55

Wij hebben een tuin van 100m² (13x7)+ paddokje met zand van 3mx3m(zoals een stal), groot leegstaand tuinhuis van 2mx5m. Groot genoeg om een shetlander te houden? Verward Weet iemand of er een aanvraag ingediend moet worden, en zo ja waar??? De mest kunnen we kwijt bij de overburen! wat denken jullie hiervan!??
Vele groetjes Haha!


Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 21:01

Ik ben er zelf geen voorstander van om een paard alleen te houden. Een paard is een kuddedier en heeft maatjes nodig om de dag door te brengen..

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 21:47

Als je er een geit o.i.d bij zet....ok

Omar

Berichten: 175
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 21:52

Volgens mij hoef je geen aanvraag te doen, paarden en ponies vallen onder de huisdieren. Misschien wel handig om de buren op de hoogte te stellen.

groetjes maartje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 21:55

Ik vind 100 M2 erg klein.

Voor mensen die het niet voor kunnen stallen hoe groot dat is.
Een officiele dressuurbak is 800 m2

SpecialD
Berichten: 19
Geregistreerd: 21-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 21:58

Het is wel voor een shet, hij kan overdag enkele uren in het zand pistje met hooi enzo en hij kan ook nog in zen stalletje die 2mx5m is met stro gevuld!!! Ik dacht dat het mss niet te klein ging zijn andere paarden zitten wel de hele dag in een stal van 4op4! *LOL*


Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 21:59

Ik vind het niet kunnen. Het is niet zo erg dat je over dierenmishandeling kunt praten, maar een shet alleen vind ik niet goed. Een paard (hoe klein ook) moet kunnen spelen (en dus ruimte hebben) en vriendjes hebben (pony/paard/geit o.i.d)

pmarena

Berichten: 48057
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 21:59

100 m2 komt neer op 10 x 10 ...een kleine volte Haha!

Ik zou er zelf niet aan beginnen , veels te weinig ruimte om een paard-waardig bestaan te geven , tenzij je het diertje overdag naar een wei met andere paarden kunt brengen ?

Dat hij alleen 's nachts daar staat , dat zou imo dan wel weer prima zijn.
Maar een paard op die ruimte en zonder soortgenootjes houden ?

Nee , kun je niet maken vind ik Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 21:59

Citaat:
andere paarden zitten wel de hele dag in een stal van 4op4

dat is ook verschrikkelijk, moest ook verboden worden.
En maar mopperen op de bio-industrie

SpecialD
Berichten: 19
Geregistreerd: 21-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 22:01

Zou hij niet met kippen overeenkomen? Verward Haha! *LOL*
Maar ik dacht andere paarden zitten toch ook een ganse dag in hun stal, de shet kan gaan wandelen in zen stukje weide, in zen zandpaddokje of in zen stalletje staan! en iedere dag eruit om te gaan wandelen! Verward
groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 22:04

Mijn paard staat niet zijn ganse dag in de stal en dat zou ik hem ook nooit aan wilen doen.
En een kip is wel veel kleiner als een shet
En een padockje van 3x3 kan ik geen padockje noemen.

Zoals gezegt, als je in de buurt een echt weiland kunt huren is het voor de nacht oke, anders beter een verzorgpony gaan zoeken.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 22:04

Ik vind het ook klein, ookal is het een shet. Hij moet ook de gelegenheid krijgen om te kunnen draven en galoperen, en op zo een stuk kan dat niet voluit.

Kippen lijken mij niet echt gezelschapsdieren, een schaap is dan veel beter.

En paarden die de hele dag in hun stal staan daar ben ik ook tegen, mijn paarden gaan overdag gewoon naar buiten hoor die krijgen beweging genoeg, het is niet zo dat alle paarden alleen maar naar buiten gaan om te rijden. Misschien moet je in de buurt eens kijken als je een weitje kan huren ofzo Knipoog

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

pmarena

Berichten: 48057
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 22:12

Kijk , als je het vergelijkt met een paard dat de hele dag op stal staat , dan zou een Shet daar bij jou natuurlijk erg riant staan daarbij vergeleken. Een ruime stal , stukje zand ter grootte van een paardenstal , en nog een stukje grond ook !

Inderdaad een heel stuk beter dan alleen maar de hele dag in een hok te staan.

Maar toch is het voor mij te weinig paardwaardig.

Beestje kan geen lekkere flinke galop eruit halen en eens even flink tekeer gaan , niet lekker als een paard de hele dag een beetje grazen , niet met andere paarden contact hebben.....maakt alleen wat mee als er mee uit die tuin gegaan wordt , en dan moet hij luisteren natuurlijk.

Ik vind het niet kunnen , en naar zoiets fouts als een paard dat de hele dag op stal staat moet je eigenlijk niet kijken.

Vind je voor overdag een leuk weitje met minstens 1 ander paardje ,
dan heb je wel een heerlijk plekje voor je beestje voor de nacht OK dan!

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 22:12

Dat beestje heeft dan niet eens de ruimte om eens lekker te rennen, twee galoppassen en hij is aan de andere kant. Paarden en ook Shetlanders hebben echt de behoefte om elke dag even de benen te strekken. Mijn Shet zie ik geregeld in galop langs het raam vliegen.

Ik zou het niet doen. Het is echt te weinig ruimte, ook voor een Shetlander.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 22:12

Als je het vergelijkt met een pony die de hele dag binnen staat, ok, dan zou hij het best prima hebben. Mijn pony staat in een stal van 3 x 4 m. Maar staat ook een groot deel van de dag buiten (somers de hele dag, swinters tegen een uur of 3 a 4 , afhankelijk van het weer, naar binnen, op een wei van zo'n 10 hectare).
Ik zou haar nooit een hele dag in een box willen zetten. Ze zou knetter gek worden, en niet onterecht.
Mijn pony heeft een poos alleen gestaan. Ik heb haar nooit zo depri gezien als toen. Het was zielig. Heel erg zielig. Ze werd gewoon super gek. Als ik aan kwam kwam ze luidhinnekt op me af, in volle galop. Zodra ik het hek in ging, was ze alles behalve lief/braaf. Ze wilde me echt duidelijk maken dat ze het niet leuk had. Als ik had gewandeld wilde ze de laatste weken ook de wei niet meer terug in. Wat was dat beest ongelukkig. Ze liet het (gelukkig?!) heel duidelijk merken dat ze het zo niet wilde, niet alle pony's zullen dat doen, maar ik denk wel dat alle pony's verlangen naar andere paarden. Het blijven kudde dieren.
Toen ik naar mn huidige stal ging was ze meteen 10 x zo lief. Ze straalde veel meer rust uit. Dus alleen al dat je een pony alleen wil houden zou ik je echt afraden!!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 22:18

Vraag: Wil je zowiezo een shet? Of bij gebrek aan meer ruimte, dan maar een shet?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 22:22

Ik denk ook niet dat de gemeente het een goed idee vindt aangezien je er nu een agrarische bestemming voor hebt. En al je buren hebt zullen die het ook niet waarderen. Een paard ruikt voor mensen die niet van paarden houden niet altijd even lekker. Ik vind de ruimte ook te klein. In de zomer is het land (de tuin) zo kaal gevreten en in de winter zo vertrapt. Niet een super plan dus.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 22:24

O ja en je moet echt een aanraag indienen. Dat doe je natuurlijk bij de gemeente (duh!)

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 23:12

Nee, dat past niet. Ik heb Dennis nu tijdelijk in een 3x4 stal met een padock/weilandje van 10 bij 30. Hier bij loopt hij bijna iedere dag nog een uur los over het erf als ik in de buurt heb en word hij intensief gereden/gelongeerd. Ik ben er niet voor om een paard zo te houden maar ivm de HK moest hij geschoren worden en dit is de enige manier om hem op stal te hebben.

Nog eventjes, dan heeft hij een weiland van 30 X 200 er bij. Dan pas ben ik echt te vreden over hoe ik mijn paard kan houden.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:02

Ik vind het niet kunnen !
Zoals velen hier al zeggen heeft een paard/pony ( en dus ook een shet ) de ruimte nodig om te kunnen rennen en spelen. Ook kan je een pony niet alleen houden en heeft ie echt wel een vriendje nodig ( andere pony, geit , schaap )
Hoe kom je er eigenlijk bij om een shet te houden want aan de berichtjes die je tot nu toe geschreven hebt kan ik niet echt merken dat je wel weet waar je eigenlijk mee bezig bent

Ik zou lekker een verzorg paardje zoeken en daarmee verder gaan maar zeker geen shet in de tuin in die omstandigheden!!!

Kane me kanjer!!!!
Dressuur B + heel veel en nu ook L1 +16 yeah L2 here we come ! :)

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:15

SpecialD schreef:
Maar ik dacht andere paarden zitten toch ook een ganse dag in hun stal,

Andere paarden staan toch ook de hele dag op een groot stuk land waar ze kunnen rennen en spelen met vriendjes??

Waarom ga je vergelijken met paarden die het slechter hebben? Zodat het lijkt of jou shet het dan goed heeft.. Ik zou t vergelijken met ponys die de hele dag op t land staan met andere ponys en die lekker de ruimte hebben. Dan vind ik dat jij te weinig ruimte hebt voor je shet! Een paddock van 3 bij 3 is echt niks hoor, volgens mij heb je geen idee hoe groot dat is, dat is net als een stal. Denk je dat je shet daarin ook maar 1 drafpasje kan maken?
Als je pony met een andere pony die stal, paddock en dat stukje land zou delen, en jij dan een paar uur per dag aandacht aan ze besteed, ze beweging geeft, een stuk land zoekt waar hij misschien een paar uur per dag in kan zodat ie echt kan bewegen en als je verstand hebt van paarden, oke dan heeft ie t zo slecht nog niet. Maar alleen op zo'n stukje zou ik niet doen. (of met kippen Verward, zie jij je pony al met kippen spelen? 1 hap en ze zijn dood)

SpecialD
Berichten: 19
Geregistreerd: 21-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 21:03

Nee nee, ik heb zelf al 3paarden! Maar ik zag de foto's van de vrijheidsdressuur met het shetlandertje en ik vond het oo zoo lief en daarom informeerde ik eens over hoe en wat. Maar niet dat ik zoo perse een shet wil maar ik dacht ik vraag eens de mening aan de bokkers!!!
Mar toch bedankt voor de vele reacties :d

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:38

Oke, dan hadden we misschien een verkeerde indruk.. je komt niet over als iemand die al 3 paarden heeft en er veel verstand van heeft.. Maar goed, kan mijn fout zijn!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:44

je hebt geen shet nodig voor VD, als je al 3 paarden hebt.
Maar wel ruimte voor een shet.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 00:14

maar waarom een shet voor VD je hebt 3 paarden.en elk paard kan VD met een goede ruiter


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Jannie79 en 121 bezoekers