Oppervlakte berekenen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Oppervlakte berekenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 19:58

Morgen heb ik tentamen Kavelland. Elke keer hebben we dezelfde soort vragen. Wie kan mij vertellen hoe je deze vragen oplost?

In een normale pan kan 1 liter. Hoeveel past er in een pan die 2x zo groot is?

Je hebt een kubus van 1 cm. Daaromheen zit een touwtje. Bij een kubus die 2x zo groot is doen we ook een touwtje eromheen. Hoeveel keer groter moet dit touwtje zijn? Als we de kubus zouden beplakken met papier. Hoeveel keer meer gaat er dan om dan bij de kubus van 1 cm?

Wie kan me helpen?



BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:01

Eeehm, pak gewoon je formuleboek (binas b.v.) er bij en zoek daar de pagina op over omtrek-, inhoud- en oppervlakteberekening Lachen

BTW die vraag met die pan is nogal vaag. Je hebt een pan met 1 liter, wat bedoelen ze dan met 2x zo groot? Is dat een omtrek die 2x zo groot is? Doorsnede? Hoogte? Inhoud? Als hij '2x zo groot' is dan kan er 2 liter in Haha!

Bij die kubus is het ook nogal gemakkelijk, 4 zijdes van 1 cm bij een kubus van 1cm. Een kubus die 2x groter is (maar ja, wat is 2x groter?) krijg je 4 zijdes van 2 cm. Touwtje is dus 2x zo lang. Bij de oppervlakte krijg je 6 vlakken van 4cm^2 ipv 6 vlakken van 1cm^2.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 20:08

Binas hebben we niet. We moeten het doen met een korte module waarin enkele opdrachten voor de basisschool staan. Die sommen had ik steeds goed, alleen het tentamen niet zo. Bedankt voor je uitleg Bart.

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:17

Je moet inderdaad kijken naar de formules, stel de oppervlakte van een cirkel, daar van is de oppevlakt "pi"r^2 als de straal dan 3 keer ze groot word wordt de oppervlakt 3^2(=9) keer zo groot
kort:(factor=k)
bij lengte´s(en omtrekken) : k keer
bij oppervlakte´s: k^2 keer
bij inhouden: k^3 keer
Laatst bijgewerkt door Martenique op 22-01-04 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:23

En pak anders even een kladblaadje en teken het. Zeker in het geval van een omtrek werkt dat erg goed. Of stel je zo'n kubus voor, verdeel hem in vakjes van 1cm^2 en maak hem twee keer zo groot. Maar weet niet hoe het met je ruimtelijk inzicht gesteld is Knipoog

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:27

Yootha"]
Morgen heb ik tentamen Kavelland. Elke keer hebben we dezelfde soort vragen. Wie kan mij vertellen hoe je deze vragen oplost?

In een normale pan kan 1 liter. Hoeveel past er in een pan die 2x zo groot is?
[/quote]

Als je hier kijkt hoeveel er in een pan past, is het geen oppervlakte maar inhoud Knipoog

De oppervlakte van een pan bereken je als:

Pi [=3,14] × middellijn [=doorsnede]

De inhoud van een pan/koker bereken je met:

Pi [=3,14] × Straal × straal

Straal = de helft van de middellijn/doorsnede.

[quote="Yootha schreef:
Je hebt een kubus van 1 cm. Daaromheen zit een touwtje. Bij een kubus die 2x zo groot is doen we ook een touwtje eromheen. Hoeveel keer groter moet dit touwtje zijn? Als we de kubus zouden beplakken met papier. Hoeveel keer meer gaat er dan om dan bij de kubus van 1 cm?

Wie kan me helpen?


De oppervlakte van een vierkant bereken je door:

Lengte × breedte

De inhoud van een kubus bereken je door:

Lengte × breedte × hoogte.



[Edit: pie=pi Bloos!]
Laatst bijgewerkt door Elliot op 22-01-04 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt


wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:36

Als opdrachten voor de basischool moet maken lijkt het me niet logisch dat je met pie moet werken...... denk ik

17 mensen vinden dit leuk

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:39

wennie schreef:
Als opdrachten voor de basischool moet maken lijkt het me niet logisch dat je met pie moet werken...... denk ik

Hoe wil jij zonder Pi cirkel berekeningen doen??

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:40

Met het getal 3,14 wordt wel gewerkt, ze ontdekken het door middel van touwtjes en delen

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 22:55

Yootha schreef:
Morgen heb ik tentamen Kavelland. Elke keer hebben we dezelfde soort vragen. Wie kan mij vertellen hoe je deze vragen oplost?

In een normale pan kan 1 liter. Hoeveel past er in een pan die 2x zo groot is?

Je hebt een kubus van 1 cm. Daaromheen zit een touwtje. Bij een kubus die 2x zo groot is doen we ook een touwtje eromheen. Hoeveel keer groter moet dit touwtje zijn? Als we de kubus zouden beplakken met papier. Hoeveel keer meer gaat er dan om dan bij de kubus van 1 cm?

Wie kan me helpen?


Vage vraagstelling hoor. Als een pan 2x zo groot is... wat is er dan precies 2 x zo groot?

Is die kubus bijvoorbeeld 1 cm3, of 1cm x 1 cm x 1cm? Bij het getal 1 komt dat wel op hetzelfde neer, maar bij een ander getal werkt die formulering al niet meer.

Ok de kubus:

Voor een kubus van 1cm3 is een touwtje nodig van 4 cm. Om rond de kubus te komen passeer je namelijk 4 zijdes van 1 cm.

Als de kubus 2 keer zo groot is, dan is deze ofwel 2x2x2 cm, danwel 2cm3. Voor de basisschool ga ik maar van de 2x2x2 variant uit....

Het touwtje is in dit geval 4x 2cm = 8cm.

8cm = 2x 4cm(maat vorige touwtje), dus het touwtje moet 2x zo lang zijn.

Als je kubus 1 beplakt met papier dan gaat daar 6 x 1cm2 = 6 cm2 aan papier omheen.

Als je kubus 2 beplakt met papier dan gaat daar 6 x 2cm2 = 24 cm2 aan papier omheen.

24:6 is 4, dus je hebt 4 keer zoveel papier voor kubus 2 als voor kubus 1.

Zoiets?

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 23:10

Heeeee ik heb vanmorgen net tentamen natuurkunde gehad en ben helemaal into berekeningen Cool . Maar beide vragen zijn nu beantwoord dus?
Idd tekenen wil nog wel eens helpen en als je veel formules hebt die je niet dan onthouden zet je ze gewoon in je GR (als je die tenminste hebt Haha! ) OK dan! .

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 23:31

Er is inderdaad niet één goed antwoord omdat er geen definitie van "groot" is! Je kunt de vraag dus op versschillende manieren uitleggen
Die kubus van cccorine is op deze manier zo 8 x zo groot, (2 x zo breed, 2 x zo hoog en 2 x zo lang!) er kan dan 8x zoveel in. Die pan net zo als die 2x zo hoog wordt kan er 2x zo veel in, maar als hij 2 x de doorsneede krijgt kan er 4x zoveel in! (inhoud is oppervlak x hoogte, oppervlak is doorsnede in het kwadraat x 1/2 pi)

een kubus die 2 x zo groot is word 3e machts wortel 2 zo hoog, breed en diep, het touwtje dus 4 x 3e machts wortel 2 zo lang ( iets meer dan 5 keer)

Is trouwens geen basisschooltentamen volgens mij, de topicstarter is Student Pabo 4e jaars!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 08:52

Het is idd een PABO-tentamen. Maar de stof is gericht op de basisschool, omdat we die later moeten onderwijzen. Ik weet nu ook wat ik bij het andere tentamen verkeerd heb gedaan. Ik heb waarschijnlijk de formules voor de omtrek en de oppervlakte van de cirkel verwisseld.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 09:03

oppervlakte heeft altijd een kwadraat in zich, omtrek niet. Je vermenigvuldigt nl twee keer een afstand om aan een oppervlakte te komen (vandaar ook in vierkante meters Knipoog ) Inhoud is altijd een derde macht Haha!

dus
omtrek = 2 pi r
oppervlakte = pi r kwadraat
inhoud bol 4/3 pi r tot de derde
inhoud cilinder = pi r kwadraat * hoogte

als je ook differentiëren hebt gehad met wiskunde dan zie je ook dat de oppervlakte de eerste afgeleide en de omtrek de tweede afgeleide van de formule voor de inhoud van een bol is.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 09:06

De formules die wij hebben gekregen zijn:

Omtrek = middellijn x 3,14
Oppervlakte = halve omtrek x straal

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 09:17

Yootha schreef:
De formules die wij hebben gekregen zijn:

Omtrek = middellijn x 3,14
Oppervlakte = halve omtrek x straal


Omtrek
pi = 3,14 dus dat klopt
middellijn = 2 * de straal (en de straal wordt altijd r genoemd) dus dat klopt ook

Oppervlakte
1/2 omtrek = straal * pi
oppervalkte = straal * pi * straal = dus idd pi * r kwadraat

Onze formules komen dus op hetzelfde neer, maar in mijn (althans de algemeen gebruikte in de wiskunde) zie je de verschillen tussen omtrek en oppervlakte makkelijker terug.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 09:44

Nog een vraagje:

km-hm-dam-m-dm-cm-mm

Elke stap naar rechts 0 erbij, elke stap naar links nul eraf op komma verschuift?

Dit snapte ik dus al op de basisschool niet en haal het nu nog steeds door de war.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 09:49

kilometer = 1000 meter
hectometer = 100 meter
decamter = 10 meter
meter = 1 meter
decimeter = 0,1 meter
centimeter = 0,01 meter
millimeten = 0,001 meter

Dus van links naar rechts wordt iedere stap 10 keer zo klein, van rechts naar links tien keer zo groot.

Maar ik snap niet helemaal wat je niet snapt?

Een meter is groter dan een centimeter en kleiner dan een kilometer (en dat weet je ook uit het dagelijks leven). Als je dat onthoudt weet je dus dat links het grootste en rechts het kleinste staat. En dan dus steeds delen door 10 (= 0 eraf, en na de meter steeds de komma een stapje naar voren) of de andere kant op vermenigvuldigen met 10 (= 0 erbij , en tot de meter steeds de komma een stapje naar achteren)

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:25

Yootha schreef:
Nog een vraagje:

km-hm-dam-m-dm-cm-mm

Elke stap naar rechts 0 erbij, elke stap naar links nul eraf op komma verschuift?

Dit snapte ik dus al op de basisschool niet en haal het nu nog steeds door de war.


Elke stap naar rechts 0 achter de komma erbij voor decimalen. Voor hele getallen gaat er juist een 0 (voor de komma) af. Elke stap naar links 0 achter de komma eraf voor decimalen. Voor hele getallen komt er juist een 0 bij (voor de komma).

De komma schuift dus inderdaad naar links bij een stap naar rechts. Ik vind het altijd het makkelijkst om voor de 1 ook nullen te zetten, dan klopt het voor zowel hele getallen, als voor decimalen.

Code
km  = 0001000,00
hm  = 000100,000
dam = 00010,0000
m   = 0001,00000
dm  = 000,100000
cm  = 00,0100000
mm  = 0,00100000


[edit:BartVB]Code tag toegevoegd[/edit]

Kerstmuts

Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:34

Yootha"]
In een normale pan kan 1 liter. Hoeveel past er in een pan die 2x zo groot is?
Wie kan me helpen?
[/quote]
bij inhoud is het altijd tot de macht 3 keer zo groot

[quote="Yootha schreef:
Je hebt een kubus van 1 cm. Daaromheen zit een touwtje. Bij een kubus die 2x zo groot is doen we ook een touwtje eromheen. Hoeveel keer groter moet dit touwtje zijn? Als we de kubus zouden beplakken met papier. Hoeveel keer meer gaat er dan om dan bij de kubus van 1 cm?

Wie kan me helpen?


bij een kubus ook...

---->>> e_l_m_o is nu Sitie <<<----

Learn from the mistakes of others.You can’t live long enough to make them all yourself.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie