frrrrrrris en strrrrontvervelend, HELLUP

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-01 09:59

mijn paard is hardstikke kaal (geschoren) en het is nu kouder.
in de les rij ik m keurig aan de teugel, maar ow ow , als ik alleen rij is ie erg vervelend.
heb t probleem dat ik t echt eng vind om een goed aan te pakken, omdat hij kan gaan bokken en steigeren om en om. Als ik nu al in stap (na m eerst 20 minuten gelongeerd te hebben) rustig oppak begint meneer al omhoog te komen en maakt onregelmatige stappen...
als ik m niet aan de teugel rijdt, loopt ie heerlijk, en lekker voorwaarts nu, maar hij moet wel luisteren.
Maar ja...Boos! die harde aanpak, ik durf het niet he....)
weet iemand nog een goede manier om het anders op te lossen?
ze zeggen dat je slimmer moet zijn dan je paard Boos!
hij bijt gelukkig niet meer vast in zijn bit, de tandarts is geweest en zijn gebit is nu keurig in orde.
alvast bedankt


Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-01 17:55

vandaag gewoon heel voorwaarts gereden en dat hele neerwaartse genegeerd. Want zodra ik m oppak wordt hij superboos...
hij liep heel lekker door, uiteindelijk na een half uur gaf hij uitzichzelf wat na...dus voorlopig ga ik maar dat hele aan de teugel rijden negeren. Hoewel ik het niet pretig rijden vind zo omdat hij behoorlijk kijkerig is op die manier en minder geconcentreerd op mij.
maar als iemand nog een tip heeft..graag..!!!
nog ff wat info: voorheen liep hij super aan de teugel, maar ik kon dat nog niet, Bij mijn vorige intructeur besloten aan de stootteugel te rijden, 4 maanden lang..nu hoor ik achteraf dat dat niet zo'n goede zet was, en nu moet ik het opnieuw oppakken.
Meer mensen met zo'n ervaring???

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 17:56

wat gebeurt er als je je paard longeert met bijzetteugel? Gaat hij dan ook als een gek tekeer of kan je hem dan wel trainen. Ik zou zeker proberen om ieder training te eindigen met even aan de teugel rijden, anders wordt het allemaal wel heel vrijblijvend.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-01 21:48

leuk dat je dit oppert!
heb idd gisteren gelongeerd met bijzetteugel, even kijken of er niet iets anders aan de hand was...niet dus..keurig, zonder verzet en al helemaal niet met dat hoofd vervelend doen.
vandaag les en probleem voorgelegd.hebben we meteen aangepakt.
probleem: mijn angst om HEM goed aan te pakken, en die grens hebben we vandaag verlegd...dus een half uur helemaal zo als het moet incl. handgalop.
nu is het wel zo, met een juf erbij durf ik meer. maar deed het toch maar mooi...
terfwoord? DRIJVEN en nog eens DRIJVEN..OOK als hij gaat verzetten..DOORGAAN en het hilep..de juf zei nog..jaja...hij kan het wel..nu jij nog...want hij neemt loopje met je..
maar het was een goed gevoel na afloop van de les. Lachen Lachen Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 13:20

Inderdaad, luie paarden moet je met weinig been rijden (want die worden dan nog luier) en frisse paarden juist met been, hoe moeilijk dat eigenlijk ook is. Ik zou hem gewoon op de volte zetten en flink aan het werk, tempowisselingen en schakelen, dat is best vermoeiend. Maar misschien is het prettiger om hem eerst warm te laten lopen en een rustig arbeidsgalopje te doen als opwarming. Dan raakt hij zijn overtollige energie kwijt en het is een prettige en makkelijke manier voor hem om warm te worden. je mag nu zowiezo niet te lang stappen met hem, want dan krijgt hij het koud.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 13:48

Of even voordat je erop gaat lekker gek laten doen aan de longeerlijn. Gewoon om zijn frisheid kwijt te laten raken. Maar zodra je klaar bent ben je ook klaar en moet hij luisteren. Dan zal je toch echt streng voorhem moeten zijn.

Lovers

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 11:28

Nou prisca, ik ben het niet met je eens. Longeren doe je niet om het paard idioot te laten doen, longeren doe je om je paard te gymnastiseren!!!
Op de manier die jij oppert, bedoel je dus dat je elke keer voordat je gaat rijden, je paard longeert zodat hij lekker zich uit kan leven. Zo kun je na een maand nooit meer rustig je paard pakken en er meteen op gaan zitten.
Beste Bokkers: NIET DOEN ALSJEBLIEFT, je houd geen paard meer over en het wordt een vervelende klier ervan!!!!!!!!!!!

Toos paardloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 15 bezoekers