Luizen > Bloedarmoede > Kleurverandering vacht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Luizen > Bloedarmoede > Kleurverandering vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 19:18

Ik heb een vraag Lachen

Kunnen luizen voor bloedarmoede zorgen?
Als een paard bloedarmoede heeft kun je dit dan aan kleurverandering zien van de vacht?

Dit staat los van mijn paard die luizen heeft, maar dat vroeg ik me af (ivm een ander paard).

Vandaag dus geconstateerd dat mijn pony luis heeft. Ik zag haar gister wat met het hoofd schuren en dacht oh die heeft gewoon vast wat jeuk.
Kom ik vandaag op stal, staat ze constant met haar hoofd te schuren, het hield niet op. Dus ik dacht meteen aan beestjes Scheve mond Buiten gekeken en ja hoor, haren kris kras op het hoofd en bij de schoft vond ik een bruinig beestje met pootjes, luis dus. Ze heeft het waarschijnlijk van een ander paard gekregen (die schuurt al een half jaar maar die had niks zeiden ze, maar daar ga ik verder niet op in, vandaag dus ook gezien dat die eronder zat). Wordt dus behandelen vanavond Scheve mond

Toen ik haar 2 jaar geleden kocht had ze ook luis, behandelt en toen was het in een paar dagen weg en ook nooit weer geweest. Maar nu zit ze zo lang in het haar 4/5 cm, is het noodzakelijk om haar te scheren? Liever heb ik dit dus niet

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 19:22

Nog een paar vragen
Kunnen luizen bij paarden overlopen op mensen en bij ons jeuk veroorzaken?
Wanneer krijgen paarden precies luis, of is het net zoals bij mensen dat het ook bij schoon haar kan komen?

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:37

Ik dacht dat luizen nogal diersoortspecifiek waren, maar zeker weten doe ik het niet.

Wat betreft die bloedarmoede; ja, een paard kan van luizen bloedarmoede krijgen. Dan denk ik wel dat dat andere paard (die het waarschijnlijk al veel langer heeft) het eerder heeft dan jouw paard (die het nog maar kort heeft).

Bloedarmoede kun je niet zien aan de vacht, wel aan de slijmvliezen (ogen, neus en mond) Maar daar is het pas te zien als het erg is. Het beste is bloedafname en onderzoek (het beste resultaat heb je als je in rust bloed af laat nemen en dan ook nog na arbeid. De stijging van de hematocriet (zo noem je die waarde) moet 25 - 30% zijn, anders is de waarde niet betrouwbaar en kun je denken dat het paard nergens last van heeft, terwijl het eigenlijk wel zo is. Maar dat weet je eigen DA ook wel)

Luizen kunnen ontstaan door verminderde weerstand of als de infectie druk erg hoog is. Als de buurman onder de luizen zit, is het niet zo gek dat jouw paard het ook krijgt. Vergelijk het maar met luizen op school. 1 kind heeft het, de hele klas krijgt/heeft het!

Dus lekker wassen je paardje! (en dat andere paard!) Succes!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 21:42

Ja, een paard kan door luizen bloedarmoede krijgen 100% zeker. Ik heb een Fries van een vriendin bij mij gestald gehad die dit ook had (incl. bloedarmoede) vreselijk om te zien....die kruipende beesten. Ze waren al een 1/2 jaar aan het sukkelen met dat paard, ik heb hem toen bij mijn Da laten checken: luizen !!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ELNTIE, Kirsha en 87 bezoekers