Haverbultjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-01 12:02

Sterretjes zet ik er niet meer bij want die Dierenarts heb ik maar opgegeven (zucht), dus hoop ik dat jullie tips hebben.

Mijn paard heeft haverbultjes: van dit knikkerachtige bultjes als reactie op teveel eiweit in de wei. Ze zaten er ineens en lopen links op zijn rug van zijn schoft naar beneden. Inmiddels zijn de bultjes praktisch verdwenen en zijn het alleen nog vettige korstjes. Maar deze jeuken dus verschrikkelijk! Ik voer appalazijn, scrub met betadine maar het helpt niet. Hij heeft jeuk en da's sjielig maar ze verdwijnen ook niet echt. Toen ik aan 1 korstje ging peuteren kwam ie los en was ie nat onder de korst, dus daar ben ik snel mee opgehouden. En als ik mijn paard te lang laat bijten, bijt hij zichzelf ook kapot....(als de deken af is kan hij er ei-eindelijk bij en gaat hij gelijk 'bijten', vandaar). Iemand de gouden tip om mijn vriendje van zijn jeuk af te helpen?

Suzanne F.

Berichten: 49297
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 13:18

Veearts erbij halen om hem in te spuiten met iets tegen de haverbultjes en de jeuk, kan je meteen vragen of het wel haverbultjes zijn......
Anders van de wei afhalen of minder bij voeren. Het lijkt me stug dat het van de eiwitten van het land is want zoveel zit er niet meer in het gras.

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 13:40

Mijn paardje heeft ook last van die bultjes. Zij heeft op advies van de veearts nu ander voer. Voor de bultjes weg zijn kan dat 8 tot 10 weken duren volgens de veearts. Als ze teveel jeuken doe ik er mentholtalk op. Ook heb ik een flesje gekregen (weet zo snel de naam niet) op basis van zinkzalf.