achterwaarts, waarom benen naar achteren leggen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

achterwaarts, waarom benen naar achteren leggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 11:43

Hallo allemaal,
zomaar een nieuwsgierig vraagje: waarom leggen engelse/klassieke ruiters hun benen zo ver naar achteren om hun paard achterwaarts te krijgen?
Ik ben een westernruiter en werk met mn zit en gebruik wel beendruk maar NIET met mn been naar achteren.
Ik krijg geen antwoord van mijn mede (dressuur rijdende) stalgenoten omdat ze simpelweg het antwoord niet weten. Ik krijg antwoorden als: Nou daarom, zou het niet weten dat heb ik zo geleerd, dat moet van mn instructrice, etc. Kortom, niemand kan me uitleggen waarom dat nou zo gebeurd. Er zitten ook M ruiters tussen en die weten het ook niet?!

Kan iemand mij precies uitleggen waarom? Dus niet van die antwoorden als ik al gehad heb graag.... Knipoog
thanks!

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl


Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 11:49

gewoon extra duidelijkheid voor hem lijkt me. ehm ik probeer hem met zo weinig mogelijk teugel naar achter te krijgen anders dan gaat hij niet diagonaal, en als ik dan mijn benen op de plaats hou en er bijna geen teugel aan houd wordt het verschil met vooruit een beetje minimaal.
Maar je benen bijna op zn rug vind ik ook geen gezicht, hij moet wel op minder reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 11:52

Ik heb het ook in m'n "Engelse tijd" niet gedaan, omdat ik het een totaal onlogische hulo vindt, een been naar achteren leggen is bij mij begrenzing, omzetten van de achterhand of aanspringen in galop, maar geen achterwaarts.
Ik heb het toen ik nog dressuur reed ook altijd op de manier gedaan die de meeste westernruiters gebruiken. Zit iets verleggen, iets weerstand van voren, lichte beendruk op de normale plaats en direct ontspannen bij reactie.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:38

Om het verschil duidelijk aan te geven. Als je je benen dan weer netjes aanlegt zou je paard (normaal gesproken) weer meteen voorwaartse drang moeten hebben.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:49

Citaat:
Zit iets verleggen, iets weerstand van voren, lichte beendruk op de normale plaats en direct ontspannen bij reactie.

Ik kan zo western gaan rijden Tong uitsteken
Want zo doe ik het ook altijd.
En halthouden en achterwaarts gaan was voor mij in de proef altijd een goedmakertje voor draf onderdelen die minder gied gingen.
Want lager als een 7 heb ik er nooit voor gehad.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:56

Ik leg mijn benen eerder ietsje naar voren als naar achter. Op het moment dat ik mijn benen achter leg zal ie niet naar achter gaan lopen tenzij ik aan het bit ga hangen, en da's niet echt de bedoeling lijkt me. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:09

Zwelgje schreef:
Om het verschil duidelijk aan te geven. Als je je benen dan weer netjes aanlegt zou je paard (normaal gesproken) weer meteen voorwaartse drang moeten hebben.


Klopt, daarom leg ik ze niet op een andere plek. Achterwaarts is ook voorwaarts maar dan de andere kant op

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:11

runningkawa schreef:
Citaat:
Zit iets verleggen, iets weerstand van voren, lichte beendruk op de normale plaats en direct ontspannen bij reactie.

Ik kan zo western gaan rijden Tong uitsteken
Want zo doe ik het ook altijd.

Zo doe ik het in Engels en Western Lachen

Goh, het kon wel hetzelfde zijn Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:16

(rijd western) Leg mn benen ietsje naar voren maar eigenlijk vraagt mijn zit om achteruit (kan niet uitleggen hoe, iets met mn bekken dat ik kantel). Benen zijn dan om de achterwaartse beweging te versnellen indien nodig, daarna teugels.
Persoonlijk vind ik het er niet uit zien dat engelse ruiters hun benen soms een heel eind naar achter leggen.
Ook vind ik, achterhand is = go en voorhand = whoa. Dus zo gebruik ik mijn beenhulpen ook.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:51

Ik denk ook dat het meer gebruikt wordt bij het aanleren van het achterwaarts gaan, zodat je hem begrenst, en hij niet zo snel scheef gaat ? Bij het aanleren leg ik mijn been redelijk ver naar achteren. Ten eerste omdat dit een duidelijke hulp is voor het paard, en ten tweede omdat een paard bij het aanleren nogal eens de neiging heeft scheef te gaan. Als het paard het begrijpt worden mijn hulpen inderdaad ook kleiner en is het meer een gewichtshulp.

~Turbohoof Solutions ~

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:54

Zoals RK (2x Haha!) en Sonja doe ik het ook Lachen.

Heeft wel tot gevolg dat hij soms bij andere ruiters plots naar achteren gaat als ze halthouden en daarbij iets teveel hand en been gebruiken Haha!.

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:56

Citaat:
Ik denk ook dat het meer gebruikt wordt bij het aanleren van het achterwaarts gaan, zodat je hem begrenst, en hij niet zo snel scheef gaat ? Bij het aanleren leg ik mijn been redelijk ver naar achteren. Ten eerste omdat dit een duidelijke hulp is voor het paard, en ten tweede omdat een paard bij het aanleren nogal eens de neiging heeft scheef te gaan.

Wat begrens je dan door je benen naar achteren te leggen? Wat vertel je dan tegen je je paard (bij wijze van) door je benen naar achteren te doen?

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 14:41

memory schreef:
Citaat:
Ik denk ook dat het meer gebruikt wordt bij het aanleren van het achterwaarts gaan, zodat je hem begrenst, en hij niet zo snel scheef gaat ? Bij het aanleren leg ik mijn been redelijk ver naar achteren. Ten eerste omdat dit een duidelijke hulp is voor het paard, en ten tweede omdat een paard bij het aanleren nogal eens de neiging heeft scheef te gaan.

Wat begrens je dan door je benen naar achteren te leggen? Wat vertel je dan tegen je je paard (bij wijze van) door je benen naar achteren te doen?


Je begrenst helemaal niks als je je benen naar achteren legt hoor! Als je paard scheef gaat in het achterwaarts, kan je dat alleen goed corrigeren door te sturen met de schouder (de voorhand voor de achterhand houden. Bijvoorbeeld; je paard gaat bij het achterwaarts scheef naar rechts, dan stuur jij met 2 teugels ook naar rechts om die voorhand er weer recht voor te krijgen. En bij het achterwaarts moet je je benen ook niet te ver naar achteren leggen. Want dan moet je straks in de proef ook je hulpen overdreven geven en dat is geen gezicht. Het moet zo subtiel mogelijk zijn. Om aan te leren kan je best iemand erbij hebben die je paard mee helpt van voren te begrenzen en jij legt je benen dan wat naar achteren (niet te ver).

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 14:46

memory schreef:
Citaat:
Ik denk ook dat het meer gebruikt wordt bij het aanleren van het achterwaarts gaan, zodat je hem begrenst, en hij niet zo snel scheef gaat ? Bij het aanleren leg ik mijn been redelijk ver naar achteren. Ten eerste omdat dit een duidelijke hulp is voor het paard, en ten tweede omdat een paard bij het aanleren nogal eens de neiging heeft scheef te gaan.

Wat begrens je dan door je benen naar achteren te leggen? Wat vertel je dan tegen je je paard (bij wijze van) door je benen naar achteren te doen?


Misschien hebben sommige ruiters dan wel het gevoel dat ze hun paard goed opsluiten tussen handen en benen.

Het lijkt me niet logisch om bij het aanleren van achterwaarst je benen te gebruiken (laatstaan zo ver naar achter) want je paard snapt het niet. Als een paard het nog niet kent is het niet logisch voor het dier om tegelijkertijd te drijven en tegen te houden. Been is voorwaarts en hand en zit is remmen dat is het enige wat ie kent....

She's my lady Lovers

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 14:46

Maar wat is het nut van je benen naar achteren te leggen?

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 14:58

Het heeft nut als je je paard aanleert op deze hulp achterwaarts te gaan. Net zoveel nut als dat je je paard leert te stoppen op een teugelhulp en voorwaarts te gaan op een beenhulp (om het even heel simpel te zeggen). Je zou net zo goed iets anders kunnen leren.

~Turbohoof Solutions ~

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 15:05

Ik leg trouwens nooit mijn benen in zijn liezen hoor, alleen iets achter de singel, net zoals bij galop, travers enz. Ik vind het dus wel een soort van begrenzing ...

~Turbohoof Solutions ~

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 15:05

Dandy schreef:
Het heeft nut als je je paard aanleert op deze hulp achterwaarts te gaan. Net zoveel nut als dat je je paard leert te stoppen op een teugelhulp en voorwaarts te gaan op een beenhulp (om het even heel simpel te zeggen). Je zou net zo goed iets anders kunnen leren.


Beetje heel kort uitgelegd... Ik snap er niet veel van maar het is niet logisch voor een paard om op deze manier achterwaarts te leren....

She's my lady Lovers

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 15:06

Dandy schreef:
Ik leg trouwens nooit mijn benen in zijn liezen hoor, alleen iets achter de singel, net zoals bij galop, travers enz. Ik vind het dus wel een soort van begrenzing ...


ok snap t al

She's my lady Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 15:07

Nistria schreef:
Het lijkt me niet logisch om bij het aanleren van achterwaarst je benen te gebruiken (laatstaan zo ver naar achter) want je paard snapt het niet. Als een paard het nog niet kent is het niet logisch voor het dier om tegelijkertijd te drijven en tegen te houden. Been is voorwaarts en hand en zit is remmen dat is het enige wat ie kent....

precies!!
Als ik been geef en van voren begrens denk ik dat mijn paard omhoog komt. En dan heeft ie nog gelijk ook!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 15:08

Misschien inderdaad iets te kort door de bocht Haha!
Als ik het een paard aanleer, doe ik dat dus ook met hulp van de grond (iemand die mij helpt). Tegelijkertijd geef ik de hulpen zoals hierboven omschreven, zodat ik het zo snel mogelijk zelf kan. Deze hulpen worden dan later verfijnd.
Ik zeg niet dat het de enige manier is of de correcte manier, maar iemand vroeg "WAAROM" en dat probeer ik hier dus uit te leggen.

~Turbohoof Solutions ~

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 15:48

Citaat:
Het heeft nut als je je paard aanleert op deze hulp achterwaarts te gaan. Net zoveel nut als dat je je paard leert te stoppen op een teugelhulp en voorwaarts te gaan op een beenhulp (om het even heel simpel te zeggen). Je zou net zo goed iets anders kunnen leren.

Het lijkt me dat je wil dat je paard remt op verandering van lichaamshouding en niet omdat je aan de teugels trekt (voor achterwaarts gaan aan te leren zul je idd aan de teugels moeten trekken)

Citaat:
Ik leg trouwens nooit mijn benen in zijn liezen hoor, alleen iets achter de singel, net zoals bij galop, travers enz. Ik vind het dus wel een soort van begrenzing ...


Zou je kunnen uitleggen wat je dan bedoeld met begrenzen, denk dat ik gewoon niet snapt wat je met die term bedoeld. Maar als je je been naar achter legt om in gelop aan te springen. Dat been gebruik je dan dus om zijn heupen om te duwen (als het ware), zodat je dan de gevraagde galop krijgt. Hetzelfde doe je toch ook als je bij travers je been naar achteren legt, dan moet de achterhand toch uitwijken. Ik zie niet in waarom die hulp van nut is bij achterwaarts gaan Verward

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:10

Ik probeer ook maar een beetje mee te denken hoor ...
Maar stel een paard begrijpt nog niet veel van de hulpen en je wilt dat hij correct achterwaarts gaat. Dan geef je beenhulp omdat hij niet stil moet blijven staan. Je houdt hem van voren tegen omdat hij niet naar voren mag. En je legt allebei je benen iets achter de singel om aan te geven dat hij niet naar links of naar rechts mag... Doet hij dit toch, dan zul je inderdaad aan de voorkant weer bij moeten sturen.
Ik begrijp dat andere mensen dit anders doen, maar het voordeel van je been naar achteren leggen vind ik dat het paard op een gegeven moment begrijpt dat hij op die hulp naar achteren moet, zonder dat je aan de voorkant hoeft te zitten.
Ik begrijp ook dat sommige mensen het overdrijven door hun benen in de liezen te leggen, maar zo zijn er nog wel meer dingen die niet horen en die toch gebeuren ...

~Turbohoof Solutions ~


Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:39

Ik leg mijn been een klein stukje achter de singel, een cm of 5 hooguit. Als ik mijn benen op mijn plek houd en aanleg, gaat ze voorwaarts en dat is niet de bedoeling. Dus puur om het verschil van hulpen, als duidelijkheid, dit is dit en dat is dat. Een idd, om het ze aan te leren gaan ze benen iets meer naar achter. Maar zodra dit redelijk bevestigt is, nog zo weinig mogelijk. Leg ik mijn benen weer op de singel gaat ze voorwaarts, zonder dat ik hoef bij te drijven.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:46

Dandy schreef:
En je legt allebei je benen iets achter de singel om aan te geven dat hij niet naar links of naar rechts mag...


Dus dan rij jij in het voorwaarts ook altijd met je benen naar achteren? Want dan mag hij ook niet links of rechts af. Ik zie het verschil tussen achteruit en vooruit in deze niet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Googlebot en 4 bezoekers