paard ineens dag en nacht buiten, kan dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

paard ineens dag en nacht buiten, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 17:45

Ik ben nieuw hier en heb gelijk een vraagje.

Ik moet weg bij mijn huidige stal. Nu heb ik iets anders gevonden maar daar hebben ze geen stal maar wel een schuilstal waar 2 paarden in kunnen staan. Kan dit. Of als ze eenmaal gewent zijn om s'nachts op stal te staan moeten ze dit dan altijd hebben.

Groetjes jessica


[Edit Karin] titel [/edit]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:47

Ik snap je bericht niet echt Verward Misschien kun je het wat duidelijker uitleggen?

jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 17:50

Mijn vraag is of je een paard van altijd in de winter s'nachts op stal naar altijd s'nachts buiten met schuilstal kan doen.
Kunnen paarden deze omschakeling aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:57

Dat wel, maar dit is niet zo'n handig seizoen voor die omschakeling. Ik zou zeker met goede dekens werken deze winter, anders krijg je een flink probleem.

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:00

Kan wel, maar idd, net als Sonja zegt, dat had je wat eerder moeten doen. Een paard is nu echt gewend om binnen te staan, en ik denk niet dat het zo gezond is om ze nu buiten te zetten.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:00

Ben het met Sonja eens.
Ik hoop dat je paard geen al te dikke deken op heeft, want als je hemNU nog naar buiten gaat zetten moet je een nog dikkere deken hebben.
En waterdicht, niet te vergeten!
Succes!

jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 18:03

Maar als het straks weer wat beter weer wordt b.v in het voorjaar dan zou het wel kunnen?.
Kan nog wel wat uitstel vragen. Mij gaat het erom of het in principe kan een paard die altijd binnen heeft gestaan straks dag en nacht buiten doen met schuilstal.

jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 18:06

En hoe bouw je het straks dan op dat ze een goede dikke wintervacht krijgt voor volgende winter.
Nu staat ze met een harry horse op van 200 grams vulling. Moet je dan laat een deken op gaan doen?.

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:16

Ik denk wel dat als het beter weer word je het wel kan doen hoor. Doe haar dan wel nu ook af en toe naar buiten, om alvast een beetje te wennen.
Als je volgende winter een echt dikke vacht wilt, gewoon helemaal geen deken opdoen Haha!

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:18

Je moet er wel rekening mee houden dat ze dan als je haar 's nachts buiten laat staan, dat ze een hele dikke vacht krijgt. Ik weet niet of je haar intensief rijdt, maar je moet dan wel heel goed uitstappen na het rijden, zodat je haar DROOG buiten zet. Anders is ze straks ziek...

jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 18:20

Ik rij haar niet intensief ze is ook al wat ouder. Dus gewoon recreatief.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:27

Als het beter weer wordt, kun je haar wel buiten zetten. Maar bouw het wel op. Dus niet gelijk hele dagen buiten. Verder ben ik het met de rest eens.

AniekvH
Berichten: 45
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Daarlerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:05

je kan beter wachten tot het weer zomer wordt dan kan je je paard volgende winter wel dag en nacht buiten laten staan desnoods met een lekkere warme deken, maar nu heeft hij binnen gestaan en het vriest af en toe toch, dus ik zou het niet doen als ik jou was...ik zou verder zoeken naar een andere stal

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:18

Het kan wel hoor.
Wij hebben een van onze paarden (Lyon) gekocht begin februari. Paard hadden ze bij aflevering netjes getoilleteerd EN geschoren Boos! Haha! . En het paard stond daar altijd op stal tenzij ze gingen rijden.
Bij ons kwam hij buiten te staan met schuilstal. Wij hebben een goede waterdichte winterdeken voor hem gekocht en die is half april steeds vaker afgegaan. Hij heeft er nog geen snotneus aan over gehouden Haha!

Daarna hebben we de deken nooit meer gebruikt omdat hij te dik was, dus je kan er ook voor kiezen om een goede waterdichte herfst/lente deken te kopen en daaronder tijdelijk een ander dek te gebruiken. Maar dat is je eigen afweging, wij laten onze paarden gewoon in het haar komen s'winters en gebruiken alleen met extreem weer een goede regendeken.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:21

Heeft je paard wel altijd overdag buiten gestaan? Dat maakt de overgang al wat minder drastisch!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:15

Hij kan gewoon naar buiten hoor, koop wel een dikkere deken voor nu.

In april gewoon het dek weer afhalen en volgend jaar kweekt ie zelf wel een wintervacht.

Verder gewoon goed voeren, als het koud wordt kunnen ze wel wat extra's gebruiken.

Belangrijkste is gewoon dat ze een droge plek hebben om te schuilen en te liggen en verder denk ik dat je paard alleen maar blij zal zijn met zoveel ruimte.

Sinds ik mijn paarden buiten heb vind felix het al erg om in een box even te drogen en te eten.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:13

Heeft je paard nu een deken om?

In principe kan het hoor... Lennon is ook van 24/24 in de stal (bij de vorige eigenaar) naar 24/24 weidegang gegaan...
Hij kon de stal in wanneer hij wou (stal stond in de wei en die stond de hele dag open) en hij heeft het prima gered... Ik heb hem de eerste winter wel een deken opgedaan.
En nu staat hij gewoon 24/24 buiten zonder deken...

Als je paardje geen deken opheeft, doe hem dan een deken aan. Heeft hij al een deken, haal er dan eentje die wat dikker is zodat de overgang niet te groot is... Er is een schuilstal aanwezig, dus als het nodig is gaat hij wel uit de wind/kou staan in de stal hoor.