[VD] Hoe moet je het Compliment aanleren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IloveShets

Berichten: 3397
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Nunspeet

[VD] Hoe moet je het Compliment aanleren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 09:17

Hallo allemaal,

Ik ben ook bezig met Vrijheidsdressuur. Hij kan buigen en op het blok staan. Ook kan die blijven staan en als ik kom zeg komt die naar me toe.
Maar hoe leer je het compliment aan.. ik had ergens gelezen dat je zijn voetje moest vasthouden en dan naar achter duwen op zijn borst. Maar ik hoorde van iemand dat dat helemaal verkeerd was.. dus wie weet het? Haha!

Groetjes Rianne

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 10:32

Ik heb het Dennis geleerd door z'n voetje op te tillen en z'n hoofd met wat lekkers naar achter te lokken(niet tussen ze benen, maar langs zijn lichaam). Dan komt zijn gewicht op de achterhand. En dan het voetje ietsje naar achter begeleiden.
Steeds een stukje verder en uiteindelijk heb je het compliment. Het kan wel een paar maanden kosten voor je een echt goed compliment heb.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 10:53

Ik heb het ook precies zo gedaan als Dennis, mijn ene paard heeft 4 maanden over deze oefening gedaan, de ander stond na 2 keer vragen in het compliment, dus dat is heel erg verschillend.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:27

zoek even op compliment, dan kom je zat tegen

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 18:51

Ik heb het Mirei geleerd door links naast haar te gaan staan, met mn rechterhand haar been op te tillen en dan met mn linkerhand in haar borst te prikken (=teken om achterwaarts te gaan). Als reactie hierop bracht Mirei dan haar gewicht op haar achterhand. Zodra ze haar gewicht verplaatste: "braaf" + snoepje. Dit hebben we toen langzaam uitgebouwd en naar mate de tijd vorderde kwam Mirei steeds dichter bij de grond met haar been. En uiteindelijk dus ook óp de grond Lachen



Hiervoor had ik het geprobeerd op de manier van Dennis/Summertje maar Mirei was te lenig ofzo Haha! Want die kon helemaal dubbel gaan liggen zonder dat ze haar gewicht naar achteren hoefde te verplaatsen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 22:08

Een derde mogelijkheid is om het voetje op te tillen en vervolgens met het halstertouw of de teugels een achterwaartse beweging te vragen. Eerst moet je paard al geleerd hebben om op een lichte touw/teugelhulp achteruit te stappen/schuiven. Als dat er in zit, kun je dat combineren met een opgetild beentje. op die manier heb ik het [***] geleerd omdat hij niet achter voer aan wilde gaan en ik wilde dat hij het compliment met recht naar voren gehouden hoofd uit zou voeren.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:13

Mijn manier bij Pinky:

Zet pony stil (los, dus ik neem aan/HOOP dat je er de basis al in hebt zitten) op zachte ondergrond (bak). Ga links langs je pony staan. Pak met je rechterhand de hoef vast. Hou met je linkerhand voor zijn borst iets lekkers. Stap zelf (als de pony goed staat met de achterhand) een stapje naar achter en neem het hoofd van de pony inc been mee naar achter. Het andere been strekt automatisch en het been wat je vast hebt komt richting grond. Geef in deze positie je snoepje en ga uit je dak omdat je pony het braaf doet Knipoog.

Mocht hij het niet meteen snappen (er zijn er maar weinig die het meteen snappen, Pink toevallig wel) dan kun je het proberen via de clicker methode, targetticking of door simpelweg steeds iets meer te belonen.
Dus eerst als hij zijn hoofd naar zijn borst doet, dan als hij zijn gewicht naar achter verplaatst, dan als hij iets mee naar achter komt enz.

Succes!