lange lijn longeren en bijzetten !!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-01 00:56

Ben benieuwd onde de paardemensen hoe er gelongeerd wordt!!
Wat wil je bereiken met longeren..louter beweging?gymnastische training?
Dubbele longe (grondwerk)misschien?
Welke middelen gebruik je?(b.v lijn,slof,elastiek,singel,enz...
Hoe wordt de bijzet bevestigd?Waarom op die manier?
Gebruik van een bitstukje?
Of bevestig je de longe aan t hoofdstel.. hoe?
last but not least....gebruik longeerzweep?of t achter eind van de lange lijn?
thanks voor reactie An

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 01:41

Wat een hoop vragen ineens Haha! Haha! .
In mijn geval zijn er verschillende mogelijkheden, met een touwtje, met bijzets of met dubbele longe. In alle gevallen heb ik wel een zweep mee.
'serieus' longeren doe ik om hem beter te maken en uiteraard voor de afwisseling.
Soms longeer ik los of aan een halster, maar dat valt niet onder longeren, dat is meer een dagje spelen en bewegen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 14:40

Ik gebruik longeren om hem gynnastisch te trainen en om eens NIET op zijn rug te zitten. Echt vrij heeft Leys niet omdat hij dan de dag erna niet te rijden is.

Ik longeren of met de passoa (vrij los maar wel druk vanachteren) of met de gogue/chambon dit is puur om zijn rug gebruik te verbeteren.

Helaas zie ik altijd veel mensen zonde zweep Huilen.
Longeren doe je ALTIJD met zweep het is levensgevaarlijk om zonder te longeren. Mocht je paard er fel op reageren dan moet hij dat maar afleren met geduld lukt dat ook. Je rijdt namelijk ook niet zonder benen Verward Verward .
De zweep is ook een verweer middel voor als hij jouw richting op slaat. Zorg dus ook altijd dat hij je niet raken kan.
De zweep hoef niet altijd te bewegen hij kan ook stilhangen en dan zal je paard niet reageren.

Zeg nou niet dat het niet nodig is en dat hij braaf is. Helaas heb ik daar al een flink ongeluk mee gezien bij een paard die als zoooooo braaf was. Totdat het rotje afging Boos! paar meter verder ONVERWACHT. Paard sloeg recht in haar gezicht Frusty Weet je wie de schuld kreeg ?? HET PAARD Boos! als dank omdat hij bang was Verdrietig.

Oeps dit moest ik even kwijt Haha! .

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 14:44

Als ik longeer zet ik ze bij met een gogue. En die zet ik best strak, want het is echt niet de bedoeling dat ze nog met de neus in de lucht kunnen blijven lopen. het werkt goed overigens.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 20:46

Ik longeer altijd als onderdeel van de training, nooit met een halster en maar rondjes rennen.
Hiervoor gebruik ik altijd een elastiek (halsverlenger).
Als ik begin zet ik hem met de lus achter de oren, door de bitringen tussen de voorbenen aan de singel. Dan kan ze halsstrekken in stap en draf, dit doe ik aan beide kanten.
Daarna haal ik de lus door de singel tussen de voorbenen, door de bitringen, naar de zijkant van de singel. Dit geeft meer oprichting en doe ik een kwartiertje.
Hierna doe ik hem weer zoals in het begin vast, zodat ze lekker laag kan uitdraven en stappen. De laatste 10 minuten haal ik hem eraf.
Eigenlijk doe ik dus hetzelfde als wanneer ik gewoon rijd, maar dan aan de longeerlijn Haha! .

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 09:48

Mylord doen we nooit een hulpteugel aan, daar gaat ie van stressen. Haha! Hij loopt van zichzelf al te showen met zijn koppie omlaag, en ik rijd hem genoeg, dus dat 'longeren' is alleen even om zijn beentjes te strekken. Haha!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 09:58

Iwaldo longeer ik met pessoateugel. Die bevestig ik onder aan de singel, en zet ik aardig strak. Inderdaad, je moet ALTIJD met zweep longeren (ik heb dan een extra lange zweep) en ik longeer hem om de rugspieren goet te laten gebruiken, zonder dat ik hem met mijn gewicht belast. Ik train veel overgangen, en heb hem perfect aan de stemhulpen (ook zweephulp reageert ie op, dwz als ik de zweep naar beneden doe gaat ie langzamer, zweep omhoog is harder) Als ie echt lekker los is, dwz laag en rond, en zihc loslaat, zet ik de pessoa soms aan de zijkant vast zodat ie net iets meer opgericht loopt. Maar dat heb ik de laatste tijd eigenlijk niet meer gedaan. Hoe ik de longe vastmaak ligt aan zijn en mijn bui. Meestal een lus rond de binnenbitring, en dan vast aan de buitenbitring. Ik haal hem ook wel eens achter de oren langs, als ie erg trekt bv. Maar dat doet ie de laatste tijd niet meer.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 11:00

Ik longeer Bolivia echt om te trainen. Ik longeer haar met touwtjes (of met slof maar die gebruik ik op dezelfde manier als touwtjes).
Nu ben ik bijvoorbeeld bezig om haar linkerachterbeen beter te laten ondertreden omdat ze dat erg moeilijk vindt onder het zadel. Om dat te bereiken zet ik de touwtjes op dezelfde lengte aan beide kanten en doe ik de longeerlijn aan de singel, door het bit, naar mijn hand. Op die manier kan ik eventueel wel stelling vragen, maar niet teveel.

Wat ook één van mijn doelen is, is om Bolivia te laten nageven aan de longe, dat doet ze onder het zadel namelijk (nog) niet. Aan de longe lukt het wel en op die manier worden de juiste spieren getraind.

Als ik gehoorzaamheid train of gewoon beweging wil geven dan freestyle ik in de paddock, vinden we allebei leuk om te doen!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 13:26

Ik longeer bijna nooit, maar als ik het doe, doe ik het met touwtjes.
Ik laat hem wel vaak bewegen zonder longeerlijn ofzo, gewoon lekker stappen, draven en galopperen om me heen, maar dat valt niet onder het longeren.