strikvraagje: opstijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SIRI
Berichten: 11
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Schilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-01 00:18

Langs welke kant moet ik opstappen en waarom? Strikvraagje dus.

[Edit] titel duidelijker gemaakt [/edit]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-11-14 23:22 ]</font>

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 00:20

Aan de linkerkant omdat je dan als je langs de weg bent tussen je paard en het verkeer in staat ofzo, geen idee eigenlijk! Verward

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 00:22

Eigenlijk om de beurt de ene dag links en de andere dag rechts. Het heeft dacht ik iets te maken met dat opstappen nog een belasting is voor het paard en dat je daarom afwisselend moest opstijgen.

Maar ik weet ook het preciese verhaal niet meer


groetjes Sanne

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 00:23

Van oudsher stapt men links op, omdat men in de riddertijd aan de linkerkant zo'n megalang zwaard had hangen, en dat zwaai je niet ff 1-2-3 over je paard. Maar het mag tegenwoordig ook rechts toch, voor de afwisseling? Verward

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 00:25

Aan de linkerkant. Omdat je rechtshandig bent en je je zwaard dus links draagt is de linkerkant de enige mogelijke kant om op en af te stijgen Knipoog .

SIRI
Berichten: 11
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Schilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-01 00:29

En rijd je nog met een zwaard of zo?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 00:32

Aha... ik zit dus in de goede richting? Haha!

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 00:46

Haha, ik vind dat altijd zo'n grappige verklaring. Het geeft ook een beetje de onzin aan om dat nu nog steeds zo te doen. Ach, paarden en mensen zijn allebei gewoontedieren toch?

Afwisselen is beter, en een opstapje gebruiken het best natuurlijk *LOL* .

SIRI
Berichten: 11
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Schilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-01 00:49

Inderdaad, ik vind het raar dat zo weinig mensen weten hoe de traditie van links opstappen begon en dat er mensen zijn die zo conservatief eraan vasthouden om hun paard steeds langs dezelfde kant te belasten. Ze denken er meestal wel aan om de stijgbeugelriemen om te wisselen omdat die anders uitrekken maar daar blijft het dus bij. Ik wissel regelmatig af,zowel bij het op als afstijgen. In het begin is het wel moeilijk maar je went er wel rap aan. En bij een westernzadel kan je de stijgbeugelriemen toch niet wisselen. Sukces met deze info

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 09:45

Je hoort links op te stappen volgens de oude traditie. Toen zat het zwaard op het linkebeen dat konden ze dus niet over het paard heen tillen.
Ik ben zelf een voorstander ervan om vanaf een opstapje of met behulp van een pootje op te stappen, aangezien dit veel beter is voor de rug. Het scheelt toch weer 60 kilo aan 1 kant van de ruggegraat dat ze moeten compenseren.


wist je dat het in Engeland zelfs heel normaal is?
Verder is het zo dat als ik buiten rij dat ik er om probeer te denken wisselend links en rechts op te stappen.
Als ik langs de weg moet stoppen stap ik links af zodat ik tussen hem en het verkeer sta.

Kim

Captain_oud
Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Langelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 11:18

Dat maakt lekker helemaal nix uit of je nou links of recgts op stapt!!! Als je altijd aan 1 kant op stapt kan ik je wel de tip geven om om de zoveel tijd je beugelriemen van kant te verwisselen omdat de opstap kant op den duur langer wordt......

Captain_oud
Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Langelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 11:20

Ow niet van toepassing was al gezegd Haha!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 13:09

het begon inks, vanwege het zwaard en alles moest als een gewoonte worden, nou zeggen ze iedere x omwissen, is eter voor je beugels (hoef je ze niet iedere week te wisselen, is zo slecht voor die haakje...) en het is ook nog eens goed voor je eigen benen!
En het is handig als je paard het van alle kanten kent!
Haha! Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 13:12

Als ik aan de hand loop wissel ik het ook af, links en recht, maar opstijgen...daar ben ik toch niet lenig genoeg voor! *LOL*

Maar je hebt wel gelijk dat het beter is voor de belasting van de benen enzo.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 18:39

Het zwaard inderdaad en daarnaast: stel je een leger te paard voor waarbij de ene soldaat links opstapt en de andere rechts etc. Dat wordt een zooitje!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 20:36

Dat zwaarden verhaal klopt inderdaad. Afwisselend opstappen links en recht, bij voorkeur met een opstapje of zo, dat is het beste.
Maar wist iedereen dat om diezelfde reden van dat zwaard, de Engelsen nog steeds links rijden, en met hen dus evenzovele door Engeland beinvloede landen.

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 22:19

Dat verhaal van die zwaarden enzo zal wel kloppen. Maar eigenlijk is het onzin dat we nogsteeds links opstappen, ik denk zelf dat het voor het paard beter is dat je het afwisseld, want nu moeten ze telkens hun linkerbeen schrap zetten!
Ik heb trouwens net laatst recht op en afgestapt, nou dat is nog wel ff nadenken hoor! Verward Maar het is wel grappig voor een keertje.
net als het aan de rechterkant van je paard lopen, ik kan dat niet hoor! Ik vind het echt niet lekker lopen.

Sasja
Berichten: 130
Geregistreerd: 01-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 22:23

ik da8 dat je een trampoliene achter het paard zet en dan dus van achtere erop springt. Haha! *LOL*

(nou maar hopen dat het een makke/niet trappende pony is) Haha!

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 23:19

Jura: dat zei ik ook altijd. Daar ben ik niet lenig genoeg voor. Maar begin gewoon eens met rechts afstappen. En dan vooral dat been flink hoog opzwaaien. En dan vraag je iemand om je paard vast te houden, en dan gebruik je een opstapje voor rechts opstappen. En na een paar keer doe je het vanaf de grond (het lukt mij, hijg puf, nu ook!!!!).