Lijnenteelt...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Lijnenteelt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 12:51

Ja, ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kon nergens echt duidelijk vinden wat het nu precies inhoudt!

Voor het uitzoeken van een hengst, met het oog op lijnenteelt, kijk je dus naar het bloed dat achter je merrie zit. Moederlijn neem ik aan? Merrie met een afstamming:

Careful (CaretinoxCalypso) x Elcaro x Onyx x ster pref v Frappant uit een ster pref. moeder. Het begin van deze lijn kan goed genoemd worden, maar de laatste 3 generaties ontbreken de nodige sterretjes en andere predikaten.

Zoek je een hengst met bloed in zich dat je merrie ook in zich heeft van het begin van de lijn, zoek je hengsten die 'theoretisch' goed passen bij de hengten in het begin van je lijn? Ga je dus terug naar het begin of ga je een heel andere kant op? En in welke mate hou je rekening met de verbeterpunten van de merrie die je nu hebt?

Hoop dat het een beetje begrijpelijk is en ik niet al te veel onzin Bloos! heb uitgekraamd!


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:22

Wat wil je fokken, want dat is wel essentieel om te weten waar je naar gaat zoeken.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 13:39

Het is niet zozeer dat ik nu op zoek ben naar een hengst (het is ook niet mijn merrie), maar meer over het principe lijnenteelt, interessant hoe je dan naar die bloedlijnen kijkt!

Als het over deze lijn zou gaan zou het veulen de dressuurrichting op gaan. Merrie is 1.62, veulen zou meer maat mogen, merrie heeft behoorlijk veel front en schoudervrijheid, is langgelijnd maar zou een sterker achterbeen mogen hebben (wordt overigens wel goed ondergezet) en zou wat meer 'bergop' gebouwd mogen zijn. Zoals het er nu naar uitziet gaat het een behoorlijk 'zwaar' paardje worden, veel spierontwikkeling. Ikzelf hou wel van dat soort paarden, maar nog wat chiquer zou natuurlijk geen kwaad kunnen. Karakter (in de zin van braaf/koel) vind ik niet zo belangrijk,merrie heeft zeer veel werklust en is daarbij niet altijd de makkelijkste (snel heet en zenuwachtig), maar daar is goed mee te leven!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:42

Een van de belangrijkste redenen om lijnenteelt toe te passen is omdat je een bepaalde eigenschap wilt verstevigen. Dus is het daarom handig om te weten welke eigenschap. Voor hetzelfde geld krijg je een veulen dat straks maar 1.57 wordt omdat je die factor verstevigd hebt.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 14:01

Dus je zou met lijnenteelt bepaalde eigenschappen sterker door kunnen fokken, maar dan moet je die eigenschap dus al wel 'bezitten'? En kan dat dan een eigenschap zijn die nu niet meer in het fenotype voorkomt, maar waarvan je wel weet dat die eerder in de lijn wel voorkwam? Dus dat je die in weze door die lijnenteelt toe te passen weer omhoog haalt?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 14:08

Ja dat is het basis idee in de notendop.
Je zoekt dus in de afstamming naar het paard bij wie bepaalde eigenschappen sterk vertegenwoordigd zijn en zoekt een partner voor die merrie waar dat bepaalde paard ook in voorkomt en diezelfde eigenschappen heeft doorgegeven.

Vooral in een rasfokkerij zoals Welsh of Arabier wordt dit principe veel toegepast. Joost kan hier veel over vertellen
In de zo gemêleerde sportpaardenfokkerij geeft het niet altijd het gewenste effect

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 09:30

De merrie die ik rijdt is ook gefokt op lijnen teelt haar afstammeling is Mermus - Joost - Abgar - Wagner - Verdi. De afstamming van de hengst mermus is Burgraaf - Ramiro - Joost - Abgar. Zoals je ziet 2x joost abgar. Daarmee hopen ze dat de goede genen behouden blijven enzo ook doorgegeven worden.

Vrijdag eerste springconcour met de Mermus
SPANNEND.

petraaken

Berichten: 44182
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 09:35

mijn veulen Ramona is lijnenteelt op Roemer, Romadour II en een aantal keren Amor. VAn amor hebben we dit ontdekt met eens haar afstamming na te pluizen tot 7 à 8 generaties ver. Dat van roemer en Romadour II was bij ons een bewuste keuze. Dat van Amor wist ik van 2x maar niet van meerdere keren. Was effe verbaasd daarover. Lijnenteelt is dus niet alleen een huidig fenomeen maar wordt al generaties lang gedaan.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 09:42

petraaken schreef:
Lijnenteelt is dus niet alleen een huidig fenomeen maar wordt al generaties lang gedaan.


Wie zegt dat dan????

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 09:56

sarabande"]
[quote="petraaken schreef:
Lijnenteelt is dus niet alleen een huidig fenomeen maar wordt al generaties lang gedaan.


Wie zegt dat dan????
[/quote]

Als je even net zo lang zou nadenken als Petraaken heeft gedaan, dan zou je deze vraag niet stellen. Zij komt op basis van stamboononderzoek erachter dat ver weg in die stamboom ook lijnenteelt zit. Daaruit concludeert zij dat lijnenteelt niet iets is van de laatste tijd, maar ook al vroeger werd toegepast. Kortom;overbodige en niet relevante vraag

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:06

Excuseme"]
[quote="sarabande"][quote="petraaken schreef:
Lijnenteelt is dus niet alleen een huidig fenomeen maar wordt al generaties lang gedaan.


Wie zegt dat dan????
[/quote]

Als je even net zo lang zou nadenken als Petraaken heeft gedaan, dan zou je deze vraag niet stellen. Zij komt op basis van stamboononderzoek erachter dat ver weg in die stamboom ook lijnenteelt zit. Daaruit concludeert zij dat lijnenteelt niet iets is van de laatste tijd, maar ook al vroeger werd toegepast. Kortom;overbodige en niet relevante vraag
[/quote]

Dat zij dat nu concludeert betekent toch niet dat het bij anderen niet bekend was. Trouwens niet erg netjes hier even binnen vallen alleen om op deze toon te corrigeren.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

petraaken

Berichten: 44182
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:34

Ik bedoelde met te zeggen dat het mij opvalt dat iedereen tegenwoordig over lijnenteelt en/of inteelt praat en dat ook toepassen, maar dat het nu niet echt iets van deze tijd alleen is.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:36

Zoals al vaak gezegd, wordt lijnen en inteelt al generaties lang gedaan door fokkers en daarvoor door moeder natuur zelf. Denk eens wat er in een kudde gebeurt. Een hengst is jarenlang hoofd van de kudde, gaat zelfs misschien zijn eigen diochters dekken. Als de leiding overgenomen wordt door een andere hengst, dan is de kans groot dat die een zoon is van de eerdere hengst. Die zoon zal dus waarschijnlijk ook zijn eigen moeders en zussen dekken.

Dit gebeurt dus, zo worden rassen gevormd in de natuur.

Lijnenteelt is een iets minder drastische methode. Daarbij probeert men een aantal generaties ertussen te houden, zodat ze niet direkt aan elkaar verwant zijn. De bedoeling achter lijnenteelt en inteelt is het versterken van goede eigenschappen. In feite worden alle eigenschappen versterkt (dus ook de slechte). Als gevolg van de wet van Mendel komt er echter een bepaalde spreiding van kwaliteiten, waarbij sommige dieren veel goede eigeschappen krijgen en sommige dieren meer slechte eigenschappen krijgen.

Daar komt dus de wet van Darwin naar voren. De natuur past selektie toe door de zwakkere dieren dood te laten gaan. In de fokkerij worden de kwalitatief mindere dieren gecastreerd of niet toegepast in de verdere fokkerij.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:37

petraaken schreef:
maar dat het nu niet echt iets van deze tijd alleen is.


Nee, het dateert al van het begin van de bewuste fokkerij. Pluis maar eens een Arabierenstamboom uit (bijvoorbeeld Raffles of Doubleraff op Delmar Haha! ).

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:49

Missouri"]
[quote="petraaken schreef:
maar dat het nu niet echt iets van deze tijd alleen is.


Nee, het dateert al van het begin van de bewuste fokkerij. Pluis maar eens een Arabierenstamboom uit (bijvoorbeeld Raffles of Doubleraff op Delmar Haha! ).
[/quote]


Om dichter bij huis te blijven.
Men gebruikt een prestatie index in de warmbloedfokkerij.
Nu is het de kunst van een fokkerij om zoveel mogelijk van die prestatiehengsten in bv een goedgekeurde hengst of merrie aanwezig te hebben. En daarbij moet zo'n dier nog aan de verwachting van de prestatie voldoen en gezondheid.
Om het nog te versterken kun je bepaalde hengsten meermalen in een pedigree voor laten komen. (Lijnenteelt)

Dit alles verstevigd de raskenmerken c.q. type.
Of het daarmee ook de prestatie verstevigd blijft een open vraag.
Maar bepaalde type's (exterieur) zijn wel kenmerkend voor bepaalde prestatie.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

petraaken

Berichten: 44182
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:56

Klopt wel allemaal wat jullie zeggen. Maar op een gegeven moment moet je toch echt wat compleet vreemd bloed gebruiken dan kan je opnieuw verder gaan met je lijnenteelt. Teveel lijnenteelt in een dier aard dan naar inteelt denk ik en teveel inteelt is dan ook weer niet goed. De dieren worden zwakker qua gezondheid, worden kleiner en wat weet ik veel nog allemaal. Mijn vader past al altijd lijnenteelt/inteelt toe op zijn sierhoenders en af en toe zegt hij dat hij nieuw bloed moet inbrengen om de dieren vitaal, op grootte en sterk te houden.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:01

petraaken schreef:
Klopt wel allemaal wat jullie zeggen. Maar op een gegeven moment moet je toch echt wat compleet vreemd bloed gebruiken dan kan je opnieuw verder gaan met je lijnenteelt. Teveel lijnenteelt in een dier aard dan naar inteelt denk ik en teveel inteelt is dan ook weer niet goed. De dieren worden zwakker qua gezondheid, worden kleiner en wat weet ik veel nog allemaal. Mijn vader past al altijd lijnenteelt/inteelt toe op zijn sierhoenders en af en toe zegt hij dat hij nieuw bloed moet inbrengen om de dieren vitaal, op grootte en sterk te houden.


Klopt allemaal.
Maar in de warmbloedfokkerij,buiten Holstein om, is de laatste 10 jaar eigenlijk geen lijnenteelt toegepast.
Vandaar dat men nu aan de vooravond van die fase staat.
Terwijl Holstein aan het einde van die fase is.
En niet goed weet hoe verder. Of weer terug fokken op vrije Holstein lijnen.
Of een duidelijke outcross toepassen.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

petraaken

Berichten: 44182
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:08

huh, ik dacht dat Oldenburg, Westfalen en hanover daar toch ook redelijk aan lijnenteelt doen. Dat merk ik toch als je eens de afstamming gaat gaan uitpluizen van de hengsten tot in de 7de generatie en verder. Holstein is misschien wel het stamboek dat daarin aan de top draait. Misschien ook daarom dat ze zo weinig vreemd bloed toelaten. Misschien dat ze eens opnieuw wat volbloed of zelfs arabisch bloed moeten inbrengen. Ook Trakhenen doet aan lijnenteelt want voor zover ik weet laten die enkel engels volbloed en zuiver arabisch bloed als vreemd bloed toe. Of heb ik dit dan allemaal verkeerd begrepen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:12

Niet alles wat lijnenteelt lijkt is bewust zo gedaan. Sommige hengsten zijn zo vaak gebruikt dat men er niet aan ontkwam om die weer in de volgende generatie te zien opduiken.
Wat betreft het Trakehner Verband, daar heb je gelijk in en dat is ook wat hen aardig opbreekt. Gelukkig hebben ze nu "raszuivere" Russen ontdekt.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:16

petraaken schreef:
huh, ik dacht dat Oldenburg, Westfalen en hanover daar toch ook redelijk aan lijnenteelt doen..


Ik heb het over de laatste 10 jaar.cq. 15 jaar.

Een duidelijk outcross zie je bij het KWPN.
Zij (KWPN) nemen lijnenteelt 5 generatie vrije merries en kruisen die met Holsteiner hengsten die vol zitten met lijnenteelt.
Dus eigenlijk een proefbedrijf voor zulke lijnenteelt stamboeken.
Vandaar dat je weinig KWPN produkten ingezet ziet in Duitsland,omdat voor hun het outcrossprodukt niet aan de verwachting voldoet,daar ze bepaalde lijnen weer terugkrijgen in hun eigen fokkerij.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:17

Ik snap jullie niet zo goed.
Lijnenteelt is namelijk gewoon inteelt.
De inteeltcoëfficient kan kleiner en groter zijn (maw hoe ver weg (in generaties) is de gemeenschappelijke voorouder), maar het blijft allemaal gewoon inteelt.

Inteelt kan op verschillende manieren toegepast worden, waar lijnenteelt er 1 van is.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:22

Jantien schreef:
Ik snap jullie niet zo goed.
Lijnenteelt is namelijk gewoon inteelt.
De inteeltcoëfficient kan kleiner en groter zijn (maw hoe ver weg (in generaties) is de gemeenschappelijke voorouder), maar het blijft allemaal gewoon inteelt.

Inteelt kan op verschillende manieren toegepast worden, waar lijnenteelt er 1 van is.



Inteelt kan op verschillende manieren toegepast worden, waar lijnenteelt er 1 van is

Ja blijkbaar een begripsverwarring.
Maar iedereen weet waar het over gaat.
Vader x dochter is iets anders dat dat een bepaalde vader die in de 4 de generatie 3 keer voorkomt.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

petraaken

Berichten: 44182
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:29

ik snapte in het begin ook niet het verschil of net geen verschil tussen inteelt en lijnenteelt. nu min of meer wel.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 12:19

Remember schreef:

Careful (CaretinoxCalypso) x Elcaro x Onyx x ster pref v Frappant uit een ster pref. moeder. Het begin van deze lijn kan goed genoemd worden, maar de laatste 3 generaties ontbreken de nodige sterretjes en andere predikaten.

!


Careful:

COR DE LA BRYERE 3S x 3D 2 2 (2) (0) 25.00% 3x3 25.24%
ALDATO 4s x 4d 2 2 (0) (2) 12.50% 4x4 14.21%

En dan is de:Elcaro x Onyx x ster pref v Frappant de outcross. Haha!

Die outcross gaat ook weer gedeeltelijk op.
Omdat de volbloed Cottage Son ook nogal in je paard dominant aanwezig is, in de moeder en vaderlijn.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 12:49

ceasario schreef:

Men gebruikt een prestatie index in de warmbloedfokkerij.
Nu is het de kunst van een fokkerij om zoveel mogelijk van die prestatiehengsten in bv een goedgekeurde hengst of merrie aanwezig te hebben. En daarbij moet zo'n dier nog aan de verwachting van de prestatie voldoen en gezondheid.
Om het nog te versterken kun je bepaalde hengsten meermalen in een pedigree voor laten komen. (Lijnenteelt)

Dit alles verstevigd de raskenmerken c.q. type.
Of het daarmee ook de prestatie verstevigd blijft een open vraag.
Maar bepaalde type's (exterieur) zijn wel kenmerkend voor bepaalde prestatie.


Afbeelding

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 14 bezoekers