na het zoveelste bericht over vroeg inrijden...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 20:14

...of weet ik wat start ik dit topic.

Er zijn steeds vragen of je een veulen of jaarling oid al mag longeren rijden vrijheids dressuur enz.
Naar mijn mening kun je hoogstens af en toe wat poetsen en voetjes vragen maar meer echt niet.
Een jong paard hoort in de wie met leeftijd genootjes.

Ik vraag me nu toch af waarom er zoveel veulens gekocht worden met het doel er van alles mee te doen. Waarom word en dan geen 3 jarig of ouder paard gekocht wat zadelmak is.
Oke een veulen is goed koper maar voordat je er echt wat mee kunt ben je dat verschil in geld ook al kwijt aan voeding hoefsmid dierenarts enz.

Dus mijn vraag is warom zon jong beesie als je eigenlijk een paard zoekt om mee te rijden?

[Edit] titel duidelijker gemaakt [/edit]

_________________
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-11-15 11:47 ]</font>


Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 20:17

Wat voor veel mensen misschien een reden kan zijn: Veulens zijn een stuk goedkoper in aanschafkosten. Alleen bedenken ze dan niet dat een veulen even vaak naar de vee-arts moet als elk ander paard en de rest van de kosten misschien ook wel net zo hoog ligt als met een volwassen paard Frusty .

Groetjes Joleen

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 20:24

Ik heb ook bewust een veulen gekocht, aangezien ik slechte ervaringen had met oudere paarden. Ik ben er heel blij mee. Ze staat op het land met leeftijdsgenootjes, en dat gaat super. Toch haal ik haal er zo nu en dan ff uit om te gaan wandelen, poetsen, gewoonb de normale dingen. Ik vind dat eigenlijk niet meer als normaal. Ik merk dat ze dat leuk vind, en dat ze het aankan. Ik zie dus niet wat er mis mee is. Ze is nu trouwens anderhalf, en zo mak als een lammetje.
Seven is een ander verhaal, die is ook anderhalf, en heb ik sinds een maand. Aan hem kan ik echt merken dat hij weinig gewend is. Komt nog wel Haha!

Maar goed, doe ik het volgens jullie dan echt zo verkeerd? Ik ga er elke dag ff langs, maar gewoon om te ff te aaien verder niets. Als ik ze er een keer per week uithaal, dan is het al veel. Ben benieuwd naar jullie meningen Lachen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 20:27

Dit is al tot in den treure herhaald en uitgekauwd, denk niet dat er nog nieuwe dingen uitkomen. Sommige mensen zullen nooit leren wat voor anderen vanzelfsprekend is, die mensen bereik je ook echt niet met zo'n berichtje en die zullen ook heus niet gaan vertellen waarom ze zo nodig met hun 1 jarige moeten longeren, ze kijken wel uit, dan krijgen ze iedereen over zich heen.
Een echt antwoord op je vraag zul je dus denk ik niet krijgen.

Nulla tenaci invia est via

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 20:28

Nonnie, wat jij doet vind ik wel goed. Maar al meteen gaan longeren en vrijheidsdressuur doen? Verward Dat gaat me wel te ver!

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 20:31

Nee wat jij doet is normaal.
Jou paard staat 24 uur per dag bij andere paarden.
Af en toe wat wandelen en een voetje vragen kan geen kwaad.
Maar er zijn er genoeg die niet samen staan en die iedere dag op moeten letten met voetjes geven enz.
Als je het 1 x in de week doet of zo maakt het niet uit.
Maar waar ik me dus kwaad om maak zijn de dingen die bijna kinderarbeid zijn.
Te vroeg longeren Te vroeg rijden wat niet goed voor de pezen en zo is.
Maar ook Te vroeg lange aandacht van hem vragen dat kan een jong paard net zo min als een klein kind.
Gewoon het geen paard laten zijn maar zo ongeveer mens.

Kan het verder niet zo goed verwoorden misschien dat andere dat beter kunnen. Ben nooit zo goed in dingen opschrijven Huilen

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 20:37

Ik heb danno eigenlijk per ongeluk als veulentje gekocht.
Het was de bedoeling een 2 jarige te kopen maar goed.
het werd danno en ik zei gelijk "nou ja dan maar een jaartje langer wachten"
Ik heb hem ook meegenomen omdat ik al wat ervaring met veulens had op gedaan.
Hij heeft tot zijn 2,5 jaar gewoon in de kudde gelopen op mijn pensionstal. Ik had hem dus wel bij de hand.
In die tijd heb ik hem leren vaststaan, voetjes uitkrabben , pasje achteruit(erg handig trouwens) en ben ik af en toe eens gaan wandelen met hem of even gewoon een paar rondjes door de bak.
Toen hij 2 jaar was heb ik hem een keer aan het halster een rondje om me heen laten lopen.
Daarna eens met een langere lijn en dit opgebouwd dat hij netjes een paar rondjes draafde en stapte.
Niet denken dat ik hier elke week mee bezig was hoor. hoogstens 1x in de maand 10 minuten.
Dat hij bijna 3 was ging hij tijdelijk naar een andere stal.
Hij is op dit moment 3,5 en licht onder het zadel.
Veulens moet je absoluut de tijd geven.
Mijn fjord heeft die tijd gehad en krijgt die tijd nog steeds. ik zit er gemiddeld 1x per week op, 15 a 20 minuten en elke keer weer leert hij elke keer weer een stapje verder.
Ook met minder vaak oefenen leren ze veel als je maar op het goede moment stopt.
Het is nu een paard wat wil werken, lekker voorwaarts en braaf.
Hij heeft ook absoluut niet voor zijn derde levensjaar een zadel of bit opgehad.
mocht ik ooit weer eens een veulen kopen dan doe ik het net zo en dan maakt het niet uit wat voor ras het is een paard moet gewoon de tijd kunnen krijgen.
Basis opvoeding voor 3e levens jaar is niks meer dan poetsen, stilstaan, voetjes geven, en netjes meelopen aan de hand zowel als in de bak als buiten langs de weg.
Voor de rest moet je zo'n dier lekker paard laten.
De rest komt later, een paard kan 30 jaar worden dus waarom zo'n haast. Verward

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 20:39

Ik vind het ook inderdaad niet kunnen. De aanschafprijs lijkt mij ook niet echt de reden, een onbeleerde pony van drie is ook heel goedkoop in aanschaf.
Misschien dat het een kwestie is van niet voldoende nadenken voordat mensen een jonge pony kopen, er wordt dan zo'n pony gekocht met het idee dat het fantastisch is als je zo'n pony zelf helemaal op kan fokken en beleren. na de koop en als ze de pony c.q. het paard een tijd kopen is het geduld echter niet vaak aanwezig.
Ik vind het te vergelijken met kinderarbeid, je laat een kind van acht toch ook geen zwaar werk doen, zoals zware vrachten tillen etc.
Het is eeuwig zonde, hoeveel van die pony's door het ongeduld van hun eigenaren al op jonge leeftijd bij de slager terecht komen.
Maar helaas heeft Margreet inderdaad gelijk, de mensen die al tegen beter weten in een te jonge pony gaan berijden zijn toch oost indisch doof wat dit soort berichten betreft en gaan dus vrolijk verder met hun pony de vernieling in helpen Frusty

Mer1980

Berichten: 18811
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 21:46

Ik heb zelf een 2 1/2 jarige. Ik heb hem zo jong gekocht omdat het verreweg de mooiste en beste was die ik kon vinden. Is ook niet slecht gekozen hij is nl bewegingskampioen geworden. Een rib uit mijn lijf ok.

Ik heb hem zo lang mogelijk in het land bij de andere hengsten laten lopen, maar vanwege zijn exeem moest ie naar binnen omdat ie zichzelf bijna van kant maakte. De weide werd ook te nat.

Nu longeer ik hem bijna iedere dag en wen ik hem aan peeskappen, dekens en het bit. In Januari ga ik beginnen met eventueel licht bijgezet longeren en in maart of april ga ik er op (hij is dan al 3).

Ik vind dat ik het niet slecht doe dan. Ik heb er alles aan gedaan om hem zo lang mogelijk paard te laten.

groetjes Merilyn

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 23:03

Ik heb heel bewust voor een veulentje gekozen. Ik had de tijd, de middelen en de plaats.
En wat is er nou heerlijker als je eigen merrie je eigen veulen van je eigen uitgekozen hengst krijgt? In mijn ogen niets!
Ik doe dus eigelijk helemaal niets met Udinde. Nog niet eens 1x in de week. Ik ben er overigens wel heel regelmatig. Mijn vader iedere dag en ik zodra mijn werk het toelaat. (4 keer in de week ongeveer)
Even knuffelen, controleren of alles goed is, hekwerk controleren bv.
Volgend voorjaar gaat ze de grote kudde in, met paarden van alle leeftijden, een groot natuurgebied, duinen en grasvlakten, afgewisseld met lage duinbosjes.
Net als Isolda verwacht ik dat ze daar als 2-jarige weer uit komt als een sociaal en aanhankelijk paard. Ik kan haar zo vaak opzoeken als ik wil, ook al moet ik er even een langere wandeling voor maken Haha!
Ik weet ook zeker dat, ook al heeft ze kilometers de ruimte om over te galoperen ze bij mij zal komen om een dikke knuffel.

En als ik dan geniet op die zondagmiddag van de natuur, de konijnen, de reeen en van die grote kudde paarden waar mijn kleine meidje tussen loopt.... Kan niet wachten tot de winter voorbij is!


Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 23:29

Jantina ik geloof ook niet dat jouw situatie de situatie is die hier wordt bedoeld.
Ik denk dat ze bedoelde: iemand die een paardje wil kopen, niet zoveel geld heeft voor de aanschaf en dus een veulen koopt.
Vaak zie je dat een persoon een veulen koopt omdat ze dan kunnen zeggen dat ze een paard hebben, en ze niet kunnen wachten tot een jaar later, wanneer ze een (bijna) ingereden beestje kunnen betalen.
Ik ken een meisje die een pony kocht van net twee, want ze wilde zo graag een pony, en haar ouders betaalden de stalling.
Ze moest de pony (de aanschaf) echter wel zelf betalen, en dus.... hoe goedkoper de pony, hoe eerder ze die kon kopen.
En dan is de verleiding groot om aan een veulen te beginnen, die zijn niet duur, en je hoeft nog niet meteen een zadel aan te schaffen etc.
Vandaar dat velen beginnen met een veulen.
Ik ga ook een paardje kopen, maar een veulen is niets voor mij. Ik heb heel lang op een eigen paard moeten wachten, nooit wedstrijden kunnen rijden, dat soort dingen.
Ik wil, zodra ik mijn eigen paard heb, hier uitgebreid van genieten, en hopelijk mijn paard van mij.
Bij de vereniging lessen, buitenritten maken, samen met anderen leuke dingen doen, alles doen waar ik al 20 jaar op wacht.
Daarom voor mij een veelzijdig paardje van 3 jaar of ouder, indien nodig laat ik 'm inrijden, en lekker genieten!
Ik heb vaak gehoord: met een veulen kun je heel veel, ben je heel druk mee... maar ik ken iemand met een veulen die nu een bijrijdpaard wil.
Omdat ze het rijden en de contacten daarbij op de manege mist, en ze wilde daar niet zo lang op wachten...
Maar goed, mensen die 'alleen maar' een veulen hebben, en wel kunnen wachten tot er wat mee 'gedaan kan worden', succes!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 23:43

Nog even een extra berichtje:
Het feit dat ik voor een (bijna) volwassen paard kies, heeft ook te maken met mijn ziekten.
Door de epilepsie, de borstkanker drie jaar terug en nu de uitzaaiingen, heb ik toch zoiets van:
"Ik ben twintig jaar bezig geweest met beter worden, mijzelf aanpassen aan ziekte, etc., en nu wordt het hoog tijd dat ik eens ga leven."
Dat klinkt heel dramatisch, maar het is wel zo.
Ik heb geen tijd om op een paard te gaan wachten.
Ik ben 34 jaar, straks eindelijk eens in staat om paardeneigenaar te worden na 20 jaar wachten, en dan wil ik ook meteen rijden.
Z-dressuur hoef ik niet te worden, maar het feit dat ik alleen al lekker bezig kan zijn met het paardje....
Alsof al die jaren zonder paarden verdwijnen.
Alsof mijn leven opnieuw begint.
Toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 23:57

Volgens mij worden hier twee dingen door elkaar gegooid: er wordt in deze discussies nogal vaak zoiets gezegd als 'Je moet een veulen met rust laten want het heeft een sociaal leven nodig met andere paarden'.

Naast dat je je dagelijks met het veulen bemoeit kun je het die andere 23 en 1/2 uur in de wei zetten met een troepje paarden? Er zijn ook veulens waarmee niets gedaan wordt totdat ze volwassen zijn, maar die staan dan wel in hun eentje op stal of in een paddockje. Dat vind ik persoonlijk veel triester.

En verder, met een veulen kun je vanalles doen zolang je maar je verstand gebruikt. Om te zeggen dat elke vorm van veulentraining (al is het maar het aan het halster wennen) slecht is vind ik net zo twijelachtig als de stelling 'een hoevenkrabber is een martelwerktuig'. Het is maar wat je er van maakt: je KUNT je veulen al met lichte belasting (dat kindje weegt niks!) over cavaletti wilt laten lopen om hem alvast voor te bereiden op een springcarriere en je KUNT met de punt van je hoevenkrabber in de ribbenkast van je paard slaan om hem te leren zijn voetje op te houden.

Ik Misselijk van allebij de voorbeelden, maar dit soort excessen betekenen nog niet dat hoevenkrabbers verboden moeten worden en veulens geen mensen mogen zien in hun jeugd (om de andere extremen te noemen). Maar uit bovenstaande berichten merk ik al dat mijn mening niet al te sterk vertegenwoordigd is.. Lips are sealed Haha!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 10:54

Oké, en dan nu ik...! Haha!

Voordat ik Kaminka terugkocht wilde ik ook een veulen kopen, terwijl ik Toon al als "rijpaard" heb. Waarom? Omdat ik zoveel problemen om me heen zie met paarden die verkeerd zijn opgegroeid of niet zijn opgevoed, of slechte ervaringen hebben opgedaan bij vorige eigenaars of veel te vroeg zijn overbelast.

Echt, er is bijna geen paard in mijn omgeving die gewoon normaal aan een touwtje kan staan, makkelijk de trailer in gaat, zowel in de bak als buiten te hanteren is, braaf is bij de hoefsmid etc. Daar komt bij dat veel paarden in hun jeugd te weinig beweging en teveel of verkeerd voer hebben gehad met als resultaat bijv. OC of OCD. Chronische luchtwegproblemen komen ook veel voor door gebrek aan frisse lucht of verwaarlozing van een verkoudheid... Of als veulen nooit bij de hoefsmid zijn geweest waardoor standproblemen zijn ontstaan die later belastingsproblemen gaan geven.

Mijn motivatie om een veulen te kopen was dat ik dan zelf (voor zover mogelijk) in de hand heb hoe het dier opgroeit, wat en hoeveel hij te eten krijgt , en hem dingen kan leren waar ik later profijt van heb, zoals vaststaan, voetje geven, langs de weg wandelen zodat hij kan wennen aan van alles en nog wat.

Ik heb zelf drie paarden gehad met de volgende problemen:

Soliste: ex renpaard, was een wever, een luchtzuiger en kon niet vaststaan. Met dank aan de renbaan.... volbloeds kunnen niet vaststaan was de mening van haar trainer... Frusty

Kaminka: zo'n lompe boer als zij kom je in paardvorm niet snel nog een keer tegen. Dit dier is nooit opgevoed en heeft ontdekt dat ze sterker is dan de mens. Bovendien is bij haar een luchtweginfectie waarschijnlijk nooit goed, of helemaal niet, behandeld, waardoor ze levenslang gevoelig is en zal blijven voor stof en ammoniak. Daar komt bij dat ze als 2,5 jarige reeds haar eerste en enige veulen heeft gehad, wat natuurlijk ook idioot is. Kaminka is ook nog eens een enorme klever en heeft nooit geleerd alleen te zijn.

Toon: is erg goed opgevoed en is goed gezond. Alleen is hij als 3-jarige in een manege belandt en op die leeftijd al volledig ingezet, o.a. in de springles want dat deed hij zo goed... ze dachten dat hij ouder was!!! Frusty
Met als resultaat dat hij nu hoefkraakbeenverbening heeft en nooit meer mag springen. De vraag is of hij na zijn vijftiende uberhaupt nog wel bereden kan worden. Dit was mede mijn motivatie om een veulen te kopen, tegen de tijd dat het met Toon wat minder zou gaan, was het veulen een jaar of vier en kon ik daar rustig mee gaan beginnen en het werk met Toon wat gaan afbouwen.

Maar ja, ik kocht Kaminka terug en dat veulen is dus voorlopig van de baan. Misschien fok ik bij haar nog eens een veulen, maar dat is allemaal toekomstmuziek.

Dat zou dus mijn motivatie zijn om een veulen te kopen, niet om goedkoop aan een paard te komen! Haha!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 11:06

Ja ik denk dat ze het doen omdat het lekker goedkoop is, een veulen aanschaffen. Als mensen dat doen, dan weet je al: die heeft niet veel verstand van paarden.
Dit is niet voor de mensen die bewust een veulen aanschaffen en die weten hoe ze ermee om moeten gaan.

Mijn buurvrouw rijd 3 maanden op een manege en heeft nu ook een arabisch veulen gekocht Verward Verward

Ik heb die fout ook gemaakt. Er was een shetveulen die moest naar de slacht. Mijn vader had hem vooor me megenomen omdat ik zo graag een pony wou. Ik was toen 12 jaar, maar weinig verstand van paarden.

Ik deed ook vanalles met dat veulen. Gelukkig is dat allemaal goed gekomen, maar ik deed dat dus omdat ik gewoon niet beter wist.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 11:12

Ik rij nou dus op een staal, waar ze veel fokken met de beestjes die ze hebben, en dan voor de verkoop gooien.

De Enters en Twenters komen ik een grote weiland en we doen er niet zoveel mee. Als driejarige gaan we ermee beginnen.
Bij het fokken hoort natuurlijk ook de verkoop. We hebben vele mensen over de vloer gehad, omdat ze het schattig vinden, en er dus niet veel van af weten. in dat geval raden wij ze dus ook aan om eerst goed na te denken. Het is geen My little pony, ze moeten GOED opgevoed worden, en niet alleen voor de fun. Dat schijnen veel mensen te vergeten.
Sommige mensen willen een veulen om een band met ze optebouwen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 13:40

Ik heb ook een veulen.
De eerste maand heb ik haar alles geleerd, Meelopen ook zonder moeder als Wilona ging rijden, Poetsen, voetje geven etc.
Ik denk dat ze voor een veulen bomproof genoeg is (trekkers,vrachtwagen niets vind ze eng.
Nu heeft ze genoeg geleerd en dat vergeten ze ook niet meer.
Dus nu met veulens in de wei. zo heel af en toe eens in de 2mnd haal ik haar er nog uit stukje wandelen of alleen poetsen. maar ik doe er amper wat mee.
Komt wel als ze 2.5 is.een veulen goedkoper?
laat me niet lachen als ze niets mankeerd ben ik al ruim 10.000 piek kwijt voor ik er 1 keer op heb gezeten en dat terwijl ik dan m'n nek (nouja groot woord) moet gaan wagen om d'r zadelmak te krijgen.
Voor 7000heb je ookal een erg leuk ingereden 3 jarig paard waar je geen extra kosten aan hebt gehad...
tja is maar wat je goedkoop noemt

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 16:08

Iemand vertelde me ooit: "een goed paard kopen is geen kunst maar een goed paard gezond houden dat is maar weinig mensen gegeven".

Ik denk dat veel mensen, tegen beter weten in, helemaal geen notie hebben waar ze nu eigenlijk mee bezig zijn. Een jong paard is gewillig en dat wekt de indruk dat alles voorspoedig en spelenderwijs gaat. Over geestelijke ontwikkeling en concentratie bogen hebben ze nog nooit echt nagedacht.
Puur egoisme van de paardenhouder dus. Ze gunnen hun paard de kans niet om volwassen te worden.
Het doet me een beetje denken aan die 13-jarige Roemeense turnstertjes die alles vol overgave uitvoeren maar op 17 jarige leeftijd heel snel van het toneel gevoerd worden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _RobinA_, Balou_k, chinnie, DenieesB, dollyspikkel, Donderwolk55, EmmyAJ, herous, Ladyson, MyWishMax, Noblesse_, Poldermenner, Tieme, WendyKtH en 97 bezoekers