lief veulentje?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mathijssen
Berichten: 43
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-01 13:01

Sind een maand of 2 heb ik een painthorse-veulen. Nu is ze ongeveer 8 maanden. Dit is mijn eerste veulen, mijn andere paard was al heel ervaren toen ik haar kocht.
Maar het valt me een beetje tegen, een gezellige wandeling met het veulen in de bossen aan het touw zit er niet in, ik loop nu kleine rondjes over de plaats en dat gaat wel steeds beter. Voetjes optillen gaat wel maar niet van harte, en stil staan is helemaal een opgave.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken, heeft iemand tips of bestaat er een goed boek over. Of moet ik wat meer geduld hebben en wachten tot het veulen groter is.
Bijna wou ik dat ik een ervaren paard had gekocht, maar alles moet je leren toch.


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 13:09

Tja helaas heb je weinig aan een veulen ze kosten alleen maar tijd en geld. Het lijkt zo leuk maar het is meer zorg dan een volwassen paard. En goedkopere is het helaas echt niet.

Er zijn al meerdere topics op bokt geweest over veulens en je zal hier een hoop mensen aantreffen die zeggen: zet dat veulen lekker op het land bij leeftijdsgenoten tot een jaar of 2.5 - 3 jaar. Via zoeken kan je het nodige wel vinden Lovers.

Ze worden daar sociaal van en leren van elkaar wat jij hem niet kan leren. Het zijn kudde dieren en hebben elkaar nodig.

Succes ermee ik hoop dat je een goede beslissing kan nemen Party!! .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Barbara

Berichten: 437
Geregistreerd: 27-02-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 13:20

Helemaal mee eens Prisca. Een veulen hoort in de wei. Met 2,5 kan je er misschien wat mee gaan doe maar voor die tijd lekker laten groeien en laten spelen. Je kan er daarna nog lang genoeg van genieten.

Dieren zijn dieren, mensen die zich gedragen als dieren zijn beesten!!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 13:29

Ook ik sluit me bij Barbara en Prisca aan. Zoek een opfok stal voor je veulen en laat hem daar de eerste 2 jaar lekker met leeftijd genoten spelen. Die sociale opvoeding kan jij hem niet geven en is wel heel belangrijk! Leren voetje geven kan ook als hij 3 is.

Mijn merrie is tot haar 4-e erg weinig in mensenhanden geweest. Maar ze was zo gewend aan vaststaan, voetje geven, meelopen enz.
Ik heb ook eens een 4 jarige Andalusische hengst gehad, die ik moest trainen. Die had in 4 jaar tijd echt nauwelijks een mens gezien en was een brok kracht en energie toen hij op stal kwam. Bij hem duurde het een paar weekjes langer, maar ook bij dat paard was het op die leeftijd nog best aan te leren.

Gewoon lekker tussen leeftijdgenoten zetten dus! De rest komt later wel.

kojack

Berichten: 6396
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 13:52

he hallo
ik had hetzelfde probleem in het begin met mijn veulen
maar je moet het blijven proberen en dan steeds een stukje verder gaan
op het laatst liep ik met mijn veulen in de binnenbak over een balkje,
spoot ik zijn voetjes af en ga zo maar door
nou veel succes ermee
groetjes

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 13:54

Een veulen moet inderdaad in de wei, opgroeien met leeftijdsgenoten. Anders heb je straks een heel vervelend, onhandelbaar paard als je niet oppast.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 20:13

jeh wat heb ik het dan toch getroffen met m'n kleine veulentje(morgen 6mnd oud). hij geeft voetjes. hij kan vast staan tijdens het poetsen of als ik iets moet pakken. Langs de weg lopen is ook al geen probleem meer en overdag staat hij lekker in de wei tussen soort/leeftijds genoten.als ik jou was zou ik met geduld voetjes leren geven en vast zetten kort zodat hij niet vast kan komen te zitten. en verder laat hem genieten van z'n jeugd bijv alleen in het weekend met hem lopen en oefeningen doen.
succes met je veulen Lachen

SIRI
Berichten: 11
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Schilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 20:38

Kijk, als je je veulen niet goed baas kunt(en zo klink het een beetje) nu hij 8 maanden is gaat het helemaal niet als hij 3 jaar is. Hoe kan je trouwens een paard 3 jaar houden zonder dat hij voetjes kan geven? De smid is niet de persoon die het paard moet leren voetjes op te tillen. Als ik jou was zou ik hulp van iemand die veel en CORRECT met veulens bezig is inroepen en goed kijken hoe die persoon alles doet. Ik heb nu sinds 2 maanden een veulen van 6 maanden dat voor ik hem had, verwaarloosd en een beetje mishandeld is geweest. De eerste paar dagen (een week denk ik) heb ik hem met rust gelaten, overdag op de wei, s nachts op stal en genoeg eten. Hij moest wel van de eerste dag aan de dierenarts wennen want hij moest antibiotoca hebben omdat hij bijna een longontsteking had. Na die gewenningperiode zijn we begonnen met voetjes geven, netjes aan de hand lopen, vaststaan ... Alles gaat nu goed en het begint een frank ventje te worden(het is een welsh hengstje, ik weet er verder niks van dus ook niet hoe groot hij wordt). Wil je meer weten over hoe je jouw veulen alles moet leren, laat me dan iets weten(ik voed mijn paarden western op jij ook denk ik aangezien het een paint is maar de basisdingen blijven hetzelfde) Groetjes Siri

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 20:45

voetjes leren geven,vaststaanen kleine stukjes mee lopen .
als ze dat kan kent ze genoeg voor de smit en eventueel een da.
dan in het land laten en niet meer naar omkijken Lachen
is moeilijk maar wel het beste.
Hinke mijn veulen van 4 maand staat dag en nacht bij haar moeder en broertjes in de wei half september heb ik d'r voor het laatst gepoetst.
zo af en toe rijd ik lang het weiland om even te kijken.
maar sinds septemer heb ik d'r niet meer geaait of iets.
zaterdag gaan ze naar een anderweiland. dus dan gaat ze aan ';t halstertje mee maar verder laat ik d'r echt kleuter zijn hoor

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

siouxsie

Berichten: 575
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 21:07

wij hebben ook een veulen...6 m oud
ze kan alleen voor heel braaf voetje geven
en jekan met der lopen enz..
ze doet alles heel braaf...
maareh ook wij zoeken een veulenwei voor der...
niet leuk voor ons maar wel voor t veulen...

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 10:50

Zet er een ander veulen bij, doe hem in niet een inschaarkudde. Blijf gedulig en consequent en je hebt er uiteindelijk een top diertje aan!

Heb zelf een fjordenveulen en haflingerveulen.

Vergeet niet de opvoeding gaat met Ups en downs!

Succes

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 11:55

Yup, wat de bovengaande zeggen ben ik het gedeeltelijk mee eens. In de opfok gooien vind ik daarin tegen minder.

Het liefst wat ik zie is vanaf geboorte af aan opvoeden. Gewoon rustig beginnen. Kleine stukjes wandelen, voetjes, poetsen. Keertje een dekentje eroverheen, keertje over plastic lopen en noem maar op! Alles lekker rustig, kort en zeker niet dwingen.
Zo heb ik pinky opgevoed en hij is van niet veel dingen bang.

Dus als je de tijd hebt? Lekker rustigaan opvoeden!!

Succes ermee!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Amar
Berichten: 19
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 16:14

Ik ben het er ook niet mee eens om je paard tot z'n 3 op de wei te gooien. Een veulen hoort opgevoed te worden. Je gooit je kind toch ook niet op z'n kamer tijdens z'n baby/kinderjaren en laat hem z'n plan trekken buiten hem het broodnodige te geven! Uit eigen ervaring heb ik een veel hechtere/communiecerende band met een veulen dat ik van veulen af mee opgevoed heb. Mijn mening.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 18:09

euh een kind is een mens en een paard blijft een dier datis toch heeeeeeeeel wat anders denk ik zo.

Er is ondertussen al heel wat keren aangetoond dat veulen bij veulens horen en die voede elkaar wel op. Anders krijg je van die contract gestoorde dieren zoals Loki (sorry Shaienne). En waat beland dat paard uiteindelijk Ja bij de Slacht. Ow ow eat is het toch een een veulen opvoeden.

PS de meeste goedgekeurde hengsten in Nederland hebben tot zker een 2.5 in het land gelopen. Jeetje wat een slechte paarden zijn dat ze Schijnheilig .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Suzanne F.

Berichten: 48960
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 18:54

Veulentjes zijn niet lief, die maken we lief........ }> Haha!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 19:28

hengsten gooien ze het land in omdat ze ze niet tussen de merries kunnen houden, dus dat is onzin.

Natuurlijk moet een veulen ruimte hebben en gezelschap, maar ook opvoeding.
Mijn eerste eigen gekochte pony, kwam met 2,5 van het land (in kudde verband opgegroeid)
Ze viel iedereen aan! dieren en mensen, ja lekker he.
Voor mij is een de TOP pony geweest, maar ik kreeg dat aanvallen er met geen mogelijkheid meer uit, zodra ik er niet bij was, was ze echt gevaarlijk voor anderen. Erop af vliegen en met de voorbenen boven ze slaan.
Als zij gewoon was opgevoed als veulen was dit waarschijnlijk niet gebeurd en had ik haar nooit weg hoeven te doen (mijn moeder is slecht te been en kon dus niet meer de wei in)

Dus: voed je veulen op, geef het de ruimte om te bewegen en gezelschap.

Ik heb nu, na jaren een merrieveulen van haar en die laat ik mooi thuis en krijgt een goede opvoeding.

Dus stop je veulen niet weg, wees duidelijk en consequent en als dat niet lukt breng hem naar mij en ik voed hem samen met mijn veulensop!

Succes ermee

Groetjes Anke

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 22:18

**Mijn eerste eigen gekochte pony, kwam met 2,5 van het land (in kudde verband opgegroeid)
Ze viel iedereen aan! dieren en mensen, ja lekker he. **

Toch lijkt me dit niet direct iets dat gekomen moet zijn door het in een kudde opgroeien.
Ik begrijp je stantpunt hoor, ik zoek geen ruzie, maar het is natuurlijk niet zo dat ieder paard wat als jong dier in een kudde heeft gestaan mensen en dieren aan zou vallen.
Dan zou het namelijk niet best zijn, dan zou Isolda namelijk ook zo'n gevalletje zijn en Udinde het worden!
Als je je veulen goed opvoed in de eerste levensmaanden en daarna de opfok in gaat, vergeet hij dat niet namelijk. Udinde is een keurig opgevoed veulen, is braaf en geduldig, niet drammerig, kan voetjes geven, meelopen aan een halstertje en vaststaan.
Udinde zal nog net zo zijn als ze met twee jaar uit het natuurgebied komt, daar ben ik van overtuigd!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 23:13

Ik ben het eigenlijk helemaal met Pinkygirl eens: je kunt veel met veulens bereiken als je maar geduld hebt en in het achterhoofd houd dat je niets mag belasten.

Even een quote van prisca:
"Er is ondertussen al heel wat keren aangetoond dat veulen bij veulens horen en die voede elkaar wel op. Anders krijg je van die contract gestoorde dieren zoals Loki (sorry Shaienne)."

Ik heb altijd geleerd dat je paarden het beste in een kudde kunt zetten die de natuurlijke leeftijdopbouw zoveel mogelijk benadert. Dus niet veulens bij veulens, de volwassenen een eigen hoekje en de oudjes apart. Correcties in het gedrag van veulens worden voornamelijk uitgevoerd door volwassen, evenwichtige dieren en niet door hun leeftijdsgenootjes die zelf ook nog alles moeten uitvogelen.

Bovendien haal je hier twee zaken door elkaar: Een veulen trainen en dagelijks in handen hebben betekent niet dat het niet in een kudde staat! Als je als mens een halfuurtje per dag een paar maal per week iets met een veulen doet dan staat het toch nog 23 1/2 uur bij zijn soortgenootjes op de wei of zie ik dat verkeerd? Ik zie niet in dat het door dat halfuurtje training plotseling geen sociale vaardigheden meer kan aanleren van zijn soortgenoten. Alsof de leider van de kudde het veulen bij zich roept en zegt 'jij hebt nu voor de mensen gekozen, bij ons hoef je niet meer aan te komen'? Hier wordt steeds gesproken over OF in de kudde OF trainen terwijl een En-En situatie ook bestaat. Is dat dan even slecht?

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 12:30

Die van mij is inderdaad een uitzondering, maar een dominant dier kan zich dus ook op deze manier ontwikkelen in een kudde.
Dat is wat ik daarmee wilde zeggen.
Ik houd er voortaan de hand bij.
Ze lopen gewoon in kudde, gaan 's nachts op stal en als het nodig is grijp in op hun gedrag.
Zo krijg ik hele fijne paardjes!

CONSEQUENT ZIJN = het toverwoord!

Groetjes anke

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 12:18

Ik heb meerdere jonge paarden bij elkaar staan en verder komen ze elke dag in handen. Veel geduld hebben en hun vertrouwen winnen, dan doen ze straks alles voor je. Ik heb liever een veulen dan een ervaren paard, want een veulen kan je naar je eigen hand zetten..
Geduld is een schone zaak, maar absoluut noodzakelijk in de opvoeding van een veulen, verder is het erg belangrijk dat ze kontakt hebben met soortgenoten!! Om ze sociaal naar andere paarden te maken.
Consequent zijn in alles wat je doet is ook erg belangrijk en soms helpt het om een ritme te hebben, eerst vastzetten en poetsen, dan voetjes geven in een vast voplgorde, etc, misschien dat het helpt.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

allegria
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 09:52

hoi,
aangezien je zelf al aangeeft dat je een 2de paard hebt lijkt het probleem niet zo moeilijk neem in het begin je 2de paard mee met de tijd krijgt je veulentje genoeg zelfvertrouwen om alleen mee te gaan het is echt een kwestie van vertrouwen bovendien geef je ook al aan dat je gewoon te snel voor haar gaat je wilt te veel denk ik laat het een beetje aan haar over hoefjes geven komt vanzelf wel als ze wat stabieler kunnen staan ik heb op dit moment zelf 3 veulens waarvan maar 1 de hoefjes echt zonder problemen geeft de ander trekt hem terug en nog een ander laat zich op de grond vallen je hebt de tijd er is niks zo erg om je veulen te overhaasten en hem op die manier bang te maken beloon hem als ie het goed doet en als het mis gaat zo min mogelijk reageren het opvoeden van kleintjes is niet echt moeilijk het draait immers allemaal om liefde en respect naar elkaar toe als je zo je veulen opvoedt zul je een vriendje voor het leven krijgen groetjes suus ps wees nooit bang om raad te vragen

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 14:44

hier heb ik al zoveel op gereageerd dat ik hier maar niet meer op reageer. Sommige mensen leren het toch nooit Frusty

via zoeken kun je vinden hoe ik er over denk.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 15:27

ik zeg alleen:

met veel gedult, en veel herhalen, en HEEEEEEEEEL veeeeel tijd en liefde, dan kom je bij een veulentje het verst.

natuurlijk wel straffen wanneer dat nodig is, maar veel gedult.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Lanoca en 7 bezoekers