[lo] Mijn 2.5 jarige weigert met longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elissa

Berichten: 259
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: N-H

[lo] Mijn 2.5 jarige weigert met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 10:24

hoi allemaal Lovers


Ik heb een 2.5 jarige merrie verkeersmak,trailermak,makkelijk in de omgang ik kan bijna alles met haar doen.

Behalve als ik wil longeren op de rechterhand is er nix aan de hand maar de linkerhand ze weigert gewoon ze gaat stilstaan en als ik haar dan corrigeer met de zweep gaat ze steigeren.

Ik ben een beetje radeloos wie o wie weet een goede oplossing Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 10:39

Iedere keer zorgen dat je bij haar achterhand bent. En als ze haar achterhand wegdraait, ren je die achterhand achterna (kan vemoeiend zijn, weet ik, maar alleen op die plaats kun je haar voorwaarts houden). En als ze gaat steigeren, geef je haar een tik maar ze MOET lopen. Een lopend paard kan namelijk niet steigeren.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 10:52

En als je dit eenmaal in orde hebt voorlopig heeel weinig longeren! Het zet een hoop belasting op gewrichten die zich nog aan het ontwikkelen zijn. 1x in de week 5 minuten op elke hand is al ruim genoeg...

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 11:03

Handigste is als je longeert in een longeerbak, of een stuk afzet als longeercirkel. Om je paard hier doorheen te krijgen is het belangrijk dat je de cirkel even wat kleiner houdt zodat je goed met de zweep je paard naar voren kunt jagen! Als je zelf niet zo handig bent vraag dan of iemand anders met de zweep je paard naar voren jaagt, goed op de achterhand richten, en liever goed voorwaarts laten lopen, dan te langzaam. Voorlopig op deze hand niet stappen, eerst zorgen dat hij / zij het systeem snapt!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 11:11

Je kunt eerst met z'n 2en gaan longeren. De 1 houdt de zweep vast en blijft goed achter de achterhand de ander houdt de longe vast.

Mocht het echt niet willen kun je overwegen eerst los in de longeerkraal te laten lopen. Geen longe eraan. Maar gewoon de zweep erbij en haar op die manier rondjes te laten lopen. (beetje NH-achtig idee erachter,)

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 11:20

Kijk of je iemand kan vinden die er even voor je naast wil lopen of juist wat dichter met de longe zweep achter de kont van de merrie gaat lopen zodra ze dan wil gaan stil staan of steigeren zodat die dat dan kan corrigeren met de zweep.

Succes

Wat Kyra zegt ook een goed idee met het eerst los laten lopen

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 12:12

mijn paard is al wat ouder en ik heb ook regelmatig problemen als ik rechtsom longeer dan draait hij zich naar mij toe en begint achteruit te lopen ik heb zelf een keer mee gemaakt dat hij de lucht in ging en zo hoog dat hij achterover ging. Ik ben toen gewoon door gegaan met longeren en dan juist op die kant die hij moeilijk vind.
Ik heb geen zweep omdat hij er super bang voor is met longeren.
ik liet hem op een kleine cirkel lopen en korte stukjes stap en halt en dat heel veel achter elkaar ik liet het hem ook een beetje uitzoeken wat hou wilde stappen of stil staan dit heb ik heel langzaam op gebouwd door hem steeds wat langer en sneller te laten stappen zodat hij op eens een paar draf passen maakt en zo heb ik het aan gepakt en het gaat steeds beter en als beloning longeerde ik hem als laatst linksom omdat dat zijn makkelijkste kant is.
Als ik ga longeren dan doe ik de ene keer eerst linksom en dan andere keer eerst rechtsom.
Het wil met een jong paard ook wel helpen als je er iemand bij hebt om hem eerst te begeleiden bij zijn hoofd aan de binnenkant van de cirkel en dan steeds verder van zijn hoofd af naar het midden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 12:32

WAt je inderdaad kunt doen is hulp zoeken van iemand. Ik doe het altijd zo: iemand houdt in het midden de longeerlijn vast. Ik ga naast het paard lopen en leid het paard. DAarna ga ik steeds verder van het paard vandaan naar het midden. Is een heel vriendelijke manier zonder dat je het paard moet jagen.

Taruta
Berichten: 488
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: noordhoek in zuid-afrika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:38

dat deed mijne ook!! je moet gewoon die zweep goed dicht achterde kont houden en zodra ze omdraait of stil gata staan geef je dr een hele maar dan bedoel ik ook een HELE!!!! harde ~~}> mep!!!!.
ookal gaat hij steigeren als hij steigerd geef je hem dr nog een!!
t klint misschien hard maar zo werkt het hij is je aan het uit proberen!!! en ik weet hoe het is want ik heb nu ook een paardvan 3 toen ie het zelfde deed als jou paard 2,5 en met wat ik jou net uitgelegd heb werkte het na 2,3 dagen!! en je kan je best wel schuldig gaan voelen Scheve mond de erste dag omdat je aardig wat klappen misschien moet geven Scheve mond maar de volgende dag zul je zien dat het stukke beter gaat!!!! Lachen

suc6! OK dan! doorzeten *LOL*

Tjitx

Berichten: 479
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:28

ik had precies hetzelfde met mij jonge paardje(nu 4 jaar) je moet natuurlijk niet vergeten dat je met een heel jong paard bezig bent. Als je nu overbelast kunnen er allerlei blessures ontstaan. Maar mijn paardje had ook een kant dat hij weigerde, om probeerde te draaien, met zijn hoofd naar mij toe ging staan enz Verward . Ik vond het zelf geen goed idee om meteen naar de zweep te grijpen bij zo'n jong paard. Het is wel de basis, als je het vertrouwen verpest kom je nergens meer. Misschien doet hij het wel niet om jouw te treiteren maar omdat hij het echt moeilijk vindt! Ik ben begonnen met de losrij technieken van emiel voest. Dat is ook een soort van longeren alleen zonder lijn aan het bit. De eerste paar keer was het voor ons allebei hard werken, ik steeds zorgen dat ik bleef lopen in de richting van de achterhand, maar na twee keer draafde hij heel ontspannen op beide zijden. Toen de longeerlijn geprobeerd en alle problemen waren opeens weg!! OK dan! Waarschijnlijk deed het pijn aan zijn spieren ofzo. Ik weet het niet precies, maar het is helemaal over en door die technieken is het vertrouwen alleen maar groter geworden! Succes Lachen

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:26

Misschien is ze stijver op de linkerhand??
Mijn verzorgpaard was op de ene hand sneller los dan op de andere hand.
Als je trouwens over een bak of longercirkel beschikt, waarom longeer je haar dan niet zonder longeerlijn??

Tijdens de africhting van 2 ijslanders, hebben we eerst aan de hand alle commando's geleerd... later tijdens het longeren konden we ze in de bak "los" longeren.... werkt heel goed. Paard kan dan ook niet echt op jou "leunen". Zo leert het ook luisteren naar de stemhulpen, wat weer een voordeel kan zijn tijdens het inrijden. Bovendien vond ik het wel prettig, alleen een zweep in m'n hand, geen geklooi met dat touw, hoefde ook niet bang te zijn dat het touw achter haar benen bleef haken (questie van strak houden, I know... hopelijk begrijp je mijn punt.
Werd namelijk ooit als 10 jarig meisje door de modder getrokken tijdens longeren --> pony sloeg op hol...).

Misschien om uit te proberen???!!
Suc6

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 14:30

ik vind de zweepmethode niet goed bij een jong paard wat het gewoon niet snapt, daarmee vind ik dat je hem alleen bang maakt, en dan doet hij het omdat hij het eng vind, niet omdat hij het zo leuk vind ofzo.. laat er iemand naast lopen en als hij braaf stapt los laten en dan steeds verder weg.

elissa

Berichten: 259
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: N-H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 11:14

hoi allemaal
harstikke bedankt voor jullie tips ! OK dan!
Ik ga van de week weer proberen te longeren

Flower

Berichten: 9277
Geregistreerd: 05-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 11:52

pamba schreef:
het gaat steeds beter en als beloning longeerde ik hem als laatst linksom omdat dat zijn makkelijkste kant is.



Is het niet beter om gelijk te stoppen als hij linksom goed zijn best heeft gedaan?
Want mij is altijd geleerd dat stoppen met iets de grootste beloning is voor een paard.

jitte7
Berichten: 13
Geregistreerd: 23-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:02

Ik heb zo'n zelfde probleem: ik heb een 16 jarige en vreselijk eigenwijze merrie!(d pony) heb dr nu net 4 maanden. ik doe vaker zonder touw longeren (natural horsemanship idee) en als ik dat in een grote ruimte doe gaat dat prima. ze brobeert het dan ook wel maar dan kan ik haar als het ware nog weg "jagen". maar in de kleine ruimte (longeer cirkel) krijg ik haar niet eens weg. ze blijft met haar voorhand naar je toe staan, en ja ook zij gaat steigeren bij extra druk(zweep etc.) ik heb werkelijk geen idee wat eraan te doen...

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: [lo] Mijn 2.5 jarige weigert met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:59

Ik heb het een keer gehad, verzet en de lucht in...toen bleek een wervel niet helemaal goed te zitten
en bij de ene kant had hij er geen last van en de andere kant wel, daar blokkeerde hij dan ook.

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:05

Persoonlijk vind ik steigeren uberhaupt not done en moet dit altijd bestrafd worden en dan beter met 1 keer een flinke tik dan 10 zachte correcties. Aan de andere kant kun je je afvragen waarom ze op de ene hand wel goed loopt en de andere kant niet. (misschien een blokkade??)

Mijn jonge paard heb ik eerst altijd los (dus zonder lijnen) gewerkt in een vierkante bak van ongeveer 15 bij 15. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van een leadrope en lichaamstaal (- de drijvende en remmende cirkels opzoeken bijvoorbeeld). Toen ze dit doorhad ben ik gaan werken met 2 lijnen, gewoon aan het halster. Eerst rechtuit om het halthouden en sturen wat onder de knie te gaan krijgen en daarna in diezelfde afgezette bak gaan werken.

en houdt het dan simpel. Rondje goed lopen = dus echt luisteren naar voorwaarts stap en halthouden op jouw commando is wisselen van hand en als ze het daar ook met 1 rondje goed doet stoppen.

Zo kun je dus in 5 minuten de eerste paar keren al klaar zijn maar dat wordt vanzelf langer als je meer oefeningen gaat inbouwen. Maar houd het vooral eenvoudig en duidelijk.

Mijn paard is inmiddels 3 jaar en ik heb er vorige week op gezeten en het stuur en het halthouden zitten er al op. Ideaal :D !!

haarlem

Berichten: 317
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: west veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:10

In sommige gevallen moet je verzet wel eens doorbreken, en doorzetten. maar verzet kan ook duiden op een signaal van pijn, als het spieren zijn dan rustig opbouwen de spieren trainen het verzet neemt geleidelijk af naar mate de bespiering sterker wordt. zit het elders? ja dan moet je misschien de fysio/osteopaat laten kijken je sluit daarmee wel blessures uit. houdt ook zeker rekening met de leeftijd 2,5 is jong genoeg het skelet en de weke delen (spieren en pezen) zijn bij lange na niet volgroeid, constant op de volte kan een pittige belasting zijn. beter wachten en dan jaren plezier van je dier dan nu al beginnen met dokteren en voor het 10e levensjaar afgeschreven, zal niet de eerste zijn ook niet de laatste!!!

en stel je bent door je enkel gegaan of je knie doet zeer, wil je dan ook met de zweep worden opgejaagd zodat je toch die marathon van newyork kunt gaan lopen (=nadenkertje)

veel succes en wijsheid

Poosje81
Berichten: 21193
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: [lo] Mijn 2.5 jarige weigert met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:17

Dit is een héél oud topic. Daarom een hangslot.