[NH] touwhalster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

[NH] touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 18:08

Ik heb vandaag met een (zelfgeknoopt) touwhalster gereden. Ik probeer mijn paard al meer met been- en gewichtshulpen te rijden.
Het was wel even wennen, maar al snel kon ik alle kanten met hem op door de bak. In draf was het iets moeilijker, maar ja, het lukt ook niet in een keer natuurlijk.
Geweldig was toen ik daarna het bit in deed; ik hoefde nauwelijks de teugels aan te raken. Hij liep lekker door en reageerde super!
Wie rijdt er regelmatig met zo'n halster en kan me er meer over vertellen?

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 22:57

Ik rij mijn paard altijd met touwhalster (af en toe afgewisseld met een bosal), nu zo'n jaartje al denk ik. Wat wil je weten Haha! ?

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 00:30

Ik rij hem ook altijd met touwhalster, ook buiten langs de weg enzo. Dus kom maar met de vragen!

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 10:04

touwhalsters zijn gewoon net zo goed als een hoofdstel met bit, maar met een bit kan je zoveel pijn doen dat het paard wel naar je moet luisteren. Met een touwhalster (dat werkt super in) kan je met minimale hulpen al veel vragen, echt dwingen doe je dan dus niet. Maar zie: de meeste paarden reageren daar ook meteen goed op!

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 10:49

Citaat:
touwhalsters zijn gewoon net zo goed als een hoofdstel met bit, maar met een bit kan je zoveel pijn doen dat het paard wel naar je moet luisteren. Met een touwhalster (dat werkt super in) kan je met minimale hulpen al veel vragen, echt dwingen doe je dan dus niet. Maar zie: de meeste paarden reageren daar ook meteen goed op!


Touwhalsters zijn helemaal niet net zo goed als een bit. Qua communicatie kun je een touwhalster vergelijken met kleutertaal, een stang voor gevorderde communicatie en een trens hangt er tussenin. Ook met een touwhalster kun je je paard "pijn" doen. Een touwhalster is goed om mee te rijden omdat je het paard zijn mond niet verpest met het rijden.

Touwhalster is goed om te gebruiken in de periode waar je je paard leert op hulpen te reageren, jij beter leert zitten. De overstap naar trens is goed als je zulke rustige handen hebt gekregen dat je eigenlijk niks fout doet in het paard zijn mond. Je kunt net zo goed rijden met een touwhaslter als met een bit natuurlijk. Ik rij zolang met een touwhalster, totdat ik reflexen als aan twee teugels trekken als mijn paard schrikt etc niet meer heb en mijn paard goed reageerd op hulpen zodat ik het bit amper hoef te gebruiken. De mond van een paard is één van de meest gevoelige plekken en zijn mond wil je natuurlijk ook zo houden Lachen.

manonnetje
Berichten: 141
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: dichtbij steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:23

ben eens met het bovenstaande...

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 14:04

zitten op die touw halsters aan de oren zo gewichtjes? wij hebben er in de ruitershop liggen (eignelijk zogezegd voor arabier) en dus aan de achterkant van het halster (stuk dat achter de oren zit) zitten precies gewichtjeser in verwerkt, di edruk geeft achter de oren als er een het halster getrokken wordt werkt deze halsters ook zo

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 14:50

Een touwhalster is geknoopt van (meestal) 4 mm dik zeiltouw, de knopen zitten aan weerszijde van de neusbrug, onderaan het halster (waar je de leadrope vastklicked), bij zijn wangen en onder zijn kaak. De knopen onder zijn hoofd raken zijn hoofd niet de rest van knopen wel. Er zitten zeker geen gewichtjes in een touwhalster verwerkt.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 16:14

Aanvulling: het touw is 6 mm dik (4mm is wel heel dun hoor Knipoog ) en de knopen op de neus zitten NIET zoals vaak beweerd wordt "precies op een zenuwpunt" maar juist een stuk daarvandaan.
Wat moet je trouwens met gewichtjes in het halster???

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 16:17

Citaat:
het touw is 6 mm dik (4mm is wel heel dun hoor )

Bloos details Haha!

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 20:09

Dus; Met een touwhalster leer je betere gewichts- en beenhulpen geven? Je leert het paard niet alleen maar te reageren op het bit? Ik ben dus waarschijnlijk (onbewust) anders gaan rijden toen ik het bit weer in deed, meer op m'n zit en benen?

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:14

Citaat:
Dus; Met een touwhalster leer je betere gewichts- en beenhulpen geven? Je leert het paard niet alleen maar te reageren op het bit? Ik ben dus waarschijnlijk (onbewust) anders gaan rijden toen ik het bit weer in deed, meer op m'n zit en benen?


Dat is in niet wetenschappelijk bewezen maar Haha! ...je wordt je misschien wel wat meer bewust van je hulpen en hoe klein ze eigenlijk maar hoeven te zijn. Voor het paard maakt het weinig uit of ie nu een bit in heeft of niet, de mond is natuurlijk wel iets gevoeliger (hopelijk Knipoog ) dan zijn hoofd. Wat er ook misschien mee te maken heeft is dat zonder bit, ruiters vaak niet meer zo gefixeerd zijn op nagefelijkheid en men daardoor beter kijkt waar men heen gaat. Dat is tenslotte de eerste hulp als je stuurt.

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:39

ja gewichtjes is weet niet hoe ik het moet uitleggen zo precies knobbeltje achter aan de oren en die zou een rustgevende werking hebben?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:22

jij hebt het over een Be nice halster (dat met die gewichtjes). Dit is een goed alternatief voor een hengstenbit of je kunt er ook heel goed mee longeren. Als het paard aan zo'n halster trekt, trekken die gewichtjes samen aan zijn hoofd entrekt ook het halster rond de neus toe. Dit is echt niet grof hoor (het klinkt misschien zo). Ik gebruik deze halsters graag omdat je dan geen bit hoeft te gebruiken bij het longeren en omdat je er best wel fijn kunt op werken (voor bijvoorbeeld grondwerk).
Ooit had mijn zus een hengst die altijd heel gevaarlijk steigerde in zijn box en zo. Gewoon zo'n halster om, hem er twee keer fel aan laten trekken, en dan snappen ze het wel. Het is zoals je met een gewoon halster zou toegeven en tegenhouden maar het werkt wel beter.

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 21:52

ja dat bedoel ik! zo'n halster maar hier hebben ze het denkikneit over zo eentje

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 03:18

Heeft zo'n be nice halster dan zoveel impact? Heeft iemand daar een foto van?

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 12:54

rijden jullie dan wel gewoon met een zadel of helemaal 'bloot'??

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 13:25

Ik rij meestal zonder zadel, behalve als ik ga springen of een buitenrit ga maken

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:12

Meestal MET zadel, vooral wanneer ik buitenrij. Maar om mn zit te verbeteren ook vaak zonder zadel, maar dan vooral in de bak.
Het liefst rijd ik trouwens met een bareback-pad, heb je net wat meer grip mee dan op de blote rug.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 21:23

Wat voor soort bareback-pad rij je mee, zijn die erg duur?

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:27

Ik heb er een zelf (laten) maken. Van echt suede met aan de onderkant fleece/borg stof en +- 1cm dikke vulling ertussen. Zit heerlijk stevig en is in elk geval een stuk goedkoper dan die van Parelli Tong uitsteken (70 ipv 285 euro)