Welke spullen *moet* ik hebben?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nlannemieke
Berichten: 52
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-01 21:24

Hoi,

Het is besloten Lachen. Ik ga (als ie nog niet weg is Knipoog) Mr. Magoo kopen, de luchtzuiger.
Alles bij elkaar op geteld vind ik zijn karakter belangrijker dan zijn stalgebrek.

Nu de volgende vraag; wat heb ik nodig? (Naast een winterdeken, poetsspullen, halster, hoofdstel, zadel+sjabrak en peesbeschermers.)
En zijn er maten in peesbeschermers? Hoe weet ik welke maat deken ik moet hebben? (Magoo is 1.61 m, KWPN).
Ik ben van plan het zadel en hoofdstel van de huidige eigenaars over te nemen. Kan ik me in ieder geval geen buil vallen aan verkeerde maten enzo Party!!
En poetsspullen, welke borstels en hoeveel?
(zijn die alles-in-een-setjes wat?)
Moet ik bandages hebben, of niet?
Zijn er nog 'Hele Belangrijke Zaken' die ik vergeet?
Heeft iemand voor mij een goed en niet te duur adres in de omgeving Purmerend om paardenspullen in te kopen?

Kortom, ik voel me als een moeder die voor 't eerst een baby krijgt Lachen Vol goede moed, maar zo onzeker als de pest Verward

Groetjes,

Annemieke

PS. Mr. Magoo komt in pension te staan, gelukkig heel veel mensen die me altijd willen helpen! Party!!



Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 21:46

Hi Annemieke,
Ik denk dat je de meest "noodzakelijke" Knipoog dingen al wel genoemd hebt. Een paar bandages zij niet zo duur, die zijn altijd wel handig om te hebben, net als de pads die je eronder kan doen. Die kant-en-klaar setjes bevatten aan poetsspullen meestal wel wat je nodig hebt.
Verder kan je nog hoef-vet kopen en een kleine "stal-apotheek" is ook nooit verkeerd.
Ik heb bijv. altijd een tube Betadine-creme liggen (om kleine wondjes te ontsmetten) , melkvet met arnika (bij ruwe plekken), blauw-spray of zilver-poeder (wat je ook voor pas geboren baby´s neemt voor het naveltje Lachen ) . Verder heb ik een grote fles "Retterspitz" ik weet niet of jullie dat in NL ook kunnen krijgen, maar dat spul is geniaal, dat kun je echt voor alles gebruiken (is eigenlijk voor mensen, heb thuis ook een grote fles Lachen ). Als je paard op de wei gestoken is: RS erop en je ziet de bulten verdwijnen. Dik been?, pads in RS drenken, met bandages omwikkelen (voor op gestelt dat het alleen van overbelasting of warmte komt!!!!) .
Heb je zelf keelpijn: gorgelen met dat spul, enz. enz. Ideaal, dat spul Lachen. (ik kan, geloof ik, zo in de reclame *LOL* !). Verder anti-vliegen-middel (heb je op het moment NIET nodig Lachen ) vochtige baby-doekjes voor neus en onder de staart schoonmaken en..... ik heb eigenlijk zo (te *LOL* ) veel!
Je komt er op een gegeven ogenblik zelf wel achter wat jij handig vindt en wat goed voor je paard is!
Wens jullie alvast veel plezier met elkaar!
Groetjes, Sterre

PS de maat voor een deken neem je vanaf de schoft tot aan de staart.

_________________
Ieder vogeltje zingt...... twiet twiet twiet !

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sterre op 2001-11-14 21:49 ]</font>

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 21:54

ik zou ook altijd wat apotheek spullen hebben. Ik vind beschermers en bandages niet 1 van de belangrijkste dingen. Ik zou wel een longeerlijn en een longeerzweep kopen. Misschien wat verlichting als je met hem naar buiten gaat. en met de poetspullen is het handig als je een rosborstel , hardeborstel,zachteborstel, hoevenkraber, manenkam, doek hebt.

ikke

Berichten: 37440
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 21:55

Geen buil vallen aan het erbijhorende zadel? *LOL* *LOL* sorry, maar jij wil niet weten hoeveel zadels er op paarden liggen die voor geen meter passen.
Heb het laatst nog op stal meegemaakt. Paard gekocht, nieuw zadel erbij, mooi licht bruin, past schitterend op een lichte vos, paste alleen voor geen meter, maar daar zei die verkoper dus mooi niks van.
Peesbeschermers en bandages zijn leuk als tijdsverdrijf, nuttig zijn ze niet, geef daar in beginne dus geen geld aan uit, dat heb je hard genoeg nodig voor andere dingen.
Dekenmaat is afstand schoft-staartimplant. Echter, de meeste dekens passen niet op deze maat. meetlat meenemen en in de winkel nameten voordat je koopt.
Poetsspullen: harde borstel, zachte borstel, waterborstel, Hoevenkrabber.
Het halster heeft een sluiting onder de kin, die versie waarbij je het kopstuk moet losmaken zijn waardeloos. Het touw moet dik, lang en van een paniekhaak vooerzien zijn, zo'n versie waar je aan trekt, haak los.
Met dit pakket kom je een heel eind. Je komt vanzelf tot de ontdekking wat je precies wel en niet moet hebben, iedereen denkt daar toch weer anders over, maar hoe meer er in je kist zit, hoe minder je gebruikt.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

nlannemieke
Berichten: 52
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-01 22:02

Diep dank allemaal voor de reacties!!

Nog een vraag, Mr. Magoo is 'n ruin, en ik meen te weten dat er specifieke plekken zijn die een specifieke schoonmaakbehandeling nodig hebben Haha!
Doe ik dat met een spons, of een doekje en hoe vaak (mijn kinderen krijgen iedere dag een 'uitkook' behandeling *LOL*?

Groeten maar weer,

Annemieke

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 22:06

Met een spons maar vraag me niet hoe ik het de toen ik een hengst verzorgde (ik zetten hem naast een merrie neer en toen ging het schoonmaken perfect Haha!

ikke

Berichten: 37440
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 22:08

Zijn edele delen maak je zo vaak schoon als je de kans krijgt, bij voorkeur met een doekje, is zachter. Tip: zet er een hengstige merrie bij, dat helpt soms.
Sommige ruinen vinden het niet leuk, heel voorzichtig opbouwen dan, niet meteen de eerste keer resultaat willen boeken.

_________________
Don't be a stick in the mud...
Be a Land Rover owner.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ikke op 2001-11-14 22:09 ]</font>

nlannemieke
Berichten: 52
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-01 22:09

<LOL>
Daar kan ik me iets bij voorstellen *LOL*

Die hormonen zijn dan wel makkelijk in gebruik Knipoog
Maar nu bij een ruin en zonder merries Pling

Annemieke

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 22:10

Paardenspullen kun je bij Smitje op de koemarkt in Purmerend krijgen. Verder heb je ook nog een winkeltje op de Manege Kalverhoek (Zaandam) , waar ze ook van alles voor je kunnen bestellen, en er is in Amsterdam een Hippodamwinkel.

Heel veel success met je paardje!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 10:22

De maat die je nodig hebt van dekens is maat 195, da's voor een paard van 160 tot 165 cm. Verder zou ik zeker zorgen voor een harde, zachte en rosborstel, een gewone haarborstel van 1,95 bij de drogist (veel beter als manenkam, want je trekt er geen haren mee uit), longeerlijn en zweep, 2 dekjes (voor als er 1 in de was zit) en twee halsters, en twee touwen, weer voor als er 1 kapot gaat, dan heb je meteen een reserve. Verder nog Acederm (voor wondjes) en natuurlijk een goede hoevenkrabber!!

Toos paardloos

Kelsey
Berichten: 355
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: hoerendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 10:57

je hebt de belangrijkste dingen wel ogenoemd
alleen zou ik wel wat eerste hulp spulletjes kopen en voor wondjes acederm werkt erg goed, geneeste heel erg snel ermee


kelsey

Be My Hero Paul

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 11:31

Oja, zijn lala maak je gewoon schoon met een washandje met zachte zeep die je zelf ook gebruikt. Dat vertelde mijn dierenarts mij. Ik heb het gewoon gedaan en hij deed het goed. het werkt wel om soms onder zijn buik te poetsen, dan komt de lala zo naar buiten....

Toos paardloos

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 11:00

Spullen zou ik btw bij oteman kopen, niet duur en goede kwaliteit, smit vind ik mega duur!
En in assendelft is ook nog wel een leuke winkel en in oostzaan zit ook nog wel een leuke! *LOL*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 15:50

Om bij Oteman terecht te kunnen in Purmerend moet je wel op dinsdagochtend (marktdag) de stad in kunnen, en niet iedereen heeft daar de gelegenheid voor. Knipoog
Maar je hebt gelijk, Oteman is minder duur, sortering niet slecht, en een stuk vriendelijker.....
:-D

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 15:57

voor de maat van een deken meet je idd, schoft tot staartinplant, maar je moet er nog een aantal cm's bijtellen, (geloof 40 of 50).. maar als je de verkoper gewoon de maat van schoft tot staart vertelt weet hij/zij meestal wel wat voor deken je moet hebben. (sorry ben betweterig, dit heb ik net geleden op school gehad, maar ben het aantal cm's wat erbij moest alweer vergeten Frusty )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T, Majestic-12 en 18 bezoekers