papieren en inschrijven bij stamboek,

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

papieren en inschrijven bij stamboek,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 18:27

hai
ik heb een merrie zonder papieren (het is een NRPS met waarscheinlijk tussen de 70 en 90% arab.bloed) ze staat dus ook niet ingeschreven in het stamboek.
maar is er ook zoiets als dat je gewoon papieren aan kan vragen?? ik wil graag weten hoe dit in zn werk gaat want ik wil met mijn merrie keuringen lopen.
ik heb ooit eerder een dna-test laten doen maar kwam er laatst achter dat ze nooit de vader er bij hebben gezet...er stond alleen dat neron niet de vader was terwijl ik daar niet echt om had gevraagd Verward

maar goed ik hoor het graag van iedereen

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:43

Bij het NRPS kan je je paard laten registreren in het B-register wanneer je de afstamming niet weet. Dan kan je op de keuring je merrie aanbieden voor opname in het hulpstamboek, daarvoor zijn aparte rubrieken.

DNA onderzoek helpt alleen bij het aantonen van de afstamming. Dus wanneer die wel bekend is, maar niet aantoonbaar dmv dekbewijs, veulenboekpapier oid.
Dan zal er vaak ook DNA van de moeder of broers/zussen van je paard onderzocht moeten worden.
Het kan dus zijn dat uit een test niet duidelijk wordt wie de vader is, terwijl er wel kan worden gezegd wie de vader zeker niet is.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:14

Was al enthousiast aan het typen, maar zei precies hetzelfde als Jantien. Had haar reactie even gemist Blond

Ik vraag me trouwens wel af hoe je aan die (wsl) bloedpercentages komt als je de afstamming niet weet Verward

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 17:56

er stonden 2 pony's die erg veel op elkaar lijken (mijn merrie. en een andere bonte) de eigenaar zei dat van een van de 2 de vader neron is en van die ander een zoon van neron. uit de dna test bleek dat neron niet haar vader maar haar opa is. toen heb ik het nrps stamboek nog eens gebeld en die zei me dat ze zeker tussen de 70-90% arabisch bloed heeft.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 19:13

En ik volg het nog steeds niet Verward

Neron heeft iets meer dan 90% arabisch bloed, een zoon van hem heeft dan iig 45% arabisch bloed(als de moeder geen a.b voert), dat zou betekenen dat jouw pony iig 22,5% arabisch bloed voert.
Als de moeder van de vader(dus de merrie die door neron gedekt is) 100% arabisch bloed heeft kom je nooit boven de 95% uit voor de vader en dan zou de moeder van je pony nog steeds minimaal 45% arabier moeten zijn om op 70% arabisch bloed uit te komen Verward

Ik vraag me af hoe ze dat dan met zekerheid kunnen zeggen bij het NRPS als de afstamming onbekend is Verward

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 23:55

ik weet wel dat haar moeder ook minstens 50% arabisch bloed heeft, maar jah ik weet verder ook niet hoe zij dat kunnen weten ik dacht hun zullen dat vast wel weten dus dan ga je er automatisch vanuit

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 00:09

Ik vraag me af hoe je dat allemaal kunt weten als de afstamming onbekend is Verward

Ik heb er bij mijn merrie met papier tot en met de vierde generatie al moeite mee om het percentage uit te rekenen Bloos

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 00:50

dan zal ik ook maar gelijk even een misschien ''domme'' vraag stellen...
ik heb een 2 jarige hengst...
moeder russische arabier... vader appaloosa...
omdat mams van de renbaan afkomt zijn er geen papieren bij...
nou vraag ik me af... kan ik hem ergens laten registreren?
zou het ook een stuk makkelijker maken om dan een paspoort aan te vragen...

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 01:00

Dat kan bij het NRPS, ik geloof in het B-register

Dan hoeft je paard geen bekende afstamming te hebben en wordt hij wel geregistreerd Ik weet niet precies hoe dat gaat(opname op de keuring of niet?), maar dat kunnen ze je bij het NRPS wel vertellen
Het is iig wel mogelijk

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 01:51

super bedankt voor de info!!! OK dan!
ga gelijk ff op de site van het nrps kijken...
heb vernomen dat zijn opa sjapoer is maar dat weet ik niet zeker en vind het dna.. onderzoek net even iets te duur om gewoon maar ff voor de gein te doen... Scheve mond

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 09:00

je paard aanbieden op de provinciale keuring. formulieren vind je tegenwoordig gewoon op de website rond april-mei.

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:13

heb contact opgenomen met het nrps en zij vertelde mij dat ik hem kan laten opnemen in het hulpstamboek...
dan moet ik zijn gegevens naar hun toe mailen en dan krijgt hij een paspoort....
op 3-jarige leeftijd kan ik dan met hem naar keuringen toe gaan...

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 18:17

gomir schreef:
Ik vraag me af hoe je dat allemaal kunt weten als de afstamming onbekend is Verward

Ik heb er bij mijn merrie met papier tot en met de vierde generatie al moeite mee om het percentage uit te rekenen Bloos



haar moeder heeft altijd bij haar in het weiland gestaan ..... en de eigenaar(eigenaren)... ik heb het nrps stamboek opgebeld en die wisten mij te vertellen dat (uh weet ff niet hoe ik dit moet zeggen) neron in ieder geval familie was van mijn pony dus gingen ze ervanuit dat het de opa is. en toen zei ze dat mijn pony tussen de 70 en 90% arabisch bloed heeft..
ik weet het verder ook niet en eigenlijk gaat het mij hier niet om...
ik wil alleen weten of ik haar zou kunnen laten opnemen in het stamboek en keuringen met haar zou kunnen lopen

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 18:19

en de eigenaar(eigenaren)...
sorry beetje rare zin ze wisten mij in ieder geval te vertellen dat een van de bonte pony's (2 merries zelfde leeftijd) een dchter van neron was en de ander van een zoon van neron

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:06

Aangezien je andere vraag al beantwoord was kon ik wel off-topic gaan Knipoog

Ik vind het gewoon heel knap dat je met zekerheid van een merrie kunt zeggen dat ze minimaal 50% arabier is en de oma 100% als de afstamming onbekend is Verward Maar dat zal wel aan mij liggen

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 20:48

ik weet het ook niet meer,nu ga ik denk ik zelf toch ook wel twijfelen. ik ga binnenkort maar even het nrps-stamboek bellen om te vragen hoe het nu precies zit.