rare vraag, maar koeienbiks???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-01 20:50

de eigenaar van onze paardjes geeft ze geen biks meer (zoals al eerder gezegd) en op de vraag of we het dan zelf mochten kopen, antwoordde hij van niet, omdat hij zicht wou hebben op wat ze eten.. Verward
we hebben hem wel zo ver kunnen krijgen dat ze biks krijgen, maar er is wel een klein probleempje: het is koeienbiks... Geen grasbiks, maar de koeien krijgen het...
Wij d8en dat dat niet echt goed was, omdat er in koeienbiks antibiotica zit.. Verward
Is dat ook zo en is het heel schadelijk voor paarden om koeienbiks te krijgen? Het ziet er hetzelfde uit als paardenbiks maar ruikt iets anders.. (is logisch want het is geen paardenbiks) maar ik weet niet of het wel echt speciale koeienbiks is of zo...

gr kelly en stephanie

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 21:18

Er is mij altijd verteld dat je geen koeienbiks aan paarden moet voeren. Volgens mij had het iets te doen met het hoge ijzergehalte Verward

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 21:20

Tja, als ze anders helemaal niets te eten krijgen, dan is het kiezen tussen 2 kwaden! Beter koeienbiks dan helemaal niks lijkt me zo.
Dat van die antibiotica klopt niet.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 21:20

Ik zou m'n biezen pakken als ik jou was. Een paard hoort gras te krijgen, hooi, paardenbrokjes, eventueel kuilgras, maar in mijn paard never koeienbrok.
Of het echt kwaad kan weet ik niet, zou ik er de voedingstabellen bij moeten gaan zoeken, maar gewoon uit principe! Evenmin als dat een paard mais hoort te krijgen, ik weet wel dat er, ook op Bokt, nogal wat mensen zijn die het wel doen, maar mais is koeienvoer, geen paardenvoer, en zeker niet als hoofdvoer. Alle verhalen ten spijt, in een paard hoort geen mais als hoofdvoer, en dus ook geen koeienbrokjes.
Ik ben hier zeer pricipieel in, ben wel eens ergens wegegaan omdat ze er mais voerden, hoewel we dat niet hadden afgesproken. Was maar een logeeradres, maar afspraak is afspraak, punt uit.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-01 21:30

ja ikke je heb wel gelijk!! maar weg gaan is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb geen eigen paard en ik ben dol op dit beezie. Ik kan hem echt niet missen!!! Hij krijgt trouwens wel hooi en brood. Maar dit is als alternatief voor geen biks...
maar kuilgras is toruwens ook niet goed laat ik me vertellen, daar zit te veel eiwit in... Schijnt wet niet zeker.. is dat zo?
maar ff nog over de biks? Ik weet nu dat jullie er tegen zijn, maar onze vraagis of het echt kwaad kan...
en margreet: zo d8en wij ook ja.. Beter iets dan nix!!! Maar ja, als ze er ziek van worden of zo???? dan misschien beter nix!!!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 21:37

Dat van veel eiwit in kuilgras, dat klopt wel ja. Moeten ze ook niet in ongelimiteerde hoeveelheden voorgeschoteld krijgen. Maar met beleid kan het geen kwaad.
Voor brood geldt hetzelfde als voor mais, hoort niet in een paard.
Nu zal ik wel op een paar tenen gaan staan, maar weet je waarom mensen mais en brood voeren ipv brok? Nou heel simpel, kost veel minder geld. Uit winstbejag dus!
En mensen zullen over mijn rug geen geld verdienen op deze manier, no way.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 22:02

Er zit koper in en pulp en pulp kan uitzetten in de maag.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 23:08

Ik weet niet of het klopt, maar ik heb wel es gehoord dat koeiebrokken uitzetten als ze met vocht in aanraking komen. Zoals een spons die veel groter wordt als je hem in het water legt. Dit kan voor verstoppingen zorgen en lijkt me dus niet zo gezond....

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 23:10

Ja dat komt dus van de pulp die er in zit.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 23:48

Een paard heeft maar een! kleine maag om zijn voer te verteren,een koe wel drie als ik me niet vergis.Zegt genoeg over de verteerbaarheid ......

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 23:53

Gerrie, volgens mij heeft een koe vier magen, maakt je vergelijking nog iets heftiger. Maar ik ben bang dat je wel gelijk hebt.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 23:55

Ja de pens, lebmaag, netmaag en boekmaag. Maar in wat voor volgorde weet ik niet meer.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 00:39

Ik voer mijn paard dus nooit koeiebix, heb ook geen idee of dit kwaad kan.

Maar ik wilde even reageren op ikke. Je zegt dat mensen mais voeren omdat het goedkoop is.
Zal best zo zijn in de meeste gevallen maar ik voer mijn pony in de winter ook mais. Naast zijn gewone brokken, niet als hoofdvoer, maar toch.

Ik voer dit niet omdat het goedkoop is. Ik voer het zodat hij wat extra buikvulling heeft. Hij doet er wat langer over, en heeft een lekker gevulde buik. Ik kan hem natuurlijk ook twee keer zoveel brokken geven maar dan heeft hij niet zoveel, in massa gezien dan. Mijn paard krijgt een halve tot driekwart volle emmer mais per dag.

Verder ben ik het met je eens dat een paard gewoon paardebrokken hoort te krijgen, maar ik ben het niet met je eens dat al het andere slecht is. Toen er nog geen paardebrokken gemaakt werden kregen de paarden ook andere dingen, en ze zijn er toch nog steeds.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 10:35

Niet doen, koeienbix is niet veilig voor paarden. Om heel veel verschillende redenen. Je hond kan ook niet lang teren op konijnenbrok!
Nee, koeienbix geeft koeien dat wat ze nodig hebben om nog meer melk te geven, het zit bomvol met eiwitten wat komt van rijkelijk bemest weideland. (kalium, stikstof) Allemaal dingen die je paard niet nodig heeft! Een (volwassen) paard is gebaat bi zo min mogelijk eiwitten, en kalium en stikstof van kunstmest, daar kunnen ze al helemaal zonder. bovendien, een paard hoeft immers ook geen melk te geven.
Wat een ongelooflijke oet-banketstaaf, dat zo'n man serieus overweegt om zijn paarden volteschuiven met koeienbix. Frusty Voer hem maar eens schapenbrok, zullen we zien heoveel buikpijn hij daarvan krijgt! als koeienbix geschikt was voor paarden, had dat wel op de verpakking gestaan, toch? Nou dat staat er niet, dus LAAT DAT!!!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 10:38

Hier zijn al veel dingen over gezegd, maar absoluut GEEN koeiebix voeren!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 12:53

Als hij ze dood wil voeren moet hij vooral koeienbiks gaan voeren. Sorry, dit is wel cru maar het is de waarheid. Dus probeer iets te ondernemen om erger te voorkomen.
En om even terug te komen op kuilgras, er zit meer eiwit in dan hooi maar zolang je niet de hele dag kuilgras bijvoert maar bijvoorbeeld keer per dag een afgemeten portie geeft aan je paarden is het super ruwvoer zeker voor paarden die een beetje aan de dunne kant zijn. Zolang je brok eiwitarm is en rijk is aan vit. E is er echt niks aan de hand.
Ik vind de reacties over kuilgras vaak lichtelijk overdreven. De mijne krijgen 2 maal per dag kuilvoer en 1 maal hooi. 's morgens een berg en 's avonds een berg en dat gaat prima. Ik ben het er wel mee eens dat je het niet onbeperkt moet voeren in combinatie met krachtvoer.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 14:22

Je hebt verschillende soorten kuilvoer... Het hele natte is niet geschikt voor paarden, gaan ze snel van aan de diaree en er zit meer eiwit in. Voordroogkuil is beter (droger, langere stengel)

Daarnaast is de behoefte van een koe anders dan van een paard... Pulp, wat koeien kunnen eten is gevaarlijk voor paarden omdat die er in kunnen stikken of als het pas in de maag uitzet, kan de maag barsten. Ik weet niet of dat in koeien biks zit, maar dat is dus gevaarlijk!
En paardenbrok is echt niet zo duur hoor! En je hebt er niet veel van nodig!
Een pony die normaal werkt en ook hooi/kuil/gras krijgt heeft aan een kleine kilo per dag genoeg, sommige paarden kunnen met minder toe! En een beetje dun, dat je de ribben goed kunt voelen is echt niet erg, als hij maar niet invalt!
Een zak brok pavo stibro is voor 20kg f13,-
Huismerken kunnen nog wel goedkoper zijn!
Daar ga je toch niet voor besparen? Dat is f20,- per maand!
Afijn, het zijn niet jullie paarden/pony's dus je moet voor jezelf uitmaken waar je grenzen liggen.
Maar dat je beter iets dan niets kunt bijvoeren gaat niet op!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 14:27

Koeienbiks lijkt mij geen goed plan.
Kan je niet heel sneeky een zak kopen en gewoon stiekem voeren? Het blijkt dat de eigenaar weinig verstand van zaken heeft. Ik neem aan dat hij je niet continue in de gaten houdt...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 20:13

Misschien een idee dat jullie de biks kopen (of dat jullie bijdragen in de extra kosten, koeien biks zal ook niet gratis zijn) en dat hij het dan voert... Dan heeft hij zicht op wat ze krijgen!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 10:25

De beste oplossing voor die paarden:
Reken die lompe eigenaar uit wat het verschil is tussen de marktwaarde van een levend paard en dat van een dood paard, en reken dan uit wat die brok per dag dus kost. Een onderhoudsbrok kost ongeveer 13 tot 16 gulden per 25 kg, dus het is minder dan een gulden per dag. Een kilo per dag naast ruwvoer houdt het paard wel in leven. Een kilo koeienbrok per dag niet, dat brengt schade toe.
Welnu, dan kan de lomperik op zijn klompen wel aanvoelen dat het een betere belegging is om die dieren toch maar geschikte brok te voeren. Al was het maar omdat een dood paard afvoerkosten met zich meebrengt....

Maar het allerbeste voor deze paarden lijkt mij toch dat die man voor zijn eigen beurs kiest en ze gewoon verkoopt! Waaarom hebben zulke mensen eigenlijk paarden? Om leuke wichtjes langs de deur te zien komen of ze er voor mogen zorgen? Laat die knuppel aub zijn paarden verkopen. Krijgt hij lekker geld, het kost hem verder dus niets meer, en tja, zo'n paard kan er haast alleen maar beter van worden....

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 22:24

@ Ikke: Dat met dat mais: ik weet het niet zo; okay, ik denk dat je mais idd niet als hoofdvoer moet geven, maar hier wordt het vaak aan paarden gegeven die slechte voer-verteerders zijn, gewoon als bij-voer. Sinds een week krijgen mijn paarden voer van Nösenberger (Müsli). Dat is een fabrikant/leverancier van zeer hoogwaardig voer, die voor ieder paard de juiste samenstelling heeft. Zo krijgt mijn Dikke op het moment Isi & co. Dit is voer voor paarden die zeer goede voer verteerders zijn, waartoe de meeste robuuste rassen zoals IJslanders, Hafi´s, Fjorden enz. horen. Beer krijgt NB-light. Dit is weer een voer voor paarden die problemen met de vertering hebben (Alhoewel Beer een Hafi is, heeft ´ie op het moment veel problemen met het verwerken van z´n voer Verdrietig ) Dan hebben ze ook "Araber ohne hafer" (heeft een hoog gerst-aandeel, zonder haver), dit is weer een voer voor oa. paarden die traditioneel met een hoog gerst-aandeel gevoert worden, zoals de arabier.
Nog een voer-soort is "Quarter" (heeft een hoog mais-aandeel, met haver), dit is vooral voor paarden die traditioneel met een hoog mais-aandeel gevoert worden, zoals de meeste N-Amerikaanse paarden.
Ik denk dat je het niet zo algemeen kan zeggen dat mais per definitie niet goed voor een paard is. Als hoofd-voer niet, als bij-voer is het imo wel degelijk geschikt.
Brood: het zelfde Lachen . Als je gigantische hoeveelheden geeft, met de bedoeling dat je paard dat als hoofd-voer krijgt, is dat iid ook een slechte zaak. Als je af-en-toe een paar gedroogde broodjes/boterhammen in het hooi "verstopt" als "snoepje" : geen probleem!

Om even op de oorspronkelijke vraag terug te komen:
GEEN koeienbiks voor paarden!!!! Kolieken zijn dan voor-geprogrameerd! Koeien-biks is afgestemd op de behoeftes van koeien, paarden-biks op de behoeftes van paarden !!!!!!!
Groetjes, Sterre

_________________
Ieder vogeltje zingt...... twiet twiet twiet !

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sterre op 2001-11-14 21:26 ]</font>

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 22:39

Sterre, op zich heb je gelijk, alleen mijn ervaring is dat mensen die mais voeren dit niet erbij doen, zoals jij omschrijft. Hetzelfde geldt voor brood. Een sneetje of zo kan geen kwaad, maar ik zie ze soms met hele broden tegelijk in een paard verdwijnen. Dat is toch minder.
Er zijn hier in de buurt een paar stallen waar mais en/brood als hoofdvoer wordt gegeven, met wat erbij oom niet gigantisch in de problemen te komen met de vitamines en mineralen. Dat vindt ik dus een slechte zaak, deze mensen handelen in mijn ogen uit winstbejag, en daar ben ik dus op tegen.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 22:58

@Ikke, ik denk dat we dan een gedeelde mening hebben Knipoog , héle broden zeg je Verward Daar zou je ze toch het liefste....... *ongelovighoofdschud*