drijvende zit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

drijvende zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 12:34

Hallo,
laatst heb ik weer een lesje gehad in een manège,
en kreeg ik een lang paard dat nogal snel op de voorhand hangt en wat aan de teugels hangt. Ik maakte veel overgangen en ophoudingen enzo, maar de instructeur adviseerde mij ook om naar achter te hangen, enzo te drijven. Om zo hem duidelijk te maken dat hij op de achterhand moest lopen en hem van voor tegen te houden, maar dan werden mijn handen echt pijnlijk! Het leek allemaal een beetje onlogisch aan te voelen, zo hangt hij toch meer op je handen en naar voor, of niet? help me!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:38

Zeker zo'n zeventienjarige truttebol die haar eigen zaterdaglesje verdient met lesgeven?
Naar achter gerichte en constand drijvende zit en trekkende hand zijn dingen waar een paard nachtmerries (en meer) van krijgt.
Niet doen, je eigen manier is beter. Lekker wakker en aan het been maken, door overgangen en schakelen. Is een prima manier.

Tip: tijd voor een ander lesgeefmens....

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 14:07

het kan wel helpen om je paard meer bij elkaar te krijgen als je je gewicht iets naar achteren verplaatst, zwaarder gaan zitten, maar dat gehang in je hand moet je echt met overgangen en je been oplossen. Je moet hem van voor natuurlijk nooit tegenhouden door een konstante druk (echt slecht) maar door af en toe op het moment dat hij wil gaan hangen en kleine ophouding te geven. Misschien bedoelde je instructrice het wel goed maar heb je het niet helemaal begrepen zoals zij het bedoelde??

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 14:31

Misschien zit je ongemerkt wat te veel naar voren met je bovenlichaam? Ik zie anders geen reden om meer naar achteren te hangen. Volgens mij kan je best zo goed mogelijk rechtop zitten.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:18

visje schreef:
Misschien zit je ongemerkt wat te veel naar voren met je bovenlichaam? Ik zie anders geen reden om meer naar achteren te hangen. Volgens mij kan je best zo goed mogelijk rechtop zitten.


Hier ben ik het mee eens, als jij naa achteren gaat zitten neem je ongemerkt toch meer druk op je teugels waardoor het paard gaat hangen. Gewoon zo blijven rijden zoals je nu doet, maar niet extreem verder naar achteren gaan zitten. De manier waar je meebezig bent is op zich wel goed!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:25

Maar hoe kom je bij "drijvende zit"? Als je met je zit drijft, kom je het paard in de rug. Je moet alleen met je benen drijven. En inderdaad moet je het paard opvangen aan de voorkant maar niet door continu tegen te houden natuurlijk. Jij doet te veel met je handen, het paard zal er stug op worden. Je kunt je paard beter opvangen aan de voorkant door de buitenteugel te sluiten. Maar ook dat niet continu natuurlijk.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 15:34

Het is een oudere man hoor,lol, maar hij zei echt wel "achterover zitten" tegen me , omdat ik gewoon recht zat. "En vanvoor tegenhouden". Dat werkte dus aan geen kanten bij mij, paard liep wel aan de teugel maar vreselijk op mijn hand. Een logische reactie denk ik. Misschien daarom dat de helft met sloffen zat te rukken en te plukken in die les?

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:34

Als je achterover zit zit je automatisch iets zwaarder, dus werk je niet voorwaarts, maar werk je het paard alleen maar terug.
Gewoon met je schouders boven je heupen zitten, en drijven met je benen.
Proberen hem van je been, en aan je hand te rijden:
Als je been geeft dat ie reageerd, en niet dat hij gaat hangen in je hand, maar de juiste aanspanning heeft, en constant loopt.


Als hij gaat hangen, en jij houd vast, wint hij, want hij vind het wel prettig, om zo een beetje op dat bit te gaan hangen, gewoon een snelle korte ophouding maken met been en hand.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:40

Ik denk dat ik haar begrijp: Als ik een paard iets meer moet verzamelen in een wending, dan bestaat de kans dat hij enigzins verkort in de draf. Als ik hierbij lichtrij, dan kan ik min of meer met mijn zit tóch de grootte van de pas bepalen. Je moet er dan wel op letten dan je niet teveel met je onderlichaam gaat douwen, dan stoor je nml het paard juist weer. Het zal een stukje onafhankelijke zit zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 02:31

Astragirl schreef:
Het is een oudere man hoor,lol, maar hij zei echt wel "achterover zitten" tegen me , omdat ik gewoon recht zat. "En vanvoor tegenhouden". Dat werkte dus aan geen kanten bij mij, paard liep wel aan de teugel maar vreselijk op mijn hand. Een logische reactie denk ik. Misschien daarom dat de helft met sloffen zat te rukken en te plukken in die les?


Kan het niet zijn dat je denkt dat je recht zit, maar dat je in werkelijkheid toch (iets) voorover zit? In dat geval kan ik me heel goed voorstellen dat je instructeur zegt dat je achterover moet zitten. Als je namelijk voorover leunt, dan moedig je het paard juist alleen maar meer aan om op de voorhand te lopen.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 15:03

nee, dat weet ik 100% zeker, want er hingen daar 2grote spiegels, en ik zat echt kaarsrecht! trouwesn, bij de vorige les, zaten zeker de helft van de ruiters 30°in een hoek naar achteren, met hun teugels bijna voor hun neuzen. Dus die vent leert dat gewoon aan vreesik, om zoveel mogelijk naar achteren te zitten, dan lopen ze lekker op de achterhand... :-s