Oude pony: wat komt daar bij kijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-01 21:41

Hallo allemaal

Naar aanleiding van Nathalie's advertentie van Robin, vroeg ik me af wat er allemaal bij een ouder paard (Robin is 22,5) komt kijken.
Zijn er extra kosten, speciale verzorging nodig ofzo?
Wie heeft er een ouder paard (of gehad) en heeft er positieve of negatieve dingen over te vertellen.
Alle reacties zijn welkom!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 21:51

Ik wil verder niet negatief doen over oudere paarden, ze kunnen er tenslotte zelf niets aan doen, maar er komt wel veel meer verzorging bij kijken dan bij een wat jonger dier. Onze oude pony (25+) had moeite met eten omdat de tanden helemaal afgesleten waren, dus moest er ander voer komen wat een stuk duurder is. Oudere ponys en paarden worden snel mager en zijn ook moeilijk dik te houden en de ze krijgen sneller kwaaltjes, dus veeartskosten. Ik weet niet of je van plan bent om een oudere pony aan te schaffen, maar denk er goed over na! Groetjes, Manon

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 21:54

Robin heeft iig (nog) niks aan zijn tanden, eet wel gewoon goed. Word idd wel wat magerder maar mager issie nog lang niet. Hij heeft een dikke buik, maar spieren vallen een beetje in enzo. Waardoor hij magerder lijkt. maar verder is er nog niks aan de hand met Robin hoor.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 21:59

Veeeeel bewegen, hoe meer hoe beter. Die van mij is 27 en begint nu idd wat probleempjes te krijgen, maar dat is een paard. Connemara's staan erom bekend gezond heel oud te kunnen worden. En als het specifiek om Robin gaat, ik zou me niet al te veel zorgen maken, komt wel goed, gaat nog jaren mee.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 22:45

ik heb 2 vrij oude verzorgpony's gehad.. bij hun merkte ik dat ze meer moeite kregen met verharen, ze waren een beetje aan het invallen in de flanken enzo, vaker stalbenen, Syl had wat meer moeite met zijn tanden en kon dus niet zo goed meer hard voer eten (het viel er uit), ze lopen wat stijfjes als ze net van stal komen. positief is dat ze al heel veel kennis hebben van het leven en ze kunnen vaak heel rustig blijven als er iets aan de hand is enzo.
Nozem kreeg naarmate hij ouder werd ook steeds meer last van zijn zomerexceem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 10:14

Bij ons op de manege staan 4 pony's en 1 paard van boven de 30. Ze hebben alle5 moeite om door de rui te komen maar hebben verder geen echte problemen. Twee pony's worden niet meer bereden, eentje nog wel af en toe en die vind dat geloof ik wel leuk. de anderen staan een beetje op wei te rommelenen en met eentje wordt veel gewandeld. het paard Pepper is 31 en de wordt een paar keer per week gereden (rusig aan maar soms zelfs nog een klein bokje). Ze heeft wel wat moeite met eten maar mager is ze niet.
Maar als je zondag komt zal ik de bejaarden wel eens aanwijzen.

_________________
<font color="fuchsia" size="2">Sssst, stil! Ik ben aan het studeren...</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Katrien op 2001-11-15 09:15 ]</font>

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-01 15:12

Ik vind het gewoon zo sneu voor die diertjes!
Het is niet dat ik het geld op m'n rug heb groeien, ik moet er keihard voor werken om het allemaal naast mijn studie te runnen (maar ik klaag niet).
Als er nu een diertje is dat echt geen tehuis kan vinden.....dan zou ik hem toch graag willen redden.
Begrijp me goed, ik heb meer dan genoeg pony's, dus alleen als er echt geen andere oplossing meer is voor het diertje.
Ik zou er wel niets voor betalen, vinden jullie dat vreemd?
Ik heb zoiets van pony ruilen tegen goed tehuis, de pony kost me al genoeg aan onderhoud.
Wat vinden jullie daarvan?
Ben benieuwd!

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 15:42

Dat zou ik goed vinden, mits je kan controleren of ie het echt zo goed heeft (ik twijfel daar niet aan maar toch) en zo af en toe misschien eens op bezoek kan komen.

Samier is ook al 24 jaar en verhaard moeilijk (is nu dus ook geschoren) en als ie uit stal komt echt stijf, maar zodra hij een half uurtje loopt gaat ie echt hard! Haha tijdens een buitenrit houden sommige paarden hem niet eens bij in stap. Haha!
Verder is het een schat in de omgang, niets is te gek je kunt alles met hem doen. Eigenwijs is tie nog steeds en koppig ook!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-01 15:58

Het voordeel is bij mij dat alle weitjes een uitloopstal/afdak hebben, dus de hele dag beweging van de dieren mogelijk maakt!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 16:01

Denk dat je er rekening mee moet houden dat het je best wel eens wat kan gaan kosten aan DA kosten.
Hoeft natuurlijk niet, maar rekening houden met is nooit slecht Lachen
Al denk ik dat je hier zelf ook wel aan gedacht had, haha

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 17:05

Hoi Anke !

Ik heb zelf ook een aantal "ouwetjes", tussen de 20 en de dertig, allemaal shetlanders !
Natuurlijk hebben ze af en toe eens wat, maar gemiddeld echt niet meer dan de jonge pony's, gewoon lekker mee laten draaien met de rest en af en toe zie je ze nog als jonge merries door de wei scheuren ! Haha!

jacky

Berichten: 7
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 19:39

hoi
mijn eigen pony staat ok bij een oude
pony die is 25 zoiets
als je op jou pony rijd dan moet
je gewoon blijven rijden allen wat minder draven en galop en zoen heel veel stapen en hem wel goed verwenen
maar 1 dag je niet rijden geeft nie je kan bijv om de
dag gaan rijden maar wel veel stapen en wa ik net ok al ziijjj
doei doei groetjes' jacky Knipoog

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 20:05

Dat is op zich heel goed van je om op deze manier een oudje een echte oude dag te geven. Als je standaard wat lijnzaadolie door het voer doet dan helpt dat de verharing. Dat hoeft dus niet veel meer te kosten dan een ander paard. Ik heb twee oudjes van 30 + 31 en 1 van 5 en ik moet zeggen dat ik meer veeartskosten aan die vijfjarige kwijt ben dan aan die oudjes.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 07:59

Ik geloof dat ik maar mazzel heb met mijn ouwtje Lovers Ze heeft al haar tandjes nog, is nooit ziek, eet goed, is niet te mager (alhoewel ze wel iets dikker mag voor het oog) Ieder najaar weer maakt ze een mooie wintervacht aan, ze loopt dag en nacht buiten en tja dat is het wel. Wat ik extra doe is 1 kilo senioren biks geven per dag. Dat eet makkelijk omdat het zacht is. Voor de rest eet ze mee met de kudde van de ronde hooibalen en ze krijgt ook net als de rest van de kudde wat luzerne hooi bijgevoerd. Bij regen in combinatie met wind doe ik haar een deken op. Maar verder vergt ze niet meer zorg dan een jong paard. O, ze is trouwens 31....en my biggest star Lovers

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 09:31

22 jaar is helemaal nog niet zo oud. Op die leeftijd kunnen merries meestal nog veulens krijgen en hengsten nog heel wat jaartjes dekken.

Toch hangt zoiets altijd af van het individu. Kijk maar eens naar mensen. Er zijn mensen van 70 die nog heel erg gezond zijn en ook mensen die er met de 70 heel versleten bijlopen. Vaak hangt dat af van eerdere verzorging, gebruik en erfelijke aanleg.

In ieder geval kan Robin nog vele jaartjes ouder worden. Kijk maar eens goed naar de tanden en de algehele conditie.

Joost

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 11:35

Wij hebben een hele oude shet (30-35), die inderdaad een heel slecht gebit heeft (de paardentandarts durfde er geen kelm in te zetten, bang dat alles dan af zou breken) hij is oa zijn voortanden kwijt.
Als voer krijgt hij twee keer per dag slobber van grasbrok, lucerne, een handje kruidenmix en een paar boterhammen. Verder scharrelt hij er nog wel wat bij op het weiland, hij staat 'full-time' buiten (met schuilstal). We zien nu dat z'n vacht ook wat achteruit gaat, niet zozeer z'n wintervacht maar z'n manen en staart worden wat dunner. Verder is hij nog heel vrolijk en eigenwijs!
Bij een shet is het natuurlijk wel een heel ander verhaal dan bij een KWPN'er oid.....