Paardentest

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Paardentest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-04 22:12

Seasons GroenJournaal
www.seasons.nl

Paardentest

Wetenschappelijk onderzoeker Kathalijne Visser ontwikkelde bij het Instituut voor Dierhouderij en Diergezondheid in Lelystad gedragstesten voor paarden.

"Er zijn grote verschillen in de manier waarop dieren op hun omgeving reageren", zegt Kathalijne Visser. "Temperament, het hebben van vertrouwen in de mens en het vermogen om iets te leren verschillen van dier tot dier. Ik bedacht situaties waarin die eigenschappen stuk voor stuk duidelijk aan de orde komen. Een volbloed Arabier staat bijvoorbeeld bekend om een nerveus en schrikachtig karakter. In welke mate dat is, is belangrijk als je een rijpaard wilt kopen. Het temperament kun je bijvoorbeeld testen door een paraplu te laten vallen in de binnenbak waar het paard loopt. Elk paard zal daarvan schrikken. Maar het ene zal na een paar minuten aan de paraplu gaan snuffelen om te kijken wat dat rare ding is, terwijl het andere nog tijden nerveus blijft rondrennen."

Nog een belangrijk aspect bij het kiezen van een paard is het leervermogen. Ook daarvoor ontwikkelde Kathalijne een test, gesplitst in het leren met behulp van beloning én van vermijden. "Aan de hand van dit soort testjes kun je bepalen of het paard dat je op het oog hebt geschikt is voor het doel waarvoor je het wilt gebruiken. De tests zijn nog in de ontwikkelingsfase, maar ik denk dat het voor mens en dier een goede zaak is als zoiets er komt."

Nulla tenaci invia est via



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 21:40

Het klinkt erg leuk, zo'n test, maar daarbij wordt volgens mij vergeten dat een paard geen statisch object is. Als je een kopieerapparaat koopt en op de doos staat dat deze drie kopietjes per minuut maakt, dan is dat zo totdat het aparaat kapot gaat. Een paard dat totaal koelbloedig is, kan na een trailerongeluk, botsing met de ruiter of alleen al verandering van stal veranderen in een tijdbom. Zo'n keuring is dus erg leuk en aardig, maar zegt niets over het paard dat je krijgt.

Nog een voorbeeldje: een paard dat nog nooit met beloningen getraind is, zal daar veel minder sterk op reageren dan een paard dat dat gewend is. Paard 2 is gewend om initiatief te nemen en daarmee (eventueel) beloningen te verdienen. Paard 1 heeft nooit initiatief mogen nemen maar is altijd door de ruiterhulpen in bepaalde houdingen gezet, waarbij deze druk/hulpen wegviel zodra hij zich hiernaar plooide. Dat paard heeft nooit geleerd initiatief te tonen. En dan blijkt uit zo'n test dat dit paard niet geschikt is om met beloningen getraind te worden? Onzin, het zal alleen erg lang duren voordat hij genoeg vertrouwen in zichzelf heeft om zelf iets uit te zoeken.

Als ik zie hoe sterk onze pony's zijn veranderd sinds ze bij ons zijn gekomen, dan vind ik het vreselijk moeilijk om te geloven dat zo'n test ook een daadwerkelijke toegevoegde waarde heeft.

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 22:45

Wel interessant. Leuk om hier nog meer over te horen in de toekomst

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 10:54

Dit is beetje je t idee een paard in een hokje willen stoppen. Volgens mij werkt t niet. Eeen paard reageert elke x weer anders en als je zo een test gaat doen met een paard in een binnenbak die die kent reageerd ie al totaal anders dan wanneer ie m niet kent.. En als je t doet voor je een paard komt heb je ook nog geen band met m waardoor ie je misshcien niet vertrouwt.. terwijl die t later wel zal doen..

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 15:29

allemaal leuk en aardig maar paarden die niet reageren zoals van te voren verwachtwoord worden uit de resultaten gelaten! ik liep stage in lelystad in de tijd dat zij met haar onderzoek bezig was. ik ken de paarden waarop het onderzoek is gebaseerd dus ook. als er een dier afweek werd het uit de proef verwijdert. lekker objectief blijft je onderzoek dan maar niet heus. waarschijnlijk was er echter geen ander alternatief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 01:01

Leuk en aardig dit soort onderwerpen. Maar het lijkt mij verstandiger om gewoon veel met die dieren om te gaan, dan word je een stuk wijzer. Praktijkervaring blijft een grote pre in paardenland. Dit soort testjes is voor veel mensen weer een goed excuus om het paard de schuld te geven van mensproblemen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 00:28

Ik vind het op zich wel interessant dat er op deze manier onderzoek gedaan wordt naar gedrag, er zullen heus wel wat bruikbare resultaten uitkomen. Maar een soort BOVAG-keuring voor paarden voor aankoop... Niet alleen op gezondheid, maar ook op gedrag... Nee, daar geloof ik ook niet in.
Maar ik vond het wel interessant nieuws Haha!

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:15

Het is inderdaad leuk bedacht, vooral iets voor mensen die op latere leeftijd hun eerste paard kopen en het liefst een leuk recreatietinkertje willen hebben. Dat is immers de doelgroep aangezien mensen die voornamelijk op de sport zijn gericht meer aandacht aan de sportkwaliteiten van het paard besteden. Ik zie Anky nog niet zo snel een gedragskeuring bij de papieren van Krack stoppen.. Knipoog Bovendien is het absoluut onduidelijk wat de status van deze 'mentale keuring' is of wordt. Aankoopkeuringen worden steeds strenger en de EU wil dat ook een paard binnen een jaar (geloof ik, kan ook 2 zijn ) 'ingeruild' moet kunnen worden als hij niet aan de aankoopomschrijving voldoet. Als deze keuring een onderdeel daarvan wordt, kun je je paard dan terugbrengen omdat hij nu opeens wel van een paraplu schrikt? Haha!

In mijn ogen wordt er veel te licht omgesprongen met de mentale (on)vermogens van het paard. Een paard leert zich zijn hele leven lang nieuwe gedragingen (staan net vier nieuwe pagina's over op m'n site, vers geplaatst) aan, of we die nu leuk vinden of niet, en dan staan de gedragingen op 1 bepaald moment garant voor de karakter van het paard? Dat is een beetje alsof je vanuit de Cito-toets het gedrag van een kind gaat afleiden.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 22:26

het lijkt me een betere test voor de leuk zeg maar, dan voor echt het aankopen.
als een paard zoieso al wild is, merk je dat ook wel met wat ervaring. en als mensen dus paarden willen verkopen waar wat aan mankeert, en dan voor vel geld ofzo of aan beginners, kunnen ze het paard ook platspuiten voor die test, dan krijg je ook fijne uitslagen..

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 19:40

Ik stel voor een test voor toekomstige eigenaren:

1 totaal niet geschikt voor het hebben van wat voor paard dan ook.
2 geschikt voor het kijken naar paarden op afstand
3 geschikt voor het aaien van paarden mits met een dikke afrastering ertussen
4 geschikt voor het borstelen van paarden én uitmesten van stallen
5 geschikt voor op en afzadelen maar niet voor het rijden
6 geschikt voor het rijden mits goed met klitteband en veiligheidsgordels in het zadel vastgezet
7 geschikt voor het rijden mét klitteband maar aan de longe
8 geschikt voor rijden aan de longe
9 geschikt voor rijden zonder longe op zéér rustig paard
10 geschikt voor rijden van "normale" paarden
11 geschikt voor rijden van "echte" paarden
12 geschikt van rijden van paarden mét ballen
13 geschikt voor rijden van volbloedjes mét ballen


Hier zal ze wel ff werk aan hebben om dat van alle zg ruiters/eigenaren in Nederland uitgezocht te krijgen

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:10

De test pretendeert toch ook niet alle antwoorden te hebben? Ik vind t een goed initiatief om nieuwsgierig te zijn naar het wezen 'paard'. Goed onderzoek, leuk stukje Margreet!

Culemborg here I come!!

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 22:09

Een paard op gezondheid keuren is al een hele opgaaf, laat staan op karakter. Toch, als het in de toekomst werkt, zal het een verademing voor paardenkopers (die daar geen expert in zijn) zijn. Je zal maar een rustig dier willen en je komt thuis met een enorm heethoofd. Komen ongelukken van...

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 13:53

Pegassa, die is wel goed Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 14:49

Wees blij dat er onderzoek naar paarden wordt gedaan! Ik werk nu mee aan een onderzoek naar welzijn bij paarden. Dankzij dit soort onderzoeken leren we alleen maar meer over hoe we ons paard het best kunnen verzorgen en het best met hem of haar om kunnen gaan. Een beetje kennis over het karakter van paarden via testen proberen te achterhalen is ook nooit weg, het kan uiteindelijk wel de keuze bepalen over welk paard je koopt. Een heel erg bang paard past niet echt bij een angstige ruiter en als je via testjes kunt bepalen of een dier erg angstig is al dan niet is daar niks mis mee. Het is echt geen "keuring" zoals sommigen hier denken.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 15:19

Volgens mij is dit al oud nieuws.
Ik heb een paar jaar terug al gelezen over een test met inderdaad een paraplu en dan werd gekeken hoe snel het paard er naar toe kwam.
Of bv het vertrouwen in de mens werd getest door te proberen mee te nemen over een zeil.
En een paar testen met positieve en negatieve beloningen.
Ik denk dat je wel iets meer achtergrond info over je paard kan te weten komen, maar of je er echt iets mee kan.
Dit waren trouwens allemaal blanco jonge paarden op 8 maanden en 15 maanden en nog een keer geloof dezelfde testen.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Felixity, Jessica_1998, Mariett, MightyMike, mika11, Renkle, Rubio, xMriit, zacharyhill en 64 bezoekers