[NH] Join up

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

[NH] Join up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 12:48

Steeds als ik Guus een join up geef en heeft de drie singalen gegeven lippen likken enz. Weigert hij naar me toe te komen..... Hij blijft dan een paar meter van me afstaan en gaat me aan staan kijken Scheve mond
Pas als ik het commando "kom maar" geef komt hij Verward Is dit een goed of juist slecht teken?
Als ik landje veroveren met hem doe..... dus bij zijn achterhand blijf lopen en hem commando stappen geeft word hij nerveus draaft hij weg en wil niet meer stappen. Het lijkt wel of hij me in de zeik neemt of bang voor me is....
Toen ik hem vanmorgen eindelijk stil kreeg na het landje veroveren ben ik maar wat VD met hem gaan doen want dit vind hij erg leuk. Dus heb ik het VD gedaan als een soort belonen......

Iemand tips om dit anders aan te pakken???

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank


Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 17:34

Blijkbaar is hij eraan gewend om te komen als jij het zegt. Is je lichaamstaal duidelijk? Mijn paard twijfelt vaak of ze wel zou komen ja of nee (heeft trauma opgelopen door een zogenaamde paardenfluisteraar). Ik loop vaak slingerend naar haar toe, voor haar langs, of ik aai even tussen de ogen en loop dan weer van haar af. Met veel vertrouwen en een zekere pas. Als ik bij haar wegloop bied ik nog een keer goed mijn schouder aan, zo van 'kom maar mee'. Dan volgt ze altijd...

Met landje veroveren voelt hij zich waarschijnlijk te veel onder druk gezet, dus probeer de druk te verlagen. Het klinkt niet alsof hij je in de zeik neemt hoor, meer of hij niet zo goed weet wat hij moet doen. Succes!!

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:10

Waarschijnlijk is je lichaamstaal niet duidelijk genoeg inderdaad. Probeer jezelf eens op te nemen op videobandje en kijk wat je fout doet. Je kan ook proberen je schouder iets verder te draaien en eerst zelf de eerste stappen van haar weg te doen, meestal volgen ze dan wel of in ieder geval met een boogje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:11

Waarschijnlijk is je lichaamstaal niet duidelijk genoeg inderdaad. Probeer jezelf eens op te nemen op videobandje en kijk wat je fout doet. Je kan ook proberen je schouder iets verder te draaien en eerst zelf de eerste stappen van haar weg te doen, meestal volgen ze dan wel of in ieder geval met een boogje.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:06

Join up zoals monty robberts dat beschrijft is op een GOED moment je schouder naar je paard toe draaien. Daarmee geef je aan dat hij weer welkom is in jouw kudde.

dat gedoe van een trauma, zal ik niet zo snel aan denken (een trauma is natuurlijk een uitzondering)

wanneer een paard twijvelt om naar je toe te komen is het moment gewoon nog niet daar. Wel kan je om een join up vragen, maar of het dan zo sterk is betwijfel ik. dan loop je op het paard af en vraag je m om te komen met behulp van lichaams taal, dus een ontspanne uitnodigede houding, en kijk een beetje naar beneden. Wanneer het paard jouw richting op komt al is het alleen maar met zijn hoofd beloon je m door een stapje naar achter te doen, net zolang tot het hoofd weer de andere kant opgaat, dit kan je blijven herhalen, tot het paard je volgt.

maar wees zeker van je zelf, is er bij jou twijfel, dan voelt het paarddat meteen, en twijfel heeft een leider niet.

Ik hoop je wat informatei gegeven te hebben waarmee je aan de slag kan!

succes

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 19:25

Ja is wel iets waar ik mee aan de slag kan *LOL*
Bedankt Klaas.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:38

Ik denk ook dat je lichaamstaal iets te zwak was of net iets te vroeg hem naar je toe vroeg. Dus een beetje duidelijker en langer hem wegsturen, dan zal hij wel willen komen zonder commando! OK dan!

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose


fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 20:03

misschien een beetje stomme vraag, maar zou iemand mij willen uileggen wat een join up is, een waar het voor nodig is, of handig voor is? fsoudan heeft al een hele dapppere poging gedaan, maar het is nog niet helemaal gelukt geloof ik Lachen
begrijp me goed, dit is uit nieuwschierigheid. ik zou dit nooit zomaar doen, zonder het iig een keer gezien te hebben.
ik heb wel eens gehoord dat je paard er een flinke opdonder van kan krijgen als je het zomaar doet Verward

Ikke ---> Lovers <--- Robin

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 20:09

Join up is eigenlijk een spelletje spelen die de band tussen je paard en jezelf veel versterkt als hij goed wordt uitgevoerd. Het paard leert jou als leider te aanvaarden. Eerst begint het bij het wegsturen van je paard in de afgezette cirkel, d.m.v dreigende lichaamstaal in zijn richting, doe dit net zolang tot je paard zijn binnenoor op jouw richt, hals laat zakken, en begint te likken en te kauwen. Dikwijls komen ze ook in vastere, kleinere cirkels dan. Daarna, op het juiste moment, draai je je een kwart weg, en sta stil, niet kijken. Als het goed is, komt je paard direct op je af. Dan beloon je hem, streel je hem... Het beste is dan als hij je ook volgt als je wegloopt in de piste. Dat is het teken dat hij je 100% als leider vertrouwt en jou wil volgen. Let op bij join-up! er kan veel misgedaan worden! Lachen

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 20:36

Maar is het echt zo dat een join up de resultaten geeft dat ze horen te geven. Ik heb gehoord dat het niet meer dan logisch is dat een paard in zo'n situatie achter je aanloopt. Je bent immers de enige in die bak waar hij steun aan heb. Dat is natuurlijk wel goed dat ie komt maar toch...
Ik betwijfel of dit een teken is van een goede band. Is aan een lang touw lopen en achter je aan lopen niet eerder een teken van een band en respect???
Misschien heb ik het fout hoor!

Life go's on

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 09:09

join up is het moment dat het paard aan geeft dat het weer terug wil in de tweemans kudde. Wanneer het paard in join up is, volgt hij je overal, hij zou zelf mee door het vuur lopen.
Ik persoonlijk vind een echte join up iet wat overdreven, en weet niet hoe zwaar het geestelijk is voor een paard. Dus ik geef vaak zelf aan dat hij weer welkom is bij mij, dan krijg je ook dat het paard je volgt, maar is volgens mij geestelijk wat minder zwaar.

maar natuurlijk ook minder mooi voor show (als je dat belangrijk vind)

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:57

Ik denk persoonlijk dat als een paard het te zwaar vind of echt geen join up wil, zal blijven rondrennen en niet zomaar je overal volgen. Maar een goede joinup-bereikt altijd zijn doel. Anders weet je dat de communicatie ts jou en je paard niet duidelijk genoeg was. Het is misschien een beetje ver van huis maar het beste bewijs vind ik het verhaal van monty roberts en de wilde mustang die na een join up in het wild, weer bij de kudde laat, maar hoe dat paard dan toch kiest om terug te komen naar het kamp van monty. Dat vind ik wel knap. Ik denk dat er méér is dan join-up, het is gewoon de 1ste stap om een paard te doen begrijpen wat je van hem verlangt. Dat jij de leider bent, maar toch hem respecteert en vertrouwd. Daarna zullen ze uiteraard ook je volgen aan een lang touw e.d. Ik heb er al goede resultaten mee gehad , en ik blijf (als het nodig is) het doen. OK dan!

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:36

En is het dan niet zo dat je pas het dier weg mag jagen als hij echt wat 'stouts' heb gedaan. Omdat hij anders niet snapt waarom hij weg moet??? Of maakt dat niet uit.
In een kudde worden ze er n.l. pas uitgejaagd als ze 'in overtreding' geweest zijn.

Life go's on

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 22:22

Rytje schreef:
En is het dan niet zo dat je pas het dier weg mag jagen als hij echt wat 'stouts' heb gedaan. Omdat hij anders niet snapt waarom hij weg moet??? Of maakt dat niet uit.
In een kudde worden ze er n.l. pas uitgejaagd als ze 'in overtreding' geweest zijn.


daar zit ik ook mee.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 10:47

Ik doe de join up puur om Guus beweging te geven .... en het is een goed middel om het vertrouwen tussen hem en mij sterker te maken. Maar je kan het idd ook doen als je paard je helemaal niet vertrouwt of fout is geweest denk dan aan uithalen naar je enz.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Spiritpien
Berichten: 19
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Riemst België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:29

Hoe weet je paard nou of hij fout is geweest, of vertrouwen moet krijgen of alleen maar beweging moet hebben ? In de kudde wordt hij er ook niet "uitgegooid", alleen maar omdat -ie te weinig vertrouwen heeft of wat moet bewegen.... En wat dan als hij zich dan na één rondje al overgeeft omdat-ie helemaal geen zin heeft om te bewegen? Jaag je hem dan door ?
Ik vraag me ook af of jullie altijd een join-up doen? Ik vind dit geen nabootsing van kudde gedrag. Sla je de plank dan niet totaal mis ????

"There's Horsepeople and people with horses"

Het is hoog tijd dat de mens paardentaal leert i.p.v. het paard te blijven forceren mensentaal te leren

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:50

ik ben eigenlijk een beetje tegen de join-up, vooral door dit soort verhalen. Ik denk dat een join-up heel nuttig kan zijn voor duidelijkheid in het begin. Ik zou niet weten waarom je het zou blijven doen. Als je paard jou hierna namelijk echt als leider ziet, zou hij dit toch moeten blijven doen? Bijna niemand die een join-up doet, kan daarna een onvoorwaardelijke leider zijn, dus breng je het paard volgens mij veel te veel in de war.
Je kan volgens mij beter jezelf gaan trainen hoe je een goede leider kan zijn voor je paard (dmv voest of parelli) dan elke keer je paard weg sturen. Er is namelijk een reden dat hij je niet onvoorwaardelijk volgt: je bent (nog) niet een goed genoeg leider voor hem
Elke keer probeer je dmv join-up te bewijzen dat jij dominant bent, en dan geef je daarna met je lichaamstaal weer aan dat je dat helemaal niet bent.... daarbij mis ik bij de join-up toch een deel vertrouwen, alleen dominantie is niet genoeg.

EngeltjeS

Berichten: 16627
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:52

wie weet of mijn shet dat ook kan?


Spiritpien
Berichten: 19
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Riemst België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:32

Het gaat er niet om of je paard dat ook kan, het gaat erom of JIJ het kunt. Ben je in staat je te verdiepen in je paard en te leren ZIJN taal te spreken? Begin eens met te KIJKEN , niet vanuit jouw mens-zijn maar vanuit zijn paard-zijn. Moeilijk he ?

"There's Horsepeople and people with horses"

Het is hoog tijd dat de mens paardentaal leert i.p.v. het paard te blijven forceren mensentaal te leren

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 19:39

Spiritpien schreef:
Het gaat er niet om of je paard dat ook kan, het gaat erom of JIJ het kunt. Ben je in staat je te verdiepen in je paard en te leren ZIJN taal te spreken? Begin eens met te KIJKEN , niet vanuit jouw mens-zijn maar vanuit zijn paard-zijn. Moeilijk he ?



Ja dit is zeker iets wat je niet in 1x begrijpt IK doe de join up niet dagelijks en ik heb het idd ook wel eens gehad dat hij zich in 1 rondje overgaf.... goed dan gaan we een andere oefening doen... even leuk. Voor mij is dit puur de band tussen hem en mij, dit vind ik erg belangerijk en dat ik het soms fout doe.... ik ben maar een mens ook ik maak fouten.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Spiritpien
Berichten: 19
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Riemst België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:56

Mijns inziens is join -uppen helemaal niet nodig als je een wederzijdse band en wederzijds respect hebt tussen jou en je paard. Voor mij is het nog altijd bedoeld om een dominantie duidelijk te maken en mijn mening is dat je het alleen maar mag gebruiken als je daar iets "uit te vechten" hebt. In heel veel andere gevallen kun je meer schade berokkenen als je het verkeerd doet en niet voldoende let op de signalen die je paard afgeeft als teken van "overgave", je kunt er een paard behoorlijk onzeker mee maken.... Verder moet je bij dit soort oefeningen heel goed weten wanneer je ze gebruikt en vooral : wanneer je moet stoppen. Join-uppen is veel meer dan alleen maar je paard even rondjagen, het heeft op je paard een veel grotere impact dan jij zou denken.

"There's Horsepeople and people with horses"

Het is hoog tijd dat de mens paardentaal leert i.p.v. het paard te blijven forceren mensentaal te leren

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:16

Spiritpien schreef:
Mijns inziens is join -uppen helemaal niet nodig als je een wederzijdse band en wederzijds respect hebt tussen jou en je paard. Voor mij is het nog altijd bedoeld om een dominantie duidelijk te maken en mijn mening is dat je het alleen maar mag gebruiken als je daar iets "uit te vechten" hebt. In heel veel andere gevallen kun je meer schade berokkenen als je het verkeerd doet en niet voldoende let op de signalen die je paard afgeeft als teken van "overgave", je kunt er een paard behoorlijk onzeker mee maken.... Verder moet je bij dit soort oefeningen heel goed weten wanneer je ze gebruikt en vooral : wanneer je moet stoppen. Join-uppen is veel meer dan alleen maar je paard even rondjagen, het heeft op je paard een veel grotere impact dan jij zou denken.


Een echte join up is niet iets wat je dagelijks doet! het is in de meeste gevallen absoluut niet nodig. Als je gewoon aan het loswerken bent, is volgens mij voor het paard veel rustiger, bereik je hetzelfde. Mijn paard vertoont dan ook alle "tekenen" en komt naar me toe als ik hem dat vraag. Bij ons is een echte join up dus niet nodig.
Als we echt een meningsverschil hebben, dwing ik hem weleens wat meer, maar dan moet je goed je grens weten!

Spiritpien
Berichten: 19
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Riemst België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:27

Mijn paard heb ik alleen maar gejoin-upd toen onze rollen nog niet duidelijk waren en dat was 4 jaar geleden. Sindsdien is dit nooit meer nodig gebleken. Zo heel af en toe, als ze een beetje een arrogante blik in haar ogen krijgt moet ik haar er wel eens aan herinneren wie de leider is en ga ik wat grondwerk doen, ik hoef dan alleen maar heen en weer te lopen, zij achter me aan, en te stoppen en achterwaarts te gaan, da's bij mijn paard al voldoende om precies te weten hoe het tussen ons zit. Ze is daarbij sportief genoeg om toe te geven. Da's ons spel. Op mijn beurt "mag" ik niet te lang grondwerk doen, want zij vindt dat maar kinderachtig. En ze weet van mij dat ik dan stop, dat bedoelde ik met "weten wanneer je moet stoppen".

"There's Horsepeople and people with horses"

Het is hoog tijd dat de mens paardentaal leert i.p.v. het paard te blijven forceren mensentaal te leren

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:06

Een echte join up is duidelijk niet iets om dagelijks lekker eerst eens te doen, het is geen echte kwestie van beweging geven, dan kan je beter gaan longeren, maar wel een kwestie van positie duidelijk stellen en vertrouwen geven. Dit moet denk ik enkel gebeuren als je een nieuw paard hebt of een dominant paard dat moeilijk doet en jouw niet respecteert of als hij echt lastig doet. Voor de rest kan je verder opbouwen vanuit de joinup met bv. grondwerk, longeer-oefeningetjes, ...

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:08

ps: als je aan het longeren bent, kan je dikwijls ook al die 'overgave'signalen direct zien gebeuren, dus is dat een goed teken!
Dan moet je zeker niet gaan join-uppen als je paard al zo'n signalen geeft en verder braaf en rustig is.

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers

cron