13-11-2001/Documentaire over Deurne: 21.30 Ned 3.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-01 00:48

Titel Tussen paardenmensen
Genre Documentaire
Website http://www.rvu.nl

2-delige Werken-aan-Werk-tweeluik over de Hippische Beroepsopleiding in Deurne. Afl.2. Deze aflevering volgt een aantal afstuderende leerlingen van Deurne in hun laatste weken op school en eerste weken in hun nieuwe beroep. Evelien gaat op de manege van haar ouders werken, Brian start een trainings- en pensionstal samen met de vriendin waarmee hij op school verkering heeft gekregen, en Christa is leerling-pikeur: ze rijdt drafwedstrijden en hoopt op prijzengeld. Alledrie zijn ze het erover eens dat de paardensport geen gemakkelijke wereld is om je geld in te verdienen, maar dat het toch ook de mooiste wereld is die er is om in te werken. Hun klasgenote Esther stopt na school met de paarden. Het was haar kinderdroom om haar hele leven tussen paarden door te brengen, maar in de vier jaar op school is ze daarvan afgekickt. 'Het is hard werken voor weinig geld, en je ziet niets anders dan paarden. De wereld moet groter zijn'.

13-11-2001 21:00 - 21:30, Nederland 3 (RVU) )

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 23:28

Ik heb net gekeken!! En dat ene meisje begrijp ik nou nog steeds niet Verward Zomaar ineens je paardje wegdoen en nie meer in de buurt van een paard komen, dat is dan vast geen echte liefde geweest Verward Verward Verward

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 23:29

Dat was wel degene die het meest reeel was. De rest denkt dat ze het gaan maken, zij weet dat dat maar voor een enkeling is weggelegd.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 23:35

Jah dat snap ik volkomen, maar om dan gelijk je paard te verkopen en niet meer in de buurt van paarden te komen Verward Verward Ik bedoel je kan dan toch gewoon je paardje houden Verward Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 10:08

Citaat:
Op 2001-11-13 22:29, schreef PUCK:
Dat was wel degene die het meest reeel was. De rest denkt dat ze het gaan maken, zij weet dat dat maar voor een enkeling is weggelegd.


Volgens mij waren de meeste cursisten wel doordrongen van het feit dat je in de paarden niet veel geld kan verdienen, dat werd toch duidelijk door een aantal mensen herhaald.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 10:15

Ik heb het gezien, vond het leuker dan de week ervoor. Ik zou zelf nooit een hippische opleiding willen volgen, en na gisteren is dat gevoel nog eens extra bevestigd. Jeetje, hoe dat ene meisje moet leven, in zo'n caravan waarin je je kont niet kunt keren. Vreselijk. Wat de meiden zeiden is helemaal waar, of je bent 'het manusje van alles' en bestaan je werkzaamheden uit uitmesten, paarden verzorgen en rijden, laag loon, of je maakt het maar die kans is erg klein. Ik heb wel bewondering voor die meiden hoor, dat ze echt helemaal voor de paarden gaan, terwijl het zo moeilijk is een behoorlijke boterham te verdienen. Ze hebben hun hart gevolgd en dat is iets wat veel mensen niet durven. Dat het laatste meisje is afgehaakt kan ik goed begrijpen, ik zou zelf ook zoiets hebben dat ik meer wil, wat ze zelf zei, het enige waarover je moet nadenken is het rijden.

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 10:23

Ik denk dat je het gewoon moet proberen!
Als je echt van die paardjes houd maakt het niet uit of je geen cent verdient zolang je die beessies maar kan verzorgen.
Wat maakt het uit dat je moet uitmesten en poetsen da's toch hartstikke leuk?
Dan ben je met paarden bezig! Dat willen ze toch.
Pling Ze hebben tenminste hart voor de zaak!
Da's toch machtig prachtig! Knipoog

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 13:12

maarre, hebben jullie na deze aflevering ook nog zo'n negatief beeld van deurne?
en deze en ook de vorige aflevering gingen niet over deurne maar over paardenmeisjes/mensen....

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 13:16

Citaat:
Op 2001-11-14 09:23, schreef robbie:
Wat maakt het uit dat je moet uitmesten en poetsen da's toch hartstikke leuk?


Daar kom je nog wel achter hoor Misselijk In het begin is alles leuk. En ja ik weet waar ik over praat, en ik ben er ook op afgeknapt

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 13:27

Ik had al geen hoge pet op van deurne, en dat is alleen maar bevestigd.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 13:37

Ik zag het laatste stukej gister over dat meisje wat helemaal gestopt was en dat ontdekt had tijdens de opleiding. ik moet zeggen dat ik Deurne al niks vond maar een echt hoog niveau van cursisten is daar ook niet hoor. Sorry hoor.

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 14:11

het gaat bij deurne ook niet om het hoge nivo maar dat je je geld kan verdienen in de paardenwereld, dat kan ook zijn je hele leven manegelessen geven, toevallig ken ik marije en brian die in de laatste aflevering meededen, marije rijd op het moment lichte tour en ik vind dit toch zelf een heel pittig nivo!
het is alleen niet zo dat dit aan deurne te danken is , zij wou alleen graag verder in de paarden en vond het handig om er een diploma voor te hebben, zodat je officieel ook de papieren hebt om een bedrijf op te starten.

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 14:12

vond het echt geen leuk programma,dacht leuk eindelijk wat meer paarden op tv maar was niks aan wat een gezeur zeg.

sparklin

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 15:15

als ik niet op die school zat en naar dat programma had gekeken dan zou ik het ook geen leuke school vinden maar ik ben er toen geweest en heb selectie gedaan maar het is daar zo leuk het is gezellig en je leert er zo veel en ja het niveau is niet zo hoog bij sommige maar je zit er om te leren en je wordt ook niet zomaar aangenomen. maar als je gaat stage lopen en zo dan leer je ook heel veel en dat programma vond niemand van school leuk ze moeten gewoon de hele school is goed laten zien. en dat meisje woonde wel in een krot maar had wel haar eigen bedrijf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 15:29

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat wanneer je wilt leren rijden je echt niet naar Deurne hoeft te gaan. Als je je diploma's wilt halen voor het lesgeven kun je ook naar Ermelo of je doet ORUN. Je middenstandsdiploma kun je bij de LOI halen. En hoe je een paard verzorgt moet je al weten voordat je aan de opleiding begint en de echte finesse in het groomen leer je toch tijdens een stage.

Het enige wat je in Deurne leert is discipline en een stuk doorzettingsvermogen [voor degenen die het afmaken] en dat kan nooit kwaad lijkt me.

Deze aflevering heeft de vooroordelen die ik had zelfs overtroffen.

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 19:56

het kan mij wel voorstellen dat meisje dat nooit meer een paard kon ik vind het allemaal erg specifiek alleen maar op paarden gericht ik houd meer van paarden en andere dieren door elkaar dit vind ik echt 3x nix

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 20:15

Ik heb mijn zusje een fractie van een paar seconden op tv gezien. Maar ik vond het geen goede indruk geven. Afgaande op de verhalen waar mijn zusje mee thuis kwam, verliep het er toch ook wel anders. Misschien dat het scheelt dat zij de sport kant heeft gevolgd.
Ik vind niet dat je nu objectief kunt oordelen hoe het is om een hippische opleiding te volgen. Maar ja dat is mijn bescheiden mening.
Ik vraag me ook af, wat deurne zelf van de programma's vond.

sparklin

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 10:42

iedereen vond het stom. de school werd helemaal niet goed laten zien.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 11:03

deze 2 afleveringen over deurne(en iedereen op school zegt het, de leerlingen, de leraren ect.) hebben een slecht beeld van de school laten zien!! en dat is heel jammer!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 13:32

Kan dan wel zijn, maar sommige dingen zijn gewoon algemeen bekend, ik knap niet af op die school, maar over mijn toekomstbeeld die ik heb als ik naar deurne zou gaan. Het is gewoon heel moeilijk om een goede baan erin te vinden, ik zou haast zeggen onmogelijk. Maar nogmaal vind ik het heel knap dat sommige mensen kiezen voor minder geld om met paarden te werken, mensen die echt doen wat ze willen. Nou kunnen 'deurne-mensen' wel hoog en laag springen hoe leuk die school wel niet is en dat dat niet naar voren kwam, maar dat is niet de kern van de afleveringen. Het zal best een leuke school zijn, maar persoonlijk vind ik dat een non-argument om naar die school te gaan. Je gaat om het uiteindelijke doel, en niet om de school zelf. En het uiteindelijke doel vond ik goed weegegeven in de afleveringen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mirte op 2001-11-15 12:47 ]</font>