Stal aansprakelijk stellen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Stal aansprakelijk stellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 13:31

Stel: je verhuist je paard naar een stal en na een paar weekjes krijgt hij droes. Bij navraag blijkt de stal op het moment van verhuizing niet droesvrij te zijn geweest en daarvoor ben je niet gewaarschuwd.
Kun je die stal dan aansprakelijk stellen?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:34

ik weet het niet zeker,maar ik denk wel.
zeker als op dat moment dat jij daarheen ging de stal niet droesvrij bleek te zijn,en jij er niet voor gewaarschuwd bent.
hadden ze minstends even kunnen waarschuwen,of eventjes iets ervan kunnen zeggen,nu hebben ze iets verzwegen.
tenzij hun ook niet wisten dat er mischien droes was.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 13:37

Er was 1 a 2 weken voor de verhuizing een nieuw geval van droes geconstateerd. Het lijkt me sterk dat die stal dat niet wist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:58

Ik zou ze zeker aansprakelijk stellen, vind het geen stijl dat ze je niet gewaarschuwd hebben.
Ik ben vorige week met een vriendin naar een veulen wezen kijken en daar was ook droes op stal.
Ik was er echt chagerijnig over dat ze het niet ven gemeld hebben voordat we kwamen.
Nu hebben we thuis alles even uitgewassen en goed gedouched dus er was eigenlijk niets aan de hand maar ik vind dat mensen het even moeten melden van te voren.
Het veulen zag er door de droes ook niet uit Scheve mond

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:01

Je kan het altijd proberen. Nee heb je en ja kan je krijgen. Weet niet of het je zal lukken. Maar wat rot dat ze het je niet verteld hadden. Ik vind het niet netjes. Heel veel succes ermee en beterschap voor je paardje.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 14:02

Even voor de duidelijkheid; het is niet mijn paard, maar van een vriendin.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:02

Volgens mij bestaat er zelfs een meldingsplicht voor dit soort zaken. Even de rechtswinkel of de rechtsbijstandverzekering hanteren.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:09

Volgens mij kan jij idd die stal aansprakelijk stellen, zolang jij maar wel kan aantonen dat ze op het moment van verhuizing wel degelijk op de hoogte waren van de heersende droes.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:14

lijkt mij ook dat de stal aansprakelijk gesteld kan worden.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:22

Op zich lijkt mij het dat ze de verplichting hebben te melden dat ze net droes hebben gehad. Maar, als jou vriendin al van te voren wist dat op haar nieuwe stal droes was geweest, had zij ook de plicht informatie hierover te vragen. Dus dan wordt het aansprakelijkheidsverhaal toch weer anders. Het was al een tijdje bekend dat in de omgeving van Delft een stal was met droes.

Maar ja, waarvoor wil ze dan de stal aansprakelijk stellen. Gaat het om de dierenarts kosten? En als je de stal aansprakelijk stelt, bevorderd dat niet echt de sfeer op stal, en is dat het wel waard?

Zomaar een overweging....

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:33

ja,ze hebben een meldingsplicht. Als er ergens droes heerst,mag er in principe niets maar van de dam af of de dam op.Je moet dan eerst 2 weken(dacht ik ) droes vrij zijn.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:35

Eleonoor schreef:
En als je de stal aansprakelijk stelt, bevorderd dat niet echt de sfeer op stal, en is dat het wel waard?


Daar heeft Eleonoor wel gelijk in... denk niet echt dat dit de sfeer bevorderd op stal. Dus tenzij je daar toch weg wilt zou ik er anders nog maar eens goed over nadenken.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 14:40

Volgens mij hebben ze idd gewoon meldingsplicht. Je gaat er vanuit dat ergens geen droes heerst als dat niet verteld wordt.
Verder zou ik persoonlijk mijn paard verhuizen zodra hij droesvrij is. Ik zou niet op zo'n stal willen staan, die alleen maar aan de centen denkt.
Het is trouwens niet in de omgeving van Delft.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 16:50

dubbele posting, mag worden verwijderd.....
Laatst bijgewerkt door zobras op 21-01-04 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 16:52

Nou, dan zal ik je maar uit de dromen helpen. De meesten stallen zijn ontstaan omdat ze het leuk vinden, maar uiteindelijk draait het altijd uit op de centen!! En elke box gevuld brengt geld op.

Denk dat je moeilijk een stal aansprakelijk kan stellen. Behalve meldingsplicht bestaat er ook onderzoekplicht.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 17:11

Ja duh... ik snap natuurlijk wel dat het allemaal om geld draait, maar dat moet niet ten kosten van de gezondheid van de paarden gaan.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 17:37

Eleonoor schreef:
Maar ja, waarvoor wil ze dan de stal aansprakelijk stellen. Gaat het om de dierenarts kosten? En als je de stal aansprakelijk stelt, bevorderd dat niet echt de sfeer op stal, en is dat het wel waard?
Zomaar een overweging....

Daar zat ik ook aan te denken.
Maar wat ik niet op kan maken, heeft dit paard nu ook droes gekregen?
Maar als je daar wilt blijven staan zou ik dit eerst onderling bespreekbaar proberen te maken. WAnt ze zullen daar zeker niet blij mee zijn, ook al weten ze dat ze fout zijn! Lastig pakketje hoor.

Moet zeggen bij ons is een meisje op stal bijgekomen en daarvoor was er een schimmelinfectie zij heeft nadrukkelijk gevraagd of schimmel nog een issue was. De staleigenaar had gezegt NEE! Het is over, terwijl er dus een ander paard op stal 5 dagen eerder schimmel heeft gekregen. Nou dat is voor haar ook niet fijn om zo op stal te komen.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 17:39

Je kan ze wel aansprakelijk stellen hoor als ze het je niet gemeld hebben !

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 17:39

Fjordenmaniak"]
Maar wat ik niet op kan maken, heeft dit paard nu ook droes gekregen?
[/quote]

[quote="Tessebes schreef:
Stel: je verhuist je paard naar een stal en na een paar weekjes krijgt hij droes.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 17:44

sorrie! Maar nu heeft ie het dus nog niet... Heeft ie het eigenlijk nog niet eerder gehad?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 17:53

Fjordenmaniak schreef:
sorrie! Maar nu heeft ie het dus nog niet... Heeft ie het eigenlijk nog niet eerder gehad?


Hij heeft het dus wel, anders was het natuurlijk niet zo'n probleem geweest.