kapot zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

kapot zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 22:42

Hoe kun je aan een zadel zien/voelen/merken/..?? of de boom of een ander intern onderdeel kapot is? Een kennis van mij heeft namelijk een heel goedkoop tweedehands zadel gekocht, wat er nog wel heel goed uit ziet, dus ik vertrouwde dat eigenlijk niet helemaal en wil het even helemaal na zien, want anders zit hij straks met een paard met een pijnlijke rug oid...

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 22:51

doe het zadel op zijn kop in de lengte op je knieen leggen ,iets gebukt erbij staan.pak met beide handen de voorboom beet en de achterboom steunt tegen je buik.
trek met je handen of je het zadel kan buigen op de lengteas(van voorboom naar achterboom).beetje buiging is goed,knakken of kraken is niet goed!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 23:23

thnx, ik zal het eens proberen!

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 16:32

zo te zien is voorgaande uitleg alleen voor de lengte as, er is ook nog een breedte as. Gewoon het zadel met zitting naar boven vasthouden en het zadel bij lepel en voorkant boom beetpakken en proberen naar elkaar te duwen, knakken of speling is niet goed. Niet te hard buigen want dan breek je m zelf... Je voelt als je m goed vastpakt heel goed in je vingers of er een knak inzit, dus veel druk hoef je niet te zetten.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 16:42

Voor zover ik het begrijp komen beide instructies op hetzelfde neer. Het komt er toch 2 keer op aan dat je de boom en de lepel even naar elkaar toebuigt? Of heb ik het mis?

Heel interessant trouwens, ik wist niet hoe je dat kon testen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 16:46

ja idd is twee keer dezelfde uitleg Verward

de boom kan ook in de lengte ergens gescheurd zijn !!!
dus ook de bovenkant van de zweetbladen (bij zadelrokje) op ongeveer dezelfde manier bij elkaar proberen te duwen !
dus je moet wel op twee manieren kijken !!!
ook moeten de kussens even vol zijn en niet te hard of te zacht zijn ,verder mogen er ook geen bobbels of scheuren in het zadel zitten aan boven of onderkant..

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 16:54

is niet 2x het zelfde uitleg hoor:S je moet de boom naar elkaar toebuigen en de lepel de ene legt de ene methode uit en de andere de andere methode dus zijn wel 2 verschillende berichtjes

trouwensi k heb een 2e hands zadel gekocht ook klein prijs die is ook helemaal goed hoor

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 17:50

janne8 schreef:
is niet 2x het zelfde uitleg hoor:S je moet de boom naar elkaar toebuigen en de lepel de ene legt de ene methode uit en de andere de andere methode dus zijn wel 2 verschillende berichtjes

trouwensi k heb een 2e hands zadel gekocht ook klein prijs die is ook helemaal goed hoor



maar het komt wel op hetzelfde neer, de lengte as word op deze wijze niet gecontroleerd Knipoog

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 19:34

janne8"]
is niet 2x het zelfde uitleg hoor:S je moet de boom naar elkaar toebuigen en de lepel de ene legt de ene methode uit en de andere de andere methode dus zijn wel 2 verschillende berichtjes

trouwensi k heb een 2e hands zadel gekocht ook klein prijs die is ook helemaal goed hoor
[/quote]

Over verwarrend gesproken: in jouw berichtje ontbreken ook wel een paar essentiële woorden en leestekens. Knipoog

[quote="crossmonster schreef:
maar het komt wel op hetzelfde neer, de lengte as wordt op deze wijze niet gecontroleerd Knipoog


Ah, ik dacht juist bij beide manieren de lengte-as gecontroleerd wordt. Maar het hangt er misschien vanaf wat je daaronder verstaat. Voor mij is de lengte-as die as die evenwijdig loopt met het paard. Lachen

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 19:36

visje"]
[quote="janne8 schreef:
is niet 2x het zelfde uitleg hoor:S je moet de boom naar elkaar toebuigen en de lepel de ene legt de ene methode uit en de andere de andere methode dus zijn wel 2 verschillende berichtjes

trouwensi k heb een 2e hands zadel gekocht ook klein prijs die is ook helemaal goed hoor


Over verwarrend gesproken: in jouw berichtje ontbreken ook wel een paar essentiële woorden en leestekens. Knipoog
[/quote]

oke goed dat je het zegt vergeet het nogwel is namelijk
zal er weer even op letten
[/quote]