[VD] Kunstjes, maar hoe goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

[VD] Kunstjes, maar hoe goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 23:17

Normaalgesproken verschijnen er eens in de zoveel tijd lijstjes op UHZ van wie welke kunstjes onder de knie heeft. Nu eens een ander lijstje: Wie heeft hoe goed welk kunstje onder de knie? Ik had zo'n rapportje al voor [***] en [***] gemaakt voor de update van vandaag van de site, Cijfers lopen van 6 (paard kent nog absoluut geen commando maar laat het gedrag al vaker zien (bijvoorbeeld bij het leren zitten) of moet nog met erg veel lichamelijke hulp in de goede houding gebracht worden) tot 10 (perfecte oefening: Heeft een begin + eindcommando waar het paard zich perfect aan houdt, zonder overduidelijke hulpen van de trainer). Onvoldoendes geven we natuurlijk niet. Haha!

[***]:

Apporteren: 8
Zeer enthousiast, maar minder als het apporteren betekent dat hij ook echt moet gaan lopen.

Berggeit: 7,5
Op zweephulp, maar door laksheid van mijn kant nog lang niet klein genoeg.

Buiging: 8
Op stem- en zweephulp, maar moet nog dieper.

Dood liggen: 6,5
De motivatie is er, maar nog niet door mij op commando gezet.

Jambette (stilstaan met naar voren gestrekt voorbeen): 8
Uiterst expressief, wat nog wel eens pijnlijk kan zijn.

Knielen: 7
De juiste hulp heb ik nog niet geraden, maar het knopje
is er al wel.

Liggen: 6,5 - 7
Staat misschien al op commando (vorige training nog net niet, maar een kleine trainingspauze verricht altijd wonderen). Maar misschien moet ik de zweephulp echter veranderen.

Podest (op verhoging staan): 10
Erg enthousiast, maar is er met puur stemhulp op en af te krijgen wanneer ik dat wil.

Spaanse pas: 8
Begint er al op te lijken.

Zitten: 7,5
De wil is er, de kunde nog niet. Wat inhoudt dat Black als keurig met naar voren gestrekte pootjes ligt, maar omlaag glijdt zodra hij hoger wil gaan zitten. Kwestie van tijd.


[***]:

Compliment: 9,5
Op stem- en zweephulp terwijl ik op 3 meter afstand sta.

Dood liggen: 6,5
Nog steeds erg eng, maar hij blijft het proberen.

Jambette: 10
Links en rechts, waar ik ook sta op zweephulp.

Knielen: 7
De juiste hulp heb ik nog niet geraden, maar het knopje
is er al wel.

Liggen: 9,5
Volkomen op de hulpen, maar rechtop liggen is helaas een beetje ondergesneeuw geraakt door [***]' verwoede pogingen om te leren dood te liggen.

Polka: 8,5
Door [***] bedacht, maar door mij nauwelijks gevraagd.

Spaanse pas: 10
Perfect (mag misschien nog ietsiepietsie expressiever).

Zitten: 10
Zo mogelijk nog beter.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:15

*Schop*

Niemand? En dat terwijl de cijfers van 6 tot 10 lopen en onvoldoendes dus simpelweg onmogelijk zijn! Had ik even mooi zo bedacht om te voorkomen dat Black met al zijn half-affe oefeningen (mijn schuld) niet helemaal rood zou komen te staan... Haha!

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:29

Marko's kunstjes:

Rondje draaien: 10, dit doet hij met veel plezier en goed op het commando.

Kusjes geven: eigenlijk een 12,5 Haha!

Jambette: 8.5 heel soms tilt hij zijn ene been beter op dan het andere

Buigen: 7 Ik moet met mijn hand mee naar beneden gaan om hem nog te 'lokken'

Compliment:9 dit kan hij op zweep + stem commando, ik hoef zijn voet niet meer op te pakken.

Heel snel achteruit lopen zonder hem vast te houden: 8.5 gaat erg goed, doet het super fanatiek alleen gaat niet recht achteruit.

ja- knikken: 6.5 Hij snapt het commando nog niet helemaal.

Liggen: liggen krijgt hij een 7.5, hij kan het wel, hij snapt het commando ook erg goed. Alleen duurt het soms wat langer om een geschikte plek te vinden om te liggen ( we laten hem dus niet liggen vanuit het compliment)

eemh volgens mij heb ik zo alle kunstjes Lachen

    Lovers ... marko ...
Marko is verkocht...

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 10:51

Rachel:

Voet: 9, soms iets te overhaast

Polka: 8.5, gooit benen zeer hoog op en stapt van achter goed mee, al vergeet ze nog wel eens een been Haha!

Spaanse Pas: 8, mag iets minder enthousiast en iets beter naar mijn hulpen luisteren.

Buiging: 10, doet ze gewoon perfect.

Compliment: 8, moet nog beetje helpen met het gebogen been. Verder voert ze de oefening goed uit.

Liggen: 9, ligt binnen 10 seconden na het commando geven op de grond. Dit alleen op stem en zweepaanwijzing.

Indian Summer:

Voet: 7, doe ik eigenlijk vrij weinig mee

Buiging: 9.5, perfect uitgevoerd, maar moet er nog wel naast blijven staan.

Compliment: 9, Kan het beter dan Rachel, moet nog heel klein beetje het been vasthouden, maar ploft er zo in.

Pirouette: 9, doet het op stemcommando en aanwijzing met mijn hand, maar mag nog iets meer draaien op de achterbenen, hoewel ze nog maar 3 is, dus draait gewoon een klein rondje.

Flemen op commando: 10, tja das helemaal haar oefening Haha!

Volgens mij had ik zo alles

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:32

Honey:
Blok (podest): 10
Erg fanatiek, stapt er weleens naast, maar dan is het mijn fout doordat ik haar er niet goed voor gezet heb.

Buigen: 7
Niet geheel op stem/zweep commando

Compliment: 6 Nog totaal niet bevestigd

Pirouette: 6 begin is er, maar nog totaal niet bevestigd

Spaanse pas/Jambette (niet lopend dus): 7, wil weleens schrapen/stampen

Liggen: 7 moet helpen hierbij

Plat liggen: 10, puur op kleine vinger aanwijzing (wel op voorwaarde dat de grond droog is)

Zitten: 6, begin is er, maar meer ook nog niet.

Jamaica:

Steigeren: 8, wil nog weleens iet wat te wild doen

Buigen: 7, nog niet 100% bevestigd

Compliment: 6 vind ze erg moeilijk

Spaanse pas/jambette (stilstaand) 7, wil weleens maaien/stampen

Polka (onder het zadel) 7

Zo, nu ziet iedereen misschien een keer dat ik helemaal niet zo geweldig ben als door sommige gedacht wordt


SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:43

Wow dat zijn wel hoge cijfers Lachen (ookal gaat het niet lager dan een 6!!)
Ik ben nu net een beetje bezig,maar stilstaan krijg ze ook een 9 voor!!
en ook voor komen natuurlijk Tong uitsteken

Maar zouden jullie er een fotowtje bij willen doen, kvin het wel leuk om te zien!!!?!

Geluk is een richting, geen punt -Loesje

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 18:44

Leuk topic! Origineel

Mireille
Voet (voorbenen): 8, sinds ik met de spaanse pas bezig ben heeft ze soms de neiging om te gaan lopen Lachen
Voet (achterbenen): 8, ze tikt helemaal dr buik aan Alleen met rechtsachter denkt ze soms dat ik bedoel dat ze opzij moet..
Spaanse pas: 7, de eerste passen gaan wel netjes maar daarna zwakken ze vaak af totdat ze "gewoon" stapt Scheve mond
Buiging: 10, buigen kan ze op alleen een stemcommando
Compliment: 7, ze doet het keurig maar blijft nog niet zo lang zitten (ze staat pas op op mijn stemcommando, maar daar moet ik dus niet te lang mee wachten anders doet ze het uit zichzelf en dat wil ik niet Lachen ) en ik moet haar nog helpen door dr beentje op te tillen.
Steigeren: 9, doet ze keurig op commando Lachen Alleen de hoogte waarop ze steigert varieert Tong uitsteken
Met een doek zwaaien: 9, dat is echt haar favoriete kunstje Alleen moet je oppassen dat je niet voortijdig "braaf" oid zegt want dan laat ze meteen de doek vallen om dr snoepje op te eisen Haha!
Kusje: 7, doet ze heel lief Lovers Alleen moet ik het niet meteen na het flemen vragen want dan weet ze even t verschil niet meer Haha!
Flemen: 9, doet ze als ik mn wijsvinger opsteek Haha!
Op het blok: 8, meestal doet ze het perfect maar soms is ze overenthousiast en dan stapt ze erover of ernaast
Voetballen: 10, maar ze schopt de bal wel naar achteren
Pirouette draaien: 8, ze doet het keurig op commando maar vaak draait ze een scheef rondje Tong uitsteken

Hmm als ik dit zo kijk valt er nog heel wat te sleutelen Haha!

Ohja Lent ook nog even Tong uitsteken
Voet: 8, doet ze heel braaf, ze weet nu ook eindelijk het verschil tussen haar linker en rechtervoet *LOL*
Buiging: 6, lijkt werkelijk nergens op Haha! Maar ze snapt wel dat ze, als ik buig zeg en de plek waar de singel hoort te liggen aanraak, ze haar hoofd richting dr benen moet brengen... Tong uitsteken
Bal van mn hand duwen met haar neus: 7, soms duurt het even tot het doordringt wat nu ookalweer de bedoeling was met die bal, maar als ze t eenmaal weer weet dan doet ze het ook heel fanatiek

Neem ook eens een kijkje op het Vrijheidsdressuurforum!!

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 20:03

Blijf(op 1 plaats): 9,5
Soms heeft hij een 2e comando nodig om overtuigt te worden.

Blijf(binnen bepaalde grenzen, bv een stuk gras zonder hek d'r om heen/in een openstaande stal blijven/niet van de poetsplaats af gaan): 10
Dennis kan rustig de hele middag los op een stukje staan als ik aangeef tot hoe ver hij mag.

Komen: 9,5
Echt ideaal. Ik gebruik met naar het land brengen en van het land af halen nooit een halster

Volgen: 7
Hij volgt wel braaf maar moet heeft erg veel aandacht voor de omgeving.

Terug: 10
Aan de hand, los, op afstand(of dat nu 1 meter, 10 meter of op uiterste roep afstand is) doet hij het altijd keurig

Voet: 9,5
Alle voetjes worden keurig gegeven als ik aangeef welke ik wil, z'n rechter voorbeentje neigt soms wat naar 'pas'.

Pas: 8,5
Netjes allebei de voetjes pas met veel uitdrukking. Ook vlot na elkaar. Een spaanse pas is het nog lang niet.

Buiging: 7
Hij kan hem netjes uit voeren maar omdat hij laatst te enhousiast was is hij gevallen. Daardoor vind hij het nu een beetje eng om te doen.

Compliment: 8,5
Netjes op stem + een kleine aanweizing met de zweep. Als we te lang bezig zijn is het compliment het eerste wat hij af gaat raffelen.

Knielen: 9,5
Vind hij super om te doen. Iets te leuk, dus hij zit soms al op z'n knieen voordat ik het helemaal gevraagt heb(als ik soms wat doe wat er op lijkt zit hij al).

Op het blok: 7
Dit hebben we eigenlijk nog erg weinig geoefend bij gebrek aan een blok. Daar gaat nu verandering in komen. Ik heb een goed blok gevonden, alleen is hij erg zwaar en ligt op een rotplek op dit moment.

Liggen: 10
Zodra ik het comando geef ploft hij neer. Soms nog ff wat te lomp.

Zitten: 9,5
Hij vind het echt super. Hij zit heel 'hoog'(met z'n voorbenen recht ipv nog ver naar voren gestrekt) maar soms nog wel wat scheef.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 22:01

Ik doe ook maar even mee Knipoog Nooit echt overna gedacht maar na vergelijking van jullie toelichtingen zal ik mn best doen Knipoog

Pinky:

Basis: 10
Stilstaan, komen, volgen, achteruit, alles op stem en zweepaanwijzingen.

Spaanse pas: 9
Doet het altijd, maar wil soms wel eens 'boos passen' (vooral als hij vind dat hij nu toch EINDELIJK dat snoepje moet krijgen Knipoog )

Trappen: 9
Doet het altijd, soms iets minder netjes.

Voet voor en achter: 7.5
Door Spaanse pas en trappen deels verleerd (vooral mijn schuld).

Buiging: 7
Soms moeite met het neerzetten van zijn 2 benen ver genoeg uit elkaar zodat zijn dikke hoofd er tussendoor kan Clown En moet nog gelokt worden

Compliment: 9
Heel erg netjes hoe hij hem neerzet. Nadeel is dat hij nog lichte hulp nodig heeft (nog niet begonnen aan los...). Beheerst het ook onder het zadel

Steigeren: 9
Reageerd altijd, ook los, waar ik ook sta. Soms iets minder hoog als hij verveeld wordt. Beheerst het ook (laag) onder het zadel.

Op Blok: 9
Ondanks dat we dit maar weinig oefenen (kmoet iedere keer een strobaal slepen Tong uitsteken) hoef ik hem maar voor het blok te zetten en hij stapt er zelf op bij "blok". Ook spaanse pas op het blok is geen probleem.

Pirouette: 9
Net mee begonnen, maar hij doet het nu al iedere keer als ik het vraag op slechts stem en zweephulp. Eigenlijk een 10 waard alleen moet het rondje (vind ik) nog iets kleiner.

Zoals je ziet geef ik weinig 10-en. Een 10 is nl perfect en volgensmij is dat bijna onmogelijk... Pink heeft altijd wel eens een keer minder zin en voert zo een oefening slordiger uit. Dus imo geen 10 waard...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 22:02

Leuk, al die reacties! En erg interessant om te zien hoe elke pony (en trainer) met andere dingen te maken heeft tijdens de training. Ik snap trouwens niet wat die 7 voor het knielen op [***]'s rapport hoort, dat heeft hij namelijk nog nooit van zijn leven bewust gedaan (heeft 'ie zeker van [***] gejat Knipoog)

Ook leuk om te zien wat de verschillen in favoriete oefeningen tussen pony's (en trainers) zijn. Dus waar de 10en zitten. Haha! Bij mij en Black zullen de buiging en berggeit naar alle waarschijnlijkheid nooit hoger komen dan een 8je, aangezien ik gewoon een vreselijke hekel aan die twee oefeningen heb. Mijn complimenten aan de trainers die dat wel gewoon doorzetten!

Voor stilstaan krijgt [***] trouwens een klein 8je. Heb ik al veel te lang niet meer getraind en hij blijft wel goed staan, zolang ik maar niet te veer voor hem rondloop. Naast of achter gaat prima, maar de rest verdient nog enige aandacht. [***] daarentegen krijgt voor het parkeren een nulletje. Nooit actief met hem geoefend. And I'm not proud of it. Dan besef je weer hoeveel werk je nog te wachten staat, maar vooral hoeveel onaf werk er bij me rondslingert. Foei! Haha!


(foto's kunnen trouwens bij de site over vd gezet worden in aparte files, voor wie interesse heeft, die staatn dan op oefening gesorteerd dus alle buigingen bij elkaar, alle complimenten en ga zo maar door, wie z'n foto's kwijt wil moet maar even een seintje geven, dan leg ik uit hoe het werkt).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers