Operatie mustang (vervolg!!)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-01 08:03

Ik heb net de mustang opgehaald! Was nogal een karweitje, maar mijn zus hielp me geluukig met vangen. Eerst een soort paddock van losse panelen gemaakt en toen met heel veel geduld geprobeert haar erin te drijven. Na anderhalf uur hadden we haar in het paddockje en toen nog een half uurtje later ook in de trailer. We haalden nl. iedere keer een paneel uit de paddock zodat ie steeds kleiner werd en ze uiteindelijk alleen nog maar in de trailer kon. Een keertje maar raakte ze in paniek doordat ze tijdens het draaien met haar kont tegen een paneel kwam, maar ze bedaarde al snel. Echt geweldig wat je met geduld wel niet allemaal kan bereiken bij paarden! De reis naar mijn stal was iets minder Scheve mond\ Ze gedroeg zich keurig hoor, dat wel. Maar het was inmiddels al donker en waar we haar hadden opgehaald was echt in de middle of nowhere. Op de terugweg reed ik eerst een hert aan Bloos en daarna vlak bij huis, ja hoe is het mogelijk ook nog een kat Bloos Frusty Ik ben echt lekker aan het moorden de laatste tijd. Afgelopen zomer ook al frontaal op een kudde herten ingereden en een keer een armadillo doodgereden Verdrietig Maar alle keren had ik de trailer achter de auto en ik kon echt niet meer remmen. Ik reed echt niet hard, maar in het stikkedonker met een trailer ben je als je een beest ziet al te laat. Tenzij je je paard wil laten verongelukken. Maar goed, behoorlijk stinkmodder dus. Paardje staat in ieder geval veilig in de paddock. Tijdens het uitladen heb ik de trailer zo geparkeerd dat ze recht de paddock in liep dus dat was geen enkel probleem. Ze staat in de paddock naast Ronald en die is heeeelemaal in love met Elena (zo heet de mustang) Lovers Ik ben echt benieuwd of ik er een rijpaard van kan maken. Ze is trouwens heel mooi en een gangen joh Kwijl Een achterbeengebruik in draf waar dressuurknollies jalours op mogen zijn! Ze is trouwens niet echt groot, iets van 1.45 m. maar een knap paardje hoor!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pril op 2001-11-14 07:50 ]</font>

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 09:45

fijn joh dat t ophalen zo goed ging!!! nouwja, behalve dat hert en die kat dan maar daar doe je nu weinig meer aan. snel foto's plaatsen van t paardje he?? ben toch wel sgieuwnierig aan t worden nu!!!
maarreh nog ff 1 vraagje, wat is een armadillo??? Verward

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 11:19

Dat is toch een gordeldier? Zoiets:

Afbeelding

Leuk hoor, zo'n wild paard, hoop dat ze snel weet te aarden bij jullie thuis! Maar eh... heb ik nou wat gemist hier op Bokt, had je al verteld hoe je aan haar bent gekomen?

________________
<FONT COLOR="DARKBLUE">Als liefde het antwoord is, kan de vraag dan nog even herhaald worden?</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-11-12 10:20 ]</font>

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 13:28

heey super thanx voor het op de hoogte houden. hoe is het nu met haar al wat gewend?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 13:33


astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 15:54

Echt leuk, die verhalen van jou Pril. Zit ik hier op kantoor een beetje naar die vieze regen te kijken, lees ik hier hoe jij over de prairie scheurt met een wilde mustang in je trailer. We want more!!!! *LOL*

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-01 08:49

Okee dan, hier dan het vervolg! Raad eens, ik kreeg gisteren al het halster om! Echt ongelooflijk. Ik had haar eerst in een kleine roundpen gedreven (die in de paddock staat). Hoewel ik het zo rustig mogelijk probeerde, dus absoluut niet jagen of achter haar aanrennen als er erweer tussenuit glipte was ze toch behoorlijk over haar toeren. Niet dat ze gek ging doen, ze stond juist doodstil, maar (echt waar) ik kon haar hartslag van een afstandje horen! Zo hard en snel dat ik bang was dat ze een hartaanval zou krijgen. Hoewel ik haar in een stap had weten te houden toen ik haar in de pen dreef, was ze toch zeiknat van het zweet. Ik weet dat herten en zebra`s soms dood kunnen neervallen van de tress als een mens ze probeert te temmen en ik had geen zin om met Elena uit te proberen of dat met haar ook het geval was. Dus ik heb haar een uurtje aleen gelaten in de roundpen met een pluk hooi. Toen ik na een uurtje terug kwam was ze wat gekalmeerd. Toen voorzichtig de hekken in de pen gesloten (deze pen werd vroeger gebruikt voor het brandmerken van het vee, je kan met draaihekken het vee en in dit geval het paard helemaal klem zetten). Toen ze met haar kont het hek raakte paniekte ze een beetje maar werd al snel weer rustiger. Eerst heb ik een hele tijd aan de andere kant van het hek gezeten, heel diep in enuit geadademd de hele en haar vooral niet in de ogen gekeken. Daarna kon ik haar door het hek aanraken. Eerst schrokken en sprong tegen het hek aan, daarna was het goed. Ze kreeg waarschijnlijk door dat ik haar geen pijn wou doen en uiteindelijk kon ik het halster zonder problemen omdoen. Daarna heb ik haar uit de pen weer de paddock ingelaten. Het halster had ik omgelaten. Vanochtend was ze alweer meer aan me gewend. Ze bleef zelfs op een afstand van zo`n 15 meter van me staan (eerst rende ze al weg als ze alleen al mijn voetstappen hoorde) toen ik aan het voeren was en kwam al snel, nadat ik me omgedraaid had en de paddock uit was, naar haar voerbak. Vanmiddag kon ik heel rustig op twee meter na bij haar in de buurt komen. Ze bleef dan even staan en keek heel nieuwsgierig. Uiteindlijk rende ze wel weg, maar nooit ver. Toen heb ik haar weer in de roundpen gedreven. Ik ben toen met de longeerlijn in de pen gegaan en kon waarachtig de musketon aan haar halster klikken. Daarna heb ik wel een half uur lang haar over haar hele lijf gekrabbeld en in haar neus geblazen. Ze was niet half zo nerveus meer als gisteren en uiteindelijk werd ze zo kalm dat ik de gok waagte en probeerde om haar uit de roundpen te leiden en rond te wandelen door de paddock. Ik had verwacht dat zodra de pen openging ze een ruk zou geven en weg zou rennen. Daarom had ik ook de longeerlijn als halstertouw zodat ik haar gemakkelijker weer zou kunnen pakken. Maar.....ze deed helemaal niets! Sterker nog, ze verschool zich achter mijn rug en volgde me letterlijk in mijn voetsporen! De lijn heeft geen seconde strak gestaan. Er was telkens een boogje in de lijn. Ze werd steeds rustiger en toen ik voor haar op de grond ging zitten rende ze niet weg en ging na een paar minuten zelfs met haar hoofd naar beneden om aan m`n haar te ruiken! Na dit succes heb ik haar weer losgeknipt. Ik heb net gevoerd en liep met wat luzernehooi haar paddock in. Ze rende niet weg maar bleef op een veilige afstand staan kijken. Toen ik langzaam naar haar toe lipe met het hooi wandelde ze rustig van me weg. Op het moment dat ze begon te bewegen stopte ik. En op dat moment stopte zij ook om zich om te draaien en me aan te staren. Uiteindelijk kon ik heel dicht bij haar in de buurt komen en met gestrekte nek at ze een paar plukken luzerne hooi uit m`n hand! Dit gaat echt goed allemaal! Ik al uit om morgen weer met haar te werken. Ze wil echt leren, maar is gewoon ontzettend bang. Haar eigenaresse wou haar ook door een vrouw laten trainen omdat ze voor mannen helemaal panisch is. (Ze is door mannen gevangen in het wild en dat vangen is natuurlijk nogal traumatisch). Ik begin het idee te krijgen dat ze me langzaam maar zeker steeds meer begint te vertrouwen, in het begin dacht ze volgens mij dat ik haar ging opeten ofzo Haha!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 09:28

Wat goed!!!!! En wat tof zeg'. Wat zo'n dier een vertrouwen heeft he.
Ik ben heel benieuwd naar het verdere vervolg.
Succes!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 10:25

Wat een ontzettend gaaf verhaal!! Ik krijg er helemaal kippenvel van, het lijkt wel een film ofzo. Veel succes verder!

Ik zou trouwens ook niet bovenop mijn rem gaan staan als ik een paard vervoer, want je wilt je paard immers niet laten verongelukken. Wel heel triest...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 10:42

De eerste stap is dus gezet... Wat goed joh, dat je haar vertrouwen al zo hebt kunnen winnen. Wat je met geduld al niet bereikt. Succes met het vervolg!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 12:54

wow! als je het aan mij vraagt word het nog een behoorlijke klus maar het klinkt echt super dat verhaal! Superwerk is dat!

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 19:22

Wat gaaaaaf! Wat een uitdaging om aan het werk te gaan met zo'n paardje. En het is echt geweldig dat het zo goed lukt! Party!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 23:47

Voor iedereen die geinteresseerd is in een verhaal over het successvol adopteren en inrijden van een Mustang hier een link:

http://www.horseweb.com/articles/gentling/index.htm

Helaas stopt het verhaal in 1997 redelijk abrupt, doordat de eigenaress in verwachting raakt en verder geen berichten op het internet heeft gezet, maar wie geinteresseerd is in een vervolg, of wil weten hoe het is afgelopen kan natuurlijk altijd mailen!

Voor de rest blijven we met spanning uitkijken naar de vorderingen van Elena!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 10:14

Wat een supergaaf verhaal....ben echt heel erg benieuwd hoe het verder zal gaan. Dit klinkt net als een paardenfluisteraar ofzo hahaha. Ik hoop dat ik over een week of vijf veel van je vorderingen kan lezen als ik weer terug ben. Heb ik alvast wat om naar uit te kijken... Knipoog Succes met Elena!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 04:43

He, leuke link, Cassidy! Ja, mooie paarden hoor die mustangs. En door natuurlijke selectie blijven de sterkste en beste paarden over.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 17:41

Pril, you're very welcome. Elena is niet toevallig drachtig???? Dan heb je er meteen twee voor de prijs van één (just kidding!)

Maar houd je ons wel op de hoogte van Elena's vorderingen? Het was wel een gaaf stukje dat je had neergezet. Wat gaat het af en toe ook snel he, dat vertrouwen van een paardje winnen....en soms schiet het ook helemaal niet op....Twee stappen vooruit, en een achteruit, en soms helemaal terug naar af.

Succes ermee!!!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 17:49

toppie!
En zo snel al zulke belangrijke vorderingen!!!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 17:56

Wauwie zeg!! Een kleine meisjesdroom van mij komt uit daar bij jouw!!
Wat een verhaal... echt leuk om te lezen!
Je houd ons goed op de hoogte he? Fantastisch om mee te maken zoiets!

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 18:01

wauw echt gaaf dat je al het vertrouwen van je paardje hebt gewonnen, zeg! Party!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 11:08

Misschien wel leuk op nog even in the gaan op de link naar "Gentling of a Mustang" Ik had de schrijfster gemaild opdat ik ook erg nieuwsgierig was naar de afloop van dit verhaal. Ik kreeg er dit antwoord op terug:

Thank you for expressing you interest in The Gentling of a Mustang story. With a four year old son, a few horses and a job, the stories have
taken a back burner.

Celis and Austin are doing well. I use Celis to teach my son grooming and horse care since she is the smallest of our horses. He feeds her every
evening and we groom her together a couple times a week.

My husband uses her for trail riding. I ride Austin, who is now 5 years old. She has turned out much taller than her mother.

I'd be happy to answer any other questions you may have. Again, thank you for your interest!

Wendy Atterbury

Dus Pril, als je ervaringen wilt uitwisselen, kun je haar mailen (e-mail ades staat op de pagina) .