Probleem galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Scott

Berichten: 192
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Hillegom

Probleem galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-04 09:58

Hallo, mijn paard van bijna 5 jr (net 3 kwart jaar onder zadel) drukt zijn rug ontzettend weg als hij moet aangalopperen, nu is het zo dat ik ook voorover ga zitten met aanspringen (niet doen dus). wat kan ik doen mijn instructrice zegt probeer nagevelijk te laten lopen en als je denkt dat het kan aangalopperen op de volte maar zodra hij het voelt gooit hij zijn hoofd de lucht in en is de balans ook weg, (zou het helpen als ik een keer met slof zou rijden) is niet echt mijn manier van rijden..... Hij vind het gewoon ontzettend moeilijk (rechts om kost het hem minder moeite en mij ook) kunnen jullie mij tips geven om recht op te blijven zitten met het aanspringen en om mijn paardje nagelevelijk te houden (hij is na een paar keer proberen echt gestresst en dan moet ik ook rustig blijven er gggg moeilijk.) Graag heel veel reacties


Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:37

Dit probleem heb ik ook gehad. Wat ik geleerd heb van mijn instructeur is het tempo in draf (draven gaat dus wel erg goed, ik weet niet hoe dat bij jou gaat) verhogen totdat het paard vanzelf in galop valt.
Dus nog niet teveel focussen op het correct aan laten springen op beenhulp, zit en houding, dat komt later wel.


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:48

Wat doet hij aan de longe?. En wat doet hij als je vanuit stap aanspringt?.
Is zijn rug in orde?.

Als hij in paniek raakt wanneer je aanspringt is er vaak toch iets niet goed zijn zijn spieren dan heeft hij ergens pijn. Daarom is mijn vraag wat hij doet aan de longe. Als het dan niet anders is zit er ergens iets niet goed en zou ik er een fysio bij halen. Doet hij het dan niet kan je eens proberen te gaan staan in de beugels om zo de rug te ontlasten en dan aan te springen. Dit puur om even te testen waar het in zit.
Ik denk dat je vanuit draf gaat doorzitten en dan aanspringt. Vaak als je al gaat doorzitten doen ze al moeilijk (veel spanning) probeer hem dan eerst rustig te krijgen en dan op je gemaak aanspringen. Of vanuit stap gelijk doorzitten en aangalopperen. Probeer gewoon allerlei manier van aanspringen en kijk wanneer hij het wel en niet doet.

Sannah nadeel van draf verhogen is dat hij uit elkaarvalt en dus nog geen nagevelijkheid hebt. Dus kan die ook niet aanspringen met gebruik van rug en achterhand. Als het op die manier wel lukte zit er toch iets niet goed in zijn lijf en los je het probleem niet echt op maar ontloop je het.

Oke een hoop vragen maar dat maakt het makkelijker.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:55

Ik zou het in ieder geval nog niet met een slof proberen, zoals Prisca al zegt kan hij ergens last of pijn van hebben en dan maak je het met die slof alleen maar erger.

Zoals je instructrice het zegt doen wij het ook, bij alle overgangen, want die van mij is ook nog niet zo lang onder het zadel.

Zorgen dat die ontspannen en angeefelijk loopt, en dan de overgang maken.
Dit gewoon blijven oefenen, als die nergens last van heeft *wat ik dus wel even na zal laten kijken als ik jou was* wordt het met de tijd vanzelf beter.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:56

misschien vlugt hij weg voor je hulp puur omdat hij er nog niet in bewestigd is. Het is dan ook niet zo raar dat hij z'n rug wegdrukt, want een vluchtreactie gat gepaard met het hoofd omhoog brengen en rug wegdrukken. Ik zou niet meteen aan problemen in de rug denken (hou er wel rekening mee).
Je kan er ook op gaan zitten aan de longe en hem puur op de zweephulp/stemhulp van de longeur laten aangalopperen, Dan leert hij het ook als jij erop zit. Als dat goed gaat kan je het in combinatie met je beenhulp proberen.
Denk dat het echt een kwestie van vertrouwen en wennen is
succes


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

Scott

Berichten: 192
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-04 13:18

Bedankt tot nu toe voor jullie reacties, mijn paardje word 1 x in de maand door de masseur gemaseerd en houd inderdaad vast bij zijn lendenen, voor de rest heeft hij soms spanning op zijn rug maar ik denk dat dat komt doordat hij zijn rug juist wegdrukt, tevens (gaat laatste maanden er goed) heeft hij wel eens last van zijn knieeen die op slot staan. Met longeren springt hij wel aan alleen overkruist hij wel eens. weten jullie ook tips om recht op te blijven zitten met aanspringen.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:39

Bekend probleem. Ik heb er ook eentje die dat bij het aanspringen van de linkergalop doet. Ze voelt gewoon dat ik wil aangalopperen en drukt dan de rug weg. Pas als ze echt ontspannen is wil het soms wel fijn lukken.

Het is ook zaak om niet altijd op dezelfde manier aan te galopperen. Dus niet altijd lichtrijden, opeens een paar passen gaan doorzitten en dan aangalopperen. Daarom kun je beter soms een overgang naar de stap rijden, of een tempowisseling tijdens het doorzitten.

In mijn geval ligt het probleem ook wel bij mij. Meestal pakt een paard bij mij links vast en ik ben soms ook te passief met mijn linkerbeen. Dus als ik er dan wel met mijn linkerbeen aankom levert dat spanningen op.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:55

Zoals ik het zo lees zit het niet in het rijden maar puur in het paard. Is die masseur ook een fysio?. Met alleen masseren los je het denk ik niet op.
Als hij met aanspringen overkruist ontlast hij ergens in zijn rug wat wat hem pijn doet die pijn moet je opsporen en oplossen. Zou echt eens verder in zijn rug gaan zoeken. Zonde als het straks alleen maar erger wordt. Zou toch erg zonde zijn.

Toevallig is mijn fysio ook bezig met zo'n geval zal eens even aanhoren wat ze gaat doen met deze pony (overkruist aanspringen achter).

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 16:50

Wat gebeurt er als je met lange teugel aangaloppeert? Dus gewoon zitten, lange teugel en dan een galophulp ( je kan ook in de verlichte zit aangalopperen, om zijn rug te ontlasten). Als hij het dan goed doet, dan ligt het dus aan jou. Misschien breng je onbewust teveel spanning op de teugels.
Ik had ook een tijdje dit probleem. Ik ben dus gewoon met lange teugel gaan rijden, puur op zit, stem en benen. En dan aangalopperen, ging zo rustig als het maar kon, hoofd bleef laag. Daarna telkens iets meer oppakken, totdat je haar hebt waar je wilt.

Rechtop zitten: kantel je bekken naar voren, zo komt je kont dichter bij het zadel, en volgen je schouders automatisch naar achteren. Voor je aangaloppeert kijk je naar 1 punt, en je blijft er naar kijken, zodat je hoofd recht blijft. Niet naar beneden gaan kijken, dan zit je soieso krom, je zal wel voelen wanneer je paardje goed loopt.

Succes iig!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 18:09

sannah schreef:
Dit probleem heb ik ook gehad. Wat ik geleerd heb van mijn instructeur is het tempo in draf (draven gaat dus wel erg goed, ik weet niet hoe dat bij jou gaat) verhogen totdat het paard vanzelf in galop valt.
Dus nog niet teveel focussen op het correct aan laten springen op beenhulp, zit en houding, dat komt later wel.


Dat moet je dus juist niet doen. Je moet hem altijd in een rustig tempo aan laten galopperen. Dan maar 200 keer opnieuw, maar nooit vanuit een harde draf. Dan zal hij dat blijven doen en zal hij niet goed aan leren springen.

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 20:34

Rinske"]
[quote="sannah schreef:
Dit probleem heb ik ook gehad. Wat ik geleerd heb van mijn instructeur is het tempo in draf (draven gaat dus wel erg goed, ik weet niet hoe dat bij jou gaat) verhogen totdat het paard vanzelf in galop valt.
Dus nog niet teveel focussen op het correct aan laten springen op beenhulp, zit en houding, dat komt later wel.


Dat moet je dus juist niet doen. Je moet hem altijd in een rustig tempo aan laten galopperen. Dan maar 200 keer opnieuw, maar nooit vanuit een harde draf. Dan zal hij dat blijven doen en zal hij niet goed aan leren springen.
[/quote]

Laat ik dan maar duidelijker omschrijven: ik had hetzelfde probleem; zodra ik door ging zitten om in een hoek aan te galopperen, ging die kop omhoog en drukte ze haar rug weg. Dat werd steeds erger. Hoe meer ik het ging oefenen en proberen, hoe erger het werd. Een stukje doorzitten ging al niet meer, ze had meteen het idee dat ze moest aangalopperen en hup...rug wegdrukken en kop omhoog en rennen. Drama, echt waar.
Galoppeerde ze dan uiteindelijk toch, dan was er geen nageeflijkheid meer te krijgen en had het dus helemaal geen zin meer. Aan de longe trouwens geen problemen mee.

Van instructeur veranderd (niet vanwege het galopprobleem Knipoog ).
Bij hem heb ik mijn paard weer kunnen laten wennen aan het doorzitten, zonder dat ze de rug wegdrukte of dat er een paniekreactie ontstond.
Als tijdelijke oplossing voor het aanspringen hebben we een paar lessen het draftempo verhoogd, zonder de nageeflijkheid te verliezen. Het wordt dan makkelijker voor het paard om in galop te vallen en nageeflijk én ontspannen te blijven. Zo leerde ze dus dat galop ook 'prettig' kon zijn.
De combinatie van het leren doorzitten en niet te hoeven galopperen met de wel ontspannen galop die voortkwam uit het hogere draftempo, maakt het me nu wel mogelijk om op de juiste manier aan te springen.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 20:56

ik zou voorlopig nog niet met slof gaan rijden, daar bereik je eigenlijk niks mee. Probeer het tempo laag te houden zodat het paard rustig blijft. Zorg dat je niet aan de binnen teugel gaat hangen houd deze ontspannen en houd de buiten teugel in contact zodat het dier opgesloten blijft aan de buiten kant, zorg verder dat je zelf recht zit en niet naar binnen hangt. Ik heb dit probleem ook gehad met mijn huidige paard en ook met mijn vorige paard. Wat je eventueel ook nog kunt proberen is in stap op de lange zijde afwenden dan rechtdoor naar de andere kant te stappen en dan haaks op de hoefslag wenden en gelijk aan galloperen.

Mennen Dressuur
Orlando B+28 L+25 M+13 Z+11 districtkampioen afdeling Zuid in de klasse Z en reserve kampioen hippiade 2022!Vaardigheid L+3 Neva B+2

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 21:00

Trouwens datgene wat sannah schrijft over het door zitten helpt ook prima. Probeer daarbij tempo wisselingen in de hoeken te rijden de ene keer verruimen en de andere keer langzamer te gaan rijden in de hoek. Vooral afwisseling. Zodat ie er niet aan gewend wordt zo gauw je door gaat zitten dat ie dan mag aan galloperen. Probeer eerst de ontspanning te krijgen.Zorg daar bij dat je de buiten teugel erbij houdt. Zodat ie niet kan uitbreken.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 21:04

ik ben het helemaal met faustie eens. misschien probeert ze ook wel de (te harde) teugelinwerking bij het aanspringen te vermijden, en gooit daarom haar hoofd in de lucht (en daardoor ook weggedrukte rug). mijn paardje had er ook veel moeite mee, met de galop. met losse teugel lukt het hem nu príma. het aanspringen lukt nog niet altijd zoals het moet, maar eens in galop galopeert hij als een tierelier!
ik zou ook zeker niet uit een steeds versnellende draf aanspringen. ze versnellen hun draf omdát ze niet kunnen aanspringen, het is niet dat een snelle draf ook automatisch in een galop overgaat. en als dat al zo is, is het vaak een race-galop.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers