Goed voerschema voor een Friesch???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maruschja
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-03-03

Goed voerschema voor een Friesch???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 13:48

Vraagje: wat is een goed voerschema voor Rinse Verward

Ze vinden bij mij op stal dat Rinse een te dikke buik krijgt. Rinse heeft min. 1 uur per dag (pittige) dressuur-training (hij is nog maar een maandje bij mij). Hij kreeg voorheen altijd alleen maar muslie, daarna een maandje in het land geweest samen met 3x 1/2 biks.

Nu krijgt hij van mij 3x 1/2 biks, 3x kuil, 2 plakken hooi en 1x muslie na het rijden. Ik vind dat hij tijdens het rijden te snel moe is, zijn energie is na een half uurtje echt op. Daarom ben ik het er mee eens om hem inderdaad meer biks te gaan geven. Zelf dacht ik om 1 week lang 3x 3/4 te geven samen met 3x kuil en dat op te voeren naar 3x 1 kilo met 3x kuil. Het extra hooi en musli te schrappen en daarna kijken om evt. het biks nog meer op te voeren. Is dit verstandig, en wat is goed?

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:04

Wordt hij snel moe omdat hij te weinig voer krijgt of doordat hij gewoonweg nog niet voldoende conditie heeft? Je hebt hem net een maand zeg je, weet je wat daarvoor met hem is gedaan? Misschien dat het werk hem ook wel verveelt , dressuur je elke dag (7 dgn/wk) met hem of wissel je het af?

Op zich wordt een paard van bix niet dik, zeker niet van anderhalve kilo op een dag, dik worden ze eerder van kuil of hooi... Ik vind het zelf alleen altijd wel balangrijk dat ze voldoende ruwvoer krijgen, dus om daarin nou erg te gaan schrappen... En van Muslie schijnen ze al helemaal niet dik te worden, dus daar valt ook al niet veel winst uit te halen, vrees ik... Waarom voer je niet 3 keer daags wat haver bij?

Volgens mij is het verder heel paard-afhankelijk wat een paard nodig heeft. Tjalko krijgt 3 a 4 kilo brok per dag, 3 keer een berg kuil en 1 kg muslie. Hij werkt 6 dagen in de week en is echt geen kg te dik...

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:38

Ik ben het met Marijn eens hoor Grote kans dat Rinse eerst nog een goeie conditie moet krijgen. Toen ik Kim net een maand had had zo ook totaal geen conditie. Nu op dit ogenblik is dat al vele malen beter en ze krijgt nog steeds dezelfde hoeveelheid voer als een half jaar geleden toen ik haar net had. Ok… ze heeft een wat te dikke buik van het stro en het hooi, maar ach… Haha! Een paard mag van mij als hij op stal staat best wel stro knabbelen. Dan heeft ze wat te doen. Hey, kom op… paarden zijn niet voor niets ruwvoer-eters Knipoog

Als ik jou was zou ik niets veranderen aan het voerschema en pas over een maandje of 2-3 aanpassen als je nog steeds het idee hebt dat Rinse meer energie nodig heeft. Daarnaast is Rinse nog vrij jong (als je het over Friezen hebt iig). Een jong paard heeft gewoon wat meer tijd nodig om op een bepaald nivo te komen. Maarja… dat is mijn bescheiden mening Haha!