hoe oud?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

hoe oud?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 16:28

Hoi ik wil heel misschien een veulentje bij mijn 18-jarige merrie. Maar mijn vraag is is ze daar niet te oud voor? En bestaat er ook KI voor paarden? Alvast bedankt

.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 16:31

Voor het 1e veulen vind ik 18 te oud, maar misschien hebben mensen die meer ervaring in fokken hebben daar een andere gedachte over.

En je kunt beter vragen, bestaat er ook nog natuurlijke dekking voor paarden? Lachen

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 16:32

bijna alle hengsten dekken uitsluitend via KI. Toch de warmbloeden. Engelse volbloeden mogen enkel natuurlijk dekken als ze enkel gekeurd zijn bij de volbloeden. Elke hengst die dekt bij wambloedstamboeken wordt via KI gedaan. Op een enkele uitzondering na dan.

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 16:34

runningkawa schreef:
Voor het 1e veulen vind ik 18 te oud, maar misschien hebben mensen die meer ervaring in fokken hebben daar een andere gedachte over.

En je kunt beter vragen, bestaat er ook nog natuurlijke dekking voor paarden? Lachen


Ik vond het ook te oud maar nou was er vandaag iemand en die zei dat het wel kon.

.

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:20

ik denk dta het tezien in welke staat ze is? is ze gezond staat ze sterk op haar benen. heeft ze altijd wel iets van kwaaltje of niet? en daaruit afleiden

F

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:35

Onze merrie was 19, ze was dragend toen we haar kochten. Alles ging prima. Het was niet haar eerste veulen en het was nog een hele 'sterke' merrie in goede conditie

She's my lady Lovers

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 20:42

mijn merrie is goed in conditie en is eigenlijk nooit ziek. in het half jaar dat ik haar heb, heb ik er ook nog nooit een veearts bij gehad. bij de vorige eigenaar is ze ook nooit echt ziek geweest(mok is het ergste wat ze daar heeft gehad) .

.

Mist

Berichten: 9480
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:20

"oud" is een relatief begrip...Ratina Z kreeg haar eerste eigen veulen op 19 jarige leeftijd (daarvoor wel embrio transplantatie)

c_alsemgeest

Berichten: 20619
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:20

Ik zou d'r nog even laten keuren door de DA voordat je eraan begint... hij/zij kan je dan goed advies geven of je er wel of niet aan moet beginnen

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 21:26

ja dat was ik ook van plan want ik wil niet dat haar wat overkomt omdat ik zo nodig een veulen wil.

.

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:37

Hoi,

Ik zou je adviseren om de DA haar even te laten onderzoeken en als het kan natuurlijk te laten dekken. Zowiezo geloof ik dat het als het niet meer kan, ze "gewoon" niet drachtig wordt.

Succes!

Groeten,
Judith

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:40

Voice schreef:
Hoi,

Ik zou je adviseren om de DA haar even te laten onderzoeken en als het kan natuurlijk te laten dekken. Zowiezo geloof ik dat het als het niet meer kan, ze "gewoon" niet drachtig wordt.

Succes!

Groeten,
Judith


Daar ben ik het niet mee eens.
Er zijn ook zat merrietjes van 2 die al een veulen krijgen, maar dat is echt niet gezond hoor! En meisjes van 11 die een baby krijgen....

Ik vind dat 12 jaar de maximale leeftijd is voor een 1e veulen.

Don't dream your life, live your dreams!

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:45

Hoi,

Daarin ben ik het wel met je eens. Ik denk echter wel dat het wel opgaat voor merries op leeftijd, maar vast niet altijd. Mijn advies is in ieder geval om de merrie even "van binnen" te laten bekijken voor ze het uberhaupt echt overweegt.

Judith

ilse_18

Berichten: 42
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:55

hoi,
ik sta met mijn veulen bij een fokkerij en werk daar, en daar werd tijd geleden ook een ouder paard gekocht (alleen omdat hij goeie papiere had) en die werd ook voor het eerst gedekt. Kon makkelijk zei hij.


petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:37

gabyfedde"]
[quote="Voice schreef:
Hoi,

Ik zou je adviseren om de DA haar even te laten onderzoeken en als het kan natuurlijk te laten dekken. Zowiezo geloof ik dat het als het niet meer kan, ze "gewoon" niet drachtig wordt.

Succes!

Groeten,
Judith


Daar ben ik het niet mee eens.
Er zijn ook zat merrietjes van 2 die al een veulen krijgen, maar dat is echt niet gezond hoor! En meisjes van 11 die een baby krijgen....

Ik vind dat 12 jaar de maximale leeftijd is voor een 1e veulen.
[/quote]


nou dan zullen er veel sportmerries na hun carrière ten dode opgeschreven zijn als men ze gebruikt voor de fok dan.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:39

petraaken schreef:
nou dan zullen er veel sportmerries na hun carrière ten dode opgeschreven zijn als men ze gebruikt voor de fok dan.


Haha! Haha!

Proberen kan altijd. De natuur geeft zelf wel aan of het kan of niet... Schijnheilig

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

jarver
Berichten: 81
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:44

we hebben thuis een merrie van 21 de dit jaar een veulen krijgt!!! heeft ook lange tijd in de sport gelopen!!!

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:45

[
Proberen kan altijd. De natuur geeft zelf wel aan of het kan of niet... Schijnheilig[/quote]

Ben ik het volkomen mee eens. Als de merrie gewoon netjes hengstig wordt en vervolgens drachtig is er niets aan de hand.

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-04 17:36

jarver schreef:
we hebben thuis een merrie van 21 de dit jaar een veulen krijgt!!! heeft ook lange tijd in de sport gelopen!!!


haar eerste veulen??

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-04 17:37

hoe duur is KI eigenlijk??

.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers