Veulen opfok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Is er behoeft naar innovatie binnen de veulenopfok professioneel of particulier?

Ja, dat wordt wel eens tijd
5 (27%)
Ja, als ik veulens zou opfokken zou ik wel wat innovatie willen zien
6 (33%)
Nee, de huidige manier werkt prima
5 (27%)
Nee,ik heb wel interesse, maar een innovatie zou te veel kosten
2 (11%)

Totaal aantal stemmen: 18


Chantaljamie

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Faringdon, UK

Veulen opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 15:44

Hallo Lezers van Bokt,

Wij van hogeschool Larenstein zijn bezig met een project over de veulen opfok. Wij moeten gaan onderzoeken of de huidige situatie in deze sector rendabel is en of er misschien vraag is naar een verbetering of een andere verandering op zit gebied. Om de Poll nog wat duidelijker te maken zal ik proberen wat meer informatie te geven. Het gaat in dit geval om sportpaarden en we willen zowel de merries en hengsten hier in betrekken om het zo breed mogelijk te houden. De doelgroep die bereikt moet worden zijn voornamelijk de mensen die zich op vrij professionele wijze bezig houden met de paardensport, omdat wij het idee hebben dat deze mensen meer met innovaties bezig zijn dan de hobby fokker.
Het is ook de bedoeling dat het paard gewoon hanteerbaar is na de opfok en zodanig geschikt dat het opgeleid kan worden voor de sport.
Ik hoop dat dit voldoende duidelijkheid schept en zo niet dan is commentaar of een mail altijd welkom
Laatst bijgewerkt door Chantaljamie op 20-01-04 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 15:51

Ik denk dat dat van opfok tot opfok verschilt. Waar doel je precies op?

Chantaljamie

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Faringdon, UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 16:03

Hallo,
Helaas is de opdracht die wij gekregen hebben een beetje onduidelijk tot nu toe. Wat wij hebben mee gekregen is dat we moeten onderzoeken of er ruimte is voor innovaties binnen de veulen opfok. Graag horen wij ook van mensen of ze daar al ideeen over hebben

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 16:18

Innovaties Verward ? Dat is wel heel erg breed en inderdaad wat vaag. Ik heb mijn 2 jarige in de particuliere opfok staan en ik wil nooit meer een ander. Ik heb ook vergelijkingsmateriaal, want daarvoor stond ze in de professionele opfok. Wat van mij afgeschaft mag worden, is de loopstal voor veulens/jaarlingen in de winter. Met zijn allen in 1 zo'n stal, naast alle ongelukken die daar gebeuren heeft zo'n jong dier gewoon beweging nodig! Dus daar mag van mij wel wat innovatiefs gebeuren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 16:21

Er zijn zoveel verschillende manieren van profesionele opfok, dat het mij vrij moeilijk lijkt aan te geven wat daar veranderd aan moet worden!

Wienna

Berichten: 3870
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Aan de kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 08:33

Ik vind het ook moeilijk om hier antwoord op te geven, ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal mijn veulen staat particulier bij een kennis.

Wienna-M - ZZZwaar
Djarin - L1
Alie Z

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 08:38

Wat valt er eigenlijk te innoveren aan een veulenopfok? Een veulen hoort zo veel mogelijk buiten in een groep met leeftijds- en geslachtsgenootjes (gemengde kuddes zul je bij een professioneel opfokbedrijf niet vinden) en regelmatig naar de smid te gaan en geent te worden.

Dus of je dan het paard op een weiland gooit of in een paddock maakt dan verder niets uit. Of je de paarden een zomer lang in Polen op het weiland schopt of in Nederland maakt dan ook verder niet uit.

Ik zie het doel van dit project eigenlijk niet.

Je suis Charlie.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 09:58

Chantaljamie schreef:
, omdat wij het idee hebben dat deze mensen meer met innovaties bezig zijn dan de hobby fokker.


Dan zou ik om te beginnen maar eens een paar professionele opfokkers op gaan zoeken of grote stallen die de eigen aanwas opfokken. Daar wordt gerekend!
Gezien de huidige voer en afzetprijzen is die som voorspelbaar.
En ga dan eens naar veel van die door jou zo geringschattend genoemde groep hobbyfokkers. Waar tijd geen geld is en de zorg voor het opgroeiende dier vaak belangrijker is dan de winst.
Wellicht dat je dan je uitgangspunten van je zeer theoretische onderzoek gaat bijstellen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 10:46

Anderzijds heeft ze wel gelijk dat de profs daar meer mee bezig zijn dan de particulier...juist omdat tijd geld is zullen zij eerder geneigd zijn te zoeken naar een manier die minder tijd kost met een zo'n goed mogelijk resultaat.

Tevens heb je ook nog eens de verschillen binnen de profs en de particulieren...
Je hebt hengstenhouders die ruimte hebben en daarom opfokplaatsen beschikbaar stellen zonder echt te kijken naar de winst.
Maar ook particulieren die ruimte hebben en plek beschikbaar stellen en wel kijken naar de winst (deze winst hoeft niet gelijk een jaarinkomen te zijn, maar meer om de eigen kosten eruit te halen)
Verder nog boeren die ruimte beschikbaar stellen deze heb je ook in beide klasses (wel of niet om winst te maken)

Eigenlijk is je project zeer breed...
Citaat:
Het is ook de bedoeling dat het paard gewoon hanteerbaar is na de opfok en zodanig geschikt dat het opgeleid kan worden voor de sport.

Niet elk paard (uit sport ouders) is geschikt voor de sport en dit kan geheel los staan van de opfok.(even zonder onderscheid te maken tussen topsport op het allerhoogste nivo en sport (recreatief, regionaal, nationaal) Er staan niet alleen sportpaarden in de opfok...
Hanteerbaarheid van het paard dat uit de opfok komt heeft met veel aspecten te maken als ze "thuis" komen, wie gaat er met dat paard om? prof. africhtingsstal of particulier. En is die opfokplaats 12 maand per jaar of een x-aantal maanden per jaar? Want wat heeft het betreffende paard meegemaakt/(aan)geleerd in die periodes dat ze niet in de opfok stond? En tot welke leeftijd in de opfok? Wordt er gekeken naar leeftijd of gekeken of het paard "volwassen" is lichamelijk?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Chantaljamie

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Faringdon, UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-04 11:02

Zoals ik misschien al eerder schreef is de opdracht voor ons, studenten ook vrij onduidelijk en wisten we niet waar we moesten beginnen. Vandaar dat we gewoon wat lijntjes hebben uitgegooid en willen kijken waar het op uit komt. E

Chantaljamie

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Faringdon, UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-04 11:02

En alle commentaar en tips, en dat soort dingen zijn welkom


Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:13

Je vraagstelling in de poll is niet duidelijk. Zoals Sarabande al aangaf zul je eerst de verschillende situaties in kaart moeten brengen, zowel bij hobbyfokkers als bij professionele opfokbedrijven. Als je wilt spreken van innovatie zul je toch eerst moeten verwoorden wat je wilt vernieuwen of verbeteren. Dit is zo niet duidelijk.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

ikkebenmar

Berichten: 876
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: een heel klein dorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:22

Poeh he jullie hebben ook een moeilijk onderwerp zeg! Ik d8 dat die van ons al moeilijk was. Nou suc6 ermee en veel plezier.

Groetjes Marielle

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:52

Anoukie schreef:
Wat van mij afgeschaft mag worden, is de loopstal voor veulens/jaarlingen in de winter. Met zijn allen in 1 zo'n stal, naast alle ongelukken die daar gebeuren heeft zo'n jong dier gewoon beweging nodig! Dus daar mag van mij wel wat innovatiefs gebeuren!


Ik vind dat er weinig mis is met loopstallen, mits er niet te veel veulens in staan en de veulens overdag gewoon buiten kunnen staan. Maar goed, dat verschilt dus ook van opfok tot opfok.

Wat er wat mij betreft wel mag komen zijn een soort verstelbare schotten bij de hekken van een (loop)stal, zodat die hoger ingesteld kunnen worden als het veulen groter wordt.

Deze hekken bedoel ik dus:
Afbeelding
Het zou fijn zijn als je het onderste schot ook in hoogte kunt verstellen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:57

Dit ziet er meer uit als merries met veulens Verward
Bij opfokstallen staan er meestal heel wat meer jonge dieren in zo'n hok.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:06

Ik heb erg veel goede ervaringen met particuliere opfok. Mijn veulens gingen altijd naar een hobbyist, lekker met een stuk of vijf leeftijdsgenootjes in een wei en in de winter hadden ze ruimte zat (een loods van 40 x 60 meter waar ze met zijn zessen instonden).
Beweging en een beetje aandacht, ze kwamen vaker in de hand dan in de professionele opfok waar ze vaak, vooral in de winter, in te kleine ruimtes gepropt staan.
Mijn veulens kwamen op driejarige leeftijd altijd mak en fijn in de omgang terug!
Mijn huidige paard komt ook van een hobbyfokker. Al zijn paarden zijn hard, gezond en schaapmak als ze twee jaar oud zijn. Door het kleinschalige is er veel met mijn paard gedaan op jonge leeftijd (halster meelopen, voetjes geven bij de smid, wormkuren, beetje borstelen) en kon ik er zo mee verder, zonder dat ze verwend en vervelend was.

Voor mij alleen maar particulier (al moet je natuurlijk wel opletten naar welke particulier. Ik zeg niet dat alle particulieren goed zijn en alle profi's slecht!!).

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:12

sarabande schreef:
Dit ziet er meer uit als merries met veulens Verward
Bij opfokstallen staan er meestal heel wat meer jonge dieren in zo'n hok.


Het gaat in dit geval om het hek, niet om de stal. Ik kon even geen andere foto vinden.

Maar goed... deze foto dan:
Afbeelding

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:12

En van zo'n hok Tess, krijg ik kippenvel (van afgrijzen). Velvet heeft er een hele korte tijd ingestaan, gezamenlijk met een stuk of 15 andere veulens. "Gelukkig" was de mijne de bazin omdat ze de oudste was en er ook het langste zat, de underdogs werden echt in een hoek gestampt.

Gewoon indien het weer het toelaat de hele dag buiten met leeftijdsgenootjes en een schuilstal. Uiteraard voldoende en goed voer en een goede ondergrond. Voor de rest is het aan de fokker/verzorger/eigenaar, daar bemoei ik me ook niet mee. Ik vertrouw op de deskundigheid van de ander in dit geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:41

Opfok blijft heel persoonsgebonden. Ik heb bewust voor gekozen om dan maar wat meer geld uit te geven voor een opfok waarbij ik denk dat het het beste is voor mijn veulen. Dan een goedkope opfok.

Mijn veulen staat dus ook niet in een loopstal, maar de hele dag buiten, samen met 4 leeftijd en geslachtgenootjes. De opfokker ziet ze 3 tot 4 keer per dag, en daardoor is er veel controle. IN de winter word hij bijgevoerd met brok en hooi. Zomers krijgen ze geen bijvoer. Zowel winter als zomer staan ze buiten. Alleen bij heel nat en slecht weer gaan ze snachts naar binnen. Maar dan moet het wel heel beroerd zijn.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:32

Anoukie schreef:
En van zo'n hok Tess, krijg ik kippenvel (van afgrijzen). Velvet heeft er een hele korte tijd ingestaan, gezamenlijk met een stuk of 15 andere veulens.


Hier staan er echter een stuk of 8 veulens in en alleen 's nachts. Ik moet zeggen dat dat prima gaat, zeker nu de kudde gevormd is en duidelijk is wie de baas is en wie niet.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:24

waar staat de jouwe dan pipo? hier in de buurt? sorry even offtopic, ben namelijk heel beniewd.

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

Chantaljamie

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Faringdon, UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 10:34

Hallo, allemaal bedankt voor de reacties al vast. Nu is onze vraag als er wat verandert moet worden binnen de veulen opfok, kunnen jullie ook aan geven wat er dan anders moet. Of hebben jullie tips die we in ons verslag kunnen gebruiken?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:35

Mijn vraag is dus ook wat men anders zou willen zien. En op die vraag heb ik ook nog geen antwoord gehad.

Je suis Charlie.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:00

Chantaljamie schreef:
Hallo, allemaal bedankt voor de reacties al vast. Nu is onze vraag als er wat verandert moet worden binnen de veulen opfok, kunnen jullie ook aan geven wat er dan anders moet. Of hebben jullie tips die we in ons verslag kunnen gebruiken?


Ik snap niks van deze topic, ik snap niks van jouw opdracht. We hebben zelf al wat dingetjes aangegeven, ik vrees dat je nu echt zelf je tere hersentjes moet gebruiken.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:13

Zoals eerder gezegd ga zelf eens op onderzoek uit dan weet je waar je over praat. Zo niet kies een ander onderwerp.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 3 bezoekers