Fokken van een goed sportpaard!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Fokken van een goed sportpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:16

Omdat natuurlijk geen enkel paard perfect is, en geen enkele hengst perfect zul je nooit het meest ideale kunnen vinden als je fokt. Maar mijn vraag is: Waar doe je het eerste concessies in?

- Karakter
- Exterieur
- Beweging
- Springvermogen

Dus als je op zoek gaat naar een partner voor je merrie, op welk punt zul je als eerste toegeven als bijv. een hengst geschikt blijkt te zijn?

Graag met argumenten Haha!


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:44

Hangt ervan of je een dressuur of springpaard nastreeft. In dat geval kan beweging of anderzijds springvermogen wat minder zijn. Exterieur is niet een absolute noodzaak in de sport als volgende en als laatste karakter: kan aan heel verschillende eisen moeten voldoen, naargelang de toekomstige ruiter. Ik zou dat vervangen door "Rittigkeit" dat wél essentieel is.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:47

Ja, van mij mag een paard er best een "kop op hebben", maar de Rittigkeit blijft natuurlijk wel erg van belang. Zonder die eigenschap is het wel heel moeilijk de top te halen.
Verder hoeft een paard voor mij geen gruwelijk springvermogen te hebben, dan heb ik het over een paard voor mezelf, voor dressuur dus. Ik vind wel dat ie een fatsoenlijke sprong moet kunnen maken, maar of ie daar nou een meter bij haalt of twee dat zal me echt worst wezen.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:49

Het springvermogen heb ik er eigenlijk bijgezet om de springmensen niet voor het hoofd te stoten. Ze zijn niet in grote getallen aanwezig op bokt, maar ze zijn er wel! Daarom wilde ik dat niet vergeten Haha!

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:55

wat ik het belangrijkste vindt is het karakter , een paard zonder instelling
komt er niet.
wat ik ook erg belangrijk vindt is de bouw , ik heb veel les van Hans Horn
en die herhaald regelmatig; Hoe het paard gebouwd is , zo is ie te rijden.
Het paard hoeft voor mij niet bloedmooi te zijn , maar wel correct gebouwd.
En voor een springpaard vind ik een goede galop het belangrijkste onderdeel van de gangen , en wat betreft het vermogen , hoe meer hoe beter !!!!!!!!

Met fokken heb je iets meer speling met het uitzoeken van een hengst voor je merrie , ik heb bijvoorbeeld een ontzettend fijne ongecompliceerde merrie met veel vermogen, maar is niet super voorzichtig , daar zou ik weer een super voorzichtige hengst op doen , en zou het eventuele wat gecompliceerde karakter op de koop toenemen.

Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 01:47

Pipo schreef:
Het springvermogen heb ik er eigenlijk bijgezet om de springmensen niet voor het hoofd te stoten. Ze zijn niet in grote getallen aanwezig op bokt, maar ze zijn er wel! Daarom wilde ik dat niet vergeten Haha!

Attent Pipo Haha!
Het eerste worden conssies gedaan op exterieur. Dit dient binnen een bepaalde 'bandbreedte' te blijven. De galop is en blijft ernorm belangrijk.

Voor mij geld dat de binnenkant belanrijker is als de buitenkant. Dus hoe is de werkwilligheid, de bereidheid om mee te werken het gedrag etc. is dus belangrijker dan dat gene wat je in een eerste oogopslag ziet.

Wel zie ik graag een goed fundament wat correct gesteld is. Met name het sprongewricht ben ik zeeer kritisch op dit dient een gepronoceerd gewricht te zijn wat lang is. (lees een groot degelijk scharnier).

Verder is het een afweging van de combinatie van springonderdelen oa. afdruk scope, landing en het gebruik van het lijf.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 08:46

Mag het ook over een shetlandpony voor de sport (aangespannen) gaan? Schijnheilig Knipoog

Ik heb dus afgelopen jaar ergens op toegegeven waarvan ik dacht dat nooit te zullen doen, namelijk op kleur. Mijn zwarte merrie is gedekt door een vosbonte hengst.
Waarom? Hij was de enige hengst waarvan ik het idee had dat hij de bewegingen van mijn merrie kon verbeteren.
Nu maar hopen dat ik gelijk had Haha!

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 10:07

Voor de cobs kijk ik niet zo naar het karakter van de hengst.
Mijn merries zijn misschien niet de makkelijkste merries maar wel verschrikkelijk eerlijk.
De nakomelingen van deze merries zijn eerlijk en makkelijk in de omgang omdat deze wel van jongs af aan met mensen omgaan.
Qua karakter zie ik ook zoveel van de merries erin terug dat ik de invloed van het karakter van de hengst niet merk. En ik heb niet altijd met de braafste hengsten gedekt.
Ik fok geen kinderpony's maar hoeveel werklust er ook in zit, ze blijven eerlijk.

Een hengst die wat minder beweegt (correct maar niet spectaculair) zou ik niet uitsluiten. Bij mijn merries zit de beweging er zo ingefokt dat ik de gok zou nemen als de hengst qua exterieur veel toe kan voegen aan mijn merries.
Zeker bij de cobs moet je af en toe een keuze maken, zoveel hengsten zijn er niet beschikbaar.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 10:23

Gezondheid
Beweging
Exterieur, mooi aansprekend
Karakter de wil om voor je te werken
Maat


Dat schreef ik al eerder in een topic waar maar 5 punten genoemd mochten worden.
Wanneer ik hier de berichten volg maken ongezonde paarden de meeste mensen toch het verdrietigst.
Als ik bij een wedstrijd kijk tot b.v. lichte tour zie ik weinig echt mooie paarden, het meewerken is in de praktijk belangrijker dan het exterieur.
Als fokker probeer ik een mooi correct en vooral goed bewegend paard te fokken dat ook gezond moet zijn, dat is een hele optelsom.
Soms moet je op het een toegeven om met het andere vooruit te komen, maar dan kies ik nooit voor een eventuele terugval van de aanwezige gezondheid die in de basis aanwezig is.
De vraag is of dat gewaardeert wordt, mensen vallen op het plaatje en komen pas later achter de gebreken.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 10:40

je hebt daar een goed punt sarabande. voor mij zijn beweging en karakter en rittigkeit het belangrijkst na de gezondheid. Op exterieur wil ik wel iets toegeven maar ook niet te veel en het is dan nog te zien op wat.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:13

wat betekent 'rittigkeit'?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:16

Het zich laten rijden, bewerken in het algemeen, niet door één ruiter maar door meerdere ruiters. Vraagt van het paard de wil om te werken voor de ruiter.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:17

Karakter vind ik zelf veruit het belangrijkst.
Daarna komen beweging en extrieur.
Bij mij gaat het ook, net als bij irene, om shetlanders. Dus je fokt een leuke veelzeidige pony voor het werk onder het zadel en voor de kar. Dus spreciaal op springvermogen fok je in dit geval nooit.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:29

Als ik naar mijn eigen ideale product kijk (wat ik eventueel zou willen fokken uit Silly) zou het springvermogen zijn. Een klein sprongetje is erg leuk, maar over anderhalve meter hoeft-ie voor mij niet Haha!

Karakter en vooral de eerder genoemde Rittigkeit zijn zo belangrijk dat je er eigenlijk geen concessies op kunt doen. Goede, correcte basisgangen zijn altijd belangrijk. Je gaat geen dressuurproef in met een paard wat kort en krom loopt.
Ook vind ik souplesse heel erg belangrijk. Silly mist dit onder het zadel, en pas nu dringt het belang ervan tot me door. Schwung en souplesse vind ik een beetje in dezelfde richting gaan.

Als ik naar mezelf kijk, heb ik liever een mooi paard. Ik vind het geweldig om elke dag in mijn stal te kijken en te denken "wow, wat een knappe knol heb ik!!". Maar als de keuze daar is: dan liever een iets minder mooie die geweldig beweegt.
Het beste zou zijn een combinatie van factoren natuurlijk Schijnheilig Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:53

Okee, nou kom ik als dressuurmiep;
ik zou dus het eerste consessies doen op BEWEGING!!!

Waarom? omdat ik ten eerste een gezond paard wil, ten tweede een correct gebouwd paard (niet te verwarren met mooi!), ten derde een paard dat Rittigkeit heeft.
Ik ben ervan overtuigd dat een paard met bovenstaande eigenschappen en drie CORRECTE gangen, eerder tot sportprestaties zal komen dan een paard dat op één of meer van de eerste drie punten inleverd maar wel waanzinnig kan bewegen.
Een goede ruiter kan de beweging van een paard verbeteren, mits het paard gezond is, correct gebouwd en Rittigkeit bezit.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:01

Aimee schreef:
Okee, nou kom ik als dressuurmiep;
ik zou dus het eerste consessies doen op BEWEGING!!!


In zekere zin heb je wel een punt. Maar je wilt wel correcte gangen, dus niet een paard wat in telgang stapt omdat hij de druk niet kan verwerken, kort draaft en galoppeert en niet van de grond komt... hoe soepen en rittig hij ook is.
Daar kun je een hoop aan verbeteren, maar je legt het altijd af in de ring. Want de verbeterde versie is gewoon nog niet goed genoeg.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:10

bedankt zannekin


Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:12

Jij stelt nu dat een paard telgang gaat stappen wanneer hij de druk niet aan kan. Dat heeft volgens mij weinig met de correcte gangen van een paard te maken, maar met de onkunde van de ruiter. Helaas is dit een moeilijk te herstellen probleem, maar wanneer dit paard aanvankelijk niet verkeerd gereden was, had ie met een goede opleiding wel taktzuiver kunnen stappen.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:17

Aimee schreef:
Jij stelt nu dat een paard telgang gaat stappen wanneer hij de druk niet aan kan.


Sommigen doen dat meer dan anderen, dit is in de regel niet zo.

Kijk maar naar bijvoorbeeld Scandic, zijn stap werd ook 'correct' genoemd op moment van goedkeuring (vraag me niet waarom Verward ) en je kunt niet zeggen dat die verkeerd gereden wordt.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:21

Ja, wanneer we naar Scandic gaan kijken had hij nooit de beoordeling 'correcte stap' mogen krijgen. Want dat heeft ie gewoon niet. Scandic vind ik een heel gaaf paard, maar persoonlijk zou ik niet met hem dekken vanwege die stap. Eerst maar eens kijken hoe hij dit doorgeeft.......

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:24

Scandic is niet mijn type paard, maar je hebt imo wel gelijk over hem. De eerste babybuffeltjes moeten nog voor de commissie verschijnen Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:25

Een fokker wil een correct bewegend paard fokken.
Helaas wordt op iedere keuring het meeste aandacht geschonken aan een spectaculair voorbeen en daarna een krachtig achterbeen. Dat zou andersom moeten zijn.
Ergens anders las ik dat het voorbeengebruik van Cantos in de verrichting als vlak wordt omschreven. Ik denk dat wanneer deze uitsluitend in de springsport uitgebrachte hengst (evenals zijn merrielijn) bij Sjef terecht zou komen, iedereen binnen zeer korte tijd versteld zou staan van zijn schitterende voorbeen gebruik.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:26

Wanneer ie bij mij zou staan ook hoor..... Schijnheilig Haha!

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:30

Ik dacht ff dat mijn toast aanbrandde, maar dat was het niet wat ik rook Knipoog Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:34

Ik vind karakter erg belangrijk

Mocht je een paard fokken wat minder kan bewegen/springen als je gehoopt had, is het op karakter nog een heel stuk te brengen, maar vooral ook makkelijker te verkopen.
Want op een fijn karakter paard kan iedereen op weg rijden. Dus daar is genoeg markt voor.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 125 bezoekers