Stichting/Vereniging worden ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
AR_Directie
Berichten: 39
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: - - -

Stichting/Vereniging worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-04 10:13

Zo.. even een vraagje aan de intelligente bokkers onder ons..

Al een tijdje speelt Animal-Rescue (www.animalrescue.tk) met het idee om het dan toch nu eens echt serieus aan te pakken, en dus stichting/vereniging worden.

Nu hebben we diverse informatie gevonden bij KvK (Kamer van Koophandel) maar komen er zelf niet helemaal uit gezien het feit dat wij niet genoeg verstand van dit soort zaken hebben.

Met andere woorden, is er iemand die ons hiermee wil helpen ?

Alvast bedankt,

Er is geen weg naar geluk, geluk is de weg - Boeddha


Brandje

Berichten: 82
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:16

Wat is het probleem??!! Misschien kan ik je op weg helpen?


AR_Directie
Berichten: 39
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: - - -

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-04 11:35

Het zit dus als volgt, we spelen dus al een tijdje met het idee het serieus aan te pakken, uiteraard met steun van een aantal volwassenen.

Wij kunnen er zelf alleen niet helemaal uitkomen wat een betere keuze is.. stichting of vereniging, vandaar dat we iemand zoeken die ons hierin kan adviseren.

Er is geen weg naar geluk, geluk is de weg - Boeddha

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:44

BIj stichting heb je geen leden (die mee mogen beslissen). Het hoogste besluitvormingsorgaan is daar de directie.
Bij een vereniging heb je wél leden, die moeten meebeslissen, het hoogste besluitvormingsorgaan is daar de ALV (algemene leden vergadering)

Verder worden verenigingen vaker gebruikt voor paardenclubjes, sportverenigingen e.d en stichtingen voor wat 'grotere/belangrijkere' dingen.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, dit is namelijk ook alleen maar wat ik me herinner van vorig jaar, 2 blokken stichting en vereniging

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Brandje

Berichten: 82
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:55

De keuze die gaat maken ligt is afhankelijk van de financiele en juridische aspecten bij oprichting.

Bij een stichting gaat het er voornamelijk om dat er een bedrag in de stichting wordt gestort om het doel van de stichting te kunnen verwezenlijken. Voor de rest is een stichting een rechtpersoon, waardoor in principe (als je goed handelt) jij als persoon niet aansprakelijk gesteld kan worden voor schulden van de stichting.

Je moet echter wel bij een notaris een acte laten opstellen. En dat kost wat!! Bloos!

Bij een vereniging gaat het voornamelijk om dat een aantal "leden" samen naar een doel willen gaan streven.
Dat betekent dat elk lid een stem heeft in de vereniging. Die zij kunnen gebruiken eenmaal per jaar bij de algemene leden vergadering. Bij een stichting ligt de macht bij het bestuur en allen het bestuur, tenzij dit anders is vastgelegd. Bij de vereniging is er ook een bestuur, maar die wordt door de leden dus beoordeelt.

Dit heel kort even gezegd wat het verschil is.

Wat ik zou doen, zover ik de situatie nu kan in schatten. Jullie zijn op dit moment een kleine groep mensen met een doel. En jullie willen meer gestalte geven aan jullie doel.

Dan kan je beginnen met een vereniging met beperkte bevoegdheid. Je kunnen je dan inschrijven bij de KvK, waardoor je meer gestalte geeft aan jullie doel. Nadeel: jullie (bestuur) zijn hoofdelijk aansprakelijk voor schulden en verplichtingen die jullie aangaan. Dus mocht er door enige reden ook iets fout gaan, dan komen ze je huis leeghalen Knipoog
Daarnaast kunnen mensen dus lid worden, waar jullie dus een contributie voor kunnen vragen, zodat jullie wel een iets kunnen ondernemen. Maar wat jullie dus met dat geld doen, wordt wel in de algemene ledenvergadering bepaalt. Dus jullie kunnen dit niet vrij gebruiken.

Wanneer jullie wat verder zijn zou ik een keuze maken om via de notaris de statuten te laten vaststellen (in de statuten staat het doel van de organisatie beschreven) En dan overstappen naar een vereniging vanvolledige rechtsbevoegdheid of een stichting. Ligt een beetje aan de grote van de activiteiten die jullie uitvoeren. Mijn voorkeur gaat uit naar een stichting. Maar daardoor kunnen leden hun interesse verleizen doordat zij geen inspraak meer hebbben, en zul je via andere wegen geld de organisatie binnne moeten krijgen. Dat kan door donateurs te werven. Leden die geen inspraak hebben.


Voor de rest zijn er natuurlijk wettelijke verplichtingen die bij een oprichting spelen, zoals bv minimaal startkapitaal, etc. Maar dat is volgens mij bij de KvK zo op te vragen.

AR_Directie
Berichten: 39
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: - - -

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-04 13:02

Dus als ik het een beetje goed begrijp, hebben de oprichters van een vereniging eigelijk niets te zeggen ? aangezien de leden ook kunnen beslissen wie het bestuur is ? Dat zou dus betekenen dat er een kans is dat je op een gegeven moment het gehele zeggenschap kwijt bent ?

Iniedergeval alvast heel erg bedankt voor de bovenstaande informatie. Weer wat geleerd Lachen

Er is geen weg naar geluk, geluk is de weg - Boeddha

Brandje

Berichten: 82
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:04

Bij een vereniging heb je een bestuur. Die regelen de dagelijkse gang van zaken. Maar inderdaad, de leden zijn degene die de macht hebben. Ieder heeft een stem. Moet er een beslissing genomen worden in Algemene Vergadering dan stemt men. Meeste stemmen gelden.

AR_Directie
Berichten: 39
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: - - -

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-04 13:16

Dat wordt dan wel een erg grote stap, en dan ook het risico dat je niets meer te zeggen hebt.. nee.. dat lijkt me geen goed plan.

Maar nog even wat anders, wat is precies het verschil met een Organisatie ? dat hoorde ik ook nog van iemand... zou dat evt. nog een optie zijn ?

Er is geen weg naar geluk, geluk is de weg - Boeddha

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:19

Een organisatie is 'n NV, BV, stichting of vereniging, niets speciaals volgens mij

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Brandje

Berichten: 82
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:36

assie schreef:
Een organisatie is 'n NV, BV, stichting of vereniging, niets speciaals volgens mij


Psies, een organisatie is een algemeen woord. Achter alle rechtpersonenen zit een organisatie.

Een organisatie is niets meer dan een groep mensen die naar hetzelfde doel streven. En het doel wordt in dit geval bedoelt als het doel van de organisatie. Bijvoorlbeeld, continuiteit, zoveel mogelijk winst, maar ook maatschappelijke doelen kunnen hierin worden genoemd. Zoals bij jullie het tegengaan van dierenleed.

Ik vindt alleen dat je het idee van een vereniging heel negatief neemt. Inderdaad, de leden zijn degene die beslissen. Maar dan gaat het voornamelijk over de algemene zaken. Zoals welke activiteiten gaan we het komende jaar uitvoeren, hoe gaan wij leden werven. Om een paar voorbeelden te geven.
Het bestuur zal uiteindelijk dit uitvoeren, met een deel eigen invulling.

Daarnaast denk ik ook dat leden van jullie vereniging hetzelfde doel hebben om lid te zijn. Namelijk dierenleed tegengaan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, GoogleAdsense, SemrushBot en 64 bezoekers