Voor- en nadelen Thiedemann

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marisca
Berichten: 11
Geregistreerd: 15-08-03

Voor- en nadelen Thiedemann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-04 18:25

Mijn paard heeft de gewoonte om zich af en toe erg sterk te maken, behoorlijk zijn nek er op te zetten en dan maar gaaan! Waardoor ik 'm dus niet bij me kan houden. Slof vindt ik zelf niet zo geweldig. En met andere hulp/bijzet-teugels voelt mijn paard zich opgesloten waardoor het probleem weer opnieuw begint.
Zelf dacht ik dat een Thiedemann op zich dan wel een mooie oplossing is, omdat dat ie alleen werkt als het paard zijn hoofd hoog heft, toch?
Graag jullie meningen en/of adviezen? Of toch nog andere suggesties?


Farjen

Berichten: 7926
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:30

Hoe houd hij zijn hoofd? zo hoog zodat je geen controle meer hebt? Dan kan je misschien een martingaal proberen. Maar ik denk je paard zich ook opgesloten gaat voelen bij een thiedeman..

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:36

ik vind voordeel van thiedeman, dat als je paard zijn hoofd op de goede plaats houd de thiedeman niet inwerkt
als je paard zijn hoofd wat meer aan de teugel heetf is hij ook veel makkelijker te houden..
ik rijd zelf in de bossen ook met thiedeman en het werkt goed

Marisca
Berichten: 11
Geregistreerd: 15-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-04 19:09

Nog tips hoe er mee te rijden? Wat wel wat niet? Waar opletten?

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 19:19

Als je een paard voorwaarts neerwaarts rijd ( zoals het hoort) is dat met een thiedemanteugel niet te doen, hij kan dan voornamelijk alleen maar opgericht lopen want als hij zijn neus naar voren moet brengen ( om jou hand te volgen) word hij tegen gehouden door de thiedeman.

WAAR DE KENNIS VAN DE RUITER OPHOUD BEGINT ZIJN GROFHEID

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 22:14

Marisca schreef:
Nog tips hoe er mee te rijden? Wat wel wat niet? Waar opletten?


Belangrijk is in ieder geval dat je hem goed afstelt. Hij moet ongeveer zo lang afgesteld zijn dat hij niet meer inwerkt (dus 'los' hangt) als je paard in de goede houding loopt. Verder zou ik er vooral op letten dat je je paard wel goed voorwaarts blijft rijden.

En waarschijnlijk wel het belangrijkste: Zorg er, zeker de eerste keren, voor dat je hem in de les gebruikt. Dan kan eventueel verkeerd gebruik direct gecorrigeerd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 22:19

DePaardeMan schreef:
Als je een paard voorwaarts neerwaarts rijd ( zoals het hoort) is dat met een thiedemanteugel niet te doen, hij kan dan voornamelijk alleen maar opgericht lopen want als hij zijn neus naar voren moet brengen ( om jou hand te volgen) word hij tegen gehouden door de thiedeman.


Daar is een 'oplossing' voor. Het voorwaarts neerwaarts rijd je dan zonder thiedeman, daarna maak je hem pas vast. Aan het einde van de rit hetzelfde verhaal...

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:41

ik ben niet zo voor als die hulpmiddelen, ik vind dat sommige mensen er heel cru mee omgaan, trek aan de teugels en beest loopt in positie! het moet toch vanuit je been komen en vanachteren, als je hem laag wil rijden, zou ik als je toch niet zonder kunt er een stootje aandoen!waardoor paard niet helemaal de kop in de lucht gooit en rug wegdrukt, vanuit daar paard vwnw rijden! aan het been

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

baukje
Berichten: 167
Geregistreerd: 02-09-03
Woonplaats: sint pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 07:58

ik rijd mijn tinker ook met thiedeman en dat bevalt prima. missy wil vooral erg snel,snel,snel. met de thiedeman is ze beter verzameld te rijden en word ze dan ook rustiger. namate ik dan langer rijd gaat ze zelf beter aan de teugel lopen en werkt de thiedeman vanzelf niet meer zoveel in.

joy is the best

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 09:52

Onze dochter rijdt ook met een thiedeman. Niet om haar pony in de krul te trekken, waar ze trouwens de kracht toch niet voor heeft, maar om net dat laatste beetje controle te hebben als hij weer eens kaboutertjes ziet. Hij draait zich heel soms 180 graden om en dan is ze hem natuurlijk kwijt, nu met de thiedeman heeft ze direct weer controle plus dat we hebben gemerkt dat het het schrikken vaak voorkomt. Meestal hangt hij er nutteloos bij, dat is ook het voordeel van dat ding en werkt pas bij het wegspringen. Wij zien het als een tijdelijke oplossing.
Gr Desiree

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 11:16

CCCCorine"]
[quote="DePaardeMan schreef:
Als je een paard voorwaarts neerwaarts rijd ( zoals het hoort) is dat met een thiedemanteugel niet te doen, hij kan dan voornamelijk alleen maar opgericht lopen want als hij zijn neus naar voren moet brengen ( om jou hand te volgen) word hij tegen gehouden door de thiedeman.


Daar is een 'oplossing' voor. Het voorwaarts neerwaarts rijd je dan zonder thiedeman, daarna maak je hem pas vast. Aan het einde van de rit hetzelfde verhaal...
[/quote]
Dus jij doet dat nooit eens tijden het rijden?
Ik wel.
Want soms heb je ineens het gevoel dat de aanleuning niet meer "echt" is.
Dan rij ik vwnw omdat te controleren.

Soms na een moeilijkere oefening, voel je net wat spanning, dan rij ik vwnw om weer ff helemaal de ontspanning op te zoeken, omdaarna weer fris verder te kunnen.

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 12:59

wat runningkawa zegt ben ik het helemaal mee eens .
als je de thedeman eraan hebt hangen kan je nooit ineens vwnw rijden want dan moet je eerst te thiedeman losmaken en dan ben je alweer telaat.

WAAR DE KENNIS VAN DE RUITER OPHOUD BEGINT ZIJN GROFHEID

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:01

Ik zou eens een martingaal proberen, de vriendelijkste hulpteugel die er is, en werkt alleen in als hij zijn hoofd de lucht in gooit om te gaan rennen. Ik kan me niet voorstellen dat hij zich daardoor opgesloten voelt.
Een thiedeman werkt ook in als hij zijn hoofd naar voren beweegt.


Maar dit probleem kun je natuurlijk niet alleen met een hulpteugel oplossen, dat is symptoombestrijding, en geen oplossing.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:14

Sterk in de nek ik heb de ideale oplossing.
Een gog je spreekt het echt zo uit maar ik weet even niet hoe je het moet schrijven.
Ik heb het zelf ook.
Als ie probeert zicht sterk te maken krijgt ie druk op zijn hoofd.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:01

DePaardeMan schreef:
wat runningkawa zegt ben ik het helemaal mee eens .
als je de thedeman eraan hebt hangen kan je nooit ineens vwnw rijden want dan moet je eerst te thiedeman losmaken en dan ben je alweer telaat.



We zijn het lekker met elkaar eens (ik ook dus) .... hoe zou dat komen? Haha!

Ik vind persoonlijk het nadeel van een Thiedeman dat je een gefixeerd beeld krijgt. Ik vraag me af wat de werking is op de lange(re) termijn is. Ik kan niet praten uit ervaring, want ik weet nauwelijks hoe je het ding vastkrijgt Tong uitsteken maar ik ken wel een voorbeeld van een aantal jaren geleden; het paard liep met Thiedeman eigenlijk heel erg leuk (op het oog) maar zodra je het ding er afhaalde, struikelde hij over zijn eigen benen en ging de kop er op en wég was ie!
Dat gaf mij de indruk dat een Thiedeman er voor kan zorgen dat het paard niet op eigen benen loopt en dat de nageeflijkheid die je tracht te creeëren, dus eigenlijk maar schijn is.

V.w.b. het vwnw rijden... het is voor je paard soms heel lekker om halverwege het rijden eens lekker die ontspannen houding te kunnen aannemen, dus alleen daarom al zou ik geen Thiedeman willen hebben.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 22:18

Thiedeman ben ik niet erg voor. Ik rijdt er nu eentje die ook met thiedeman wordt gereden (ze is op vakantie), maar ik houd er niet van. Ik eb 't idee dat je na een tijd niet meer zonder kunt want dan gooit hij z'n hoofd in lucht. Overigens is hij nu op 't eerste gaatje dus zo los mogelijk, maar toch. Een paard kun je het best met zo min mogelijk fratsen rijden, vanuit je zit en hulpen. En waar dat nodig een hulpmiddel gebruiken, maar niet te lang. Puur om iets aan te leren o.i.d.

- Offline -

OqUeNdO

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 23:26

Thiedeman heb ik absoluut nix op tegen! Ik heb mijn vorige paardje die toen ze binnenkwam absoluut niet ontspande, nagaf etc. ermee getrained, en uiteindelijk liep ze super! Onstapnnen, nagefelijk alles. De thiedeman werkt op het moment dat het moet, en bij ontspanning gaat ie uit werking. Later weer afbouwen en zonder...

...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 23:31

runningkawa"]
[quote="CCCCorine"][quote="DePaardeMan schreef:
Als je een paard voorwaarts neerwaarts rijd ( zoals het hoort) is dat met een thiedemanteugel niet te doen, hij kan dan voornamelijk alleen maar opgericht lopen want als hij zijn neus naar voren moet brengen ( om jou hand te volgen) word hij tegen gehouden door de thiedeman.


Daar is een 'oplossing' voor. Het voorwaarts neerwaarts rijd je dan zonder thiedeman, daarna maak je hem pas vast. Aan het einde van de rit hetzelfde verhaal...
[/quote]
Dus jij doet dat nooit eens tijden het rijden?
[/quote]

Ik rijd niet met hulpteugels, het was maar een ideetje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 10:09

Aha, ook weer opgehelderd Haha!

Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 15:37

ik rij al 2jaar ong met een tiedhman en bevalt me prima heb er nog nooit problemen mee gehad eerder zeiden mensen altijd tegem mij gebruik toch eens een tiedeman helpt veel beter dat een marthegal. en dat heb ik toen gedaan hi is nu meer ontspannender en strekt ook niet en een tiedeman is niet gemeen want je moet er zelf ook wat voor doen.

Evita sue v. Uphill M1 + 12
Ferox v. Uphill M1 + 16
Gediplomeerde instructrice en jurylid M2 dressuur

Marisca
Berichten: 11
Geregistreerd: 15-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 18:22

Het gaat eigenlijk alleen om buitenrijden waarmee ik de thiedemann zou willen gebruiken, met name voor mijn eigen veiligheid. Want normaal rij ik altijd zonder iets. Ben zelf ook niet echt voor hulpteugels en al die fratsen...

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:31

als het alleen voor het buiten rijden is, is een thiedemann toch wel een goede optie..want je hebt er net wat meer controle mee.

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:40

2 jar met een hulpteugel?
Dan is het toch geen hulp meer?
Iets van hulp gebruik je een paar keer imo.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:51

ladyenpippi schreef:
ik rij al 2jaar ong met een tiedhman en bevalt me prima heb er nog nooit problemen mee gehad eerder zeiden mensen altijd tegem mij gebruik toch eens een tiedeman helpt veel beter dat een marthegal. en dat heb ik toen gedaan hi is nu meer ontspannender en strekt ook niet en een tiedeman is niet gemeen want je moet er zelf ook wat voor doen.

Teneerste is je bericht bekant niet te lezen vanwege spel en grammaticafouten. Tentweede vraag ik me af wat je er zelf aan moet doen? Je paard loopt ronder door die teugel, echt niet door jou. En verder is 2 jr natuurlijk niet echt bevordelijk voor het paard en zijn houding.

- Offline -


llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 09:02

ik reed ook eerst met thiedeman mijn pony deed hoofd wel omlaag maar toen ik die thiedeman eraf haalde toen deed ze haar hoofd helemaal omhoog en ben nu naar martingaal gegaan


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers