Fris paard - hoe te rijden: met update

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-01 20:29

Tot een tijdje geleden had ik Max lekker aan het lopen, aan het begin vwnw, dan laag en rond en van daaruit verder trainen. De laatste tijd echter rijd ik veel in de avond met licht in de bak. Dat is natuurlijk doodeng, vooral als het een beetje waait. Dus max is knettergek. Ik kom er amper op en vanaf het begin loopt hij snel onder me vandaan. Voorheen heb ik altijd 'rustige' paarden gehad en ben niet echt bekend met dit probleem. (het leek me altijd geweldig een voorwaarts paard te hebben maar nu verlang ik wel eens terug aan het kunnen rijden van een paard in plaats van meeliften Frusty ). Ik zoek de oplossing nu in concentratie, ik probeer door veel oefeningen te rijden de concentratie van Max beter vast te houden en steeds dmv halve ophoudingen het tempo terug te krijgen, maar ik ben benieuwd hoe anderen dit oplossen.

_________________
Als dit een logische wereld was, dan zouden mannen in de amazonezit rijden.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: astridh op 2001-11-15 18:30 ]</font>


Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 20:34

ik heb ook zo'n verzorgpaard gehad ik moest altijd van mijninstruktrice flink aan het werk houden idd ook concentratie veel heel veel afwisseling en moeilijkere dingen vragen en voorwaarts rijden!

Mijn instruktrice op de manege zei altijd gaat tie hard... drijf hem maar bij gaat tie langzamere bijdrijven.... ->hij kan zo'n hard tempo niet volhouden dus als hij weer rustiger gaat lopen dan moet je hem laten lopen, hij wil hard dan moet tie hard ook!!! Haha! Tis lastig... i know!!!! daarom ben ik nu blij dat ik over een binnenbak beschik, hoewel 1 korte zijde niet dicht is en uitkijkt over het weiland waar de paarden (die in de wei staan) heerlijk rondgaloperen en de paarden in de bak knetter maken!!!

gaat tie bokken dan meot ik mijn handen omhoog doen en ongelovelijk drijven totdat mijn benen ervanaf vallen!!!!!!!!!

succes Haha!

....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 20:37

Voorwaarts. Als ze zo graag willen lopen, laat dan maar lopen, maar wel in de richting en op de manier die IK wil. Lekker doordraven, wel de aandacht erbij houden, veel voltes etc. Desnoods 10 minuten galopperen op de volte tot de ergste frissigheid er vanaf is en ze een beetje ontspannen. Het belangrijkste: vergeet je benen niet! Rij niet alleen op je hand, dat gebeurt gauw met zo'n snelle, hou ook je been erbij. Wat vaak ook goed werkt om het tempo in draf terug te krijgen is langzamer gaan lichtrijden, je paard past zich dan meestal wel aan. Terugrijden op je zit dus.

Nulla tenaci invia est via

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 20:53

Net wat Margreet ook zegt, terugrijden op je zit. En

Mijn ervaringen ermee:
Mylord kan ook zo erg zijn, en het beste is dan om zelf goed ontspannen te gaan zitten en vooral voor niet teveel tegenhouden, klinkt echt stom, maar het helpt wel vreselijk goed. Zo kan ik hem uit volle galop laten halsstrekken, en krijg ik hem ook weer netjes terug naar draf of stap. Je paard moet dan al wel goed beleerd zijn en evt stemhulpen en vooral zithulpen goed kennen. Verwar het niet kennen en niet willen niet met elkaar. Veel succes ermee.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 21:23

Ja, terugrijden op je zit dat klinkt heel simpel, maar als je echt een fris paard hebt dan gaat dat niet zomaar even.
Als ik in het begin al voel dat ze constant onder me weg loopt, ga ik wel juist aan de gang met dat terugkomen op de zit. Dus in galop en dan maar tempowisselingen, en dan is het doel dat ik elke vier pas kan 'wisselen' dus vier pas heen, vier pas terug enz. En dan vooruit louter op been en terug op zit - heen lukt wel, terug is een ander verhaal! En dat doe ik op een volte, soms groot, soms klein, ik speel wat met lager/hoger ingesteld als dat lukt, vaak heb ik al moeite genoeg haar fatsoenlijk rond te houden. Van dit werk wordt ze los en als het goed is gehoorzaam.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 21:31

Tis wat lastig uitleggen, maar Gipsy (ook zo'n hittepit!) reageert er heel goed op als ik zeg maar langzamer ga zitten dan dat zij loopt, dus langzamer ga lichtrijden bijvoorbeeld, niet zo langzaam dat ik in haar rug bonk, wel mee blijven gaan met de beweging, maar gewoon net een fractie langzamer en zo langzaam terugnemen en naar ontspanning werken. Veel tempowisselingen en schijnovergangen rijden.
Wat ik ook wel eens doe als ze onder me vandaan loopt: Geen ophouding (de normale reactie zeg maar), maar juist been geven (vergeet niet je hand te openen!) en aangalopperen en flink aan het werk op een kleine volte. De meeste paarden zijn nog altijd liever lui dan moe, dus uiteindelijk krijgen ze dan wel door dat ze beter mee kunnen werken. Maar het hangt wel een beetje van de manier van wegschieten af, als ze alleen een klein beetje (ongevraagd) versnelt dan corrigeer ik dat door terug te nemen, maar als ze er echt tussenuit knijpt werkt het bij haar heel goed om het voorwaarts op te lossen, dat wil ze blijkbaar graag, nou dan zal ze ook! }>

Nulla tenaci invia est via

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 22:18

jaja, ik ken het...zie mijn wanhopige oproep eerder ...
hij is harstikke kaal (geschoren), en maar gaan met die banaan, wel lekker! hoef je niet te drijven, maar ja ook deze meneer van alles xtra schrikken, zelfs in binnenbak!
heb dus een uitrijdeken gekocht, en die houdt ik eerst 10 minuten op met draven en galoperen, het scheelt iets.
verder moet je bedenken dat t meestal hoe langer de koude duurt ze ook wat minder frisser worden..het weer is ook wel raar toch de laatste tijd, a die plotselinge omslagen..
nisschien even eerst longeren, of lekker losgooien als dat mogelijk is...

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-01 07:04

eerst longeren is geen optie want ook aan de longe gaat hij als een raket. Ook met de bijzetteugels redelijk strak gaat hij met de neus over de grond in een rengalop, plat door de bocht met tussendoor een paar van die gigantische bokken/sprongen. En dit gaat maar door.....Gewoon voorwaarts rijden in het kader: wil je hard dan ga je maar hard, daar zit hij niet mee. Voor zowel zijn als mijn veiligheid is dat geen optie. Het rijden van oefeningen lukt op dit moment redelijk goed maar er zijn meer wegen die naar rome leiden niet waar.... dus graag meer mogelijkheden.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 09:29

Toch is oefeningen rijden, veel voltes, slangevoltes en dat soort dingen de beste oplossing.
Vooral niet proberen langs de 'enge' dingen te rijden, daar krijg je nog meer spanning van en nog meer racepartijen.

Ik ga meestal rijden in dat deel van de bak, dat Fitz het minst eng vindt, op de volte totdat de ontspanning weer terug is in zijn lijf.
Pas daarna ga ik weer richting 'engere' delen van de bak!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 09:34

Longeer hem eerst voor dat je gaat rijden zodat het frisse eraf is en hij met rijden beter op jou let in plaats van op de rest. Je paard heeft gewoon te veel energie en daar is niks mis mee maar pas je dan een beetje aan, is beter voor hem en jou. Ff longeren en dan erop.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 12:32

Of inplaats van longeren gewoon onder het zadel lekker laten lopen. Gewoon pittige doorlaten draven, zo hard als jij wil als hij maar blijft draven. Als hij wat gekalmeerd is pak je hem op en brengt hem terug naar arbeidsdraf en ga je gewoon lekker aan de slag.
Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 12:51

tja, dat is dus echt een raketje...misschien even naar het voer kijken? soort en hoeveelheid??
behalve de tips hierboven weet ik verder niets, wel dat je een temperament vol paard hebt, mooi toch Lachen

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 13:02

Ik herken dat gevoel precies! Zelfs bij Jur heb ik het gevoel dat ik aan het meeliften ben inplaats van dat ik eraan kan rijden. Bij Razinda eigenlijk ook een beetje. Maar die wordt toch op een gegeven moment wel wat rustiger zodat ik er meer aan kan rijden. Ik weet eigenlijk ook nog niet een super oplossing, ik word veel te ongeduldig als het niet meteen gaat zoals ik wil. En je eigen veiligheid is natuurlijk ook erg belangrijk. Als ie echt knettergek is zou ik toch eerst longeren denk ik. Dan zit ik er liever niet op! Razinda gaat nu dus echt aan de longeerlijn voor ik er op ga, op Jur ga ik gewoon meteen rijden.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 14:17

Paddy was eerst ook al zo loperig. En dan moest ik expres onder het tempo gaan zitten omdat ze moest leren om bij me te blijven.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 16:08

Eerst longeren, en persoonlijk zou ik hem dan juist neit bijzetten. Laat hem lekker even racen. Ook bij het rijden neem ik mijn tijd voor het loswerken, en een vast onderdeel is een stevige galop in verlichte zit. Dan is hij al aardig wat kwijt tegen de tijd dat je aan het werk wil. Maar vanaf dat moment accepteer ik ook geen gezeur meer, dan gaan we echt aan het werk en wil ik concentratie. Veel afwisselingen in figuren en overgangen en tempo dwingt hem op jou te letten. Succes!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 16:28

dat had Jellie dus ook wel, gewoon been blijven geven, zet hem aan hetw erk op de volte enzovoorts.
Vliegt ie weg in de draf, been geven en blijven draven, op de volte, selling vragen enzovoorts.
Hij gaat tenslotte in dat tempo, het klinkt nu dat ik je zeg dat je hem zijn zin moet geven, maar dat is absoluut neit zo, een paard dat schrikt staat meestal na een tijdje weer stil, je houdt hem nud us bezg.
Werkt errug goed, doe ikz elf ook altijd.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 16:52

mijn paard is ook erg fris als t koud is en doe m eerst aan de longe en laat r ff haar rondjes lopen..dan stap ik op zo goed en fout als dat gaat maar doet ze t daarna nog moet ik r ook voorwaarts rijden...alles in zijn voorwaarts oplossen!

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 13:42

In tegenstelling tot de algemene mening hier ben ik dus niet voor voorwaarts (in de zin van: hoog tempo). Naar mijn mening bereik je er alleen maar mee dat ze op den duur moe worden en dan willen ze wel luisteren natuurlijk, maar de volgende dag kan je weer van voren af aan beginnen! Vaak ontaardt dit in gerace en op de voorhand lopen.

Het niet rijtechnische gedeelte: longeren/voer (minder kracht-, meer (onbeperkt?) ruwvoer) verminderen/dagelijks (met andere paarden?) in de buitenbak zetten. Komt hij overdag in de buitenbak, dan kan het geen stalmoed zijn.
En vanaf het begin (desnoods in draf) ervoor zorgen dat jij tempocontrole hebt, dit bereiken door consequent ervoor te zorgen dat hij juist zijn evenwicht kan vinden in een niet al te hoog basistempo (eerder ietsje langzaam), dit is wel erg moeilijk; steeds opvangen en nageven. Veel met de stem laten merken dat wanneer jij controle hebt (en het juiste basistempo) dat dit goed is. Niet vooruit schoppen als hij er vandoor vliegt!
Verder kriskras door de bak rijden, bij E afwenden, meter voor de hoefslag weer links wenden, na drie meter weer links, op de middellijn weer rechts etc. Zodat hij begint na te denken; waar moeten we nu weer heen?

Ik begin altijd met voorwaarts neerwaarts (halsstrekken) en links en rechts inbuigen voor dat ik mijn paard 'oppak'. Wanneer ze in een frisse/brutale bui is of soms is het nodig wanneer we naar een nieuwe omgeving gaan dat ik haar direct oppak en even consequent aan het werk zet om haar aandacht en controle te krijgen. Dit kan ook wel eens tijdelijk thuis nodig zijn, kan maar zo zijn dat ik na twee rondjes ineens wel halsstrekkend in een laag tempo de bak door kan gaan.

Ik ben wel benieuwd wat je van dit verhaal vind!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: parnassia op 2001-11-15 12:54 ]</font>

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-01 16:11

parnassia, jouw oplossing klinkt mij eerlijk gezegd rijkunstig als beste. Dat voorwaarts rijden is voor mijn gevoel, met mijn paard althans, geen oplossing. Ook in een normale situatie heb ik al moeite om hem in een rustig tempo te laten lopen en loopt hij (te) snel onder mij uit. Ik had inmiddels al gemerkt dat max door veel te varieren, zoals jij al zegt rare lijnen rijden, zich beter op mij concentreert. Ik ga het zo nog verder uitproberen, ik hou je op de hoogte.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 16:18

Wat Parnassia dus zei, dat moest ik dus ook zo oplossen. Ik had het alleen korter gezegd, zonder uitleg. Maar het komt op hetzelfde neer.

NNDCTR
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 18:12

Ik heb precies hetzelfde 'probleem', alleen los ik het anders op. Ik laat haar voor het rijden een halfuurtje in de bak los, even de laatste 5 minuten draven en galloperen. En tadaaaaa, hartstikke rustig, maar ook voorwaarts in de goede zin van het woord!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-01 19:29

Nou vanavond heb ik het uitgeprobeerd, kom net van max af. Eerst een minuut of 10 gelongeerd, daarbij heeft hij al wat gecrosd en rare sprongen gemaakt. D.m.v. mijn stem zo rustig mogelijk proberen te laten lopen.
Daarna opgestegen en eerst even vwnw gestapt. Daarna laag en rond gezet en aangedraafd. Vanaf het begin veel rare lijnen gereden. Iedere keer als ik het idee had dat hij tempo wilde maken, meestal als ik de hoek uitkwam de lange zijde op, wende ik af en maakte een rechte lijn naar de andere zijde. In het begin moest ik wel 3x per lange zijde afwenden maar het hielp, ik had het tempo onder controle. D.m.v. het langzaam lichtrijden kwam hij nog meer terug en kon ik hem ook in de draf vwnw rijden in een laag tempo Haha! . Hij is slechts 1x weggesprongen, voor de rest heb ik lekker met hem kunnen werken. Kortom mission complete Sigaar

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 20:22

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Anna-Jelly op 2001-11-15 19:29 ]</font>

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 22:57

mooi gelukkig weer wat geleerd ik ook hoor!!! Haha! succes ermee!!!

....

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 13:16

Mooi!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers