Stel je bent 19 en je wil op jezelf(salarissen)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Stel je bent 19 en je wil op jezelf(salarissen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 21:08

Ben eigenlijk een beetje nieuwsgierig, ik weet absoluut niks van op jezelf wonen(woon nog bij m'n ouders), maar ik vraag mij toch steeds vaker af, hoe je op jezelf kan wonen als je het minimum loon verdient.

Het minimum loon voor een 19jarige ligt zo rond de 3 euro.. Nou had m'n moeder het er vanmiddag over dat je dan zo rond de 500/600 euro in de maand zit..

HOE kun je daar nou van leven?
Moet je dan eerst een jaar of 40/50 zijn voordat je eindelijk eens een beetje een salaris krijgt?
Of kijk ik er helemaal verkeert tegenaan?

Verder hoor ik ook steeds vaker van jongeren van rond de 15/16 dat die zelfs nog meer verdienen in een supermarkt/kas ofzo, is dit zo omdat juist DIE jongeren dat vaak laten horen(ook hier in topics enzo) en dat de mensen die minder verdienen er geen woord overlaten?

Pfff... bij dit soort dingen had ik liever de gulden gezien Scheve mond Tong uitsteken

Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:13

hmmm dat ligt eraan ik heb het gedaan toen ik achttien was....het was wel echt ieder dubbeltje omdraaien inderdaad. Ik verdiende toen in de gulden tijd geloof ik ik 1250 gulden voor 40 uur werk. Mijn huur was toen voor mij twee kamer flat 480 gulden totaal aan vaste lasten was ik toen 800 tot 1000 gulden kwijt per maand. Het ligt ook wel een beetje aan jezelf hoor hoe je zelf met geld omgaat. kijk ik hoef niet elke maand nieuwe kleren te kopen en dan koop ik ook nooit geen levi of gucci of wat dan ook gewoon cheap bij de h&m en boodschappen bij de aldi:D Als je het echt (zo zei mij paps altijd:) ) dan lukt het je wel!!!!

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:19

Voor een negentien-jarige ligt het minimumloon toch wel wat hoger. Ik ben 17 en mijn minimumloon is 2,96. Vooral de stap van 17 naar 18 jaar is 'n grote verhoging. Naar mijn mening moet je minstens 4 euro krijgen.

Verder heb ik nog niet echt verstand van uit huis gaan, want ik woon ook nog lekker thuis. Ben echter wel heel benieuwd naar de reacties van andere mensen hier, want ik wil zo snel mogelijk uit huis (niet dat ik het hier niet fijn heb, maar wil gewoon op mezelf wonen)

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 22:25

Nee hoor het minimum loon is naar mijn weten 3 euro nog wat voor een 19 jarige, toen ik 18 was kreeg ik ook het minimumloon van 3,10...
Het scheelt volgens mij ieder jaar maar een paar cent/ 10 of 20 ofzo?

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 22:27

Heb het net opgezocht, het min. loon voor een 19jarige is 3,83 bruto 17 jarige 2,88 bruto

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 22:29

Hmm... ik kijk net op een andere site en daar staat het weer anders...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:31

Dit is het minimum jeugdloon voor een 19-jarige:

Per 1 januari 2004
Minimum maandloon bruto 664,00 netto 594,00
Minimum uurloon ³ 4,03 3,61
(zie http://www.berekenhet.nl/modules/werken ... mloon.html )

Als je op jezelf wilt wonen zal het geen vetpot zijn, maar je kunt bijv. ook huursubsidie aanvragen.
Verder zou je een bijbaantje kunnen nemen of extra scholing kunnen doen zodat je boven het minimumloon uitkomt.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:02

Ik ken een jongen (19), heeft koksopleiding gedaan (eerste deel geloof ik). Werkt 40 uur pw, onregelmatige tijden, verdient ongeveer 700 netto.
Je kan er prima van rondkomen maar niet zo luxe als je waarschijnlijk gewent bent.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:06

Jeetje, kan me idd niet voorstellen dat je ervan rond komt. Ik verdien duidelijk veel meer dan minimum loon, maar kan echt geen huurhuis betalen. Wel als de huurprijs gewoon €200,- is, maar tegenwoordig is dat niet te vinden.

Wist niet dat het minimumloon zó laag was!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:06

Let op, het minimum maandloon gaat wel uit van een fulltime baan! Daarom verdienen oudere mensen meer, die werken fulltime. Als jij maar parttime gaat werken haal jij lang niet zoveel geld binnen. En wat je minimum loon is, is afhankelijk van de CAO van jouw werksoort zeg maar. Doe je supermarktwerk dan heb je een ander minimumloon dan in de horeca.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:14

Ja, maar d'r is wel 'n landelijke wettelijke CAO, waar je absoluut NIET onder mag gaan zitten.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:18

Nee tuurlijk niet, maar die CAO ligt belachelijk laag.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 23:19

Ik heb het ook over fulltime natuurlijk Lachen

En idd verdien je in de horeca veel meer, maar ik vind het toch raar dat als je 16 bent en je werkt bijv. in de supermarkt dat je dan evenveel verdient als iemand met een opleiding die ander werk doet..

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 23:21

Oscar schreef:
Dit is het minimum jeugdloon voor een 19-jarige:

Per 1 januari 2004
Minimum maandloon bruto 664,00 netto 594,00
Minimum uurloon ³ 4,03 3,61
(zie http://www.berekenhet.nl/modules/werken ... mloon.html )

Als je op jezelf wilt wonen zal het geen vetpot zijn, maar je kunt bijv. ook huursubsidie aanvragen.
Verder zou je een bijbaantje kunnen nemen of extra scholing kunnen doen zodat je boven het minimumloon uitkomt.



Een bijbaantje bij een fulltime baan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:04

Je moet ook rekening houden met een heleboel bijkomende kosten. Ga je kopen of huren? Je verzekeringen, je belastingen, gas, licht, electra enz enz.
Het ligt ook nog eens aan de plaats waar je wilt gaan wonen wat je kwijt bent aan hypotheek/huur.

Als ik je een advies mag geven, ga huren. Ik denk ten eerste dat je niet in aanmerking komt voor een hypotheek, maar ten tweede dan kan je zowat leven op water en brood met een minimumloon...

Succes meis!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:15

Als je gaat huren dan heb je vaak recht op huursubsidie met zo'n laag salaris. De bijkomende vaste lasten maken het echter vaak erg duur; gas, elektra, water, met name verzekeringen betaal je je helemaal scheel aan.

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 01:00

Ik ben ook op mijn 19e uit huis gegaan en heb toen ook fulltime gewerkt, maar ik verdiende bruto iets van 2400 gulden in de maand! (werkte bij Centraal Beheer) Daar moet je prima van zien rond kunnen komen. Ik woonde trouwens wel op een kamer van 200 gulden per maand.
Nu studeer ik en krijg ik dus Studiefinanciering (220 euro per maand) maar mijn ouders betalen mijn studie en boeken en huur en ik krijg nog wat extra. Want van 220 euro per maand redt je het echt nooit!

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 01:05

denz schreef:
Ik heb het ook over fulltime natuurlijk Lachen

En idd verdien je in de horeca veel meer, maar ik vind het toch raar dat als je 16 bent en je werkt bijv. in de supermarkt dat je dan evenveel verdient als iemand met een opleiding die ander werk doet..


Horeca is ook geen vetpot....toch ligt het inderdaad wel hoger ....bij ons : 19 jarige - 4,92 bruto per uur...

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 01:31

Tessebes schreef:
Als je gaat huren dan heb je vaak recht op huursubsidie met zo'n laag salaris. De bijkomende vaste lasten maken het echter vaak erg duur; gas, elektra, water, met name verzekeringen betaal je je helemaal scheel aan.


Je hebt maar tot een huurprijs (totaal) van € 317,nogwat recht op huursubsidie. Kom je erboven, dan krijg je geen cent meer...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 01:35

Pervinco"]
[quote="Tessebes schreef:
Als je gaat huren dan heb je vaak recht op huursubsidie met zo'n laag salaris. De bijkomende vaste lasten maken het echter vaak erg duur; gas, elektra, water, met name verzekeringen betaal je je helemaal scheel aan.


Je hebt maar tot een huurprijs (totaal) van € 317,nogwat recht op huursubsidie. Kom je erboven, dan krijg je geen cent meer...
[/quote]

Als je via een wooncooperatie huurt, dan krijg je niet eens een huis boven je budget. Meestal moet je echter wel een tijd ingeschreven staan, voor je in aanmerking komt voor een huisje/appartementje.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 01:35

Les_Fjal"]
[quote="denz schreef:
Ik heb het ook over fulltime natuurlijk Lachen

En idd verdien je in de horeca veel meer, maar ik vind het toch raar dat als je 16 bent en je werkt bijv. in de supermarkt dat je dan evenveel verdient als iemand met een opleiding die ander werk doet..


Horeca is ook geen vetpot....toch ligt het inderdaad wel hoger ....bij ons : 19 jarige - 4,92 bruto per uur...
[/quote]

Horeca verdient voor geen meter! Iedereen die erin wil gaan werken... ga ajb wat anders doen!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 01:41

Tessebes"]
[quote="Pervinco schreef:
Je hebt maar tot een huurprijs (totaal) van € 317,nogwat recht op huursubsidie. Kom je erboven, dan krijg je geen cent meer...


Als je via een wooncooperatie huurt, dan krijg je niet eens een huis boven je budget. Meestal moet je echter wel een tijd ingeschreven staan, voor je in aanmerking komt voor een huisje/appartementje.
[/quote]

Mijn budget bij de woningstichting ligt op een 350/400 euro... Maar de subsidie loopt toch echt maar tot 317, dus dat wordt helemaal zelf betalen als ik boven die prijs iets tegenkom...

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 08:47

Bedankt voor jullie reacties Lachen

Ben nog lang niet van plan om op mezelf te gaan, ik wil eerst een paar jaartjes werken en sparen, maar ik vroeg het me gewoon af hoe je in godsnaam met zo weinig geld rond kan komen Lachen

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 09:43

denz"]
[quote="Oscar schreef:
Dit is het minimum jeugdloon voor een 19-jarige:

Per 1 januari 2004
Minimum maandloon bruto 664,00 netto 594,00
Minimum uurloon ³ 4,03 3,61
(zie http://www.berekenhet.nl/modules/werken ... mloon.html )

Als je op jezelf wilt wonen zal het geen vetpot zijn, maar je kunt bijv. ook huursubsidie aanvragen.
Verder zou je een bijbaantje kunnen nemen of extra scholing kunnen doen zodat je boven het minimumloon uitkomt.



Een bijbaantje bij een fulltime baan?
[/quote]

't Is niet ideaal, maar als je echt niet rond kunt komen dan moet je wat he ? Knipoog
Ik heb zelf 5 jaar lang fulltime gewerkt en een bijbaan voor 20 uur gehad.
Leuk is anders, maar het was nodig om rond te komen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 10:30

Pervinco"]
[quote="Tessebes"][quote="Pervinco schreef:
Je hebt maar tot een huurprijs (totaal) van € 317,nogwat recht op huursubsidie. Kom je erboven, dan krijg je geen cent meer...


Als je via een wooncooperatie huurt, dan krijg je niet eens een huis boven je budget. Meestal moet je echter wel een tijd ingeschreven staan, voor je in aanmerking komt voor een huisje/appartementje.
[/quote]

Mijn budget bij de woningstichting ligt op een 350/400 euro... Maar de subsidie loopt toch echt maar tot 317, dus dat wordt helemaal zelf betalen als ik boven die prijs iets tegenkom...
[/quote]

Lijkt me sterk dat dat de goedkoopste huizen zijn. Hier in de omgeving Den Haag kan je via de woningstichting in zgn. starterswoningen komen en dan zit je volgens mij nog onder de 317 euro. Ik zat me daar juist over de verbazen dat dat zo weinig was. Kijk, dan krijg je natuurlijk "maar" een appartementje, geen eengezinswoning.