Verschillende methodes voor nageeflijkheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:47

het woord "truukje" heb ik opgezocht en die definitie stond erbij. ik begrijp wel dat je het woord truukje kleinerend vindt, maar de definitie klopt.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:50

Maar je hebt je bericht in dit topic een paar keer aangepast......

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:54

Zal wel amsterdams zijn ofzo; maar mijns inziens betekend een truukje een aangeleerd kunstje. Net zoals je een hond een truukje leert om bijv. z'n pootje te geven wanneer je het woord "poot" zegt en een koekje voor z'n neus houdt.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:57

truc (de ~ (m.), ~s/truken)
1 handeling om op een slimme of listige manier een doel te bereiken

listig is misschien niet zo van toepassing, maar slim zeker wel Lachen

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:02

Paardrijden bestaat echter niet uit slechts één handeling.....

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:05

nee dat zou dan lang zo leuk niet zijn, toch?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:31

voor mensen de verkeerde conclusies trekken wil ik niet zeggen dat dressuur een simpele bezigheid is oid.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:18

Pipo schreef:
Nee hoor, alleen zeggen veel ruiters dat, das namelijk veel prettiger dan zichzelf de schuld te geven Haha!

Tuurlijk wel, het ene paard is nu eenmaal werkwilliger dan het andere paard. Als ruiter ben je geheel afhankelijk van de meewerkendheid van je paard. Wil je paard niets, dan bereik je he-le-maal niks.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:26

Rom, dat is dus het uitgangspunt wat wij dus verkeerd vinden. (ik spreek ook maar even voor Pipo, heb zo'n vermoeden dat ze er ook zo over denkt)

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:31

Als een paard zijn identiteit ontzegt ben je juist verkeerd bezig imo.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:35

Aimee schreef:
Dressuur is een soort gymnastiek met als doel een harmonische ontwikkeling van het paard te bereiken. Dat wil zeggen: mogelijkheden van het paard wat betreft de bespiering en bewegingen verbeteren.
Er wordt weleens een vergelijking gemaakt met het circus. Daar worden oefeningen gedaan om de dieren bepaalde kunsten te laten vertonen.
In de dressuur doen we echter oefeningen om het paard te verbeteren, of zelfs te vervolmaken. [....] Het gaat er bij de dressuur om dat de natuurlijke eigenschappen van het paard zo goed mogelijk worden ontwikkeld.

Als je een dier iets laat doen op je commando vind ik dat een truukje. De reden vind ik niet van belang. Komt nog bij dat dat "verbeteren" puur uit het gezichtspunt van de mens bekeken wordt. En als ik ergens aan twijfel is het wel het beoordelingsvermogen van de mens Haha!

Een hond leren drugs of slachtoffers op te sporen vind ik ook een truukje. Truukje vind ook niet negatief.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:35

Verward He ontzegt een paard juist z'n identiteit wanneer je z'n karakter beoordeeld zonder de menselijke invloed weg te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:44

Romkabouter schreef:
Tuurlijk wel, het ene paard is nu eenmaal werkwilliger dan het andere paard. Als ruiter ben je geheel afhankelijk van de meewerkendheid van je paard. Wil je paard niets, dan bereik je he-le-maal niks.


Dan doe je als ruiter dus duidelijk wat verkeerd. En is het dus de schuld van de ruiter want die heeft de verkeerde manier van aanpak. Ik geloof pertinent niet in paarden die iets niet willen. Iets niet begrijpen wel, maar dan zul je als ruiter moeten zorgen dat hij het wel begrijpt.

Als je gaat denken dat paarden iets niet willen dan ben je verkeerd bezig in mijn ogen. De wereld op zijn kop!

Dank Aimee, inderdaad bedoelde ik dat!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:45

Je bedoelt een paard zijn dat het karakter van een paard beoordelen het ontzeggen van zijn identiiteit is?

Het beoordelen van zijn karakter is juist een erkenning van die identiteit lijkt mij.
Anders zou je zeggen: "Alle paarden zijn hetzelfde"

Toch Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:47

Aimee schreef:
Rom, dat is dus het uitgangspunt wat wij dus verkeerd vinden. (ik spreek ook maar even voor Pipo, heb zo'n vermoeden dat ze er ook zo over denkt)



Mijn idee is, dat als je het uitgangspunt hebt dat een paard niet mee wil werken, dan je dan de schuld bij het paard legt. En ik vind dat in 99,999999% van de gevallen het toch echt een mensprobleem is!

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:52

Romkabouter schreef:
Je bedoelt een paard zijn dat het karakter van een paard beoordelen het ontzeggen van zijn identiiteit is?

Het beoordelen van zijn karakter is juist een erkenning van die identiteit lijkt mij.
Anders zou je zeggen: "Alle paarden zijn hetzelfde"

Toch Verward


Bij deze redenering mist causaal verband en het heeft dus geen nut er verder op in te gaan.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:54

Pipo schreef:
Ik geloof pertinent niet in paarden die iets niet willen.

Je ontkent dat ieder paard een eigen wil heeft Verward
Dat je elk paard zover kunt krijgen dat het toch mee wil werken is juist de kunst van het paard rijden en leiden!

Citaat:
Iets niet begrijpen wel, maar dan zul je als ruiter moeten zorgen dat hij het wel begrijpt.
Natuurlijk, maar de wil om te begrijpen en te leren moet er ook zijn. En dat is een mentale kwestie.

Citaat:
Als je gaat denken dat paarden iets niet willen dan ben je verkeerd bezig in mijn ogen.

Als je denkt dat paard altijd alles willen en het altijd gebrek aan begrip is doe je heel erg tekort aan de intelectuele vermogens van het dier.

Ik heb het dus niet alleen over het rijden, dat moet ik er misschien even bij vermelden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:54

Vanavond sprak ik nog iemand op stal. Hij is zoooo sterk en stijf.... dus ik heb de slof er maar om heen gedaan, want rechts pakt ie verschrikkelijk vast.
Dus ik : Dan moet je op links verbinding gaan rijden, en zorgen dat het linkerachterbeen meer onder de massa komt, want hij is duidelijk scheef.

Pensionklant : Nee hoor.....das onzin, hij is helemaal niet scheef, hij wil gewoon niet loslaten, doet ie altijd.

Hij doet dit, Hij doet dat..........bij mij komt het stoom altijd uit mijn oren bij dat soort verhalen.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 01:03

Pipo schreef:
Mijn idee is, dat als je het uitgangspunt hebt dat een paard niet mee wil werken, dan je dan de schuld bij het paard legt. En ik vind dat in 99,999999% van de gevallen het toch echt een mensprobleem is!

100% mens probleem.

Als het je niet lukt om een paard mee te laten werken doe je iets verkeerd, mee eens.
Maar als je zegt dat het het paard niet wil meewerken is dat niet hetzelfde als het paard de schuld geven.

Wiens schuld het is maakt helemaal niet uit voor het feit dat een paard niet wil meewerken.

Begrijpt u Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 01:06

Romkabouter"]
Je ontkent dat ieder paard een eigen wil heeft Verward
Dat je elk paard zover kunt krijgen dat het toch mee wil werken is juist de kunst van het paard rijden en leiden!:)
[/quote]

Ik ontken niet dat een paard geen wil heeft, maar ik zeg wel dat een paard geen kwaad heeft om iets niet te willen. Ik zeg juist dat het aan de mens en ruiter ligt dat iets niet lukt! Daarom geloof ik niet in onwil vanuit een paard.

[quote="Romkabouter"]
Natuurlijk, maar de wil om te begrijpen en te leren moet er ook zijn. En dat is een mentale kwestie.Lachen
[/quote]

Zolang je er vanuit gaat dat het paard geen wil heeft om te leren, ipv naar je eigen communicatie naar het dier toe te kijken ben je in mijn ogen fout bezig. Als het niet lukt, zul je een andere weg moeten inslaan. Maar nooit het paard de schuld geven dat hij iets niet goed begrijpt. Want dan heb jij het gewoon verkeerd uitgelegd.



[quote="Romkabouter schreef:
Als je denkt dat paard altijd alles willen en het altijd gebrek aan begrip is doe je heel erg tekort aan de intelectuele vermogens van het dier.

Ik heb het dus niet alleen over het rijden, dat moet ik er misschien even bij vermelden Lachen


Tekort aan het intelect van het paard? Volgens mij doe ik dat juist niet! Want gebrek aan begrip ligt NIET bij het paard, maar altijd bij de ruiter en de mens die probeerd het paard wat bij te brengen. Als die het fout doen, kan het paard het niet begrijpen.

En daarbij dus...........ruiter en mens zijn de foute schakel bij verkeerde communicatie tussen ruiter en paard.

Het zal heel makkelijk zijn om te zeggen dat een paard iets niet wil, maar dat is afschuiven van het probleem, en geen verantwoording nemen voor je eigen fouten.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 01:24

Pipo"]
Ik ontken niet dat een paard geen wil heeft, maar ik zeg wel dat een paard geen kwaad heeft om iets niet te willen. Ik zeg juist dat het aan de mens en ruiter ligt dat iets niet lukt! Daarom geloof ik niet in onwil vanuit een paard.
[/quote]
Kwaad of niet kwaad, feit blijft dan een bepaald paard iets niet wil.

[quote="Pipo"]
Zolang je er vanuit gaat dat het paard geen wil heeft om te leren, ipv naar je eigen communicatie naar het dier toe te kijken ben je in mijn ogen fout bezig.
[/quote]
Dat je er altijd van uit moet gaan dat je paard die wil heeft ben ik met je eens.
Feit blijft dat je paard die wil ook daadwerkelijk moet hebben.

[quote="Pipo"]
Maar nooit het paard de schuld geven dat hij iets niet goed begrijpt. Want dan heb jij het gewoon verkeerd uitgelegd.
[/quote]
Volledig mee eens.

[quote="Pipo schreef:
Het zal heel makkelijk zijn om te zeggen dat een paard iets niet wil, maar dat is afschuiven van het probleem, en geen verantwoording nemen voor je eigen fouten.

Dat is ook gemakkelijk, daarom doen zovelen het.
Nogmaals, feit blijft dat elk paard een eigen wil heeft die in meer of mindere mate naar boven komt. Zelfs als je een perfect getriand paard met een excellente ruiter hebt moet je rekening houden met de werkwilligheid van het paard. En die werkwilligheid zit niet alleen in fysieke sturing, maar zeer zeker ook in mentale verstandhouding tussen ruiter en paard.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 10:05

Als ik erover nadenk ken ik meer paarden die meewerken terwijl ik al elke keer hoop dat hij zich eens een keer gaat verzetten en voor zichzelf opkomt.
Zie vaak dat ze het beste met mensen voor hebben en dat mensen dat over het hoofd zien.
Niet willen kan vele oorzaken hebben. Afstomping of lichamelijke tekortkomingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:07

Als een paard niet mee werkt is het aan de ruiter om te bedenken waarom niet.
Het is geen onwil van het dier, maar een ruiter die niet kundig genoeg met dat dier om kan gaan.

Om een voorbeeldje te geven er staat een paard bij ons op stal, waar de eigenaresse een hele poos mee heeft geklooid om hem wat nageeflijk te krijgen.
Uiteindelijk de slof eraan, maar natuurlijk werkte dat ook niet, paard werd alleen maar meer tegen draads. Was totaal niet ontspannen, drukte de rug weg, hoofd er zover mogelijk op, rende er met stuggen kaken van tussen.

is dat nu omdat het paard niet wil
Nee, want ik heb er eens op gereden en na 10 min liep het paard ontspannen, nageeflijk, met het hoofd waar ik het wilde hebben.
Zowel vwnw als op de plaats waar het maar ff aan de teugel noemen.

Dus duidelijk mis communicatie ipv geen wil.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:29

Inderdaad Essie79, het paard krijgt vaak ook de stempel "hij wil niet" wanneer er dingen van hem gevraagd worden waar hij lichamelijk niet toe in staat is.
Het kan dan overigens heel goed mogelijk dat, wanneer dit paard eerlijk en goed gereden wordt, het paard alsnog op den duur het gevraagde zal kunnen uitvoeren.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:40

runningkawa schreef:
is dat nu omdat het paard niet wil

Bij haar wilde het paard duidelijk niet. Dat dit kwam omdat zij het verkeerd deed maakt niet uit.
Nu deed het paard het bij jou wel, dit betekend dat het paard bij jou wel wilde. Om wat voor reden dat was maakt ook hier niet uit.

De mee,- of tegenwerking van het paard ligt ook niet aan het paard, maar aan de ruiter. Nog steeds blijft mijn mening overeind dat de ruiter afhankelijk is van de wil tot medewerking van het paard.

Dat de fout niet bij het paard ligt staat buiten kijf.