WANNEER inrijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

WANNEER inrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:43

Hallo allemaal!!

'Mijn' paardje Lucky wordt verkocht (aan mij, hihi) zodra ze is ingereden. Maar ze is pas 2,5! Mag dat dan al wel?? Of kan ze dan alleen zadelmak worden gemaakt en verder niks Verward
En veel mensen raden mij ook aan om haar zelf in te gaan rijden (wel met hulp uiteraard). Maar ik weeg 68 kilo, mag dat dan wel? Of moet ze eerst wennen aan een beetje gewicht en dan steeds aan wat meer ofzo... Verward

Ik kan Lucky nu trouwens ook eventueel al kopen, en dan zal ze (een stuk) goedkoper zijn omdat ze onbeleerd is. Zal ik dat doen??

Ik zit me echt suf te piekeren hier... I NEED HELP!! Haha!

Afbeelding
ik wil dit geweldige paardje namelijk echt niet verpesten...


Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:55

Ik vind dit paard er eerlijk gezegd nog niet erg sterk uitzien. Komt misschien ook wel omdat ze geen spieren heeft, maar ik zou haar schatten als een 2 jarige, als je de leeftijd er niet bij had gezet.
Dus ik vind haar, vanaf de foto, nog niet bereid om al iemand van 68 kg te kunnen dragen (is niet tegen jou bedoeld).

De leeftijd om een paard in te rijden, hangt eigelijk heel veel van het paard zelf af; is hij er zelf geestelijk en lichamelijk aan toe? Sommige zijn het al met 2,5 en sommige pas met 4 jaar.

Hoe groot moet dit paard ongeveer worden trouwens?

Ben het trouwens wel met LuvdaTossa eens, om een paard alvast een beetje wegwijs te maken met alles. En hem daarna weer op de wei te zetten.

*Edit: ik krijg het vandaag gewoon niet verwoord :S*
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 20-01-04 21:02, in het totaal 3 keer bewerkt

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:57

Wij gaan zu nu ook inrijden met 2,5 jaar. Als ze goed door gereden zijn komen ze ongeveer een half jaar op rust of we doen het heel rustig aan. Ik zou er maar iemand bijnemen die er veel verstand van heeft!
Ze kan jou gewicht gemakkelijk hebben, vooral als je het rustig opbouwd! Je leert ontzettend veel van het beleren en je leert je paardje ook heeeel goed kennen wat dat betreft zeg ik DOEN! Lekker zelf beleren. Maar dan moet er wel iemand bij zijn die er verstand van heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:59

Ze is nu 1.34m en zal nog ongeveer 10 cm groeien (ietsies groter dan haar moeder). Ik vind inderdaad ook niet dat ze eruit ziet alsof ze klaar voor mij is, daarom vraag ik het ook Lachen.
Wat vind jij dan een goede leeftijd haar in te rijden?? Want nu heeft een meisje van 50 kilo er al een aantal keer opgezeten, maar verder wordt ze nog voornamelijk gelongeerd. Oja, ze is al zadelmak.

Verder heeft ze wel heel veel plezier in het rijden enzo hoor, en dat ze er zwak uitziet is dus ook omdat ze nog zo jong is en dus nog geen spieropbouw heeft. Maar ja, dat komt ook pas als je een beetje rijdt met haar! Mijn voornemen voorlopig is om haar veel te laten lopen en haar te longeren, dan komt die spieropbouw ook wel. En zelf wil ik er tot de zomer nog niet op gaan zitten. Maar ja, het is me dus wel aangeraden door veel mensen...

TIPS ZIJN WELKOM Haha!

Oja dankje dat je zei dat dat niet tegen mij was bedoeld... Zo zag ik het ook niet hoor maar toch bedankt Haha!

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:01

Meid, gooi dat beest alsjeblieft nog minstens een half jaar op het land! Ik vind het maar een iel beestje, hoe meer haast je nu hebt, hoe minder plezier je straks hebt! je kan er nog zo lang mee rijden waarom nu al haasten!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:04

Nou nu is ze dus nog niet van mij... dus ik kan haar nog niet op het land zetten! Ik ga haar pas in augustus kopen, want ik wil de komende tijd nog even aan haar wennen (staat ook een topic van mij bij Paardenpraat... 'paardje kopen over een half jaar').

Ik heb ook geen haast hoor Lachen maar ja wel tegengestelde berichten. De een zegt dat ik haar makkelijk in kan rijden, de ander zegt van niet Verward

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:04

Ik zou dan ook tenminste tot de zomer wachten, met inrijden.

Als ik jou was, zou ik hem nu kopen. En gewoon even een half jaartje op het land gooien. Lekker wat mee aan 'tutten' --> Af en toe wat poetsen, aanraken, wandelen enz.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 20-01-04 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:04

Lijkt me erg onverstandig om dit iele ding nu al in te rijden. Ik zal zelf echt wachten tot 3,5 / 4 jaar, want hij toont als een 1,5 / 2 jarige.
Het spijt me ook erg, maar meer als 50 kg zal ik er ook niet op zetten.

Waarom wil je dit paardje? Wil je echt niet een grotere / sterkere kopen?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:04

2.5
jaar is toch nog echt wel te jong.
en ik vind hem er nog helemaal niet sterk uitzien.
en net wat irish_lady zegt je kan hem nog veel beter nog een half jaar op het land doen.
en je kunt beter wat later beginnen als dat je vroeg begint en je er veel minder lang plezier van je pony hebt.

ze zeggen liefde kent geen haat..maar ze zullen zich vergissen....want als je er niet bent haat ik het om je te missen

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:05

ja idd want vanaaf 3 - 3,5 vind ik een goeie leeftijd hoor soms zelfs 4 jaar.
hangt helemaal van je paard af maar begin er nu nog niet aan dat is mijn advies hoor

Ben weg van bokt graag verder contact met: jenniferulrich17@hotmail.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:05

En oja, die iele bouw komt ook omdat er wat arabier in zit! Ze is gewoon erg dun... kijk die hoefjes ook Lachen echt mini!
Maar ja, de spieropbouw krijgt ze toch pas als ze gereden en veel gelongeerd wordt (dus ook: tijdens het inrijden)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:06

Ik vind haar nu ook nog te iel, ik heb zelf ook mijn paardje vroeg ingereden, maar wel heel erg rustig, en die was al heel wat massaler dan die van jou. Om eerlijk te zijn, als je gezegd had dat ze 1,5 was, had ik dat ook geloofd. Ze ziet er erg jong en ielig uit. Wacht nog maar een tijdje, en laat het beestje groeien en zich ontwikkelen, dan heb je er later echt meer en langer plezier van Lachen

Rafiki8

Berichten: 726
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:08

ik zal gewoon nog ff wachten tot na de zomer.
ze is nog veelste smal

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:10

Kleintje19 schreef:
Nou nu is ze dus nog niet van mij... dus ik kan haar nog niet op het land zetten! Ik ga haar pas in augustus kopen, want ik wil de komende tijd nog even aan haar wennen


Even voorop stellen: Dit is niet tegen jou bedoeld, alleen om je te helpen.

Maar je kunt toch aan haar wennen als ze gewoon van jou is. Dan heb je zelf ook alle rechten en kan je er zelf mee doen wat je zelf wilt.
Bovendien is het paard nu ook goedkoper.

Ik heb het andere topic niet gelezen, maar waarom pas in augustus?

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:10

ik vind 2.5 jaar eigenlijk veel te jong om te beginnen. Ikzelf zou wachten tot ze 3.5-4 jaar is. Als ze 3 is, kun je haar wel al beginnen met longeren en zadelmak maken, maar het echte rijden zou ik een jaar of anderhalf uitstellen.

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:13

ja ik was ook van plan rustig aan te doen... maar ja wanneer weet je dan of ze er klaar voor is Verward want je moet toch wel vroeg beginnen haar te laten wennen aan een beetje gewicht op haar rug enzo?

Hmm... ik ga wel gewoon verder zoals het nu ook gaat... af en toe gaat er iemand op, verder moet ze gewoon wat meer beweging krijgen.

Of heeft er iemand nog betere tips Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:13

Lucky Lucky poeh ik dacht dat over mijn lucky ging!! Als je haar gaat kopen moet je haar maar een andere naam geven want dit is teveel voor mij 2 lieve Lucky`s! nee dat kan ik niet aan!!

at ik zou doen met jouw Luck, beetje vertrouwen opbouwen, poetsen, grondwerken, wandlen, laten wennen aan "enge" dingen aan de hand balkjes draven enzo. Zodra ze wat groter is en sterker er uitziet dan gaan longeren...

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:14

de tips zijn je allemaal al gegeven, maar blijkbaar selecteer je alleen degene eruit die in jouw straatje liggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:17

Ze kan nu al worden gelongeerd! Wat is daar eigenlijk fout aan Verward want als je het haar nu al leert is het toch juist goed, zo bouwt ze wat meer spieren op en wordt ze dus steviger!

Verder ben ik op het moment veel met haar aan het tuttelen, poetsen, voeren, wandelen en het longeren ga ik ook snel zelf doen (mag nog niet).

Oja, ik wil haar pas in augustus kopen omdat ik van de zomer 2 maanden richting de States vertrek. Dan kan ik haar evt. wel op het land zetten, maar ik weet niet of dat wel zo verstandig is...

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:19

Een jong paard is nog vollop bezig met groeien en uitdijen (iets wat jij verwart met spieropbouw) de botten en groeischijven zijn nog niet gehard, te veel en verkeerde belasting kan zorgen voor verkeerde groei van botten en dat is niet iets wat je later nog kan corrigeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:20

irish_lady schreef:
de tips zijn je allemaal al gegeven, maar blijkbaar selecteer je alleen degene eruit die in jouw straatje liggen!


Ik weet ook wel dat ik dat doe... Bloos Ik zie het ook absoluut niet als negatief wat jullie zeggen... juist niet! Ik ben er hard over aan het nadenken. Kom maar langs, je kan mijn hersens horen kraken... Haha!

OK dan!

Moet ik anders even zeggen wat mijn idee was?
Ze is nu zadelmak, dan kan ze door dat lichte meisje langzaam een klein beetje worden ingereden. Dan kan ze van de zomer mooi 2 maanden naar het land, een beetje dik(ker) worden en groeien. Daarna wil ik haar écht gaan inrijden... dus: nu eerst aan gewicht wennen en haar een beetje longeren. En dan pas rond oktober beginnen haar te laten wennen aan mij.

Of is dit een dom idee Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:24

het is zo dat met longeren ze op een volte moet lopen en blijven, hierdoor worden haar benen belast ook hiervan kan ze last krijgen..je moet denk ik ook kijken naar je pony in het algemeen, is ze al een wat volwassenere pony of just nog een klein kindje?? snap ze iets gauw als je haar iets wilt leren of let ze juist helemaal niet op??

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:25

De groei van het veulen vindt merendeels plaats vanuit speciale delen van het kraakbeen, deze delen worden groeischijven genoemd. Vanuit deze zogenoemde groeischijven ontstaat de lengtegroei. Deze groeischijven zijn ook de laatste kraakbeen delen die verbenen. Als de groeischijven helemaal verbeend zijn zal het paard verder ook niet meer groeien. Voor veel van deze delen geldt dat dat rond het derde levensjaar van het paard gebeurt. Een gewricht is het draaipunt van 2 (of meer) botten. De uiteinden van de botten zijn zo gevormd dat ze precies in elkaar passen (kop en kom). Om de botten soepel ten opzichte van elkaar te kunnen bewegen, zit er om de uiteinden van de botten een laagje kraakbeen en wordt in het gewricht een smeervloeistof aangemaakt (synovia). Kraakbeen moet veel gewicht dragen en moet toch flexibel en elastisch zijn; het vangt de schokken op en lijdt het eerste en het meeste onder toegenomen druk. Voor de gewrichtsvloeistof geldt dat het in voldoende mate in in de juiste dikte (viscositeit) aanwezig moet zijn.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:26

Kleintje19 schreef:
Ze is nu 1.34m en zal nog ongeveer 10 cm groeien (ietsies groter dan haar moeder).


Dat lijkt mij sterk eerlijk gezegd. De meeste 2,5 jarigen groeien geen 10 cm meer hoor...Bloos

Ik vind het beestje er niet zo sterk uitzien dat ik er al op zou gaan zitten Lekker op het land gooien en zeker nog niet aan de lijn laten lopen

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:27

Ze houdt van leren en lopen. Wandelen vindt ze geweldig en longeren ook. Ze zal overigens niet echt megaveel meer groeien en dun zal ze ook blijven, da's haar bouw!
En natuurlijk hebben jullie gelijk dat ze nog niet volgroeid is en daardoor dingen nog mis kunnen groeien, maar wat moet ik de komende tijd dan doen met haar Verward

En wanneer kan ik haar dan inrijden volgens jullie... dit najaar ofzo? Er vanuit gegaan dat ze van de zomer flink groeit en dikker wordt... Haar moeder is ook op 2,5 jarige leeftijd licht ingereden en toen ze 3 was verder, en met haar gaat het perfect. Of is dat stom toeval??


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: flettie en 131 bezoekers