(LO) Ligt vast aan mij maar wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

(LO) Ligt vast aan mij maar wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:13

Als we Lucky gaan longeren is mij geleerd hem de ruimte geven en dan ik dan naar zijn achterhand moet lopen en hem daar drijven om te gaan stappen. Maar zodra ik naar zijn achterhand wil lopen, loopt hij met me mee. en als ik dan alsnog wil drijven, snapt hij er al helemaal niets van! Als ik er iemand naast lopen gaat hij daar heel erg bij lopen "kleven" en in de drag achter degende of er proberen doorheen te draven! levensgevaarlijk beest!!

Hoe kan ik hem nou leren dat hij ZELF moet stappen en niet naast mij blijven lopen?? En hoe kan IK hem dat leren??


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:37

Het zweepje voor zijn ogen houden, dan komt hij er wel achter dat zijn gedrag niet gewenst is!
Of niet meer ernaar toe lopen maar met je stem het commanda voor stap geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:56

Maar als ik het zweepje voor zijn ogen hou dan gaat hij toch juist meer achterwaarts lopen??

TJ
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:48

Uit je profiel begrijp ik dat Lucky nog erg jong is...
Met mijn jonge paard heb ik het zo aangepakt:
Je zet hem daar neer waar je wilt beginnen, stapt achteruit weg nog niet naar zijn achterhand.
Als je een kleine afstand heb verplaats je jezelf naar zijn achterhand naar de drijvende positie.
Het moeilijk hiervan is dat je soms echt heel snel moet kunnen reageren, ik heb wat afgerent en gesprongen om snel genoeg bij zijn achterhand te zijn voordat hij de kans kreeg om mee naar achteren te lopen.
Om het jezelf makkelijker te maken un je het beste met een korte lijn beginnen en hij mag altijd alleen in stap vertrekken, doet hij dit niet stopzetten en opnieuw beginnen.
Je hebt hier veel geduld ( en snelle reactie) voor nodig maar het kwartje valt vanzelf.

Suc6


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:04

zodra ik naar die achterhand wil loopt hij gewoon mee, ik heb ook al heel wat afgerend en op een gegeven moment snapt hij het een beetje zeg ik braaf!! en dan komt hij naar je toe...

TJ
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:33

Dan ben ik bang dat je eerst terug moet naar wat anders....
en wel hem stilzetten en heen en weer lopen waarbij hij stil moet blijven staan. Dit zal ook een hoop geduld kosten maar als hij niet stil kan staan als jij beweegt is het moeilijk om verder te gaan.
Je moet van HO het magische woord maken....ho is altijd ho en niet nog een pasje verder.
Je kunt hem dit leren terwijl je naast hem loopt. Als jij ho zegt en stopt moet hij dat ook, loopt hij door, hetzelfde aantal passen achteruit zetten, ho zeggen en stilstaan.

Ik vind het moeilijk om in een paar zinnen uit te leggen wat ik bedoel maar ik hoop dat je er toch wat mee kunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:44

ik snap wat je bedoelt! meneer is een beetje oostindisch doof en hoort alleen wat als hij het wil horen..
maar we gaan het oefenen Ho=zweep ervoor en dan moet hij wel stoppen! ja, dat gaan we oefenen..

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:05

Ophelia schreef:
Wat ik een paard als eerste leer, voor wat dan ook, is halthouden op mijn commando. Ho is ho en ik duld daarin geen tegenspraak. Al doet m'n paard maar een halve stap, dan heb ik meteen m'n stem erbij; HO of iets dergelijks.
Van daar uit loop ik om m'n paard heen, zonder dat hij me mag volgen, immers, ho is ho.
Dit doe ik ook met longeren. Meestal moet ik nog ff aansingelen of iig de boel nog even controleren en dan loop ik om m'n paard heen. Die moet gewoon stil blijven staan. Als dit lukt neem je wat meer afstand van je paard, zonder dat ze een stap zet, zodra ze een stap zet, meteen een stem-en of een teugelhulp. Als ze blijft bewegen dan ga jij naar hààr toe, niet je paard in dit geval naar jou toe laten lopen.
Wanneer je het voor elkaar hebt dat ze blijft staan, ookal loop jij(achteruit) bij haar weg, dan ga je ter hoogte van haar achterhand staan en drijf je haar voorwaards met je zweep. Niet meppen natuurlijk, maar met je zweep duidelijk maken dat ze voorwaarts moet. Zorg dat je ter hoogte van haar achterhand blijft zodat ze niet naar jou toe kan keren.

Ook met van hand veranderen niet naar je toelaten komen. Eerst je paard halt laten houden en gewoon laten staan in de richting van de volte. Dan loop je naar haar toe en zet je haar op de andere hand, ook weer neerzetten in de richting van de volte. En dan herhaal je weer wat je op de andere hand ook hebt gedaan. Om dit aan te leren is het misschien handig om eerst met z'n 2en te zijn. 1 persoon in het midden die de stemhulp geeft (halt). 1 persoon die je paard halt laat houden door hem vast te houden en die haar kan belonen als het goed gaat.

Succes verder..


In het topic van Ellende had ik een paar dagen geleden bovenstaand advies gegeven. Aan jou kan ik hetzelfde advies geven. Het scheelt me een heleboel getyp om het op deze manier te doen. Succes ook voor jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:12

okeej hartstikke bedankt...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers